Spelar du med handkontroll?

Medlem
Spelar du med handkontroll?

Förstapersons spelande spelade jag mycket förr och då är ju rörelserna lättare med mus, men i andra spel väljer jag alltid handkontroll.

När jag installerade Resident Evil 4 remake igår så började jag dock att fundera på om man skall testa mus och tangentbord, sällan jag ens funderar på byta till mus då det känns mer naturligt med handkontroller för mig.

När det gäller valmöjlighet att spela spel med handkontroll eller annan kontroller metod, vad är ditt främsta val?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Alltid handkontroll. Gillar inte att sitta i kontorsstol utanför arbetstid och jag har svår musarmbåge.

Dödgrävaren

Beror på spelet, Elden Ring, handkontroll, Returnal tangentbord+mus. Etc.

Medlem

Är främst konsolgamer så handkontroll känns naturligast! Men fps och rts föredrar jag på PC med mus/tangentbord!

Medlem

Singleplayer spelas i första hand med handkontroll om det inte skulle vara extremt mycket bättre med mus och tangentbord för det specifika spelet av någon anledning.

Samtliga av de nya RE-spelen har t.ex. alla spelats med kontroll.

Avstängd

Behöver du sikta med något, alltid mus och tb, räcker det med knapptryck så handkontroll.

Medlem

Beror på spel, är det tredjepersons-spel med akrobatik där man ska masha knappar hela tiden kör jag kontroll.
Är det långsammare tredjepersons-spel där man behöver precision kör jag oftare TB/MUS då det är smidigare att t.ex. sätta HS med mus än kontroll. RE4:R kör jag TB/M och det funkar väldigt bra. Dra upp pickan och sätta ett par snabba HS på en fienden som rusar mot en känns väldigt tillfredsställande.

Plattformare alltid kontroll.

Medlem

Jag har nästan helt gett upp att försöka spela med handkontroll. Känns nästan alltid fel för mig. Spelar till och med Elden Ring med mus och tangentbord. Folk säger att jag är galen, men för mig känns det så mycket bättre.

Medlem

Beror på spel.
Ska man skjuta så blir det ofta mus och tangentbord.
Men fördelen med att spela på pc är ju att man kan använda båda


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag spelar helst med handkontroll för komfortens skull. Mus och tangentbord är såklart precisare och ger fler möjligheter, men man ska inte sticka under stol med att de sliter på kroppen på ett helt annat sätt. Plockar dock fram dem när det vankas multiplayer. Annars är det semihorisontell soffgaming som gäller!

Medlem

Alltid mus och tangentbord vid datorn och kontroll på xboxen

Medlem

Om man till största del skjuter så spelar jag i princip alltid med mus och tangentbord. Är så dålig med handkontroll att det inte ens är roligt att spela annars, tyvärr. Men i Witcher, Hogwarts Legacy och annat liknande spelar jag alltid med handkontroll.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Handkontroll för det mesta men finns vissa spel som passar sig bättre med mus och tangentbord som Xcom, Civ V, Homm 3, Pillars of Eternity osv.

Medlem

switchar ganska friskt beroende på genre, eller typ av spel öht. skulle aldrig spela ett FPS såsom doom 2016/eternal med handkontroll, och skulle aldrig spela ett FPS som t.ex. dishonored eller cyberpunk med tangentbord.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Alltid handkontroll. Gillar inte att sitta i kontorsstol utanför arbetstid och jag har svår musarmbåge.

Måste man använda en kontorsstol om man spelar med mus och tangentbord? Lärde mig något nytt där.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Är det någon som föredrar rörelsekontroller?

Jag har inte ens prövat att spela med joycons på Nintendo Switch. Gyro är ballt som är inbyggd i Pro handkontrollern och kan vara användbart ibland, men skulle inte orka spela ett helt spel med gyron aktiverad.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det varierar helt beroende på spel. Är det first person eller innehåller någon sorts skjutande så föredrar jag mus och tangentbord. Är totalt värdelös på sikta med en handkontroll. Är det dock Third-person spel som Witcher 3 osv så tycker jag det är härligare styrning med en handkontroll.

