10 bästa tipsen för Resident Evil 4-remaken

Robot
10 bästa tipsen för Resident Evil 4-remaken

Idag släpps Resident Evil 4. FZ ger dig bästa möjliga förutsättningar att överleva.

#resident-evil-4, #tips


Medlem

Spelade aldrig 4an när det begav sig en gång i tiden
Så när jag provade demot nyligen och körde headshots så verkade det inte ta någon skada, la ibland 3 skott och dom stog ändå!
Var det så i orginalet också?

Medlem

Bra tips!
Tänkte även tipsa PC spelare att modden REFramework (Upscaler Beta) har uppdaterats och man kan nu använda DLSS tekniken med RTX grafikkort för att få ut ännu mer FPS.
Väldigt konstigt att Capcom inte väljer att implementera det från början. FSR upskalningen ser ju helt bedrövlig ut i jämförelse (iaf i det här spelet).

Har ett 2080 kort och fick ut mellan 60 och 65 fps i strider utan modden. Ligger nu på ungefär 99fps i combat och 120-130 i innemiljöer.

Finns även inställningar för bredare FOV om man känner för det, vilket "brejkar" cutscenes.

Medlem

Bra tips! Funderar över hur jag ska nyttja mina två pedaler under kontrollen (Dual Sense Edge). Ladda på en knapp och crouch på den andra kanske? 🤔

En annan sak jag funderar över är om jag ens behöver använda quick turn. Har skruvat upp kamerahastigheten så att den känns lika snabbt att bara snurra runt kameran på vanligt sätt.

Skulle tro det blir flera varv i spelet så lika bra att försöka komma överens med inställningarna direkt om möjligt

Medlem
Skrivet av Moffegreven:

Spelade aldrig 4an när det begav sig en gång i tiden
Så när jag provade demot nyligen och körde headshots så verkade det inte ta någon skada, la ibland 3 skott och dom stog ändå!
Var det så i orginalet också?

Det funkade bättre originalet. Remaken har gjort fiender till bulletsponges, tyvärr.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Moffegreven:

Spelade aldrig 4an när det begav sig en gång i tiden
Så när jag provade demot nyligen och körde headshots så verkade det inte ta någon skada, la ibland 3 skott och dom stog ändå!
Var det så i orginalet också?

Taktiken i originalet var väl att skjuta i huvudet och sen följa upp med en spark. Huvudskott med svagare vapen har nog aldrig gjort speciellt mycket i den här serien.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det funkade bättre originalet. Remaken har gjort fiender till bulletsponges, tyvärr.

Okej vad synd, oftast är det ju standard med 1 shot kill när det gäller HS.
Men får bli som Påskmust skriver låter det som då!

Medlem
Skrivet av Razken:

Bra tips!
Tänkte även tipsa PC spelare att modden REFramework (Upscaler Beta) har uppdaterats och man kan nu använda DLSS tekniken med RTX grafikkort för att få ut ännu mer FPS.
Väldigt konstigt att Capcom inte väljer att implementera det från början. FSR upskalningen ser ju helt bedrövlig ut i jämförelse (iaf i det här spelet).

Har ett 2080 kort och fick ut mellan 60 och 65 fps i strider utan modden. Ligger nu på ungefär 99fps i combat och 120-130 i innemiljöer.

Finns även inställningar för bredare FOV om man känner för det, vilket "brejkar" cutscenes.

Har man kvar kraft i tanken och vill ha bättre AA går det att kombinera ovan mod med DLSSTweak och tvinga DLAA men då går man så klart miste om DLSS.

Det finns en sådan funktion redan inbyggd i REFramework verkar det som (Use native res DLAA), men den fungerade undermåligt när jag testade (subtilt "flimmer" i menyerna osv). Så jag rekommenderar att köra DLSSTweak istället.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det funkade bättre originalet. Remaken har gjort fiender till bulletsponges, tyvärr.

Körde igång min första gameplay på hardcore då jag spelade orginalet 100 gånger och tycker lite detsamma. Det värsta måste nog vara att kniven på svårighetsgraden är gjord av aluminium och går förbaskat sönder efter några parrys. Vapen uppgraderingar kommer att uppskattas!

Medlem

Jag började på hardcore för det ska man tydligen göra om man spelat originalet. Det var för svårt tycker jag, så jag började om på standard. Som är avsett för de som inte spelat originalet. Tycker hittills att det är svårare än originalet. Och originalet är roligare att spela.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag började på hardcore för det ska man tydligen göra om man spelat originalet. Det var för svårt tycker jag, så jag började om på standard. Som är avsett för de som inte spelat originalet. Tycker hittills att det är svårare än originalet. Och originalet är roligare att spela.

