Bortsprunget: ray-tracing i Resident Evil 2 och 3

Robot
Bortsprunget: ray-tracing i Resident Evil 2 och 3
Medlem
Överskattat

Gör inte mig något personligen. Tycker (Ray Tracing) är extremt överskattat. Eller höjt för högt upp till skyarna.

Har dock inte sett funktionen på en värstingdator. Bara till PlayStation 5 vilket känns för svag för dessa insane påfrestningar på specen det tar.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Gör inte mig något personligen. Tycker (Ray Tracing) är extremt överskattat. Eller höjt för högt upp till skyarna.

Har dock inte sett funktionen på en värstingdator. Bara till PlayStation 5 vilket känns för svag för dessa insane påfrestningar på specen det tar.

Då kan jag förstå att det inte tillför något. Raytracing i t.ex. Cyberpunk, Control, Spider-Man mfl. tillför det något otroligt mycket. Men då krävs det ett 4090 för att det ska dras runt ordentligt också så.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Gör inte mig något personligen. Tycker (Ray Tracing) är extremt överskattat. Eller höjt för högt upp till skyarna.

Har dock inte sett funktionen på en värstingdator. Bara till PlayStation 5 vilket känns för svag för dessa insane påfrestningar på specen det tar.

Jag är ett fan av raytraced ljus/skuggor, det gör skillnad, speciellt i mörkare rum. Allt känns mycket verkligare och förhöjer därför inlevelsen, även att det kan vara svårt ibland att sätta fingret på effekten. Alla verkar tala mest om reflektioner som jag nästan kan tycka är lite gimmick ibland, men även den ger helt klart en bättre bild av miljön.

Senaste overdrive mode från cyberpunk är som natt o dag:

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Då kan jag förstå att det inte tillför något. Raytracing i t.ex. Cyberpunk, Control, Spider-Man mfl. tillför det något otroligt mycket. Men då krävs det ett 4090 för att det ska dras runt ordentligt också så.

Skrivet av B-itta:

Jag är ett fan av raytraced ljus/skuggor, det gör skillnad, speciellt i mörkare rum. Allt känns mycket verkligare och förhöjer därför inlevelsen, även att det kan vara svårt ibland att sätta fingret på effekten. Reflektioner är en sådan sak som kan kännas nästan lite gimmick ibland, men även den ger helt klart en bättre bild av miljön.

Senaste overdrive mode från cyberpunk är som natt o dag:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jo jag kan tänka mig att det ser coolt ut med ett galet kraftfullt kort som RTX 4090. Den har ju sinnessjuk prestanda.

Jo man ser skillnaden på dessa bilder. Skulle vara fränt att få se det LiVE från 4090 + 4k monitor.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av B-itta:

Jag är ett fan av raytraced ljus/skuggor, det gör skillnad, speciellt i mörkare rum. Allt känns mycket verkligare och förhöjer därför inlevelsen, även att det kan vara svårt ibland att sätta fingret på effekten. Reflektioner är en sådan sak som kan kännas nästan lite gimmick ibland, men även den ger helt klart en bättre bild av miljön.

Senaste overdrive mode från cyberpunk är som natt o dag:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Och skillnaden är nästan ännu större mellan vanlig raytracing så att säga och nya pathtracing i Cyberpunk, satan vad fräscht det ser ut på natten med alla neonlampor och reflektioner i blöta gator osv.

Medlem

Lustigt hur Capcom behandlar sina spel...
De skapar RE2R och RE3R med värdelös implementering av reflektioner, efter ett tag försöker de paniklösa det genom att porta dem till DX12 exklusivitet med RT stöd utan att notera konsumenter om att DX11 kommer upphöra.... Efter fet baklash patchar de tillbaka DX11 versionerna och nu fifflar de runt med inställningar som försvinner - igen.

Raytracingen i RE4R är ju lika värdelös som tidigare och till råga på allt så har spelet en benägenhet att krascha på PC ifall man har RT påslaget.

Moderator | Testpilot
Skrivet av CARTMAN:

Gör inte mig något personligen. Tycker (Ray Tracing) är extremt överskattat. Eller höjt för högt upp till skyarna.

Har dock inte sett funktionen på en värstingdator. Bara till PlayStation 5 vilket känns för svag för dessa insane påfrestningar på specen det tar.

Skrivet av BillyJoeBob:

Då kan jag förstå att det inte tillför något. Raytracing i t.ex. Cyberpunk, Control, Spider-Man mfl. tillför det något otroligt mycket. Men då krävs det ett 4090 för att det ska dras runt ordentligt också så.

Skrivet av B-itta:

Jag är ett fan av raytraced ljus/skuggor, det gör skillnad, speciellt i mörkare rum. Allt känns mycket verkligare och förhöjer därför inlevelsen, även att det kan vara svårt ibland att sätta fingret på effekten. Reflektioner är en sådan sak som kan kännas nästan lite gimmick ibland, men även den ger helt klart en bättre bild av miljön.

Senaste overdrive mode från cyberpunk är som natt o dag:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ray tracing är bra men prestandatappet är för mig alldelles för hög för att jag ska orka ha på det. Nu har jag inte testat Cyberpunk på ett tag, men att spela det i 1440p, ray tracing, och att det blir så jäkla suddigt som DLSS kunde få det att se ut – gjorde det verkligen inte värt det. Helst när FPS sjönk så mycket som det gjorde.

Med bättre hårdvara i kommande generationer kommer ray tracing vara fantastiskt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Gör inte mig något personligen. Tycker (Ray Tracing) är extremt överskattat. Eller höjt för högt upp till skyarna.

Har dock inte sett funktionen på en värstingdator. Bara till PlayStation 5 vilket känns för svag för dessa insane påfrestningar på specen det tar.

