Skrivet av magma:

Svårt å tro att det är samma utvecklare som till bland annat dishonored och prey. Måste vara ledningen det är fel på som är helt "off" gentemot vad spelarna vill ha. Fullkomligt slöseri med talang, tid, pengar och energi... ännu en gång. Är detta arkanes "fallout 76"-moment här? Är det deja vu?

Ledningen och utvecklarna blev tagen av vampyrerna och ett gäng praktikanter var tvungna att göra klart spelet.

Medlem

Detta hade man på känn.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av CARTMAN:

Man måste dock ge MicroSoft pyttelite beröm för att de inte mörkade denna lansering likt många andra företag, utan de skickade ut sina recensions-koder i tid 1 vecka före trots att spelet luktade gammal bajsmacka.

Trist när mina hjältar: Kungarna på Arkane släpper en sådan produkt. Tänk om vi hade fått DisHonored 3 istället för detta. 1an o 2an är guldkorn i branschen. Jag kommer nog ge RedFall en chans när det ligger i rea backen om några år. 70 Euro för detta är sinnessjukt..

Vet ej hur det sett ut för andra, men vi fick koden (singular) av Bethesda sent i fredags kväll. Embargot lyfte kl 02 tisdag morgon. Det är varningsflagg.

MS sköter som regel sina kodutskick strålande.


signatur
Avstängd

Om detta är lika bra som witcher 1 så måste man testa detta

Medlem

Inte varje dag man ser en etta. Men trevligt att man faktiskt använder de lägre betygen i skalan då jag generellt tycker att spel får för höga betyg. Samma metacritic som floppen forespoken. 64. Känns högt ändå för ett skitspel.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Redaktör
Skrivet av PFC Hudson:

Inte varje dag man ser en etta. Men trevligt att man faktiskt använder de lägre betygen i skalan då jag generellt tycker att spel får för höga betyg. Samma metacritic som floppen forespoken. 64. Känns högt ändå för ett skitspel.

Jag är mest glad att så få spel vi testar är så usla.
Meta-summeringen är en helt annan skala än vår 1-5. En trea här betyder ”Bra” men blir 60 hos Meta, och det är verkligen inte bra. Dessutom översätter de till 60, när det i själva verket täcker spannet 41-60. Så det rätta vore egentligen att översätta tre till 50 (mitten av deras skala).


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag är mest glad att så få spel vi testar är så usla.
Meta-summeringen är en helt annan skala än vår 1-5. En trea här betyder ”Bra” men blir 60 hos Meta, och det är verkligen inte bra. Dessutom översätter de till 60, när det i själva verket täcker spannet 41-60. Så det rätta vore egentligen att översätta tre till 50 (mitten av deras skala).

Hehe ni måste väl också ha tråkigt på jobbet ibland. Varken meta eller open är väl särskilt bra. Bäst hade kanske varit att ta bort betyg helt så folk läser texten.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Kanske hade rullat i 60 om det inte vore för series s?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Nämner igen att det inte är samma utvecklare som Dishonored men däremot Prey. Försöker kanske rädda storheten hos Arkane men det finns Arkane Lyon o Arkane Austin som båda går under Arkane Studios. Så det finns kanske hopp att det görs bra spel från Arkane i framtiden och att det kanske är Austin som drabbas av kritiken mer än Lyon.

Exakt sånt här diskuterades gällande BioWare under Andromeda/Anthem - huruvida det var Edmonton, Montreal eller Austin som hade byggt eller underhållit olika delar. I slutändan tycker jag att om man ska sätta sitt varumärke på en produktionsenhet så får man fasen se till att den enheten håller måttet, eller ta smällen.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Redaktör
Skrivet av PFC Hudson:

Hehe ni måste väl också ha tråkigt på jobbet ibland. Varken meta eller open är väl särskilt bra. Bäst hade kanske varit att ta bort betyg helt så folk läser texten.

Meta och Open ger en bra bild av vad kritikerkåren tycker, och för att komma åt stora mängder recensioner. Men deras sifferöversättningar funkar bara som överblicksbild.


signatur
Medlem
Skrivet av magma:

Svårt å tro att det är samma utvecklare som till bland annat dishonored och prey. Måste vara ledningen det är fel på som är helt "off" gentemot vad spelarna vill ha. Fullkomligt slöseri med talang, tid, pengar och energi... ännu en gång. Är detta arkanes "fallout 76"-moment här? Är det deja vu?