Var också lite kluven men jag tycker faktiskt spelet är lagom svårt på hardcore. Kommer man bara förbi byn som var knepig med alla bybor överallt så kändes det rätt ok.
Jag lär högst troligt ångra mig längre fram 🙈

Medlem

Stör mig på ljudet i mitt headset som fungerar toppen i andra spel, vet inte om ni upplever samma.
Innan kapitel 1 är slut så märks det väldigt tydligt där det låter som fiender är bakom när de är framför och tvärtom.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Var också lite kluven men jag tycker faktiskt spelet är lagom svårt på hardcore. Kommer man bara förbi byn som var knepig med alla bybor överallt så kändes det rätt ok.
Jag lär högst troligt ångra mig längre fram 🙈

Det är jag som är kass, jag spelar på lättaste nu. Och då har jag ändå spelat igenom 14 st olika Resident Evil.

Medlem
Skrivet av Roqka:

Har man kvar kraft i tanken och vill ha bättre AA går det att kombinera ovan mod med DLSSTweak och tvinga DLAA men då går man så klart miste om DLSS.

Det finns en sådan funktion redan inbyggd i REFramework verkar det som (Use native res DLAA), men den fungerade undermåligt när jag testade (subtilt "flimmer" i menyerna osv). Så jag rekommenderar att köra DLSSTweak istället.

Ja exakt. Testade också DLAA via REFramework's inbyggda men det gled sämre än "native", så jag kör med DLSS Quality, vilket jag nästan känner är ett måste... för i vissa partier så sackar spelet något enormt även fast inställningarna är neddragna, ifall man kör utan upscaler-modden.
Vet inte varför deras DX12 renderer är så värdelös, för i RE2R tex så var DX11 hutlöst mycket mer effektiv och lättdrivet, medan man förlorade hälften av prestandan med samma inställningar i DX12.

En riktig miss som jag just märkte av i RE4R är att siktet man kan använda med geväret slukar fruktansvärt mycket FPS när man tittar genom det. Använder jag inte DLSS så är frameraten nere på 30-40 sträcket och kryper.
Fick också stänga av Motion Blur i options då det blev artefakter i siktet när man använde det.

Har ett RTX 2080 tillsammans med överklockat 5950x och 32gig ram. Installerat på en NVME, synd bara att man tydligt märker av när spelet laddar in nya områden då det blir ett påtagligt microlagg titt som tätt på specifika ställen. Annars är det fantastiskt måste jag säga.

Medlem

En sak som stör mig, sett andra som känner samma på Gamefaqs, är hur

fiender plötsligt bara spawnar bakom dig från ingenstans. Känns billigt, och där är originalet bättre. Har man rensat ett område, så är det rensat.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det funkade bättre originalet. Remaken har gjort fiender till bulletsponges, tyvärr.

Vet inte om jag håller med. Snarare tvärtom? Ett skott i huvudet sen en spark så är de oftast nere. Jag kör på Hardcore.
Kanske för tidigt för att uttala mig, inte kommit långt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Vet inte om jag håller med. Snarare tvärtom? Ett skott i huvudet sen en spark så är de oftast nere. Jag kör på Hardcore.
Kanske för tidigt för att uttala mig, inte kommit långt.

Har inte gett det speciellt mycket tid, körde igenom demot en gång. Men jag har nyligen kört igenom originalet ett par gånger på PS4 och det slog mig direkt att fienderna tog emot kulorna med mindre effekt än i originalet. Kan ha fel och blivit lurad av ett första intryck.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Nelshon:

Körde igång min första gameplay på hardcore då jag spelade orginalet 100 gånger och tycker lite detsamma. Det värsta måste nog vara att kniven på svårighetsgraden är gjord av aluminium och går förbaskat sönder efter några parrys. Vapen uppgraderingar kommer att uppskattas!

Definitivt! Uppgradera hållbarheten pronto. Kniven i originalskick är av papp.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kavakava83:

Var också lite kluven men jag tycker faktiskt spelet är lagom svårt på hardcore. Kommer man bara förbi byn som var knepig med alla bybor överallt så kändes det rätt ok.
Jag lär högst troligt ångra mig längre fram 🙈

Gillar verkligen hur spelet direkt kastar den på en. Trodde jag var redo när jag spelade om det, men blev kaos igen. 🙃


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av scaryfoot:

En sak som stör mig, sett andra som känner samma på Gamefaqs, är hur

fiender plötsligt bara spawnar bakom dig från ingenstans. Känns billigt, och där är originalet bättre. Har man rensat ett område, så är det rensat.

