Bara 270 000 PSVR2 sålda första månaden, enligt analytiker
Siffrorna kan stämma men det presenteras felaktigt som att det är ett misslyckande.
På SweC forumet skrev en som hade räknat att antalet sålda PSVR2 headsets motsvarar 0.8% av PS5 spelarbas.
Det på 1 månad och med obefintlig marknadsföring plus att PSVR2 i dom största regionerna endast säljs online direkt från Sony via Sony Direct.
Det är inte alls dåliga siffror eller ett misslyckande.
Användaren på SweC jämförde även med SteamVR som är 2% av spelarbasen där och det på 7år.
Sen ska man påminna sig om att den som skriver detta är samma person som skrev tidigare att Sony hade planerat 2 miljoner för att sen dra ner pga för få förbokningar.
Nått som dementerades av Sony.
Personen har även skrivit liknande saker om Nintendo och MS som det även dementerats.
Personen slriver för att skapa rubriker/påverka och det är inte bara Sony VR som är i skottgluggen utan gaming i allmänt ofta.
VR har väl fått lite introduktion sedan tidigare som kanske spelar in?
VR känns som där har gått mer mot industri/företagsverksamhet än mot spel med användarna?
PSVR2 är 100% gamingfokuserat
Priset är för högt. Spelen är för några. Visst du kan spela vissa gamla vr spel. Men du behöver inte köpa ett nytt vr headset för det. Så därav blir det väldigt få som hoppade på detta.
Analyskungen briljerar
PSVR2 är 100% gamingfokuserat
Jo men VR överlag, ser själv mer kring arbete med VR än spel i min vardag och vardagar runt mina vänner.
Har en vän som arbetar med att rita upp byggnader med VR som mätingenjör eller vad han arbetar med tex.
Jo men VR överlag, ser själv mer kring arbete med VR än spel i min vardag och vardagar runt mina vänner.
Har en vän som arbetar med att rita upp byggnader med VR som mätingenjör eller vad han arbetar med tex.
Ja det vet jag inte. Det finns enterprise för företag och industri headsets i alla prisklasser från typ 10 000 till flera 100 000kr.
Om det är större än konsumenter som använder headsets för social och gaming vet jag inte.
Men vad det har med detta att göra vet jag inte, VR växer hela tiden med nya anväbdare, ung marknad fortfarande så 🤷♂️
Ser hellre pc-stöd än lägre prislapp även om det så klart inte är fel heller.
Hade det även fungerat på PC hade prislappen varit högre. Det är pga att den är exklusiv till PS5 som dom kunnat hålla priset ändå så pass lågt.
Jag tror världsläget också spelar in här. Maten och elen är svindyr, räntorna skenar. Prioriteten ligger inte på nöjesprodukter för de flesta.
Ja, tror mer det spelar in än priset (som visserligen inte hjälper nu) och att det inte fungerar till PC. Om det står mellan att äta och spela så väljer de flesta att äta. Vilket kanske inte är så konstigt. Det är enklare att klara vardagen uttråkad än hungrig. Sen tycker jag inte 270k på en månad låter så lite, det är ändå någonting helt nytt och få spel har hunnit ut så det låter som en bra början. Sen blir det nog bättre om världen stabiliserar sig något, men det vet vi ju inte hur lång tid det kan ta när Ryssland ska bråka runt.
Som sagt dåligt timing, eller rättare sagt avsaknaden av VR titlar än + ganska jobbigt ekonomiskt läge för många.
Om kommande F1 2023 blir bra i VR på PS5 så kan det nog bli ett köp av både PS5 och PSVR2!
Tycker PSVR var väldigt prisvärt och lätt att komma igång med, nu är det dubbla priset för PSVR2 vs föregångaren!
Det här såg ju INGEN komma. Jo alla gjorde det.
Få ett officiellt PC stöd, finns på piratsätt, men gör det officiellt och det kommer flyga av hyllorna.
Du har fel, finns inget "pirat sätt".
Vad var det alla såg komma? 😂
Personen bakom Bloomberg-artikeln har haft fel flera gånger så att både Sony och Nintendo fått gå ut och dementera det han skriver.
Mönstret verkar vara att han först skriver en artikel där han påstår att företaget väntar sig X sålda/tillverkade exemplar. Ett tag senare skriver han om intresset är mindre väntat och att företaget måste minska förväntningarna/tillverkningen varefter företagen måste gå ut och säga att förväntningarna/tillverkningen inte har ändrats på något sätt.