Ja, ofta ser det ju bättre ut med förbakade ljus- och skuggeffekter samt reflektioner. Mer kontrollerbart hur resultatet blir, speciellt om inte spelen är mycket noggrant designade kring strålspårning. Speciellt i spel som inte ar dynamiska dygnsrytmer känns det i princip överflödigt.

NuZ
Testpilot

Vem bryr sig om strålspårning när Atmos är borttaget? Ljud ger så mycket mer för inlevelsen än grafik. Ett pixelspel med fett ljud ger ju mycket mer än en realsim med burkljud


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Gör inte mig något personligen. Tycker (Ray Tracing) är extremt överskattat. Eller höjt för högt upp till skyarna.

Har dock inte sett funktionen på en värstingdator. Bara till PlayStation 5 vilket känns för svag för dessa insane påfrestningar på specen det tar.

Det mest imponerande "demot" jag prövat är Quake 2 RTX, då jag många gånger tidigare klarat ut det under årens lopp och känner spelet så väl blev det verkligen imponerande att få spela raytracing versionen.

Trots att det är samma spel så känns det mycket mycket bättre. Som en högre dimension av spelatmosfären, svårt att sätta orden på det.

I nya spel, som redan är väldigt imponerande så noterar jag inte ray tracing på samma sätt, om jag inte måste gå in och switcha av och på. Men i just äldre spel som jag redan kan utan och innan är det sjukt kul.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Razken:

Raytracingen i RE4R är ju lika värdelös som tidigare och till råga på allt så har spelet en benägenhet att krascha på PC ifall man har RT påslaget.

Jag märkte att spelet krashade med raytracing påslaget på mitt 2080 ti, men det är just för att kortet inte är kraftfullt nog.
Nu när jag fått ett 4090 kort så fungerar det hur bra som helst utan att krasha.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag märkte att spelet krashade med raytracing påslaget på mitt 2080 ti, men det är just för att kortet inte är kraftfullt nog.
Nu när jag fått ett 4090 kort så fungerar det hur bra som helst utan att krasha.

Har själv ett 2080 i kombo med 5950X. Problemet är att RE4R verkar vara slarvigt kodat, för spelet ska inte krascha rakt av bara för att minnet blir fullt. Även ifall jag ställer ned varenda inställning och slår på RT så kraschar det efter x antal minuter.
Kan sätta igång Cyberpunk på absolut högsta med allt påslaget tex, datorn kryper på knäna men kraschar inte.

Såklart att fetare hårdvara hjälper en del, men det ursäktar ändå inte den undermåliga programmeringen.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Vem bryr sig om strålspårning när Atmos är borttaget? Ljud ger så mycket mer för inlevelsen än grafik. Ett pixelspel med fett ljud ger ju mycket mer än en realsim med burkljud

Förvånad att inte fler pratade om ljudskillnaden i RE4 Remaken kontra originalet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Förvånad att inte fler pratade om ljudskillnaden i RE4 Remaken kontra originalet.
https://www.youtube.com/watch?v=83BhJAZrXrc

Exakt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Förvånad att inte fler pratade om ljudskillnaden i RE4 Remaken kontra originalet.
https://www.youtube.com/watch?v=83BhJAZrXrc

Spännande jämförelse på grafikdesignen med.
Tycker originalet ser bättre ut på nått sätt, den karaktäristiska glåmigheten har gått lite förlorad i Remaken.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ray tracing är bra men prestandatappet är för mig alldelles för hög för att jag ska orka ha på det. Nu har jag inte testat Cyberpunk på ett tag, men att spela det i 1440p, ray tracing, och att det blir så jäkla suddigt som DLSS kunde få det att se ut – gjorde det verkligen inte värt det. Helst när FPS sjönk så mycket som det gjorde.

Med bättre hårdvara i kommande generationer kommer ray tracing vara fantastiskt.

Angående DLSS så har jag det aldrig på. Fattar inte att folk kör det då det blir så jäkla suddigt. Visst högre FPS men avskyr suddig grafik.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Gen
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ray tracing är bra men prestandatappet är för mig alldelles för hög för att jag ska orka ha på det. Nu har jag inte testat Cyberpunk på ett tag, men att spela det i 1440p, ray tracing, och att det blir så jäkla suddigt som DLSS kunde få det att se ut – gjorde det verkligen inte värt det. Helst när FPS sjönk så mycket som det gjorde.

Med bättre hårdvara i kommande generationer kommer ray tracing vara fantastiskt.

När det gäller DLSS får man inte sänka det för mycket annars tappar det som du säger mycket skärpa. Vissa spel har sharpening vilket jag gillar att slänga på. Har man ett nVidia kort och GFE installerat kan man även slänga på sharpening per spel vilket kan ge önskad effekt. Sharpening är dock definitivt en vattendelare då vissa avskyr det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av CARTMAN:

Angående DLSS så har jag det aldrig på. Fattar inte att folk kör det då det blir så jäkla suddigt. Visst högre FPS men avskyr suddig grafik.

Näe jag pallar inte med det heller. I vissa fall gör det om jag verkligen behöver mer FPS, men det är sällan än så länge.

Skrivet av Gen:

När det gäller DLSS får man inte sänka det för mycket annars tappar det som du säger mycket skärpa. Vissa spel har sharpening vilket jag gillar att slänga på. Har man ett nVidia kort och GFE installerat kan man även slänga på sharpening per spel vilket kan ge önskad effekt. Sharpening är dock definitivt en vattendelare då vissa avskyr det.

Som du skriver är det en vattendelare och jag gillar det inte personligen. Ju mer "naturligt" jag kan spela spelen desto bättre för det mesta.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar