Medlem
Wolcen - End Game

Vad är Wolcen?
Wolcen är ett actionrollspel likt Diablo och Path of Exile. Ett spel som slog stort för dess grafik och användning utav Cryengine. Även att man kunde förvandlas till något annat (stor ängel eller demon) under stridens hetta (”Ascended” mekaniken) var något de lyfte. På ytan såg det ut som ett spel som kunde utmana tungviktarna inom genren om det gjordes rätt.

Bakgrund
Jag köpte Wolcen när det fanns som early access under 2019. Jag var sugen på ett nytt spel efter Grim Dawn och detta såg helt fantastiskt ut. Så utan att jag egentligen hade lagt allförmycket tankekraft bakom köpte jag spelet.
Det var då väldigt avskalat, bara en akt fanns och det stora passiva trädet (eller hjulen snarare) gapade väldigt tomma. Men combat kändes bra och grafiken var fantastisk.

Efter 10-15 timmar av testande av olika klasser lade jag spelet åt sidan för att vänta in 1.0 som skulle komma inom en ”snar” framtid. Det gjorde det inte, utan 1.0 sköts framåt flera gånger...

Tillslut hösten 2020 så släpptes spelet och jag kunde äntligen börja spela! Så jag gjorde min närstridskaraktär som skulle tåla mycket och slå hårt för att uppleva spelet.
Striderna och förmågorna kändes väldigt bra, det var riktigt kul att slakta odjur och demoner! Gillade även atmosfären, bossarna kändes tuffa och man fick tänka till både en och två gånger för att ta ner dem.

En sak jag märkte av var att det passiva hjulet inte var färdigt. Vissa noder man valde gjorde inget alls och vissa gjorde andra saker än vad som stod på dem.
Pathfinding var inte heller den bästa. Spelet var inte färdigt….men jag fortsatte att nöta igenom.

Akt tvås atmosfär var riktigt bra, lagom creepy. Jag gillade spelet även fast det uppenbarligen inte var färdigt.
Sedan kom jag till akt 3…den akten var otroligt buggig. Event som inte började, filmsekvenser som inte spelades, utan bara ljud hördes. Det visuella från skills och animationer visades inte. Där och då dog lite av mitt intresse för spelet…det var inte bara ofärdigt och buggigt…det var snudd på ospelbart i vissa partier.
Men efter en del frustration och envishet så klarade jag akt 3 och kom till ”end game” (akt 4 fanns inte ens i spelet än även fast det var tanken).
End game var otroligt tråkigt och dåligt. En vy för att bygga upp staden stormfall (spelets hub) och oändlig mängd rifts för att göra detta. Oinspirerande och bara…dåligt. Jag slutade spela.

Jag lade spelet helt bakom mig för att eventuellt i framtiden komma tillbaka till det.

Idag
Spola fram till mars 2023. Nu släpptes äntligen akt 4. Spelet var ”feature complete”.

Jag bestämde mig för att testa igen. Det första som slog min (återigen) var hur bra combat kändes, hur tyngden från att man kastar sin magiska hammare på fienden och dem exploderar i en pöl med blod är så tillfredsställande.
Skillsystemet där man ökar nivån på skill genom att använda dem och då får separata skillpoints för att exempelvis öka hur stor area som blir träffad, eller att desto fler som blir träffade desto mer rage/willpower (vilket är vad spelet använder sig utav istället för mana) kommer ackumuleras, vilket i sin tur gör att man spelar mer offensivt eller defensivt.
Sådan saker älskar jag verkligen med detta spel. Jag har på sätt och vis friheten att bygga min karaktär hur jag vill. Hur bra det blir i slutändan är en annan femma, men jag har friheten!

Bland det första jag upptäcker är att det passiva hjulet äntligen är klart, alla noder gör något och framförallt gör det som står på dem! Tack, det tog bara 3 år.

Så jag har från början en väldigt bra känsla över spelet. Akt två är precis som jag minns det, fantastisk atmosfär och man vill bara spela vidare.

