F.d. Silent Hill-kreatör: "Vet inte hur man kan göra Silent Hill 2-remaken utan att uppröra folk"

Robot
F.d. Silent Hill-kreatör: "Vet inte hur man kan göra Silent Hill 2-remaken utan att uppröra folk"

Sam Barlow tveksam, men säger "lycka till".

#silent-hill-2


Medlem

"Silent Hill 2-remaken är snart färdigutvecklad, men det är upp till Konami att avgöra release."

Jag tror detta var något slags missförstånd i någon översättning då Bloober har kommenterat det på Twitter.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Ser inte varför folk skulle bli upprörda. Dom som vill spela remaken kommer att göra det, dom som inte vill kommer spela gamla goda Silent Hill 2 fortfarande. PC versionen har ju t.o.m Enhanced Edition som gör spelet riktigt trevligt för moderna system. Så det gamla och nya kan samleva utan problem. Men visst, någon lär väl sitta och jämföra och skrika sig hes, görs väl med allt nuförtiden.

Medlem

Vad snackar han om? Det är bara att fixa bättre grafik och fysik.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Tror att det kommer att bli ett jäkla liv kring denna remaken. Många som kommer att vara missnöjda och dem låter högt. Där kommer säkert att finnas en massa som blir nöjda givetvis men deras röster kommer att försvinna i bruset.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Alla blir upprörda över allting och ingenting. Hans uttalande är lika kontroversiellt och givande som att säga att fisken trivs bäst i vattnet.

Riktigt onödigt uttalande från hans sida.

Medlem

Fast det är ju precis så idag. Alla gnäller över allt och lite till.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

så länge musiken och atmosfären finns där så tror jag att jag blir nöjd =D

Medlem

Det är tre grejer som jag "oroar" mig för inför denna remake:

1. Att de ska samma slags regi i skådespelet som den fruktansvärda HD Collection-versionen (nyinspelade).
Dvs, överdramatiskt, låta inläst, andas överdrivet tungt osv.

2. Modernisera gameplayet på ett dåligt sätt, med övertydliga tutorials, att karaktärer kläcker ur sig lösningen på ett pussel och dyl.

3. Att det kommer kännas mediokert, precis som Bloober's övriga produktioner.

Men ja, precis som det sades tidigare så kommer ju klassikern alltid att finnas. Och den blir bara bättre hela tiden iom Enhanced Edition. Har följt projektet i många år nu och det är ju otroligt vad hängivna fans kan åstakomma. Att hänga med på test-spelningar live och få höra massa bakgrundsinformation och interagera med några av utvecklarna är både kul och intressant.

Releasehästryttare

Man ringer Capcom!!

Medlem

Det blir ett fiasko detta, känner det i mina benpipor.

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Det blir ett fiasko detta, känner det i mina benpipor.

Nu får vi Redfall och Starfield så 1-0 till Xbox

Sedan redan spelat och känner istället för ett helt nytt Silent Hill spel. Bättre att Microsoft tar tag i att få till ett nytt Silent Hill spel då dom lyckas så bra med Life Is Strange som man kan säga är typ samma typ av spel fast inte skräck man går med sin karaktär blockar upp saker m.m

Microsoft skulle göra det galet bra tyvärr tror jag dom är för få anställda och har inte tid då deras spel tar sådan tid att släppa.

Medlem
Skrivet av Natrium:

så länge musiken och atmosfären finns där så tror jag att jag blir nöjd =D

Håller med. Ljudbilden i originalet är på top och en av anledningarna varför det är så läskigt och bra. Både musiken men även de äckliga hemska ljudet när monster finns i närheten.

Lyckas dom med att behålla det så tror jag det kan bli en hit.

Denna trailer från silenthill 4, trots att det är utdaterad grafik är fortfarande riktigt jäkla sjuk och skrämmande.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Håller med. Ljudbilden i originalet är på top och en av anledningarna varför det är så läskigt och bra. Både musiken men även de äckliga hemska ljudet när monster finns i närheten.

Lyckas dom med att behålla det så tror jag det kan bli en hit.

Denna trailer från silenthill 4, trots att det är utdaterad grafik är fortfarande riktigt jäkla sjuk och skrämmande.
https://youtu.be/lrU_NabHp-c

Ja precis det är det för mig som gjorde spelet så magiskt. Man fick kalla kårar om man lät sig svepas upp av spelet och leva sig in.
Sen fanns det gångerna när man sa till sig själv nä jag ska ta allt med en klackspark för att försöka skydda sig från obehaget av atmosfären.

Jag kommer än idag ihåg scenen så bra när man träffar på Laura sittandes på en kant av något slags betong inhängning efter att hon trampat på handen hans och hela den scenen var så sjukt bra gjord och ger mig kalla kårar när jag tänkte på den i efterhand. Sen fick jag alltid sådana twin peaks vibbar av hur allt var så makabert och underligt i spelet där jag aldrig riktigt förstod vad som pågick. Nä helt enkelt grymt spel.

Geeks Gaming
Skrivet av jontebula:

Nu får vi Redfall och Starfield så 1-0 till Xbox

Sedan redan spelat och känner istället för ett helt nytt Silent Hill spel. Bättre att Microsoft tar tag i att få till ett nytt Silent Hill spel då dom lyckas så bra med Life Is Strange som man kan säga är typ samma typ av spel fast inte skräck man går med sin karaktär blockar upp saker m.m

Microsoft skulle göra det galet bra tyvärr tror jag dom är för få anställda och har inte tid då deras spel tar sådan tid att släppa.

Vet inte riktigt hur du får in Microsoft i det hela 🤔
Microsoft utvecklade inte Life is strange, det var dontnod och Square gav ut det.
Sen kan jag inte hålla med om att det var liknande spel men jag förstår hur du menar

Medlem

Remakes är svåra.
Jag kan uppskatta gamla spel, men de åldras ju.
Men här är det flera saker som behöver moderniseras , så fler saker kan gå fel.

Grafiken behöver inte bara se snyggare ut, utan måste hålla stämmningen. Vi är på ett annat sätt i uncanny valley nu. Gammal tech och våra mer förlåtande gamer-jag från 2000-talet släppte igenom en del mer.
Och kontrollerna. Som de säger på Zero Punctuation. "They can't all have inner ear infection.".
Avvägningen mellan att inte röra sig som ett kylskåp men inte heller få auto-win dodge som i Calliato Protocol är svår. Och gränsen mellan läskigt och frustrerande är svår. Jag kan dö 20 gånger i Celeste. Jag vill inte dö 20 gånger i ett skräckspel. Då är skräcken ersatt med gamer-frustration.

Det ska bli intressant se hur det går för dem.
De kan nog inte nå hur bra SH2 var då. Men jag hoppas på åtminstone höga 80% i snittbetyg *

*Metacritic är en egen diskussion. Men ett spel som spelare och kritiker genrellet sett tycker är riktigt bra menar jag

Medlem
Skrivet av jontebula:

Nu får vi Redfall och Starfield så 1-0 till Xbox

Sedan redan spelat och känner istället för ett helt nytt Silent Hill spel. Bättre att Microsoft tar tag i att få till ett nytt Silent Hill spel då dom lyckas så bra med Life Is Strange som man kan säga är typ samma typ av spel fast inte skräck man går med sin karaktär blockar upp saker m.m

Microsoft skulle göra det galet bra tyvärr tror jag dom är för få anställda och har inte tid då deras spel tar sådan tid att släppa.

Är det mot Sony du menar? Visst är jag sugen på Starfield men PS har ju Spiderman 2 och Final Fantasy 16 på gång i år så jag vet inte hur stor seger det bli till MS egentligen.

Sen förstår jag inte kopplingen mellan MS och Silent Hill. Har MS köpt Konami?

Några som jag tror skulle kunna göra en bra remake av Silent Hill är Capcom. Dom verkar fatta hur man moderniserar klassiker och behåller originalkänslan.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Razken:

Men ja, precis som det sades tidigare så kommer ju klassikern alltid att finnas. Och den blir bara bättre hela tiden iom Enhanced Edition. Har följt projektet i många år nu och det är ju otroligt vad hängivna fans kan åstakomma. Att hänga med på test-spelningar live och få höra massa bakgrundsinformation och interagera med några av utvecklarna är både kul och intressant.