Många veteraner lämnade Arkane efter hur dom behandlades av Zenimax under utvecklingen av Prey. Tror inte en enda nyckelperson från tiden Prey och innan jobbar kvar där.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Om detta är lika bra som witcher 1 så måste man testa detta

Uh är det så illa alltså. Hoppas redfall 2 blir som Witcher 2 då.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Nämner igen att det inte är samma utvecklare som Dishonored men däremot Prey. Försöker kanske rädda storheten hos Arkane men det finns Arkane Lyon o Arkane Austin som båda går under Arkane Studios. Så det finns kanske hopp att det görs bra spel från Arkane i framtiden och att det kanske är Austin som drabbas av kritiken mer än Lyon.

Problemet är väl att hela Arkane blir neddragna i skiten eftersom knappt en kotte vet att det finns olika delar inom företaget.

Skrivet av Arzei:

Exakt sånt här diskuterades gällande BioWare under Andromeda/Anthem - huruvida det var Edmonton, Montreal eller Austin som hade byggt eller underhållit olika delar. I slutändan tycker jag att om man ska sätta sitt varumärke på en produktionsenhet så får man fasen se till att den enheten håller måttet, eller ta smällen.

Precis exakt så.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nu har jag ju bara kört några timmar än så länge. Men någon 1/5 är det ju inte, haha vilket trams.

Recensioner är subjektiva. Så länge ingen ren fakta i recensionen är felaktig så har jag svårt att se det som mer tramsigt än ditt inlägg.

Medlem

Helt absurt vad mycket skit det läggs på Microsoft överallt? Någon som vill ge en (objektiv) TLDR, eller är det bara hat för hatets skull? Seriös fråga.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag tänker inte säga att jag inte förstår det å andra sidan heller, att du inte skulle vara en människa som alla oss andra användare. (Förutsatt att vi inte har någon som satt i system att låta ChatGPT eller någon annan AI skriva av sig. ^^)
Det var inte tänkt som något personligt i sig, jag vet att du är mer än bara den titel du bär på forumet.
Vinkeln och partiskheten är dock svår (åtminstone för mig) att bortse ifrån, inte minst när det kommer till frågor och titlar som faktiskt bär en konkret anknytning till varumärket. Men nåväl, inget mer personligt gnabb menat nu, på riktigt.

För till syvende och sist känns det ju faktiskt helt okej att tycka olika gällande grejer som är subjektiva.
Och jag menade vad jag sa gällande recensioner - det finns ju möjlighet för alla att skriva egna användarrecensioner här på FZ! Så kan man få lite fler perspektiv dessutom, det skadar inte.

Jag tycker faktiskt att man roastar lite väl mycket här utan större anledning...

Sen vad gäller subjektiv åsikt vill jag försvara Mortaignes kommentar lite, för ibland säger man faktiskt saker som om det vore en absolut sanning om man nu tror att majoriteten är överens (t.ex det är dåligt att stjäla, det är dåligt att kasta skräp i naturen. Man säger ju sällan istället "jag anser det är dåligt med miljöförstöring" lol). Jag tror att han/hon tänkte så i det här fallet, för en del har tidigare påpekat hur lågt betyg spelet har. Kanske var det dock inte helt så. Tydligen tycker inte alla att det finns en dissonans mellan spelets betyg och recensionstexten. Alla som spelat Redfall här tycker dessutom inte att spelet ska ha högre än 1/5. Kanske var inte trams det bästa ordvalet ändå, och det är alltid bra att skriva "jag tycker såhär...", etc. som du påpekade, men jag ville även säga det här.

Medlem
Skrivet av Odee:

Helt absurt vad mycket skit det läggs på Microsoft överallt? Någon som vill ge en (objektiv) TLDR, eller är det bara hat för hatets skull? Seriös fråga.

Jag har spelat en stund nu och ja, spelet är mediokert som max.

1/5? Det går att diskutera. Recensenten tycker det och det får vi ha respekt för. Folk får spela och bygga sin egna uppfattning.

Däremot hetsen som pågår på internet just nu är något som vi sett bli en stor grej de senaste åren. Folk söker grejer att hata/klaga på och folk följer strömmen direkt. Och det är nog det som händer. Sedan hoppas jag att all hets och kritik tas in av Microsoft och att de gör något.

Medlem

När jag ser inledningen på ett spels första trailer så var det nu som med Redfall, såg inte riktigt intresset på vad spelet är för något.