Så kommer jag till akt 3 igen…och här har inget hänt på 3 år. Visuella buggar (till exempel om jag kastar min hammare så syns den inte utan fiender försvinner ur tomma intet framför mig), filmsekvenser som inte spelas och om man kommer till en waypoint där jag bestämmer mig för att spara spelet för dagen så nästa dag är man tillbaka där man började igår...
Det är knappt så att det går att klara akt 3 bossen. Efter att den är död så står jag i en evighet (snarare 2-3 minuter) och väntar på att något ska hända innan spelet fattar att ”oh du klarade av det, ah just det du kanske vill gå vidare” händer..herregud, att dom inte har fixat detta!

Jag kommer äntligen till akt 4 vilket en omgjord variant av ”Stormfall-mode”, fast nu med en story. Det jag kan säga här att buggarna från akt 3 är som bortblåsta, det går att spela igenom uppdragen och allting verkar fungera precis som det ska. Det är kul att hoppa in och slakta monster i några timmar innan läggdags.
Det är även lite roligare att bygga ut Stormfall, även fast det är väldigt likt hur det var förr. De små förändringarna de har gjort har ändå förbättrat känslan och man vill nöta vidare.

Vad gör man då i akt 4?
The big bad är ute efter dig och det som finns förvarat i staden Stormfall. Ditt uppdrag är att förbättra försvaret av staden genom att bygga försvarsbyggnader som ger bonusar i slutstriden eller tar bort ett element (exempelvis en skill) av slutbossen. Du får utöver detta välja vilka uppdrag som ska göras för att försvaga honom ännu mer. Olika bossar (löjtnanter i hans arme) kommer att dyka upp som ger dig en chans att försvaga hela anfallet eller ge dig produktionspoäng för att färdigställa byggnader som du har lagt i kö för att byggas. Det finns även uppdrag som är helt och hållet story-baserade i detta.
Medans allt detta görs så tickar en doomsday-klocka sakta ned till 0. När den slår 0 så kommer anfallet, oavsett om du är redo eller inte.
Det är alltså väldigt likt Stormfall-mode som kom med 1.0, men nu mer polerat, mer att göra och med en story att arbeta mot.

Slutord
Är spelet bra? Ja på många sätt och vis, men eftersmaken från akt 3 förstör en hel del.
- Kommer spelet att krascha om jag går ner en nivå till i denna dungeon?
- Kommer allting vara sparat tills nästa gång jag spelar?
- Kommer jag att bli dödad utav att någon konstig bugg dyker upp?

Hittills har jag klarat mig undan detta men farhågorna lever ändå kvar.

Det bra med spelet är helt klart combat, tyngden i fighterna och feedback från ljudet. De har verkligen fått till dessa saker.
Storyn är även den helt ok. Det är ingen fantastisk story, men helt klart bättre än många andra ARPG i denna stil (tittar på dig Diablo 3).

Jag spelar även på PC vilket (tydligen) är förskonat från de värsta buggarna. De som köpt spelet till Playstation kan inte ens klara ut spelet! Efter ett tag så vägrar spelet ta dig till nästa del.
Även Online-delen har jag förstått ska fungera väldigt dåligt, med fördröjningar på 1-2 sekunder på saker du gör, eller att du och din vän blir utslängda från sessionen ni spelar på.
Spelet har också en tendens att ta servrar som ligger så långt bort från dig som möjligt. Spelar du i Sverige? australiska servrar! Spelar du i Australien? Men varför inte servrar som står på Irland?...

Så om du vill spela med en vän så bör du nog titta efter ett annat spel vilket är synd för i grund och botten är detta ett bra spel.
Jag skulle till och med vilja säga att det är ett av de bättre ARPG som kommit de senaste åren, OM det inte varit för alla buggar och problem spelet har.

