Microsoft anlitar toppadvokat för att få igenom Activision-köpet

Medlem

https://twitter.com/JezCorden/status/1653790492281262080?t=xJ...

Så JezCorden ljuger om det?

Nja det tror jag inte. Eller det är tydligen 13 miljoner.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Vem vet om dom kan jobba med Activision och göra ett nytt första part spel så som Call Of Duty fast något nytt istället. Detta skulle Microsoft tjäna fler nya spelare på. Men blir förmodligen inte så eftersom dom bara vill göra xbox spel till mobilen ihop med Activision och bygga upp stort för hela EU.

Ja inte köper MS Activision för att göra andra spel, dom vill ha deras katalog det är allt.
Du pratar mycket om att du vill ha call of duty till gamepass xcloud osv. det hade MS kunnat ordna utan att köpa upp hela Activision.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

https://twitter.com/JezCorden/status/1653790492281262080?t=xJ...

Så JezCorden ljuger om det?

Nja det tror jag inte. Eller det är tydligen 13 miljoner.

Att de som har Prime i UK kan spela Fortnite gratis via Luna innebär inte att alla dessa är Luna-abonnenter eller ens provat tjänsten.

Jag kan starta Xbox-appen på min TV och streama Fortnite gratis där om jag vill - det betyder inte att jag är Game Pass Ultimate-abonnent.

Medlem
Skrivet av Margy:

Att de som har Prime i UK kan spela Fortnite gratis via Luna innebär inte att alla dessa är Luna-abonnenter eller ens provat tjänsten.

Jag kan starta Xbox-appen på min TV och streama Fortnite gratis där om jag vill - det betyder inte att jag är Game Pass Ultimate-abonnent.

Enligt CMA är det så. Enligt deras argument alltså. Alla Game Pass Ultimate användare är stream användare. Så per definition alla Prime användare det med, enligt deras definition. Lika så alla Netflix användare, för Netflix erbjuder spel, via streaming och då per CMA definition en stream användare. Alltså det här är bara vad CMA sa för att blockera affären enligt deras definition.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Enligt CMA är det så. Enligt deras argument alltså. Alla Game Pass Ultimate användare är stream användare. Så per definition alla Prime användare det med, enligt deras definition. Lika så alla Netflix användare, för Netflix erbjuder spel, via streaming och då per CMA definition en stream användare. Alltså det här är bara vad CMA sa för att blockera affären enligt deras definition.

Har du något citat kring denna "definition"?

MS erbjuder alla som äger något med en browser att streama Fortnite gratis via xCloud. I så fall är ju en stor del av befolkningen "kunder". Då låter det som att MS har en enorm fördel på streaming-marknaden.

Medlem
Skrivet av EddieDexx:

För det första, Microsoft köpte inte in sig i spelindustrin, de utvecklade spel redan på 90-talet med spel som Age of Empires 1 och Monster Truck Madness. Deras konsol-satsning var ju inte minst det utrymmet som det AMERIKANSKA (inte japanska!) företaget Atari (ja, Atari låter japanskt, men är 200% amerikanskt) lämnade efter sig efter floppen med Atari Jaguar. Med enbart japanska aktörer kvar (Nintendo, SEGA och Sony) äntrade Microsoft konsolmarknaden.

För det andra, Microsofts marknadsandelar inom spelindustrin är relativt liten jämfört med Sony. Och Microsoft lixom Sony har omsättningar från branscher utanför spelindustrin.

För det tredje, ökad konkurrens betyder inte per automatik att det är bra för konsumenten. Jämför film-streaming med musikstreaming. Musikstreaming har endast ett fåtal aktörer som i princip delar samma gigantiska bibliotek, med knappt några exklusiviteter. Medan filmbranschen har en miljon olika tjänster varav samtliga har flera exklusiviteter, vilket gör det väldigt dyrt för konsumenterna! Ta även sporten som exempel, nu när Discovery givit sig in i den branschen måste man abonnera på tre olila tjänster än bara två för att kunna se på Allsvenskan, Premier League och La Liga. En förlust för konsumenterna.

Sony står ju för den metoden filmindustrin använder sig utav, med exklusiviteter. Som gör det dyrare för konsumenten. Medan Microsoft åtminstone har släppt exklusivitetstänket, släpper alla spel till PC (nästan alla bra kompatibla även med Linux och Mac via Proton) utöver Xbox, plus att de planerar att lansera även till Nintendo.

Förstår inte varför alla Sony-fangirls så inbitet försvarar något som är negativt för konsumenterna? Som PC-spelare vill man helst vara neutral när det gäller konsollkriget, men mellan Microsoft och Sony är det väldigt svårt att vara för Sony. Mellan Gamepass och Playstations motsvarighet, kan man lokalt installera Gamepass-spelen medan Playstation enbart streama. För att nämna ett exempel.

