The Last of Us Part I är ute på pc – och får stor kritik

Medlem

Av det jag sett av "riktiga test" av spelet så tycks det rulla på rätt bra, dock så måste man göra klart shader compilation-steget och inte överstiga mängden VRAM på GPU'n nämnvärt för att så skall vara fallet. Det enda regelrätta misstaget jag har kunnat sett från studion hittills är att spelet tycks ha skeppats med en version av Oodle som har potentiella problem med minnesläckor, flertalet använder rapporterar att deras problem lösts när de ersatt filen med en tidigare version. Givetvis illa om detta är fallet, men knappast nog för den "shit storm" som verkar härja på Steam och diverse sociala plattformar.

Medlem
Skrivet av MLundin:

Alltid detta sablars gnäll som, tyvärr, slår mot utvecklarna när det kommer till PC-portningar från konsol. I detta fallet en av världens i särklass bästa studios till ett av senaste decenniets bästa spel. Inte ens de lyckas.

Man ska inte underskatta utmaningarna som finns med att utveckla (och anpassa) något till PC med dagens förutsättningar.

Se exempel denna video för lite mer kunskap kring ämnet:
https://youtu.be/Joze6uRyBRs

Mer kärlek och förståelse, mindre hat.

Nej, släpper du en produkt så har du det yttersta ansvaret. Varför skall vi godta att saker vi köper är trasiga?
De visste självklart om svårigheterna och tog sig an den utmaningen och misslyckades.
Då skjuter man på release och låter bli att släppa något trasigt. Vi skulle bli uppätna av våra kunder om vi skickade trasiga produkter till dem. Bättre att ta en förseningsavgift än en felanmälan.
Jag är så trött på det kultliknande skyddandet av företag vars yttersta mål är att ha våra pengar i sin ficka.

Medlem

Synd att släppa detta spel på pc, passar inte alls.

Medlem
Skrivet av MLundin:

Alltid detta sablars gnäll som, tyvärr, slår mot utvecklarna när det kommer till PC-portningar från konsol. I detta fallet en av världens i särklass bästa studios till ett av senaste decenniets bästa spel. Inte ens de lyckas.

Man ska inte underskatta utmaningarna som finns med att utveckla (och anpassa) något till PC med dagens förutsättningar.

Se exempel denna video för lite mer kunskap kring ämnet:
https://youtu.be/Joze6uRyBRs

Mer kärlek och förståelse, mindre hat.

Då kanske man inte ska förvänta sig att betala fullpris för en produkt som inte fungerar som den skall? Är ju primärt det som är problemet att spel idag släpps med så många problem, så förväntas konsumenten betala fullpris för en halvdan produkt.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Synd att släppa detta spel på pc, passar inte alls.

För att?

Medlem
Skrivet av MLundin:

Alltid detta sablars gnäll som, tyvärr, slår mot utvecklarna när det kommer till PC-portningar från konsol. I detta fallet en av världens i särklass bästa studios till ett av senaste decenniets bästa spel. Inte ens de lyckas.

Man ska inte underskatta utmaningarna som finns med att utveckla (och anpassa) något till PC med dagens förutsättningar.

Se exempel denna video för lite mer kunskap kring ämnet:
https://youtu.be/Joze6uRyBRs

Mer kärlek och förståelse, mindre hat.

Om jag går och köper en bil från en bilfirma och bilen har diverse fel, ska jag då bara acceptera läget och fortsätta köra med den bilen?

Moderator | Testpilot
Skrivet av SWEBarb:

Synd att släppa detta spel på pc, passar inte alls.

Märklig kommentar. Varför skulle det inte passa?

Dagens plattformar är ju egentligen exakt likadana när du väl sitter och spelar. Skillnad är väl att vissa sitter vid en tv, andra en datorskärm och i vissa fall med mus & tangentbord eller kontroll.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Synd att släppa detta spel på pc, passar inte alls.

Uncharted Thieves Collection och God Of War fungerade klockrent så
då borde inte The Last Of Us vara något problem kan man tycka.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är mest troligen Iron Galaxy som gör grovjobbet. Naughty Dog är upptagna med multiplayer-delen av TLOU, samt deras nya projekt vi inte vet vad det är ännu.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Igen, inte Naughty Dog som står för det stora arbetet här.

Sedan är det ju en sak om några configs har problem men nu har större delen PC-spelare problem. Då har man gjort något fel, oavsett om det är så att knappt någon config ser likadan ut.

Varför fortsätter du sprida fake news istället för ta reda på fakta?

https://www.pushsquare.com/news/2023/03/flagship-first-party-...

Finns även en podcast där en av utvecklarna bekräftat detta men hittar inte länken nu.

Naughty Dog har själva gjort ett blogginlägg om utvecklingen.

https://www.naughtydog.com/blog/celebrating_the_release_of_th...

Avstängd

Förstår inte hur någon kan lyckas spela den här portningen och tycka den är ok.
Långt bortom räddning med patchar.
Mycket uselt av ND och Sony att tillåta det här att hända och ta fullpris för det.

Känns som enda anledningen att de fördröjde releasen var att det inte skulle påverka tvserien negativt.
Det här är så illa att jag tycker de borde ge full återbetalning.

Medlem

PC i ett nötskal tyvärr.
Har en laptop med rtx 3070, dvs helt ok fortfarande för att spela spel. Inte spelat på den på länge eftersom har ps5 och XSX, men nu i helgen kopplade jag in den till tv:n och tänkte spela lite spel. Var sugen på Marvels Midnight Suns, och tänkte steam-versionen blir bra för kan lira på mobilen med Geforce Now vid behov om sambon vill se på tv.

Tji fick jag. Testade först andra spel genom Geforce Now för att se att det funkar bra. Inga problem. Slår till och köper Midnight Suns - vägrar starta alls genom Geforce Now, bara evig laddningssymbol...
Jaja, steam link finns också så kan köra det tänkte jag. Testar spelet normalt på datorn, det hänger sig VARJE gång jag försöker göra en manuell sparning.

... köpte det på Xbox istället när det var 4 timmar kvar av rean där. Fuck PC.

Jag är för gammal för att felsöka idiotproblem med PC-portar.

Medlem

Kanske är unikt för mig då, men tyckte det körde på väldigt bra utan problem i 4 timmar i sträck. Hade tålamodet att köra klart shadingen innan jag började. (Nu kör jag iofs på ett 3080 @ 1440p så vet inte hur minimum-specad burk hanterar det).
Kontrollerna känns snappy och gott om inställningar att skräddarsy allt till belåtenhet, något jag generellt är kräsen på.
Riktigt trevlig remake, när man kommer från PS3 versionen! Imponerande detaljer i karaktärsmodeller m.m.

Medlem

Fick spelet via AMD-köp. Startade upp och det kraschade vid uppstart men lyckades via lite ändrade inställningar få den att komma till menyn där den kraschade. Hoppas att de kan fixa spelet, ser fram emot att lira det igen. (tidigare spelat på ps4).

Medlem
Skrivet av gizm0:

Om jag går och köper en bil från en bilfirma och bilen har diverse fel, ska jag då bara acceptera läget och fortsätta köra med den bilen?

Samt att just p.g.a. att detta är en av de största första parts studios i världen för Sony så borde de testa spelet ordentligt innan de släpper det. Det är verkligen inte OK att släppa spel i det skick de har gjort nu, och de är knappast ensamma om att göra det. Shaders har bara blivit värre och värre, Unreal Engine 4.0 är en stor bov i dramat, men att sitta som utvecklare/utgivare testa spelet på PC och tänka att det här är helt ok är helt utanför min förståelse. Sure shaders har blivit ett problem, men att släppa ett spel där det kan ta 1h att kompilera shaders? Det är då fan inte ok! Då måste man tänka om.

Moderator | Testpilot
Skrivet av fejksson:

Varför fortsätter du sprida fake news istället för ta reda på fakta?

https://www.pushsquare.com/news/2023/03/flagship-first-party-...

Finns även en podcast där en av utvecklarna bekräftat detta men hittar inte länken nu.

Naughty Dog har själva gjort ett blogginlägg om utvecklingen.

https://www.naughtydog.com/blog/celebrating_the_release_of_th...