Vill också säga att SLUTA TÄCKA SKÄRMEN MED ”Hey du klarade uppdraget, välj din belöning”. För spelet pausas inte och fiender fortsätter attackera dig.
Bara släng ut looten på marken så får jag titta på det sen när jag är klar med allt slaktande!!! Hur tänkte dem där?!

Med alla dessa negativa saker sagt så är spelet enligt mig bra, men kan bara bli bättre. Det är så precis att betyget blir 3 av 5. Väger mellan 2 eller 3 i betyg. Men eftersom jag ändå har så pass kul som jag har så tippar det över till en 3a.

Får hoppas att om 3 år så är det så pass bra att man kan rekommendera det till alla som vill spela denna typen av spel.

Wolcen - Lords of Mayhem
3
Bra
+
Combat
+
Grafiken
+
Ljudet
-
Akt 3 fortfarande ofärdig
-
Buggar i massor!
-
Online-delen
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Tack för en fin recension. Hur är det med svårighetsgraden? Vissa arpg kan vara så att man bara klickar och så slaktar man allting vilket får konsekvensen att man nästan sommar vid tangentbordet.

Om du testat diablo 4 går det att säga något hur detta står sig mot det?

Medlem
Skrivet av Ravenous:

Tack för en fin recension. Hur är det med svårighetsgraden? Vissa arpg kan vara så att man bara klickar och så slaktar man allting vilket får konsekvensen att man nästan sommar vid tangentbordet.

Om du testat diablo 4 går det att säga något hur detta står sig mot det?

Jag vet inte om det är för att spelet har blivit lättare eller om jag bara lyckades skapa en bra karaktär, men jag tycker att spelet är mycket enklare denna gången än första gången jag spelade igenom det. Jag plöjer igenom de flesta fiender utan problem.

Vissa bossar under kampanjen (akt 1-3) var lite jobbigare så att man fick hålla koll på livmätaren, men annars så var det inga problem.

När jag nu börjat med rifts och maps där man kan lägga till extra saker (typ fiender gör 20% mer skada) så är det klurigare, men förutom bossarna så känns det fortfarande inte som det är ett jättestort problem.
Jag är precis klar med akt 4, Jag har läst att det ska låsas upp någon form av utökad svårighetsgrad efter akt 4. Lite som torment fungerade i Diablo 3. Men jag har inte hittat någon sådant ännu.

Skulle säga att exempelvis Grim Dawn är ett svårare spel.

Däremot om man läser steam eller reddit så pratar vissa om att dem dör lätt, men jag vet inte om det är för att de är dåliga eller om det är för att spelet är svårt.

Jag har inte testat Diablo 4 än. Hade tyvärr inte så mycket tid för det i helgen. Så om du orkar vänta tills i sommar så kan jag kommentera på det då

Redaktör
Ponny

En lång resa du och spelet gjort. Man kan ju tycka att spelet borde nått ända fram på den här tiden, men icke! Tack för din initierade recension.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Spelade spelet när det släpptes, men glömde typ att det fanns direkt när jag var klar med storyn. Har dock för mig att jag tyckte det var kul spelmässigt, så kanske borde plocka upp det igen bara för att spela igenom akt 4... Kanske kan va kul nu innan Diablo 4 släpps eller nåt

Medlem

Håller med om det mesta. Sjukt mycke skumma buggar i filmsekvenserna i spelet, fick skratta lite iaf åt dem. Spelade igenom det för nåt år sen. Hade kul, men det var sjukt buggigt Att dom nu släppt en till akt känns för sent för mig. Kommer inte spela det igen. Nu är det D4 på radarn, sen FF16, sen Path of Exile 2 när de släpps.

Medlem

Spelade med 2 kompisar när det släpptes och hade faktiskt inga av buggarna du beskriver i din recension. overall hade vi väldigt roligt med Wolcen. Testade det igen när jag fick min steam deck när den släpptes och då var det inte speciellt bra stöd för handkontroll, kanske har dom fixat detta nu.

1
Skriv svar