Hur säljer man över 1000 spel?

Medlem
Hur säljer man över 1000 spel?

Som rubriken säger, hur ska jag gå till väga om man vill sälja sin samling spel? Jag tror att jag har runt 1300-1600 spel, men vet inte hur jag ska göra för att sälja allt. Jag orkar inte sälja var och en för sig.

Medlem

Fysiska spel? med kartong och manual etc?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Bara fysiska spel, allt från atari och cm64 till ps4 och switch. Vet inte exakt hur många olika konsoler jag har.

Medlem
Inaktiv

Kanske sälja det som paket? T ex Switch och alla switch spel i ett paket.

Sedan lägga ut det på Tradera. Så får du budgivning + att du kan sätta ett lägsta pris.

Medlem

PC spel med box? Gamla?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag har några pc bigbox som curse of monkey island, Silver, Gabrial knight, red alert och Atlantis som några exempel.

Medlem

Jag är intresserad av nes, snes och sega mega. Främst nes

Medlem
Skrivet av Luffan:

Som rubriken säger, hur ska jag gå till väga om man vill sälja sin samling spel? Jag tror att jag har runt 1300-1600 spel, men vet inte hur jag ska göra för att sälja allt. Jag orkar inte sälja var och en för sig.

Vad är problemet?
Om du inte orkar sälja var för sig, eller dela upp dem och sälja i mindre samlingar, är det väl bara att lägga ut en annons för allt till ett högt pris.
Vet inte vad som vore rimligt men det borde väl finnas någon som kan svara på.

Tradera för budgivning, annars blocket.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

It's not a lake, it's an ocean

Sälj format för format. Ut på Tradera eller Ebay. Det kommer ta tid att sälja så många spel, men ta den tiden eftersom det är så du kommer få bäst betalt i slutändan.

Meddela gärna här om/när du lagt ut till försäljning så kan jag kika in.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sälj format för format. Ut på Tradera eller Ebay. Det kommer ta tid att sälja så många spel, men ta den tiden eftersom det är så du kommer få bäst betalt i slutändan.

Meddela gärna här om/när du lagt ut till försäljning så kan jag kika in.

Så här skulle jag också gjort. Har du några riktiga dyrgripar så sälj dem styckvis. Resten i paket efter format.

Medlem

Spel&sånt köper upp spel. Kolla med dom.

https://www.spelochsant.se/

Medlem

Tack för alla tips, men ska man sälja 150+ switch spel i ett paket? De blir väldigt stora paket om man ska sälja i format.
Spel och sånt känns som något som vill betala max 40% av värdet

Ta reda på värdet på varje spel för sig, annars kanske du förlorar pengar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag hade en väldigt stor DVD samling tidigt 2000 tal när det fortfarande var poppis att köpa filmer.
Jag gjorde ett excel dokument över alla filmer, vissa la jag ut på tradera, andra sålde jag på en bakluckeloppis från 10kr styck

Sålde även av ca 100 PS4 och en del 3DS spel här på FZ, allt gick åt som smör, resten gick ut på tradera en och en. Jag gick nog back en hel del men jag blev av med saker jag inte hade användning för eller var klar med och många här på FZ fick några timmars nöjen.

Tror a och o är att ha en lista på allt och värdera dem lite innan. Definitivt lägga upp listan för medlemmar här. Du kan nog bli av med en hel del ganska snabbt och vissa kanske köper i bulk och kunden får självklart betala porto o paket. Jag beställde sånna vita vaderade kuvert och en rulle med frimärken (pengar du får tillbaka iaf + att du avrundar uppåt )

Medlem

Sälj inte i paket. Du tjänar mera om du säljer styckvis.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Sälj inte i paket. Du tjänar mera om du säljer styckvis.

Problemet är väl att tid = pengar också. Antar man får göra en avvägning.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Tiggaren:

Problemet är väl att tid = pengar också. Antar man får göra en avvägning.

This! En avvägning.

Jag auktionerade ut massa gamla NES-spel runt 2009 på Tradera. (Ja, jag ångrar mig idag.) Då tog vi (jag + sambo) några spel per vecka. Här handlade det dock om uppemot 70 spel, så inte samma mängd. Men har du tiden och energin som krävs tycker jag du ska sälja styckvis, och göra det lite i taget. Nu säger du ju iofs att det är något du inte orkar göra, så... ja, svårt. ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Plocka ut det som är värt mest enskilt och bunta resten

Medlem
Skrivet av Luffan:

Spel och sånt känns som något som vill betala max 40% av värdet

Det ligger lite i tjänstens natur. De säljer vidare dina saker till värdet, därför behöver de betala dig mindre än värdet.

1. Om du säljer i paket så sjunker värdet per automatik
2. Du slipper risk och drama om du säljer till kletig och petig via nätet (också värt en hel del)
3. Det är inte lika roligt att sälja som att köpa
4. Behöver du pengarna nu?

---

Själv sålit stora musik & filmsamlingar. Mina tips:
- Skapa mindre paket med "tema". Typ 10st sportspel för Dreamcast.
- Sälj på tradera, med lågt startpris (annars kommer de ligga där i oändlighet)
- Sälj lite i taget, inte allt på en gång
- Bundla in 1 eller 2 skitspel tillsammans med en godbit (annars är de svårsålda)
- Tro inte att allt säljer för priset som är angivet på pricecharting

Medlem

Skulle du kunna dela med dig av någon bild på din samling?
Men som andra säger, är du inte så nog med pengarna gör paket, annars styckvis med de mest moderna titlarna först för att veta dig bakåt i tiden. Men räkna med att det tar tid men kör du tradera får du fler och fler positiva omdömen och det blir mer lättsålt och högre bud med tiden också.
Lycka till!

Ps, har du inte behov av plats eller pengarna så spara det till framtiden, kommer vara roligt att kika på och antagligen ännu mera värt då.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Spel&Sånt i Norrtälje brukar ju köpa bulk, ev är det lite väl retro med C64


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Just Big Box spelen kan du testa sälja på Facebook. Finns en grupp som heter typ "Skynet - Köp/Sälj retro PC spel" eller något dylikt. Där finns massa personer som vill ha big box spel

Medlem

20 annonser med 50 spel i varje?

Eller så säljer du dem styckvis.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Plocka ut det som är värt mest enskilt och bunta resten

This is the way!

Medlem

Enkelt. Samla ihop allt i en hög. Tänd eld på högen. Spela in. Lägg upp på Youtube med titeln: "Guy burns up 1300 Games!!". Tjäna miljontals pengar på visningarna.

Medlem

Enklast är att googla på återförsäljare/nätbutiker som säljer begagnade spel och sedan maila en snabb förfrågan.

Helst bör du ha en Excellista på alla spel med uppskattat skick utefter någon bra standardbedömning på skick.

Sök även på Tradera och se om du kan hitta säljare som bor lokalt. Har du tur har de ett butiksnamn och du kan hitta kontaktuppgifter. I södra Stockholm finns t ex Japon i Årsta och Spelhem i Enskede som säljer på Tradera.

Några butiker har säkert möjlighet att komma med bil och hämta rubbet, men ju längre bort desto mindre värde då det går åt bensin och frakt.
Om du kan sälja allt till en lokal butik så sparar du och köparen mycket tid och fraktpengar, så då kan du försöka kräva mer betalt. Många spelbutiker är ganska anonyma så har du tur finns det en butik nära där du bor.

Men börja höra dig för vad du skulle kunna få ungefär och fundera på om du orkar sälja löst själv via Tradera eller kan tänka sälja allt till en återförsäljare.

--- Sälja själv: En guide ----

Att sälja själv på Tradera eller liknande är alltid jobbigt och motigt till en början men när man väl kommit in i det så rullar det på. Men överväg om du har tid och ork att göra det eller inte.

Du kan i a f prova att sälja 10 spel själv först för att se hur det känns och för att bygga upp ett bra omdöme på Tradera. För det krävs att du är trevlig, kommunikativ, inte snålar med packningen, bra på att packa samt inte är alltför långsam.
Ju bättre omdömen du får, desto fler köpare och mer pengar kan du tjäna.

Om du lägger upp alla spel på 1kr och låter de ligga en månad med utgång efter löning en rimlig tidpunkt så kommer många spara auktionen och bjuda bra i slutändan så att du har chans att få betalt för vad faktiskt spelet är värt i Sverige just då.

Det gäller dock att inte lägga upp alla spel samtidigt. Dels kommer du mätta marknaden och dels kommer du få ett helvete med att hinna skicka allt.

Den svenska ekonomin är nu i ett sämre läge så det är köparens marknad som gäller, d v s som säljare får du mindre pengar för de flesta saker begagnat. Jag tror tv-spel ger mindre pengar just nu men du får nog ändå mer än om du säljer till återförsäljare.

Medlem

Svåraste är väl att uppskatta värdet.

Skaffade CLZ Games som är kopplat till Pricecharting. Appen har inbyggd scanner så gick ganska snabbt med de spel som är boxade. Där får du en totalsiffra (baserat på högsta enskilda försäljning just nu). Ta den siffran och dra av 50% så kan det nog bli en bra deal för båda parter. Att sälja 1300 spel per st är liksom inte värt några tusenlappar i avdrag.

1
Skriv svar