FZ Play – Spela öppna Diablo IV-betan med oss!

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag spelade PoE senast i veckan. Som jag sagt många gånger förr på dessa forum så älskar jag komplexa spel och avskyr neddummade spel som streamlinats. Men att kalla PoE "för komplicerat" är att ta i. De har stackat några mechanics på varandra via expansioner genom åren men det är inte raketforskning precis. Det är snarare en form av feature creep.

När jag skriver att folk kikar efter FOTM builds på nätet istället för att tänka själv så menar jag då inte att spelet är för komplicerat utan att spelarna idag är för ängsliga/lata och vill ha allt serverat. Jag skulle sortera in PoE i den ganska stora skaran spel som kallas "Easy to learn, hard to master". De blir färre och färre tyvärr eftersom att copy paste spel för att mjölka IPn är det som drar in de stora pengarna idag.

"Easy to learn, hard to master". Du kan rätt enkelt komma in i dessa spel och ha kul utan att gimpa dig själv, Easy to learn. Men vill du dominera de högre svårighetsgraderna så krävs det att man lär sig spelmekanik. Att kunna läsa av spelet. Hard to master. Förr i tiden så gjorde man det genom att acceptera den risk som finns och faktiskt spela spelet och lära sig hur det fungerar av erfarenhet. Har man inte erfarenhet av liknande spel sedan tidigare så kommer det innebära att risken att man misslyckas innan man lyckas är stor. Idag så har många inte tålamod att spela spel där de dör en massa innan de lär sig mekaniken och hur de kan nyttja den till sin fördel. Man vill jaga dopamin kicken, att hela tiden vara hög på success och just den delen av det mänskliga belöningssystemet nyttjas till fullo av utvecklare idag. Spelare som jagar dopamin trippen betalar inte för spel där det finns risk att de kan misslyckas. Så då googlas det flavour of the month builds istället där andra har gjort detta jobb åt dem. Många spelare idag är väldigt risk averse. Det gäller även tex soulsbourne spel, få har kört igenom spelen från start to finish utan att googla fram andras strategier för bossarna.

Kikar vi på D4 så finns inte det här djupet. Det är väldigt tunt och simpelt. Det går i princip inte att misslyckas och det finns inte mycket till mekanik. PoE har levt gott i många år och spelare fortsätter komma tillbaka trots att det inte riktigt är ett live service spel då det finns ett djup. Jag tror inte att folk kommer lockas tillbaka till D4 på samma sätt efter release. Det kommer sälja stort i preorders nu tack vare dessa marknadsförings beta perioder de kört (självklart hävdar de motsatsen, det är en del av paketet). D4 kommer även sälja stort vid release. Chansen är ganska stor att de redan tjänat in pengarna de lade på att utveckla spelet och resten är ren vinst. Så blizzard kommer nog inte sörja att den stora skaran spelare som redan betalat för spelet försvinner efter de kört klart main story så det inte är speciellt stora skaror som nöter deras repetetiva live service content. Dopamin trippen finns då att hitta i "the next big thing".

Bra sammanfattat, även om jag står fast vid att PoE är komplicerat, finns det något annat ARPG som ens är i närheten?

Hur framtiden ser ut för D4 är enligt mig den stora frågan.. Som du säger så kommer det att sälja stort vid release, men sen då? Har Blizzard sagt något om hur spelet ska vidareutvecklas i någon intervju jag missat? Jag hoppas på betydligt fler och tätare uppdateringar än ett DLC om två år..

Det är PoEs störtsta styrka enligt mig, att GGG släpper nytt innehåll ungefär en gång i kvartalet som gör mig sugen på att spela igen. Jag har intalat mig själv att jag inte kommer spela Crucible-ligan då jag har så mycket annat i backlogen.. men kan inte lova något. Hoppas på melee-buffs som vanligt men kommer nog att bli besviken.

12
Skriv svar