Lite som med Anthem 2019.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Det här är, utan tvekan, bland de sämre AAA-spelen jag har spelat sista tio åren. Jag har gett det två timmar men nu är det inte ens värt lagringsplatsen längre. Det har inte med dålig AI att göra utan hela designen stinker, spelbarheten är urusel och det är mer generiskt än Marvel Avengers.

Det är en skymf att duktiga utvecklare tvingas jobba med en idé som skriker Game as a service men som ändrades sista tredjedelen i utvecklingen. Det blir aldrig ett bra spel då, de skulle fortsatt eller börjat om från början.

Det finns inte några patchar som kan rädda den här soppan. Betyget 1/5 är högt satt. Jag är sjukt förbannad då jag vet att även den ”sämre delen” av Arkane kan bättre och förtjänar bättre än det här. Xbox förtjänar bättre som varumärke än att stå ut med det här.

Medlem

Fy vad tråkigt spelet är.
Stillbilder för berättandet, svajig cpu-användning, stutters vid nya områden och livlösa karaktärer.
Nä, det här gav ingen mersmak alls. Tur det finns via gamepass så man inte la andra pengar på det.
Mediokert som bäst och urtrist.

Avinstallerat.

Medlem

Kört ca 2 timmar nu och haft hyfsat roligt ändå.
Det fanns en idé någonstans som i slutändan blev dåligt utförd, det känns lite som att den grafiska stilen man försökt gå efter är något liknande "Hello Neighbour" eller liknande fast dock inte alls lika bra genomfört. Och därmed borde det flyta på bättre än så här.

Som tidigare sagt tråkigt berättande med stillbilder, korkad AI. Har dock inte hittat så många grafiska buggar ännu men det är fortfarande inte vackert även om man satsat på en enklare grafisk stil. Stela animationer, känns jättekonstigt när man "sprintar", man liksom flyter fram, känns inte alls som att man springer. Kommer försöka hålla ut och spela igenom det, men det är knappast något jag kommer spela igenom igen efter det.

För mig är det en 2/5.
Jag hoppas Bethesda/Xbox skärper till sig, man börjar bli lite mer orolig för Starfield och vilket skick det kommer släppas i.
Hade hoppats på att dem hade lärt sig efter Fallout 76.

Medlem

Det är så plågsamt uppenbart varför Microsofts uppköp av A-B måste gå igenom, för såhär kan det ju inte fortsätta.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Har testat spelet någon timme nu på PC Game Pass. Första intrycket var inte direkt strålande, först ställde spelet in sig på någon alldeles för hög upplösning, möjligtvis för att jag kör en 4k LG C1 OLED som huvudskärm samt en 1440p IPS som "sidoskärm" för surf och liknande. Resultatet blev att båda skärmarna "fuckade ur" totalt när jag försökte alt-tabba. Varför gjorde jag då det (alt-tabbade)? Jo, tydligen var man tvungen att koppla ett bethesda.net-konto till spelet för att kunna starta det, har ett sådant men har nog inte använt det sedan 2016-17 då jag körde FO4 sist, så var tvungen att kolla upp lösen osv. Detta i sin tur gjorde att spelet hängde sig totalt, så totalt att det inte gick att tvinga till avslut ens. Detta gjorde att jag fick starta om datorn för att kunna få spelet att stänga ned.
Kul början, men efter att ha loggat in och klurat ut att inställningen för upplösningen var problemet så startade jag spelet. Första intrycket var att det kändes mediokert både grafiskt och spelmässigt, att spela med kontroll (kan inte köra längre perioder med tangentbord och mus pga skada) är ok, inte bästa känslan men helt klart spelbart. Spelar på ett system med ett 4090, 5800X3D, 32GB minne samt spelet installerat på en nvme SSD.
Märkte ganska snabbt ett par saker gällande det tekniska:
-DLSS tycks något trasigt, en hel del flimmer i vissa detaljer, främst verkar det drabba skuggor. Blir värre desto aggressivare man använder DLSS.
-Klassiska UE4-problemet traversal-stutters är det största problemet jag har.

Körde en snabb benchmark utanför stationen man har som bas. Följde helt enkelt vägen åt höger utanför stationen en bit. För det mesta kan jag hålla 115 fps (har låst fps där) men med regelbundna och märkbara dippar. 1% lows kring 40-45 fps och 0,1% kring 20 fps som sämst när nya områden av kartan laddas känns inte bra.
Ska försöka köra en sväng imorgon igen, men om spelet inte blir märkbart bättre prestandamässigt i kommande patchar så kommer det nog inte bli genomspelat. I dagsläget avråder jag alla som är minsta känsliga för stutters i spel att undvika Redfall på PC.

Medlem

Help me Starfield Kenobi, you are my only hope - Phil Spencer

Medlem
Skrivet av herrPuffy:

Jag tycker faktiskt att man roastar lite väl mycket här utan större anledning...

Sen vad gäller subjektiv åsikt vill jag försvara Mortaignes kommentar lite, för ibland säger man faktiskt saker som om det vore en absolut sanning om man nu tror att majoriteten är överens (t.ex det är dåligt att stjäla, det är dåligt att kasta skräp i naturen. Man säger ju sällan istället "jag anser det är dåligt med miljöförstöring" lol). Jag tror att han/hon tänkte så i det här fallet, för en del har tidigare påpekat hur lågt betyg spelet har. Kanske var det dock inte helt så. Tydligen tycker inte alla att det finns en dissonans mellan spelets betyg och recensionstexten. Alla som spelat Redfall här tycker dessutom inte att spelet ska ha högre än 1/5. Kanske var inte trams det bästa ordvalet ändå, och det är alltid bra att skriva "jag tycker såhär...", etc. som du påpekade, men jag ville även säga det här.

Ptja, jag är väl kanske lite väl allergisk mot formuleringar som är i stil med "X är Y"/"X är inte Y", det lämnar liksom inte så mycket utrymme för tolkning i mina ögon. Att skriva "Redfall är inte skräp" sin exempel låter *väldigt* självsäkert i mina ögon, det framstår inte bara som att det är en subjektiv åsikt, utan som att någon slags faktum uttrycks.

Men det är ju (något ironiskt) bara min personliga åsikt. Och ja, jag känner att formuleringen "trams" när det kommer till en sådan sak som en recension, där recensenten faktiskt underbygger dennes betyg och åsikter, också är att roasta lite väl mycket utan anledning. Man behöver givetvis inte hålla med recensenten, men uttryck det då som så i stället för att säga att dennes åsikt bara är (märk väl att även det uttrycks som att det *är*, och inte bara upplevs av en enskild individ vara) trams.

Formuleringar så som "jag har kul med spelet och håller absolut inte med om betyget" ser jag som klart mycket mer okej än något i stil med "recensenten har fel" eller för den delen "trams". Det kan lätt sluta i gaslighting, och det känner jag absolut är tämligen värdelöst. Recensenten har sina subjektiva upplevelser av spelet denne recenserat, och det bör ingen ta ifrån denne. Helt oavsett hur bra *du* tycker att det är eller hur bra det flyter på *din* hårdvara. Och med fördel kan man ju, som jag redan varit inne på, skriva en egen recension som ett annat perspektiv än recensentens.

Sen är det i viss mån skillnad på person och person när jag bedömer hur andra uttrycker sig - vissa roller och titlar kan innebära en del extra privilegier och mer aktning, men också visst ökat ansvar. (Så som ambassadörer för företag/varumärken.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tyvärr kommer väl Microsoft inte ta åt sig av detta utan dom ser 10 miljoner har spelat Redfall och då tänka success.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vet ej hur det sett ut för andra, men vi fick koden (singular) av Bethesda sent i fredags kväll. Embargot lyfte kl 02 tisdag morgon. Det är varningsflagg.

MS sköter som regel sina kodutskick strålande.

Hahaha, nu fick jag totalt hjärnsläpp alltså. Jag jobbade hela helgen och var ledig igår och idag så det har känts som 1 vecka tillbaka ni fick koden. Du har naturligtvis rätt. Dagarna har flutit ihop för mig..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Spelade i 15 min och kände direkt att det inte är värt min tid. Är inte direkt förbånad..

Medlem

Spelar nog hellre första castlevania till nes.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Exakt sånt här diskuterades gällande BioWare under Andromeda/Anthem - huruvida det var Edmonton, Montreal eller Austin som hade byggt eller underhållit olika delar. I slutändan tycker jag att om man ska sätta sitt varumärke på en produktionsenhet så får man fasen se till att den enheten håller måttet, eller ta smällen.

Självklart är det så. Ingen tvekan att Arkane som brand tar en stor smäll av Redfall och det kommer inte ändras vare sig de är Lyon eller Austin. De valde att gå under samma enhet o detta är en konsekvens när någon av studiona släpper ett dåligt spel.

Jag älskade Prey så förstår verkligen inte vad som hände med Redfall. De kändes oinspirerat från start.

Skriv svar