Är det så? Inget jag upplevde men jag kan definitivt ha fel. Inte minst då ni verkar vara en del som uppmärksammar det.

Tips: ha ögon i nacken?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Gillar verkligen hur spelet direkt kastar den på en. Trodde jag var redo när jag spelade om det, men blev kaos igen. 🙃

Jag är nog för gammal. Jag tycker det är lagom på lättaste, assisted. Kollar lite gameplay där andra spelar på hardcore och jag är glad jag inte fortsatte med den svårighetsgraden. Det är nog smaksak vad man gillar. En del tycker det är värt slitet när det är svårare, men jag tycker det är för mycket. Jag är mest ute efter att uppleva den här versionen och se vad dom ändrat på, utan att behöva anstränga mig i onödan

Byn i början i originalet är som en söndagspromenad jämfört med remaken

Redaktör
Ponny
Skrivet av scaryfoot:

Jag är nog för gammal. Jag tycker det är lagom på lättaste, assisted. Kollar lite gameplay där andra spelar på hardcore och jag är glad jag inte fortsatte med den svårighetsgraden. Det är nog smaksak vad man gillar. En del tycker det är värt slitet när det är svårare, men jag tycker det är för mycket. Jag är mest ute efter att uppleva den här versionen och se vad dom ändrat på, utan att behöva anstränga mig i onödan

Byn i början i originalet är som en söndagspromenad jämfört med remaken

Helt rätt resonerat! Man är ju ute efter olika saker. Fick lagom med panik några gånger, så tanken på att köra ännu svårare lockar inte just nu. Efter det här stålbadet vill jag spela något snällt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Spelet börjar bli riktigt svårt från kapitel 7 o frammåt. Kör på Medium. Visste inte att man ska bygga ädelstenarna med olika halsband vilket gjort att jag förlorat mycket cash o uppdateringar så tack för tipset. Originalet var mycket bra när man spela det på på ps2 men det här är mer finputsat på alla områden så remaken är ett bättre spel överlag då originalet är ospelbart sen 10år tbx. Så den här behövdes verkligen

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Gillar verkligen hur spelet direkt kastar den på en. Trodde jag var redo när jag spelade om det, men blev kaos igen. 🙃

Från kapitel 10 och vidare är det väldigt svårt på hardcore. Har dock spelat igenom på hardcore nu och har börjat på Pro varianten.

Spelet är väldigt bra fick inget jag skulle behöva mera av. Jag kände verkligen det var valuta för pengarna

Nu vill jag ha Code Veronica som remake men man kan bara drömma

Redaktör
Ponny
Skrivet av Dres81:

Från kapitel 10 och vidare är det väldigt svårt på hardcore. Har dock spelat igenom på hardcore nu och har börjat på Pro varianten.

Spelet är väldigt bra fick inget jag skulle behöva mera av. Jag kände verkligen det var valuta för pengarna

Nu vill jag ha Code Veronica som remake men man kan bara drömma

Ja, förr eller senare lär jag hamna där. Kommer inte kunna låta bli. Om jag kommer rage quitta? Eventuellt.

Code Veronica-remake vore fantastisk. Den kändes så sabla naturlig efter trean för i allt annat än titeln så är Code Veronica just Resident Evil 4. Men vi får se. Läget känns ju inte lysande, men Capcom stängde ju faktiskt ner en fan-remake...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Roligt när spelet kör nya twistar på saker som man trodde man hade fått koll på haha.
Jag: "Det här har jag mött innan så nu vet jag hur jag ska göra". Spelet: "Trodde du ja!"
Sen står man där och panikskjuter slut på ammo man trodde man skulle spara för man hade koll på situationen.

Blir reload ibland då
Har väldigt roligt iaf.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ja, förr eller senare lär jag hamna där. Kommer inte kunna låta bli. Om jag kommer rage quitta? Eventuellt.

Code Veronica-remake vore fantastisk. Den kändes så sabla naturlig efter trean för i allt annat än titeln så är Code Veronica just Resident Evil 4. Men vi får se. Läget känns ju inte lysande, men Capcom stängde ju faktiskt ner en fan-remake...

Ja eller om dom faktiskt kommer köra Dino Crisis remake istället vore ju också ballt

Redaktör
Ponny
Skrivet av Dres81:

Ja eller om dom faktiskt kommer köra Dino Crisis remake istället vore ju också ballt

Verkligen! Skulle ärligt talat bli överlycklig bara om de "bara" åter-släppte det via PS Plus, och det har de ju gjort i... Asien?

Men jo, det här spelet förtjänar en "gör om mig"-spot i Go'kväll.


signatur

En Bamseponny av folket

1
Skriv svar