Gas Station Simulator

Medlem
Gas Station Simulator

Om du har drömt om att driva en egen bensinmack vid den klassiska landsvägen Route 66, ja då är Gas Station Simulator ett spel som du bör titta närmare på. Storyn är lövtunn, så jag river av den direkt. Du tar över just en bensinmack i det amerikanska ökenlandskapet med hjälp av ett lån från din farbror. Han vill så småningom ha tillbaka sina pengar, men rent berättelsemässigt stannar handlingen här någonstans. Det är helt ok, för storyn är inget annat än ett alibi att hänga upp startskottet av spelet på.
I inledningen så är fastigheten ett enda stort ruckel. Då det ligger bråte överallt så du får börja med att städa upp i lokalerna. Efter detta kan du börja förbereda din bensinmack för öppning genom att ställa ut diverse butikshyllor som du sedan kan placera varor på.

Din bensinmack heter "Dust Bowl", ett namn inspirerat från krisen med extrem torka på 1930-talet

Du har fyra viktiga delar av macken att hålla koll på: bensinpumpen, butiken, bilverkstaden och lagerlokalen. Vid pumpen tankar du inte helt otippat bensin i de bilar som stannar till där. I butiken står du vid kassadisken och scannar varor från läsk- och godissugna bilresenärer. I verkstaden lagar du bilar som fått olika mekaniska fel. På lagret packar du upp varor och reservdelar som du har beställt till butiken och till verkstaden. Varje moment är ett minispel i sig. När du tankar så ska du försöka tanka exakt det antal liter som kunden efterfrågar, och när du skannar varor i butiken så ska du göra det snabbt men också utan att råka tappa - eller missa att skanna - en vara. Gör du detta får du dricks av kunden och ett bättre betyg.

I butiken kommer du att skanna åtskilliga varor

I början är alla dessa moment överkomliga då du inte får alltför många samtida kunder till din mack. Men allt eftersom du får ett bättre betyg och tjänar mer pengar kan du uppgradera din mack. Den ensamma bensinpumpen kan byggas ut till fyra. Butikens yta ökar successivt och du kan börja sälja fler sorters varor. Parkeringsplatserna kan mångfaldigas, och helt plötsligt står du där med fyra personer i kö i butiken samtidigt som tre bilar står och väntar på att bli tankade. Dessutom står en bil i verkstaden och behöver samtliga däck utbytta, och dina soptunnor är överfulla och behöver tömmas. Efter ett par uppgraderingar av macken så får du också en biltvätt att hantera. Kort och gott så skruvas tempot och arbetsbördan upp ganska snabbt.

Lyckligtvis finns hjälp att tillgå i form av personal. Det är inte världens mest avancerade HR-management du erbjuds, men du kan köpa in husvagnar och anställa personal som bor i dessa. Personalen kan du sedan mot lön placera på de olika arbetsuppgifterna, och ju längre de jobbar med samma sak så får de högre level på just den uppgiften. Senare i spelet är det ett absolut måste att ha personal så att du kan fokusera på de saker bara du kan göra. Framför allt att se till att din mack har produkter på butikshyllorna att sälja och reservdelar i verkstaden, samt tillräckligt med bensin till pumparna och rätt vattentryck i biltvätten.

För er Powerwash Simulator-nördar finns en lightvariant även i detta spel

Det låter kanske en aning självspelande när du kan tilldela datorspelande personal till arbetsuppgifterna, men eftersom de blir trötta och behöver vila upp sig så har jag delat upp spelet i två faser. En fas där de jobbar och jag passar på att göra allt ”back office”-jobb, och en fas där de vilar upp sig och jag gör alla moment själv. Som tur är kan man stänga av enskilda delar av macken efter behag. Så i fasen när jag gör alla sysslorna så har jag bara butiken och pumparna öppna, men det kan bli stressigt när en av butikskunderna bestämt sig för att veckohandla och jag behöver skanna 35 stycken varor samtidigt som det står bilar och tutar ute vid pumparna.

Spelet är en modern simulator där man ser allt ur förstapersonsperspektiv och styr med mus och WASD. Grafik och ljud är helt ok, men inget märkvärdigt. Det gör sitt jobb. I de olika minispelen handlar mycket om att klicka på rätt sak vid rätt tillfälle. Låter måhända enkelt, men spelet är duktigt på att få dig att känna dig stressad och få dig att göra misstag. Dessutom riskerar du att åka ut för en sandstorm då och då, eller få besök av vandaler som både snor dina varor och graffitimålar obscen konst på bensinmackens fasad. Det sabbar din gameplan för dagen och gör att alla dagar ser olika ut.

Att se till att butiken är fylld med varor att sälja kommer att ta mycket av din tid i anspråk

Det tog mig cirka 20h att uppgradera alla delar av min bensinmack, men jag kan fortfarande finna en rofylld känsla att ta hand om mina kunder trots att jag inte har något ytterligare mål att uppnå. Skanna varor vid kassan, fylla butikshyllorna med rätt produkter, hitta rätt tillfälle att köpa en specifik vara eftersom priserna fluktuerar osv. Det är min digitala Tamagotchi.

Det har nyligen släppts en DLC (”Airstrip”) som lägger till ett litet flygfält och en hangar att ta hand om. Egentligen är det mest bara ett par olika minispel som lagts till, men flygplanen kan komma med varor från hela världen som gör ditt utbud i bensinmacken mer populärt bland dina kunder.

Om jag ska klaga på något så är det någon av alla buggar som kan uppstå. Bilar som fastnar, personal som slutar jobba och bara stirrar in i en vägg, varubilar som inte vill lasta av sin last m.m. Spelet har till och med en inbyggd ”reset”-knapp som nollställer alla bilar, kunder och personal som en quickfix för att komma runt de olika buggarna. Men utöver det är det ett underhållande spel i all enkelhet.

Jag spelade spelet via GeForce Now Ultimate på min Mac Mini M2 Pro.

Gas Station Simulator
3
Bra
+
Beroendeframkallande
+
Kul premiss i en trevlig miljö
+
Enkla men roliga minispel
-
Buggigt
-
Kanske inget man vill spela igenom mer än en gång
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma.

Medlem
Skrivet av Anwest:

...personal som slutar jobba och bara stirrar in i en vägg, varubilar som inte vill lasta av sin last m.m...

Realism!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Chefredaktör

Tack för fin recension! ❤️

Medlem
Skrivet av Soulless:

Sant! 😂

Skrivet av Daniel Sjöholm:

Tack för fin recension! ❤️

Tack Daniel! ❤️


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma.

Medlem

Helt okej spel, skulle också ge det en 3a.
Roligt och kasta att kasta saker på ungen som klottrar 😊


signatur

|.|

KoP
Medlem

Roligt spel men tyvärr lite buggigt. Kanske därför dom själva har lagt in en resetknapp i spelet där ett UFO kommer och "dammsuger" allt. 😄

1
Skriv svar