Horizon: Forbidden West får läge för personer med djuphavsfobi

Chefredaktör

Trodde inte jag skulle lära mig ordet talassofobi när jag gick till jobbet idag. Tack Jonny! ❤️

Skribent
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Trodde inte jag skulle lära mig ordet talassofobi när jag gick till jobbet idag. Tack Jonny! ❤️

Jag behövde absolut inte kolla upp det när jag skrev texten ...

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Känns inte som du läste vad jag skrev.
Iaf du kanske har rätt i sak.

Men jag är inne mer på principen.

If you've consciously created an experience where you didn't put anything in unless you had a reason for putting it in, then you can't take something out of without compromising that experience.

Hittade inte orden på svenska, käften.

Jag kanske bara hoppar på tåget här, men kände att jag ville dela med dig. Jag förstår din andemening, men är det verkligen att ta bort spelets grundmekanik med följande:

"Med denna tillgänglighetsfunktion påslagen kommer sikten under vattnet att bli bättre (så att man slipper fantisera om att det rör sig något där borta), samtidigt som man även får obegränsat med luft, oavsett hur långt man kommit i handlingen."

Jag tänker på alla fusk som funnits genom allminnes tider. Tog de bort själva grundspelet för att de bara fanns att använda? Visst har det väl funnits otaliga spel där man har kunnat fuska sig till oändligt med andning eller liknande? För att inte snacka om oändlig ammo, alla vapen etc. Även när det inte finns inbyggt så hittar ju modcommunityn gärna på något sådant. Är det något syndigt ifall utvecklarna själva lägger till alternativet? Jag tror inte jag köper det.

Ifall man verkligen hade anpassat spelen, innebär inte det att man designar hela spelet med detta i åtanke? Kan du peka ut på vilket sätt man har gjort det här? För mig känns det mer som en rädlsa för att man själv blir exkluderad, det är i alla fall en rädsla som jag kan känna i mig själv men som jag betryggar med att det fortfarande finns gott om plats för mig både i spelet i fråga och mängder med andra. Jag vet inte om fallet är så för dig, men för mig är känslan av att bli utelämnad eller bli erbjuden en sämre produkt för högt pris det mest skrämmande. Här känner jag inte att det är förankrat i verkligheten dock, mer en grundliggande rädsla i mig själv från att inte få plats och att jag kan tolka att andra får plats som att jag får mindre plats.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Intressant. Vad är det med just vattenkraftverk som är läskigt? Det forsande vattnet?

Jag har aldrig simmat genom ett, men jag föreställer mig att turbinen kan upplevas som obehaglig för de flesta som får för sig att dyka in i den.

Medlem

Inte den första tanken så slår en att spelare kan få panik/ångest över just detta men jäkligt bra att lägger till det så fler kan njuta av spelet

Medlem
Skrivet av Thane:

Men du behöver inte spela med de inställningarna så det påverkar inte din upplevelse i spelet. För dem som behöver det gör det upplevelsen av spelet till något bra istället för något som riskerar att trigga en fobi.

Du får en bra upplevelse och de med fobi får en bra upplevelse.

Det finns gränser även för anpassning i mitt tycke. I Dead Space kan du tex stänga av grafiska scener med självmord och liknande, det känns som en helt bisarr inställning att lägga resurser på givet vad spelet är och vad du genomgår i övrigt och milljön du konstant befinner dig i.

Medlem

Hade inte ett läge för höjdrädda varit mer relevant?

Medlem

Otroligt tramsigt att lägga resurser på att anpassa spelet för massa påhittade icke-fobier.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Otroligt tramsigt att lägga resurser på att anpassa spelet för massa påhittade icke-fobier.

Otroligt tramsigt att vara så himla bitter hela tiden. Finns ingen mer negativ person här än du.

Skrivet av kebbe:

Otroligt tramsigt att lägga resurser på att anpassa spelet för massa påhittade icke-fobier.

Inte det minsta tramsigt 🙂

12
Skriv svar