Tror RDR2 är ett av de få undantagen där jag körde ett spel med skjutnade med handkontroll. Dock så var det väldigt mycket assistans på skjutandet i det spelet.

Medlem

Nästan uteslutande med handkontroll. Undantaget är förstaperson-skjutare som exempelvis Squad där mus och tangentbord är ett givet val.

Medlem
Skrivet av lonian:

Måste man använda en kontorsstol om man spelar med mus och tangentbord? Lärde mig något nytt där.

Svårt med mus & tangentbord i soffan.

Som sagt, jag föredrar mus men är omöjligt med min skada.

Medlem
Skrivet av lonian:

Måste man använda en kontorsstol om man spelar med mus och tangentbord? Lärde mig något nytt där.

Hur ska man annars göra? Soffa är ju uteslutet om man vill ha en rygg i hyffsat skick och vilken typ av stol funkar bättre/likvärdigt med en kontorsstol?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Absolut


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Freakon:

Hur ska man annars göra? Soffa är ju uteslutet om man vill ha en rygg i hyffsat skick och vilken typ av stol funkar bättre/likvärdigt med en kontorsstol?

Hört talas om fåtölj?
Sitter just nu med en fåtölj och en skön fotpall. Tangentbordet på låren i perfekt läge skönt lagomt bakåtlutad.
Mus snett till höger. Fungerar helt perfekt! Gjort så i åratal (se jag kopplat mot TV för spelande o surfande. Har också två "vanliga skärmar och normal datorplats kopplat till samma dator fast i annan del av rummet (dvs en tv och två skärmar kopplade till datorn).
Fast jag kör handkontroll till vissa trejepersons shooters/rollspel, plattformare, fotboll, "mame arkadspel" och bilspel.

Medlem

Spelar med handkontroll så ofta det passar. Är väl främst storydrivna singelplayerspel.

Medlem

Kör väldigt få spel med mus och tangentbord, beror främst på att jag har pajat mina händer och handleder så mer än 30 minuter intensivt fps-spelande kan ge mig ont i ett par dagar. De enda spel som fungerar att spela någon längre tid är olika builders/sims där man kan "slappna av" lite mellan knapptrycken samt Diablo-kloner (om jag kör "casual"), allt annat spelas med handkontroll, även fps fungerar faktiskt hyffsat nu.

Medlem
Skrivet av Magnus101:

Hört talas om fåtölj?
Sitter just nu med en fåtölj och en skön fotpall. Tangentbordet på låren i perfekt läge skönt lagomt bakåtlutad.
Mus snett till höger. Fungerar helt perfekt! Gjort så i åratal (se jag kopplat mot TV för spelande o surfande. Har också två "vanliga skärmar och normal datorplats kopplat till samma dator fast i annan del av rummet (dvs en tv och två skärmar kopplade till datorn).
Fast jag kör handkontroll till vissa trejepersons shooters/rollspel, plattformare, fotboll, "mame arkadspel" och bilspel.

Låter inte bra för ryggen, men visst funkar det för dig så all good.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Mus och tangentbord för mig av gammal vana mest. Min handkontroll har fått ligga långa perioder ibland:

Jag har en Xbox 360-kontroll men det har ärgat där batteripolerna ligger mot efter att kontrollen hade legat oanvänd en längre tid. Är kanske batterisyra. Har försökt att göra rent men det blir inte bra, det glappar. Någon som har tips? På pm kanske för att inte kapa tråden.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Hur ska man annars göra? Soffa är ju uteslutet om man vill ha en rygg i hyffsat skick och vilken typ av stol funkar bättre/likvärdigt med en kontorsstol?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Oj. Ja det funkar ju, men ergonomi och långsiktighet i kroppens hälsa är lika med noll.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Olika, ska jag spela ett single-player spel för mig själv så är det alltid liggandes i soffan med en handkontroll, annars datorn med mus och tangentbord.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Beror på spel.
Ska man skjuta så blir det ofta mus och tangentbord.
Men fördelen med att spela på pc är ju att man kan använda båda

För det kan man ju inte på konsol. Eller….

12
Skriv svar