Advance Wars 1+2: Re-boot Camp (Switch)

Medlem
Advance Wars 1+2: Re-boot Camp (Switch)

Så med de klassiska Gameboy-strategispelen tillbaka i ny förpackning på Switch så väcks en insomnad spelserie till liv på nytt…eller blir det en sista dödsryckning innan krigets dimmor lägger sig permanent?

Det märktes tidigt att Nintendo inte satsat helhjärtat på det här med rebooten av Advance Wars. Man skyfflade över utvecklingen till den rätt ljumma tredjepartsstudion WayForward istället för att sätta mästarna vid Intelligent Systems på projektet. De hade heller inga betänkligheter att hux flux skjuta upp releasen på obestämd tid, och därmed verkligen gäspa åt oss fans som ju ändå såg fram emot att få spela Advance Wars redan före kriget. Så det känns helt enkelt som att Nintendo vill så att säga prova vattnet här, men man har dessvärre inte för avsikt att på något sätt gå in helhjärtat och verkligen hypa upp den uppskattade spelseriens återkomst.

Nå, det får vara nog med försnacket, hur väl lyckas då WayForward att förvalta arvet?

Låt börja med konstatera att utöver några fancy nya animationer i huvudmenyn plus några nya knappgenvägar när man väl spelar så innehåller denna nyutgåva i princip ingenting faktiskt nytt eller fräscht. Det är samma enheter, samma kartor, samma kampanjer, samma tämligen ytliga intrig. Vad jag förstått så är några enheter här och där omflyttade gentemot originalen, men i övrigt så har det verkligen inte gjorts mycket service för att de som spelat originalspelen mycket ska få en fräsch utmaning. Så allt det nya handlar väl egentligen om yta, och därmed kommer vi in på den nya fullt tredimensionella grafiken på slagfälten.

Här blir det både ris och ros.

Till att börja med; det är gräsligt fult designat. Det märks att WayForward är duktiga på det där med fräcka effekter och animationer i menyer, men när det gäller att faktiskt rita upp charmig och kärleksfull karaktärs- och spelvärldsdesign så står de sig slätt. Krigarna ser så förskräckligt trista ut att man verkligen får ta fram skämskudden när de hamnar i närbild under bataljanimationerna. Jag stängde av animationerna helt bara för jag orkade inte stirra på deras fula nunor då de pangade på varandra. Så det var ju kanske inte så himla trevligt alls. På det positiva är att den nya grafiken faktiskt fungerar bra rent tekniskt. Det är väldigt skarpt och tydligt, och då man nu också har betydligt friare kamerakontroll så får man en överlägsen överblick av slagfältet.
Det gör att jag ändå håller mig på rätt gott humör när jag spelar. Och det är ju förstås väldigt viktigt i ett spel som detta, grötiga överdesignade Tiny Metal kommer som jämförelse inte i närheten av denna frustrationsfria tydlighet. Men som sagt, grafiskt känns det som att de tänkt till, men de har inte haft hjärtat med i ekvationen. Jag ställer mig t.ex. frågande till varför allt ser likadant ut i miljöerna, varför man inte kunde variera utseendet på skogar och berg i alla fall lite grann. Okej, det var de väl förvisso inte originalspelen heller, men de hade ju å andra sidan ett naturligt “rikare” pixelgrafik, och jag misstänker också att denna reboot trots allt haft bra mycket högre budget och utvecklingstid, då känns det som att de borde kunnat kosta på spelet lite extra kärlek.

Det finns några få quality-of-life förbättringar. Men det är inget att slå klackarna i taket över direkt. Det är t.ex. fortfarande ett evigt rännande i menyer trots att Switch har en hel massa fler knappar än en GBA, varav flertalet inte används till något särskilt. T.ex. att reset:a en turn, det borde kunna ha en dedikerad knapp istället för att man ska ränna in i options. Det finns mycket annat som var störande redan på GBA-tiden och som verkligen borde åtgärdats nu, t.ex. att kunna låsa fast en avkollad motståndares räckvidd så man slipper hålla på och dubbelkolla en massa innan man gör sin förflyttning.
Utöver kampanjen så finns det gamla vanliga, skirmishes, hot-seat, trådlöst för fyra spelare…samt ett riktigt fjantigt “onlineläge” som inte har någon lobby alls, man kan bara spela på invite mot en vän på sin Switch vänlista. Det finns heller ingen serverlista med spelardsignade banor att ladda upp/ned likt i Mario Maker, vilket får det att kännas som Nintendo missat vidöppet mål att hålla spelet aktivt och relevant under lång tid framöver.

Slutligen så ljögs det i marknadsföringen om “fully voice acted”. Karaktärerna grymtar mest till bara, några enstaka pratbubblor är voice acted. Och Andy låter som en extremt enerverande 5-åring.

Sjukt beroendeframkallande och underhållande spel i grund och botten. Men som reboot var detta halvdant gjort. Jag hoppas Nintendo åtminstone kan patcha in ett ordentligt rankat onlineläge som minimum för att fixa till detta, spelserien förtjänar att förvaltas bättre.

Advance Wars 1+2: Re-boot Camp
2
Tveksamt
+
Klassiskt beroendeframkallande
+
Mycket innehåll
+
Tydlig grafik
-
Få nyheter
-
Trist design
-
Bristfälligt onlinestöd
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Tråkigt, sett Youtube-recensioner med ungefär samma omdöme och det är synd att det blir såhär av en gammal älskad GBA-klassiker som dessutom skjutits upp mer än ett år. Förstår att de vill visa respekt för Ukraina och deras situation, men de hade även kunnat använda den tiden till att putsa och fila på det under tiden. För att efter så lång tid släppa något såhär halvdant känns ju inte så smart. Men de hoppas väl på att vi retrorävar köper av gammal nostalgi skull och sen kunna släppa uppföljare senare. Då kan i alla fall någonting bra komma ur detta.

Medlem

Intressant - tycker helt tvärtom - en klar 4/5. Hade man kunnat spela online mot "vem som helst" hade det varit en 5/5.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Intressant - tycker helt tvärtom - en klar 4/5. Hade man kunnat spela online mot "vem som helst" hade det varit en 5/5.

Ja, designspråk och dylikt kan man ju inte orda så mycket om, det är väl det mest subjektiva som finns.

Medlem

Kör spelet nu och för mig då funkar det väldigt bra för vad jag vill ha ut av spelet. Och det är en konkurrent till Slay the spire. Spelet går att spela lätt och i många små sessioner. Och det är precis det jag behöver ha på Switchen. Eftersom jag använder den som en god bok eller liknande precis innan jag ska sova. Priset är lite högt men å andra sidan så har jag köpt rätt många andra dyrare spel på Switchen som inte fungerade alls och som bara står i hyllan och samlar damm. Som tex Shin megami tensei 5 och Fire Emblem three houses. Säkert väldigt bra spel men tyvärr så passade dom inte mig just nu.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Kör spelet nu och för mig då funkar det väldigt bra för vad jag vill ha ut av spelet. Och det är en konkurrent till Slay the spire. Spelet går att spela lätt och i många små sessioner. Och det är precis det jag behöver ha på Switchen. Eftersom jag använder den som en god bok eller liknande precis innan jag ska sova. Priset är lite högt men å andra sidan så har jag köpt rätt många andra dyrare spel på Switchen som inte fungerade alls och som bara står i hyllan och samlar damm. Som tex Shin megami tensei 5 och Fire Emblem three houses. Säkert väldigt bra spel men tyvärr så passade dom inte mig just nu.

Jo, FZ:s betygskala är ju lite yxig, givetvis håller jag med om att spelet fungerar bra, och det är roligt att spela. Det är lite styltigare än det hade behövt vara, men det är ju samtidigt helt buggfritt och även om grafiken är rätt ful så fungerar ju även den som sagt utmärkt rent tekniskt; det är skarpt och man har en väldigt bra överblick över slagfälten. Advance Wars är som sagt även i denna rebootade form fortfarande bra och roliga spel, men ville ta ned betyget ett par pinnar enbart pga. det saknas regelrätta nyheter och nämnvärda förbättringar över originalspelen.

Tycker Nintendo borde gjort mer för att få spelet att kännas fräscht och inte som en halvsömnig återlansering av spel från 2001.

Skribent

Jag gillar spelet skarpt, funkar perfekt att köra ett uppdrag per kväll i soffan 🙂 Sen diggar jag designen helhjärtat, tycker att alla tanks och enheter ser perfekta ut.

Men jag håller med om att befälhavarna kan bli lite skrikiga och att bristen på ordentligt online-läge hämmar spelet rejält.

Nintendo kunde absolut gjort mer, men för mig räcker det ändå gott för att resultatet ska vara ett mycket bra spel! Förhoppningsvis kommer denna samling leda till att serien får fortsätta att existera 🙂

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Jag gillar spelet skarpt, funkar perfekt att köra ett uppdrag per kväll i soffan 🙂 Sen diggar jag designen helhjärtat, tycker att alla tanks och enheter ser perfekta ut.

Men jag håller med om att befälhavarna kan bli lite skrikiga och att bristen på ordentligt online-läge hämmar spelet rejält.

Nintendo kunde absolut gjort mer, men för mig räcker det ändå gott för att resultatet ska vara ett mycket bra spel! Förhoppningsvis kommer denna samling leda till att serien får fortsätta att existera 🙂

Jo det är som sagt svårt att inte hålla med om att spelet i grunden är bra, mycket underhållande och beroendeframkallande. Men enligt mig ligger den förtjänsten på att grundkonceptet är så bra, rebooten som sådan ger jag inte jättemycket för, hade i princip funkat lika bra för mig att bara spela original-spelen på Switch Online-tjänsten "gratis".

Men jag hoppas också att rebooten trots allt säljer bra och att Nintendo kanske tar sitt förnuft till fånga då och fixar till onlineläget. Sen hoppas jag personligen på en remake av Days of Ruin, som jag personligen håller som det bästa spelet i AW-serien. Gillade skarpt den betydligt bättre balansen mellan enheterna i det spelet, och att befälens buffs var kraftigt reducerade, ett mycket bättre balanserat spel var det för multiplayer än de andra AW-spelen där vissa befäl bokstavligen är 100% bättre än andra..
Sen uppskattade jag också den mörkare tonen i det spelet, och storyn och karaktärerna var intressantare.

1
Skriv svar