Microsoft försökte köpa in sig på konsolmarknaden men fick nobben av Nintendo och Sony.
Kommer inte ihåg om Sega fick frågan. Var ett tag sedan jag såg den intervjun.
Beträffande AoE så köpte Microsoft Ensamble Studios 2001 vilket var efter både AoE I och II.
Microsoft publicerade dock samtliga deras spel.
Monster Truck Madness utvecklare Terminal Reality har MS aldrig ägt men har publicerat x antal av deras titlar.

Ja Microsofts marknadsandel är för tillfället mindre än Sonys.
Det såg dock betydligt ljusare ut för Microsoft bara för två konsolgenerationer sedan.
Underlaget för att öka sin andel finns dock framförallt efter deras senaste uppköp samt strategi med Game Pass.
Att basera argumentet på hur marknaden ser ut idag tycker jag är irrelevant.
Det är ändå morgondagen detta handlar om.

Skulle väl vilja påstå att Microsoft inte har släppt exklusivitetstänket.
De släpper primärt spel till sina egna plattformar vilka är Xbox och Windows.
Starfield släpps exempelvis inte till Playstation.
Hade de släppt spel med Linuxstöd hade Proton inte behövts.

Med detta sagt så försvarar jag inte Sony.
Jag har lika lite till övers för båda företagen.

Tror jag det skulle gynna Activision Blizzard att bli uppköpta av MS? Antagligen.
Är detta bra för konsumenter på sikt? Oklart.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Skrivet av Pettor:

Förstått att det är högst troligt de inte kommer vinna? De som kan detta bättre än mig har förklarat att det är historiskt väldigt svårt att vinna överklagan mot CMA samt att de kan ta flera år, något som kanske dödar själva dealen i sig.

Det pratas om "ensiffriga chanser att vinna" till skillnad från innan. Får väl se men låter dystert för själva dealen.

Du borde kolla på Digital Foundrys take på det här med molnspelande, så att du ändrar din uppfattning...🥰❤️😍

Medlem
Skrivet av Margy:

Har du något citat kring denna "definition"?

MS erbjuder alla som äger något med en browser att streama Fortnite gratis via xCloud. I så fall är ju en stor del av befolkningen "kunder". Då låter det som att MS har en enorm fördel på streaming-marknaden.

CMA egna beslut. Ganska het diskussion ämne för någon vecka sedan. Du kan inte ha missat det. Kortfattat = Alla Game Pass Ultimate prenumeranter är Cloud Gaming spelare. Och då skulle Microsoft bli för dominanta.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo det stämmer nog säkert, men nu förlorar Microsoft 3 miljarder dollar ifall det inte går igenom så med en budget i den storleken så lär motivationen att lyckas vara rätt hög.

Om det finns någon lösning som dem kan betala för, för att lyckas med detta så lär dem göra det.
Alltså advokater, mutor, avtal you name it som uppgår till upp till den summan minst i alla fall.
Det handlar ju inte bara om pengar heller, de förlorar nog bland annat en del prestige om dem misslyckas.

Tänker på Nvidia som hamnade i liknande situation och förlorade ARM och fick betala 1,25 miljarder dollar efteråt. Det är alltså ett rätt hårt slag som kan vara mycket svårt hur mäktig o rik man än är. Men visst, MS kommer slåss hårt såklart.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Ja inte köper MS Activision för att göra andra spel, dom vill ha deras katalog det är allt.
Du pratar mycket om att du vill ha call of duty till gamepass xcloud osv. det hade MS kunnat ordna utan att köpa upp hela Activision.

Activision tillåter inte Call Of Duty i molnet och oå game pass om inte Microsoft köper Activision Blizzard har VD för Activision Blizzard sagt.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Activision tillåter inte Call Of Duty i molnet och oå game pass om inte Microsoft köper Activision Blizzard har VD för Activision Blizzard sagt.

Nej det är säkert sant för MS är väll inte beredd att betala för det, man köper hela bolaget istället.
Så MS borde koncentrera sig på sina spel ist.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Pettor:

Förstått att det är högst troligt de inte kommer vinna? De som kan detta bättre än mig har förklarat att det är historiskt väldigt svårt att vinna överklagan mot CMA samt att de kan ta flera år, något som kanske dödar själva dealen i sig.

Det pratas om "ensiffriga chanser att vinna" till skillnad från innan. Får väl se men låter dystert för själva dealen.

...punkt.

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

...punkt.

Aa vinden har kanske vänt! Ja är varken för eller emot dealen, finns uppenbart negativa och positiva effekter, men nu verkar de nästan som de kommer gå vägen även med britterna då! Intressant men vi får vänta tills de faktiskt gått igenom innan man ropar bu eller bä 🙂

12
Skriv svar