E3: Bäst och sämst (m.m)
Nu när E3 går i graven så tycker jag att det är lämpligt att minnas det bästa och sämsta som mässan har gett oss genom åren.
Man får gärna dela med sig av mest udda eller något annat kul också.
Enligt mig:
Bäst
Sämst
Cringe 1
Cringe 2
Ännu en dag i paradiset.
Bäst är svårt, men när Wii och Xbox 360 visades för första gången blev man helt lyrisk. Sämst måste varit PS3 och Xbox One. Ridge racer, RIIIDGE RACEERR!!, "Syrsor hörs". Och Giant enemy crab, även om det var sjukt roligt i efterhand.
Håller med om Xbox360, det var riktigt bra. Och Ridge Racer, haha classic.
Ännu en dag i paradiset.
Jäkligt svårt men jag uppskattade nog E3 som mest när jag följde det tillsammans med FZ. Då är nog det starkaste minnet när Cyberpunk ”kapade” Microsofts konferens. Jockes reaktion var ju fantastisk.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Ja, Xbox One-revealen var ju den mest avtändande konsolavtäckningen någonsin. Att det pratades mer om den som tv-boxer för att kolla på sport och dokusåpor än att faktiskt spela på, always online-debaklet och Kinect-kravet... ja det var bara ett oerhört kaos som gjorde att jag svor att aldrig skaffa en - även om de snart ändrade på speciellt de två sistnämnda skulle det dröja ända till Xbox One X släpptes som jag ändrade inställning och förlät dem för det oerhörda övertrampet. Och så lockade det ju med Game Pass och Forza Horizon 4. Bland annat. Men det satt hårt in i skinnet att förlåta dem för allt.
Har E3 gått i graven?
Inte officiellt, men årets mässa är inställd efter att först Nintendo bekräftade sin frånvaro och sedan "alla andra" så det var liksom ingen idé att hålla i det. Och då "alla" har egna saker numera känns det tyvärr inte troligt att den någonsin blir av igen. Det mesta avtäcks och sprids ändå snabbare genom sociala medier nu och behöver inte samma ansamling av bransch och presskåren.

The Best Moments In E3 History
Har dåligt minne av när saker hände vilket år osv så Googlade och hittade denna bra sammanfattningen av Kotaku!
E3 2006 måste väl vara både bäst och sämst:
"..the stages of the game will be based on famous battles that actually took place in ancient Japan .. so here's this giant enemy crab"
Men talar man bara ren hype så var ju E3 2005 fantastiskt med Sonys fake-trailers for Motorstorm och Killzone 2 där man en stund trodde på riktigt att spel skulle se fantastiska ut.
Ja, Xbox One-revealen var ju den mest avtändande konsolavtäckningen någonsin. Att det pratades mer om den som tv-boxer för att kolla på sport och dokusåpor än att faktiskt spela på, always online-debaklet och Kinect-kravet... ja det var bara ett oerhört kaos som gjorde att jag svor att aldrig skaffa en - även om de snart ändrade på speciellt de två sistnämnda skulle det dröja ända till Xbox One X släpptes som jag ändrade inställning och förlät dem för det oerhörda övertrampet. Och så lockade det ju med Game Pass och Forza Horizon 4. Bland annat. Men det satt hårt in i skinnet att förlåta dem för allt.
Själva revealen av Xbox One skedde dock inte på E3, även om många minns det så, utan tre veckor innan på Xbox Reveal. Och ja, jag minns den enorma besvikelsen när jag bullat upp med förväntningar i förväg och fick en jäkla VHS-spelare till konsol med bundlad Kinect och noll fokus på spel. Galet. E3 det året var bättre då de faktiskt visade en hel del spel, men kommunikationen var ett fiasko, de lyckades förvirra folk med olika budskap om huruvida vi skulle kunna använda begagnade spel på konsolen, onlinekrav och annat.
Avtäckningen av Xbox Series X var onekligen mycket bättre. En stor överraskning på Game Awards, reaktionsvideorna är roliga att se.
Gillar också när Valve/Portal ”hackade” vad jag tror var Sonys presentation. När glados började snacka
https://m.youtube.com/watch?v=UUNGEU2vCu8&pp=ygULUG9ydGFsIDIg...
Själva revealen av Xbox One skedde dock inte på E3, även om många minns det så, utan tre veckor innan på Xbox Reveal. Och ja, jag minns den enorma besvikelsen när jag bullat upp med förväntningar i förväg och fick en jäkla VHS-spelare till konsol med bundlad Kinect och noll fokus på spel. Galet. E3 det året var bättre då de faktiskt visade en hel del spel, men kommunikationen var ett fiasko, de lyckades förvirra folk med olika budskap om huruvida vi skulle kunna använda begagnade spel på konsolen, onlinekrav och annat.
Avtäckningen av Xbox Series X var onekligen mycket bättre. En stor överraskning på Game Awards, reaktionsvideorna är roliga att se.
Aha ja, minnet sviker lite där. Men som sagt, dålig utannonsering och sen det där med att inte kunna spela begagnade spel (vilket iofs lämnade målet öppet för Sony som använde det galant och gav en sjukt rolig gliring till svar). Men ja, avtäckningen av XSX var betydligt bättre. Snyggt, enkelt, cleant. Design, spel, vad som får oss att älska spelmediet i sig - drömmen om andra världar än vår, andra upplevelser än vardagen. Allt perfekt sammanfattat i en grym video. Helt klart en förbättring på alla sätt och vis.