Själv har jag aldrig kört SH-spelen och trots att jag har en PC och vet hur jag gör så orkar jag inte installera det (jag har t o m köpt SH Collection för att friskriva mig från olagligheter).
Tänk om de som tog beslutet att återuppväcka SH verkligen kunde samarbeta med Enhanced Edition utvecklarna och släppa det lagligt. Å andra sidan hade det lett till att den inofficiella utvecklingen skulle upphöra och Konami får allt ansvar. SH verkar läskigt men PachinKonami själva tar priset, så lika bra att skrämma upp sig över detta faktum och ta itu med att installera SH:EE

Medlem
Skrivet av Famipan:

Själv har jag aldrig kört SH-spelen och trots att jag har en PC och vet hur jag gör så orkar jag inte installera det (jag har t o m köpt SH Collection för att friskriva mig från olagligheter).
Tänk om de som tog beslutet att återuppväcka SH verkligen kunde samarbeta med Enhanced Edition utvecklarna och släppa det lagligt. Å andra sidan hade det lett till att den inofficiella utvecklingen skulle upphöra och Konami får allt ansvar. SH verkar läskigt men PachinKonami själva tar priset, så lika bra att skrämma upp sig över detta faktum och ta itu med att installera SH:EE

Överväg att ge originalet av SH2 en chans, men för guds skull, undvik HD Collection till varje pris. Då är det bättre att bara emulera original-PS2 spelen via PCSX2 som är lättdrivet och funkar kanon.

Gillar man "speliga" spel och inte har något emot oldskool gameplay så ska du absolut prova åtminstone något av 1, 2 eller 3.
4an ger jag inte mycket för då det dippade rejält med utdraget och undermålig gameplay och fruktansvärt tråkiga karaktärer. Resten av serien utvecklades av amerikaner och då tappade serien helt identitet.

EE lär vara den bästa versionen av SH2 med massor av fixar och upputsningar av grafiska saker. Sömlös kompatibelt med många kontroller osv.
Men som sagt, det är värt att åtminstone se efter om man tycker atmosfären lockar. Otroligt välgjort spel.

Medlem
Skrivet av Razken:

Överväg att ge originalet av SH2 en chans, men för guds skull, undvik HD Collection till varje pris. Då är det bättre att bara emulera original-PS2 spelen via PCSX2 som är lättdrivet och funkar kanon.

Gillar man "speliga" spel och inte har något emot oldskool gameplay så ska du absolut prova åtminstone något av 1, 2 eller 3.
4an ger jag inte mycket för då det dippade rejält med utdraget och undermålig gameplay och fruktansvärt tråkiga karaktärer. Resten av serien utvecklades av amerikaner och då tappade serien helt identitet.

EE lär vara den bästa versionen av SH2 med massor av fixar och upputsningar av grafiska saker. Sömlös kompatibelt med många kontroller osv.
Men som sagt, det är värt att åtminstone se efter om man tycker atmosfären lockar. Otroligt välgjort spel.

Ska göra det. Ser att redan billiga Silent Hill 4 och andra Konami-spel är på rea nu på GOG. Känns ju bra att stödja åtminstone, i förhoppning om att de portar över SH1, 2 och 3. Soundtracket till SH4 är riktigt bra iaf, det finns ju faktiskt på Spotify.

Medlem

"lead designer för Silent Hill: Origins och Silent Hill: Shattered Memories"

Ok, kan förstå hur DU kan tycka det är svårt.

Medlem
Skrivet av lonian:

Håller med. Ljudbilden i originalet är på top och en av anledningarna varför det är så läskigt och bra. Både musiken men även de äckliga hemska ljudet när monster finns i närheten.

Lyckas dom med att behålla det så tror jag det kan bli en hit.

Denna trailer från silenthill 4, trots att det är utdaterad grafik är fortfarande riktigt jäkla sjuk och skrämmande.
https://youtu.be/lrU_NabHp-c

Den utdaterade grafiken är bra. Skulle nog säga det är förmodligen svårare att återskapa den typen av eerie stämning med modern grafik. Stillbilden som utgör staden på avstånd vid öppningsdelen i SH2 skulle ju bara se märkligt ut om spelet i övrigt har modern grafik.

Medlem
Skrivet av Razken:

Gillar man "speliga" spel och inte har något emot oldskool gameplay så ska du absolut prova åtminstone något av 1, 2 eller 3.
4an ger jag inte mycket för då det dippade rejält med utdraget och undermålig gameplay och fruktansvärt tråkiga karaktärer. Resten av serien utvecklades av amerikaner och då tappade serien helt identitet.

Shattered Memories och Origins utvecklades av britter, däribland Sam Barlow som citeras i artikeln.

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Shattered Memories och Origins utvecklades av britter, däribland Sam Barlow som citeras i artikeln.

Ja, det har du ju rätt i. Trodde att alla studior efter 1-4 var bosatta i USA, men efter att jag kollat så är det ju även precis som du sa britter. Blev lite förvånad att det var tjecker som gjorde Downpour, var tvärsäker på att det var amerikaner. Där ser man.

1
Skriv svar