Bramble: The Mountain King

Robot
Bramble: The Mountain King

En midsommarnattsdröm eller mardröm i den svenska lövskogen?

#bramble


Medlem

Det verkar spännande.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Låter kanon, jag är riktigt laddad.

Medlem

Låter intressant. Bra recension. Om man ska vara petig så är dock själva rubriken i länken från FZ:s huvudsida felaktig. Spelet verkar, precis som recensionen säger, om svensk folktro/folklore (som existerade långt in i modern tid) och inte om fornnordisk mytologi.

Redaktör
Skrivet av Popski:

Låter intressant. Bra recension. Om man ska vara petig så är dock själva rubriken i länken från FZ:s huvudsida felaktig. Spelet verkar, precis som recensionen säger, om svensk folktro/folklore (som existerade långt in i modern tid) och inte om fornnordisk mytologi.

Taget. Men är det inte typ samma sak?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Taget. Men är det inte typ samma sak?

Nej, men det är vanligt att dessa två begrepp blandas ihop, så ni behöver bara skämmas lite.

Folktro var sagor och sånger som växte fram i bondesamhället. Det var ett riktigt hopkok av fornnordisk mytologi, kristendom och allmän vidskepelse. Det levde kvar en bra bit in på 1800-talet. Tänk mer The Witcher 3 (även om det mer är slavisk folktro) än God of War.

Ett exempel på något som ibland misstas för fornnordisk mytologi men som egentligen är folktro från modern tid är monstret kraken. Odjuret är något som norska sjömän fantiserade ihop på 1700-talet (eller kanske 1600-talet) och alltså inget som vikingar var oroliga för att möta på havet..

Redaktör
Skrivet av Popski:

Nej, men det är vanligt att dessa två begrepp blandas ihop, så ni behöver bara skämmas lite.

Folktro var sagor och sånger som växte fram i bondesamhället. Det var ett riktigt hopkok av fornnordisk mytologi, kristendom och allmän vidskepelse. Det levde kvar en bra bit in på 1800-talet. Tänk The Witcher 3 (även om det mer är slavisk folktro) än God of War.

Ett exempel på något som ibland misstas för fornnordisk mytologi men som egentligen är folktro från modern tid är monstret kraken. Odjuret är något som norska sjömän fantiserade ihop på 1700-talet (eller kanske 1600-talet) och alltså inget som vikingar trodde på.

Ah, tack för förklaringen!


signatur
Medlem

Har sett en genomspelning av två (de två första?) chapters och det ser onekligen visuellt härligt ut, musiken och ljudet gör även sitt. Känns även unikt med hur kameravinklarna fungerar som en illusion från en simpel 2d plattformare. Ska bli intressant att se hela spelet.

Medlem

Är detta ett spel som man bör spela eller kan man titta på en playthrough och få ut lika mycket?

Tråddemonen
Testpilot

Har följt projektet sen de släppte sin första demo på youtube. Mina förhoppningar var att gameplayen skulle bli bättre optimerad. Men från vad jag har sett så har de lagt större vikt på miljöer och innehåll som gör att det ser en aning stelt ut och förstör spelkänslan en aning. Jag kanske köper det på en väldigt billig rea i framtiden. Enligt mig så hade de gärna fått fortsatt utveckla spelet ett tag till eftersom att det fortfarande inte ser riktigt fulländat ut.

Medlem

Mysigt. Får bli ett köp!

Skribent
Skrivet av ProPain:

Är detta ett spel som man bör spela eller kan man titta på en playthrough och få ut lika mycket?

Jag skulle nog säga att du ska spela det. Om du kan komma över de brister som finns.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

It's not a lake, it's an ocean

Har faktiskt köpt spelet nu. Kollade ACG:s recension, som jag brukar lita på, och han var lika positiv som FZ.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Jag skulle nog säga att du ska spela det. Om du kan komma över de brister som finns.

Är det brister som du tror kan patchas bort eller är vissa av dem förevigade i spelet? (tänker om det kanske kan bli bättre optimerat iaf?)


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skribent
Skrivet av SunShine:

Är det brister som du tror kan patchas bort eller är vissa av dem förevigade i spelet? (tänker om det kanske kan bli bättre optimerat iaf?)

Optimeringen går säkert att patcha. Men i övrigt är spelet vad det är. Kontrollen faller mig inte i smaken. Vilket är subjektivt. Och transportsträckorna är tja, lite oinspirerade. Men det har mycket minnesvärt också.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Har faktiskt köpt spelet nu. Kollade ACG:s recension, som jag brukar lita på, och han var lika positiv som FZ.

Jag spelar igenom det nu. Håller med recensionen, men trots bristerna så är möjligheten att få gå runt i John Bauer målningar en dröm som går i uppfyllelse.

Medlem

Gillade början .. men sen blev spelet "för mörkt" o dessa meningslösa träd sabbade stämningen en del 3.5 av 5 av mig

Medlem

Köpte detta igår och har haft hur nice som helst hittills.
Verkligen ett spel för mig. Lite chill o atmosfären är på topp verkligen.

När de drog igång sektionen dår den blomstertid nu kommer spelas upp så fällde jag en liten tår till och med.

Min största besvikelse så här långt är att spelet har ju absolut noll stöd för dualsense kontrollen till ps5.
Tycker de har missat möjligheten här att lägga på ytterligare ett lager av stämning till spelet om de tagit sig lite tid o lagt ner sig på den delen också.

Men men för pengarna tycker jag man får ett jävligt bra spel än så länge iaf.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Har kört halva spelet nu via Game Pass och jag måste säga att jag är förvånad över att spelet inte har fått mer uppmärksamhet över lag. Gillar det som fasen.

1
Skriv svar