Det är inget "fake news" över huvudtaget att Iron Galaxy gör grovjobbet då de är en studio som primärt håller på med portningar och också syns när Naughty Dog och Sony delar olika bilder gällande portningen. Se här:

Vad jag läst så är det exakt samma upplägg som de haft med Uncharted: Legacy Collection där Iron Galaxy stod för majoriteten av utvecklingen, där det också var en del problem.

Naughty Dog har givetvis det största ansvaret när de anställer Iron Galaxy och även hjälper till i arbetet. I och med att det är deras titel är det inte konstigt att dem själva snackar om det på sin hemsida och tar hand om allt snack utåt på sociala medier och annat. De har ju bara anställt Iron Galaxy för att hjälpa till med detta då de är upptagen med annat, som sagt innan


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är ytterst överdrivet påstående, ofta används som en "ursäkt" av dom slm inte klarar av det. Samtidigt som det finns små en mans utvecklare som kan fixa biffen med PC utan problem.
Visst finns det massa konfigurationer. Men har man intel, amd plattform med amd eller nvidia kort är det ganska standard.
Det finns så klart tillfällen där det stämmer.
Men en helndel tillfällen det ör "skit bakom spakarna" på användarsidan och utvecklarna som är kassa.

Är själv utvecklare så vet hur svårt det är. Jag kan lova dig att dom inte använder det som en ursäkt för att dom inte klarar av det, självklart vill alla utvecklare att det skall gå smidigt när dom släpper ett nytt spel. Alla processorer, minnen och gpu sköter uträkningar på olika sätt och i kombination kan det bli väldigt knasigt, det kan dessutom vara så enkelt att olika värme problem gör att det blir felräkningar. Har en vän som jobbar åt ett dotterbolag till NASA som programmerar processorer som skall klara rymdens hårda miljö och dom får ha typ 0.000000001% felmarginal på deras uträkningar. Går inte att jämföra och säga att det finns små utvecklare som klarar det. Ja det kanske det gör, men 99% av spelen är inte lika avancerade som vissa AAA också... Att sedan konvertera kod från PS3/PS4 till PC kan vara ett riktigt skitjobb. PS3 är typ en av de sämsta konsolerna att koda mot, medans PS4 är bättre om långt ifrån perfekt.

Medlem
Skrivet av robbis:

Är själv utvecklare så vet hur svårt det är. Jag kan lova dig att dom inte använder det som en ursäkt för att dom inte klarar av det, självklart vill alla utvecklare att det skall gå smidigt när dom släpper ett nytt spel. Alla processorer, minnen och gpu sköter uträkningar på olika sätt och i kombination kan det bli väldigt knasigt, det kan dessutom vara så enkelt att olika värme problem gör att det blir felräkningar. Har en vän som jobbar åt ett dotterbolag till NASA som programmerar processorer som skall klara rymdens hårda miljö och dom får ha typ 0.000000001% felmarginal på deras uträkningar. Går inte att jämföra och säga att det finns små utvecklare som klarar det. Ja det kanske det gör, men 99% av spelen är inte lika avancerade som vissa AAA också... Att sedan konvertera kod från PS3/PS4 till PC kan vara ett riktigt skitjobb. PS3 är typ en av de sämsta konsolerna att koda mot, medans PS4 är bättre om långt ifrån perfekt.

Ja jag kanske har fel.
Jag tycker då att argumentet lyftas fram allt för ofta och då av "utvecklare" som misslyckas.
Och av användare som helt enkelt gör fel.

Allt dett amedans vissa inte alls har problem och det finns "AAA spel" som fungerar perfekt dag 1 på PC
🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av robbis:

Är själv utvecklare så vet hur svårt det är. Jag kan lova dig att dom inte använder det som en ursäkt för att dom inte klarar av det, självklart vill alla utvecklare att det skall gå smidigt när dom släpper ett nytt spel. Alla processorer, minnen och gpu sköter uträkningar på olika sätt och i kombination kan det bli väldigt knasigt, det kan dessutom vara så enkelt att olika värme problem gör att det blir felräkningar. Har en vän som jobbar åt ett dotterbolag till NASA som programmerar processorer som skall klara rymdens hårda miljö och dom får ha typ 0.000000001% felmarginal på deras uträkningar. Går inte att jämföra och säga att det finns små utvecklare som klarar det. Ja det kanske det gör, men 99% av spelen är inte lika avancerade som vissa AAA också... Att sedan konvertera kod från PS3/PS4 till PC kan vara ett riktigt skitjobb. PS3 är typ en av de sämsta konsolerna att koda mot, medans PS4 är bättre om långt ifrån perfekt.

Det är ju som att säga att du jobbar med att tillverka bilar. Du vet hur svårt det är.
Skulle det göra det ok att släppa en fullständigt trasig bil? En re-remake av Opel Vectra. Sminkad och fullständigt okörbar. Fullt pris 699k.
Jo men det är acceptabelt för att på forumet är en kille som förklarat att det är svårt att tillverka bilar.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag kanske har fel.
Jag tycker då att argumentet lyftas fram allt för ofta och då av "utvecklare" som misslyckas.
Och av användare som helt enkelt gör fel.

Allt dett amedans vissa inte alls har problem och det finns "AAA spel" som fungerar perfekt dag 1 på PC
🤷‍♂️

Men i många av de fallen så är det många som inte har några problem heller utan det är en liten skara människor. Bara här ovanför är det ju fler personer som spelat utan några som helst problem hittills. Dom flesta som whinar har antagligen inte ens testat det på sin burk utan bara följer med shitstormen och krankar ner direkt någon har problem. Det kanske är bara att de sitter med dålig kunskap eller just en konfig som inte passar eller som testats! Sen kan det mycket väl vara slarv också, men det är garanterat inte så att utvecklarna vill att det ska komma ut ett trasigt spel, det verkar ju bara korkat om så vore fallet. Många saker som väger in, dom kanske inte borde sätta deadlines på så många spel, kanske hade det hjälpt många spel att få den sista touchen. Ibland kanske dom helt enkelt inte har råd att pilla längre utan att det är good enough för majoriteten och att dom har möjlighet att testa för länge pga kostnader och då får ta den smällen och då få feedback vad som är fel, som dom inte kan få innan det gått ut till breda massan.

Som andra redan nämnt är det ju Iron Galaxy som står bakom portningen till PC och vi alla minns ju Arkham Knight som även den portades av Iron Galaxy. Inte alls förvånad över resultatet.

Medlem

Naughty Dog och Sony ljuger oss rakt i ansiktet. Precis som alla andra!

Medlem

Det är ju tydligt att de ville släppa spelet i samband med hypen kring serien på HBO. Den serien garanterar ju att fler kommer köpa spelet och spelet var redan lite försenat... Alltså kunde man ju nästan ha förutspått att spelet är trasigt

Inaktiv
Skrivet av MLundin:

Alltid detta sablars gnäll som, tyvärr, slår mot utvecklarna när det kommer till PC-portningar från konsol. I detta fallet en av världens i särklass bästa studios till ett av senaste decenniets bästa spel. Inte ens de lyckas.

Man ska inte underskatta utmaningarna som finns med att utveckla (och anpassa) något till PC med dagens förutsättningar.

Se exempel denna video för lite mer kunskap kring ämnet:
https://youtu.be/Joze6uRyBRs

Mer kärlek och förståelse, mindre hat.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Varför vi (människan generellt) så jävla nära till gnäll och hat? Helt sjukt egentligen att folk ska få dödshot för spel som för en viss karaktärs handlingar i ett ND-spel men även att det alltid ska bli någon idiotisk hatstorm kring precis allt. Det blir väl lite extra beklagligt just eftersom det är de som har minst förståelse för en sak som har lättast att klaga, t ex har man någon som helst aning om hur spelutveckling går till så är det svårt att klaga mycket.

Sen är det förstås tråkigt om spel släpps i trasigt skick men det är upp till var och en om man ska köpa det eller vänta. Finns ju alltid mängder med info dag 1 och det är inte som att det inte finns 4890 andra grejer man kan göra under tiden och om man inte har det, skaffa ett jävla liv.

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Ytterst tråkigt att se PC-spelare får dra sig med ännu en dålig port. Det får en att undra vad Sony's egna studio Nixxes pysslar med i dagsläget i och med att de inte fick detta i uppdrag

Kan tänkas att de portar ett kommande släpp, vad det må vara.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Det lite lustiga med problemet med shaderkompileringen verkar vara att de skickat med fel version (en buggad sådan) av en uppacknings-dll, och byter man ut till rätt version går det bra mycket fortare.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

När man läser om spel och PC-slöpp blir man ju inte direkt mer sugen på att skaffa en. Kör nog vidare på konsol jag:P.

