Storbritannien säger nej till Activision Blizzard-affären

Robot
Storbritannien säger nej till Activision Blizzard-affären

Microsoft nekas köpa Diablo- och WoW-studion för 68 miljarder dollar.

#activision-blizzard, #microsoft, #xbox


Medlem

Så efter all hets och alla rubriker så blockades alltså affären pga molnspelande?

Rätta mig om jag har fel med signade inte Microsoft 10 åriga avtal med direkta konkurrenter som Nvidia nyligen?

Riktigt synd att det ej gick igenom. Tror Xbox hade behövt detta. Sony är redan alldeles för stora.

Medlem

Illa för Microsoft. Att bli nekad i Storbrittanien smäller ganska mycket högre än att fixa sig godkännanden i Sydafrika och Brasilien. Nu blir det uppförsbacke. De kommer förmodligen titta på att komma runt detta genom att stycka upp företaget så de kan lyfta ut molnverksamheten. Men även det blir nog svårt då det är så integrerat med MS övriga tjänster.

Medlem

Antar att MS kommer överklaga och det kommer hålla på i ytterligare en evighet?
Kan vi bara bli klara med detta någon gång så dem kan börja fokusera på att göra spel istället?

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Så efter all hets och alla rubriker så blockades alltså affären pga molnspelande?

Rätta mig om jag har fel med signade inte Microsoft 10 åriga avtal med direkta konkurrenter som Nvidia nyligen?

Riktigt synd att det ej gick igenom. Tror Xbox hade behövt detta. Sony är redan alldeles för stora.

Ja och ironiskt nog så blir Nvidia nu utan CoD. 😁

Medlem

Trist. Sonys krokodiltårar bär frukt.


signatur

I drank what?

Medlem

Förövrigt är det alltid komiskt när vissa siter trycker på fel knapp

https://www.videogameschronicle.com/news/dummy-story-uk-regul...

"DUMMY STORY: UK regulator the CMA has approved Microsoft’s acquisition of Activision

The regulator has found that the merger will not significantly lessen competition"

Medlem

Satsa på Madagaskar nu då...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bra beslut om det håller, tror dock att det är ett spel för galleriet och slutar med att de byter position.

Medlem
Citat:

less choice for UK gamers over the years to come

Om affären går igenom ändå, så kommer Microsoft helt enkelt skippa att leverera framtida (och nutida) spel till Storbritannien. Blir per-automatik, mindre val för Storbritanniens gamers... Grattis UK, när ni skjuter er själva i bägge fötterna med det argumentet.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Så efter all hets och alla rubriker så blockades alltså affären pga molnspelande?

Rätta mig om jag har fel med signade inte Microsoft 10 åriga avtal med direkta konkurrenter som Nvidia nyligen?

Riktigt synd att det ej gick igenom. Tror Xbox hade behövt detta. Sony är redan alldeles för stora.

Sony är ju dessutom ännu mer för att försöka låsa in marknaden, som märks väl på uttalanden dom gjort just angående denna affären, dom trycker på för att Microsoft inte ska få göra affären ENBART för sin egen vinning och för att sätta käpparna i hjulen för Microsoft, och verkar vägra att ta dealen för att säkra CoD på PlayStation i minst 10 år till.

Citat:

In the February 21st meeting, PlayStation boss Jim Ryan told Microsoft that he did not want any such deal for PlayStation, and instead wanted to see the deal fail. Jim Ryan told Microsoft, “I don’t want a new Call of Duty deal. I just want to block your merger“.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Inaktiv

Bra! Inte okej att låsa ute så många spelare som Microsoft hade gjort om affären gått igenom

Medlem

Glada nyheter. Microsoft får helt enkelt göra ett eget COD och konkurrera som alla andra företag. Om köpet nu inte går igenom så innebär det att Bobby Kotick kommer behöva stå till försvars också. Rättvisa och ett drivmedel för innovation.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Trist. Sonys krokodiltårar bär frukt.

CMA har redan beslutat till Microsofts fördel när det gällde Call of Duty på Playstation. Så det här var inte alls relaterat till Sony utan handlar mer om Gamepass och cloud gaming i stort. CMA är oroliga för att mergern skulle helt förändra hur spel erbjuds istället för att det som i dag bestäms av konkurrens och innovation på en fri marknad:

  • It did not sufficiently cover different cloud gaming service business models, including multigame subscription services.

  • It was not sufficiently open to providers who might wish to offer versions of games on PC operating systems other than Windows.

  • It would standardise the terms and conditions on which games are available, as opposed to them being determined by the dynamism and creativity of competition in the market, as would be expected in the absence of the merger.

https://www.theverge.com/2023/4/26/23689252/microsoft-activis...

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Riktigt synd att det ej gick igenom. Tror Xbox hade behövt detta. Sony är redan alldeles för stora.

Stämmer ju ej, Microsoft äger fler studios än Sony så får dom iordning på sina studios så kan dom släppa fler spel än Sony och bli större.

Microsoft räknar ju sen några år tillbaka inte konsol försäljning utan användare.
Tydligen har dom över 100 miljoner aktiva användare varje månad.

Hade dom fått köpa Activision-Blizzard så hade dom haft ungefär dubbelt så många studios som Sony.
Samt Activision-Blizzard har fler personer som arbetar på CoD än vad som arbetar totalt på PlayStation.

Så om något så hade Microsoft blivit för stora med denna deal.

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Sony är ju dessutom ännu mer för att försöka låsa in marknaden, som märks väl på uttalanden dom gjort just angående denna affären, dom trycker på för att Microsoft inte ska få göra affären ENBART för sin egen vinning och för att sätta käpparna i hjulen för Microsoft, och verkar vägra att ta dealen för att säkra CoD på PlayStation i minst 10 år till.

Så Sony ska bara gå med att förlora miljarder dollar?
Om du varit chef för Sony och inte gjort något så kan jag lova att du hade fått sparken direkt.

Vad händer efter 10 år då? Blir det exklusivt till gamepass bara och inte till andra ställen.

Microsoft har låst bort fler spel än något annat företag senaste åren så även där har du fel.

Avstängd
Skrivet av Bobiri:

Så efter all hets och alla rubriker så blockades alltså affären pga molnspelande?

Rätta mig om jag har fel med signade inte Microsoft 10 åriga avtal med direkta konkurrenter som Nvidia nyligen?

Riktigt synd att det ej gick igenom. Tror Xbox hade behövt detta. Sony är redan alldeles för stora.

Är alltså Sony jätten i branschen och inom vad?

Medlem

Tråkigt, hade varit enda hoppet för Blizzard att hamna på rätt köl igen. Med Activisions ledning och Kotick vid rodret kommer vi nog aldrig att få se dem i nivå med sina glansdagar igen.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Jag hoppas MS väljer att investera pengarna i spelbranschen istället på diverse sätt.

Medlem
Skrivet av Calez:

Är alltså Sony jätten i branschen och inom vad?

Tror att Sony kallade det för high-end gaming consoles.

Medlem

Fint som fan om det stoppas, men än är det långt från avgjort, tyvärr.

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så Sony ska bara gå med att förlora miljarder dollar?
Om du varit chef för Sony och inte gjort något så kan jag lova att du hade fått sparken direkt.

Vad händer efter 10 år då? Blir det exklusivt till gamepass bara och inte till andra ställen.

Microsoft har låst bort fler spel än något annat företag senaste åren så även där har du fel.

Förlora miljarder dollar, hur då?
Framtida eventuella inkomster är aldrig säkra.
Så du menar att Sony aldrig har gjort sådant då?
Sony om något är dom som är bäst på just det.
Dom låser till PlayStation enbart, och sedan några år senare kommer det kanske till PC.
Microsoft släpper allt på PC och Xbox samtidigt numera, sedan dessutom det mesta Dag 1 på Game Pass, för Sonys spel får du väntar månader eller år på att det ska dyka upp på deras motsvarighet.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Ha-ha. De har en lång väg att gå ännu innan Activision på riktigt är en del av portföljen (och antagligen skrumpnar ihop därefter)

Skrivet av Bobiri:

Så efter all hets och alla rubriker så blockades alltså affären pga molnspelande?

Rätta mig om jag har fel med signade inte Microsoft 10 åriga avtal med direkta konkurrenter som Nvidia nyligen?

Riktigt synd att det ej gick igenom. Tror Xbox hade behövt detta. Sony är redan alldeles för stora.

Nja, tror det här är precis vad Microsofts Xbox-division behöver. Få ordning på studiorna de redan har, de levererar inte ett smack i nuläget. Känns verkligen som att Microsoft helt talanglöst köper på sig allt och sedan går det bara ner sig i skit, de behöver få ordning på Xbox-divisionen snarare än att svälla upp den kraftigt. Den är ju dysfunktionell i grunden.

Avstängd
Skrivet av 4liv3:

Tråkigt, hade varit enda hoppet för Blizzard att hamna på rätt köl igen. Med Activisions ledning och Kotick vid rodret kommer vi nog aldrig att få se dem i nivå med sina glansdagar igen.

Haha, och du tror på allvar att det spelar någon roll vem som håller i aktierna?

Blizzard kommer aldrig mer se sina glansdagar igen men det är av andra skäl.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Så efter all hets och alla rubriker så blockades alltså affären pga molnspelande?

Rätta mig om jag har fel med signade inte Microsoft 10 åriga avtal med direkta konkurrenter som Nvidia nyligen?

Riktigt synd att det ej gick igenom. Tror Xbox hade behövt detta. Sony är redan alldeles för stora.

Xbox(antar du menar ms) behöver bra spel studios som kan skapa någonting bra, Sony för stora? Vad snackar du om...


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Tråkigt, hade varit enda hoppet för Blizzard att hamna på rätt köl igen. Med Activisions ledning och Kotick vid rodret kommer vi nog aldrig att få se dem i nivå med sina glansdagar igen.

Tror tyvärr inte att MS hade fått tillbaks Blizzard till sina glansdagar igen i vilket fall. Med tanke på att hur få utvecklare som verkar ha blivit bättre eller skapat bättre spel av deras uppköp genom tiderna. Sedan har ju de flesta från "gamla" Blizzard dessutom redan lämnat vid det här laget.

Kan inte glömma hur Rare gick från att vara en av de mest lovande och kreativa utvecklarna med flertalet hits för Nintendo till att bli satta att göra Kinect-spel hos MS.. Om man sedan även ser på Halos utveckling så tycks ju inte mycket ha blivit bättre sedan Bungie lämnade över det heller.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Antar att MS kommer överklaga och det kommer hålla på i ytterligare en evighet?
Kan vi bara bli klara med detta någon gång så dem kan börja fokusera på att göra spel istället?

Håller med! Kan tänka mig att alla programmerare, artister, och designers hellre återgår till att skapa spel igen än affärsjuridisk rådgivning och dylikt.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tycker det är ganska uppenbart att de försöker slå ut konkurrensen genom att köpa upp och äga en stor majoritet av spelstudios vilket de redan gör idag. De har såpass mycket större ekonomi att de kan köpa sig en seger istället för att använda de resurser de har och producera bra spel.

Det är lika fult gjort som när elgiganten slog ut expert,siba,onoff m.fl genom att de dumpade priserna på deras varor så att de gick minus under en längre tid. Detta klarade inte de andra av utan slogs ut genom att blöda ut deras buffert som var mycket mindre.

Skriv svar