Vet inte varför så många gnäller på spelutbudet när det finns så mycket bra spel redan nu. Kanske för att vissa skrev det som minus när PSVR2 recenserades och då tror man att det är så för alltid.
Har så mycket VR spel i backloggen att jag kommer få vänta till hösten innan jag får tid att spela vanliga spel som forbidden West dlc och RE4.
Har ingen erfarenhet av andra VR system men det jag gillar är att PSVR2 bara fungerar och det går snabbt att komma igång att spela.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Ja, tror mer det spelar in än priset (som visserligen inte hjälper nu) och att det inte fungerar till PC. Om det står mellan att äta och spela så väljer de flesta att äta. Vilket kanske inte är så konstigt. Det är enklare att klara vardagen uttråkad än hungrig. Sen tycker jag inte 270k på en månad låter så lite, det är ändå någonting helt nytt och få spel har hunnit ut så det låter som en bra början. Sen blir det nog bättre om världen stabiliserar sig något, men det vet vi ju inte hur lång tid det kan ta när Ryssland ska bråka runt.
Ja jag tycker 2 miljoner verkade absurt med tanke på läget. 200 k känns faktiskt mer rimligt. Men problemet är väl just deras egna beräknade förväntningar och om Sony fortfarande är villiga att satsa, eller om de skalar ned hela VR-satsningen.
Men vi får se vad som händer. De kanske bara tuffar på och satsar långsiktigt.
"Writer and Fighter"
Kan bara tala för mig själv, men jag är lite ”bränd” av VR och man behöver nog räta ut en del frågetecken för att jag ska fe mig in i det igen.
Investerade i första generationens PSVR när det kom, men upplevde väl aldrig riktigt att spelutbudet höll måttet. REVII var ju riktigt fräckt i VR, samtidigt var ju hårdvaran ganska pixlig så att säga, och när spelet blev mer action mot slutet var det direkt svårt att spela i VR miljön.
Plus att jag var ganska besviken över hur svårt det är att använda PSVR till annat än just spel.
Jag som jobbar som arkitekt ser ju stora möjligheter i att kunna presentera projekten i en sådan miljö, men Sony verkar nästan ha ansträngt sig för att stänga sådana dörrar.
Blev en HTC Vive sen som klarar av det bättre, men även där var det lite stökigt. Första generationen behövde ju uppsatta sensorer m.m. För att fungera så det var ju inte tal om att packa ner grejerna i en väska och ta med sig ut till en kund för att visa hur det skulle bli att röra sig i områden vi ritade.
Jag vill inte låta konservativ eller bakåtsträvande, jag tror VR kan bli riktigt bra, men tekniken har en lång väg kvar för att nå sin potential, och givet hur mycket pengar jag redan lagt på VR hade jag behövt veta att jag verkligen får något för pengarna innan jag köper igen. Speciellt om priset ska vara så högt.
Heja Blåvitt
Ni som både försvarar och kritiserar? Var är källhänvisningarna till era argument och påståenden? Ni har väl tillgång till resten av internet som alla andra?
OT: I nuläget så är priset för högt och det saknas mjukvara som legitimerar det höga priset.
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Ni som både försvarar och kritiserar? Var är källhänvisningarna till era argument och påståenden? Ni har väl tillgång till resten av internet som alla andra?
Misstänker att det är svårt, än omöjligt, att hänvisa till säkra källor, med tanke på att Sony själva inte presenterat någon statistik på sålda enheter de första veckorna efter släpp. Artikeln, som sådan baseras på en Bloomberg artikel, där författaren drar en slutsats utifrån en rapport från IDC, där IDC har estimerat att X antal enheter kommer att säljas under dessa veckor.
Huruvida det saknas mjukvara eller inte är väl annars lite subjektivt, då det redan finns ett tiotal spel (eller fler?) att spela, varav flera riktigt bra (som GT7, Pavlov etc).
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Misstänker att det är svårt, än omöjligt, att hänvisa till säkra källor, med tanke på att Sony själva inte presenterat någon statistik på sålda enheter de första veckorna efter släpp. Artikeln, som sådan baseras på en Bloomberg artikel, där författaren drar en slutsats utifrån en rapport från IDC, där IDC har estimerat att X antal enheter kommer att säljas under dessa veckor.
Naturligtvis men, när man kommer med påståenden som bygger på sekundära källor och inte länkar så blir jag irriterad...
Fast legitimerar ett "tiotal" priset på headsetet för den stora massan? Jag tror inte det.
Jämfört med att köpa ett Xbox/PC och skaffa gamepass. och du har några hundra spel till godo?
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!