Medlem

Folk är otåliga och gnälliga. Om man får en shader compiler på 60min så finns den där för att spelet ska installeras klart. Kör man ändå så har man ingen rätt att klaga och får skylla sig själv.

Utöver det kommer alltid jobbiga buggar finnas i alla spel första 3 månaderna, i konsol till pc-portningar kanske ännu längre tid som med HZD.

Utöver det så är pc-portningar assvårt då alla har olika hårdvara och spelet är utvecklat utefter en viss specifik hårdvara. Inte omöjligt att porta men det är svårare och kan kräva patchar från gpu- tillverkaren och windows.

Sedan bör man vara skeptisk med släpp i samband med tie-ins som tvserier. Troligtvis framstressat släpp

Medlem
Skrivet av Esri:

Samt att just p.g.a. att detta är en av de största första parts studios i världen för Sony så borde de testa spelet ordentligt innan de släpper det. Det är verkligen inte OK att släppa spel i det skick de har gjort nu, och de är knappast ensamma om att göra det. Shaders har bara blivit värre och värre, Unreal Engine 4.0 är en stor bov i dramat, men att sitta som utvecklare/utgivare testa spelet på PC och tänka att det här är helt ok är helt utanför min förståelse. Sure shaders har blivit ett problem, men att släppa ett spel där det kan ta 1h att kompilera shaders? Det är då fan inte ok! Då måste man tänka om.

Sant, sen vet man inte hur mycket aktieägarna ligger och hetsar på exempel som det vart för CDPR. Köpte själv nyligen Resident Evil 4 Remake på Steam på ungefär en halvtimme till en timme hade jag 4 krascher och kollade runt var tydligen inte ensam, fick stänga av en massa inställningar och dra ner grafiken. Nu har det funkat som det ska. Sitter liksom på ett 13700K och 3070 RTX samt DDR5 32GB ram så ska inte vara nå problem alls.

Var själv på väg att köpa TLOU igår men backade när jag såg alla reviews, kommer avvakta en stund till innan jag köper det på Steam.

Medlem
Skrivet av MrRoan:

Kanske är unikt för mig då, men tyckte det körde på väldigt bra utan problem i 4 timmar i sträck. Hade tålamodet att köra klart shadingen innan jag började. (Nu kör jag iofs på ett 3080 @ 1440p så vet inte hur minimum-specad burk hanterar det).
Kontrollerna känns snappy och gott om inställningar att skräddarsy allt till belåtenhet, något jag generellt är kräsen på.
Riktigt trevlig remake, när man kommer från PS3 versionen! Imponerande detaljer i karaktärsmodeller m.m.

Har fungerat bra här med trots att det är en mycket dålig portning. Med det mesta på High så får jag 60-80 fps 4K DLSS Quality.
(5800X3D, 3080 10GB, 32GB 3600MHz, WDBlack SN850x, Windows 11)

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är inget "fake news" över huvudtaget att Iron Galaxy gör grovjobbet då de är en studio som primärt håller på med portningar och också syns när Naughty Dog och Sony delar olika bilder gällande portningen. Se här:

https://i.imgur.com/0vFCrkH.png

Vad jag läst så är det exakt samma upplägg som de haft med Uncharted: Legacy Collection där Iron Galaxy stod för majoriteten av utvecklingen, där det också var en del problem.

Naughty Dog har givetvis det största ansvaret när de anställer Iron Galaxy och även hjälper till i arbetet. I och med att det är deras titel är det inte konstigt att dem själva snackar om det på sin hemsida och tar hand om allt snack utåt på sociala medier och annat. De har ju bara anställt Iron Galaxy för att hjälpa till med detta då de är upptagen med annat, som sagt innan

Snacka om att du har svårt att ta till dig fakta. I blogginlägget skriver dom till och med att utvecklingen skett inhouse.

Dave Lang på Iron galaxy säger själv att dom bara hjälpt till lite grann.

Skriv svar