Billigare lagring till Xbox Series tycks vara på väg

Robot
Billigare lagring till Xbox Series tycks vara på väg

Ett expansionskort från Western Digital har siktats i handeln.

#Lagring, #Western-digital


KoP
Medlem

Ändå dyrt för en ynka 1TB lagringsutrymme kan man tycka. 🤔

Logiskt sett borde en SSD vara billigare än en traditionell HDD. En SSD består av mindre material, inga rörliga delar och går säkerligen snabbare att tillverka.

It's not a lake, it's an ocean

Ja, det fortfarande mycket pengar för lite lagring.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av KoP:

Ändå dyrt för en ynka 1TB lagringsutrymme kan man tycka. 🤔

Logiskt sett borde en SSD vara billigare än en traditionell HDD. En SSD består av mindre material, inga rörliga delar och går säkerligen snabbare att tillverka.

Antar att själva materialkostnaden är försumbar både för HDD och SSD.

Medlem

En förbättring men fortfarande mycket dyrare än motsvarande lagring till PS5/PC.
Men om man nu öppnat upp för fler att göra dessa lagringskort till series konsolerna så kanske äntligen konkurrensen får priserna att gå neråt får man hoppas.

Medlem

Tack och lov, förhoppningsvis kan även fler aktörer dyka upp och pressa priserna. Sjukt dåligt av Microsoft att ge Seagate ensamrätt under så lång tid.

Kör med en 2TB extern HDD just nu så jag flyttar spelen mellan interna och den vid behov och det funkar ju ganska bra, bättre än att behöva ladda ner spel igen, men vore så mycket bättre om man kunde få en SSD till vettigt pris.

Medlem
Skrivet av KoP:

Ändå dyrt för en ynka 1TB lagringsutrymme kan man tycka. 🤔

Logiskt sett borde en SSD vara billigare än en traditionell HDD. En SSD består av mindre material, inga rörliga delar och går säkerligen snabbare att tillverka.

Som jag förstått det är produktionskostnaden mycket högre för SSD då minsta fel i etsningen gör att man får slänga och börja om. Detta behövs ej vid tillverkning av mekanisk HDD. Sedan är ju nyare teknologi alltid dyrare då det är en viss "avskrivning" av utvecklingskostnader också...

Medlem

steg i rätt riktning åtminstone.

Medlem

Jag köpte en på black friday för 1990kr, så inte så stor skillnad. Kommer ibland begagnade för 1.700 - 2.000 kr.

Till PS5 fick jag dock 2 TB för nästan samma peng, så visst är det för dyrt till Series. Men OERHÖRT smidigt att installera, tar ungefär 2 sekunder. Under samma tid hade jag inte ens hunnit dra ut strömsladden från PS5:an... Så det kan ju vara värt någon hundralapp iaf

Medlem

Går det att använda en vanlig extern hårddisk via usb som extra utrymme till xbox series?
Så som det funkar på xbox one och ps4

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Går det att använda en vanlig extern hårddisk via usb som extra utrymme till xbox series?
Så som det funkar på xbox one och ps4

Ja det går för typ alla, men vissa nya funkar det inte för. Se till att ha så snabb som möjlig

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Går det att använda en vanlig extern hårddisk via usb som extra utrymme till xbox series?
Så som det funkar på xbox one och ps4

Yes, men sen om du kan spela dem från den disken beror helt på spelen.
Är spelen Series X/S optimerade så måste du flytta dem från den externa disken (USB) till den interna lagringen för att kunna spela dem. Är det äldre spel för typ Xbox One eller äldre kan man spela dem direkt från den externa lagringen (USB).

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Jag köpte en på black friday för 1990kr, så inte så stor skillnad. Kommer ibland begagnade för 1.700 - 2.000 kr.

Till PS5 fick jag dock 2 TB för nästan samma peng, så visst är det för dyrt till Series. Men OERHÖRT smidigt att installera, tar ungefär 2 sekunder. Under samma tid hade jag inte ens hunnit dra ut strömsladden från PS5:an... Så det kan ju vara värt någon hundralapp iaf

Men jag kan ta och plocka ut den från PS5an och sätta den i datorn när den inte längre behövs. Series lösningen påminner om gamla mobilladdare.

Medlem

MS har gjort mycket rätt, men inte här. Jag reser en del med min XSX, och förutom det helt idiotiska priset är det fett osmidigt att ha en pinne som sticker ut och kan brytas av. Visst, den går att dra ur...och även tappa bort.

Medlem
Skrivet av superapan:

fett osmidigt att ha en pinne som sticker ut och kan brytas av. Visst, den går att dra ur...och även tappa bort.

Det första jag tänkte på. Hade inte funkat så bra i tv möbeln här hemma heller.

Medlem

Bra att det börjar komma fler alternativ och att priserna pressas nedåt! Men som några varit inne på är det ju rätt dåligt att det inte är någonting i konsolen utan sticker ut och riskeras att förstöras (kanske genom att ett barn drar ut den under tiden någon spelar) eller förläggs och städas undan. Och max på 2TB är ju inte jättemycket när du kan ha dubbla på PS5 - och säkert snart 8TB med framtida uppdateringar.

Medlem
Skrivet av superapan:

MS har gjort mycket rätt, men inte här. Jag reser en del med min XSX, och förutom det helt idiotiska priset är det fett osmidigt att ha en pinne som sticker ut och kan brytas av. Visst, den går att dra ur...och även tappa bort.

Det samma skit med 3D Pulse-hörlurarna till PS5. Man måste ha en sticka instoppad på framsidan av PS5 för att det ska fungera. Bara väntar på att ska snubbla till och bryta av stickan/välta hela apparaten.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Bra att det börjar komma fler alternativ och att priserna pressas nedåt! Men som några varit inne på är det ju rätt dåligt att det inte är någonting i konsolen utan sticker ut och riskeras att förstöras (kanske genom att ett barn drar ut den under tiden någon spelar) eller förläggs och städas undan. Och max på 2TB är ju inte jättemycket när du kan ha dubbla på PS5 - och säkert snart 8TB med framtida uppdateringar.

Nu är ju porten satt på baksidan, så det är väl lika stor chans ett barn drar ut nätverkssladden eller HDMI (om du nu har konsolen bakvänt i tv-bänken dvs). Sen priset och hur mycket du får i gig kan ju förstås diskuteras.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag har haft Playstation i tre generationer och i alla tre har jag köpt ny större hårddisk och alla tre gånger hårddiskar av standardmodell.
När det kommer till Xbox har jag haft några generationer också. Mitt första Xbox var chippet och hade en standard intern 3,5" hårddisk. Den första versionen av Xbox 360 kommer jag ihåg att den hade en specialhårddisk längst upp med snabbfäste. Sen har jag för mig att det var en intern hårddisk av specialmodell i senare versioner.
Xbox One vet jag inte hur det funkade med. Standard eller specialhårddisk?
Och nu har dom speciallagring igen med Series X.
I vilket fall verkar Xbox ha lite svårt att bestämma sig hur dom ska förhålla sig till extra lagring. Ofta verkar det bli onödigt dyra lösningar. Och man kan ju tycka att det går emot idéen med tillgänglighet som dom verkar eftersträva med GamePass.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Popski:

Det samma skit med 3D Pulse-hörlurarna till PS5. Man måste ha en sticka instoppad på framsidan av PS5 för att det ska fungera. Bara väntar på att ska snubbla tilloch bryta av stickan/välta hela apparaten.

Verkligen värdelöst det också. Funderade på det headsetet en stund men ändrade mig när jag förstod att man fick en dongel på köpet.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Verkligen värdelöst det också. Funderade på det headsetet en stund men ändrade mig när jag förstod att man fick en dongel på köpet.

Det ska sägas att jag gillar själva headsetet. Det sitter bra på skallen och 3D-ljudet låter bra. Stickan hade jag dock gärna sluppit.

Medlem
Skrivet av Popski:

Det ska sägas att jag gillar själva headsetet. Det sitter bra på skallen och 3D-ljudet låter bra. Stickan hade jag dock gärna sluppit.

Jag kan absolut tänka mig att det är ett bra headset. Inte så fasligt dyrt heller för vad man får. Men hade nog nästan hellre köpt ett trådat headset i nuläget för jag tycker det funkar kanon att koppla in i dosan. Har kört med vanliga in-ear lurar ända tills de pajade för ett tag sen och sladden har nog aldrig stört mig. Använder mina trådlösa lurar kopplade till tvn för tillfället men de funkar inte optimalt utan det blir en liten delay på ljudet som stör en aning.

Medlem
Skrivet av Popski:

Det samma skit med 3D Pulse-hörlurarna till PS5. Man måste ha en sticka instoppad på framsidan av PS5 för att det ska fungera. Bara väntar på att ska snubbla till och bryta av stickan/välta hela apparaten.

PS5 har väl USB-portar i bak också, men det kanske försämrar signalen om den sitter där?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

PS5 har väl USB-portar i bak också, men det kanske försämrar signalen om den sitter där?

Portarna på baksidan är upptagna med laddkabel och extren SSD. Har även läst någonstans att dongeln inte bör vara på baksidan då den kan bli överhettad av luften som blåser ut i närheten.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag kan absolut tänka mig att det är ett bra headset. Inte så fasligt dyrt heller för vad man får. Men hade nog nästan hellre köpt ett trådat headset i nuläget för jag tycker det funkar kanon att koppla in i dosan. Har kört med vanliga in-ear lurar ända tills de pajade för ett tag sen och sladden har nog aldrig stört mig. Använder mina trådlösa lurar kopplade till tvn för tillfället men de funkar inte optimalt utan det blir en liten delay på ljudet som stör en aning.

Jag växlar mellan trådat och 3D Pulse. För spel som verklugen använder 3D-ljud (t.ex. TLoU) så använder jag 3Dd Pulse. Till övriga spel så blir det olika typer av trådade lurar. Bluetooth-lurar kopplade till tv:n använder jag bara till dess appar, aldrig till spel.

Medlem
Skrivet av Popski:

Portarna på baksidan är upptagna med laddkabel och extren SSD. Har även läst någonstans att dongeln inte bör vara på baksidan då den kan bli överhettad av luften som blåser ut i närheten.

Okej, gotcha. En liten förlängningskabel med USB-hona kanske kan funka annars.

Medlem
Skrivet av Popski:

Portarna på baksidan är upptagna med laddkabel och extren SSD. Har även läst någonstans att dongeln inte bör vara på baksidan då den kan bli överhettad av luften som blåser ut i närheten.

Trams. Haft min i bakre uttaget i två år. Fungerar utmärkt.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Waliant:

Trams. Haft min i bakre uttaget i två år. Fungerar utmärkt.

Ja, det är fullt möjligt att det är en överdriven farhåga.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu är ju porten satt på baksidan, så det är väl lika stor chans ett barn drar ut nätverkssladden eller HDMI (om du nu har konsolen bakvänt i tv-bänken dvs). Sen priset och hur mycket du får i gig kan ju förstås diskuteras.

Ja, fast nätverkssladdar har ju oftast en litet "barnlås" för att få ut den - och även om de skulle lyckas så förlorar du bara uppkopplingen sporadiskt (vilket iofs är irriterande nog mitt under en match), och skulle de dra ut HDMI-sladden förlorar du bara bilden (och ljudet) under en kort stund - vilket visserligen kan vara förödande i spelets hetta - men poängen jag egentligen ville göra är väl att om den dras ut när någonting skrivs eller läses kan det ju ha förödande effekter för hårddisken rent permanent. Vilket kan bli betydligt mer kostsamt i längden. Speciellt om den havererar helt. Men vet inte hur känsliga de är, det kanske inte är så stor risk? Jag kanske överreagerar. Men tycker ändå det känns säkrare med att minnet är fastskruvat inne i konsolen som på PS5!

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Ja, fast nätverkssladdar har ju oftast en litet "barnlås" för att få ut den - och även om de skulle lyckas så förlorar du bara uppkopplingen sporadiskt (vilket iofs är irriterande nog mitt under en match), och skulle de dra ut HDMI-sladden förlorar du bara bilden (och ljudet) under en kort stund - vilket visserligen kan vara förödande i spelets hetta - men poängen jag egentligen ville göra är väl att om den dras ut när någonting skrivs eller läses kan det ju ha förödande effekter för hårddisken rent permanent. Vilket kan bli betydligt mer kostsamt i längden. Speciellt om den havererar helt. Men vet inte hur känsliga de är, det kanske inte är så stor risk? Jag kanske överreagerar. Men tycker ändå det känns säkrare med att minnet är fastskruvat inne i konsolen som på PS5!

Å andra sidan? Hade du problem med att minneskorten blev utslitna eller ramlade ur de tidigare konsolerna när de stack ut på framsidan?


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar