Skribent
Skrivet av Mcgreag:

Var jag den enda som gillade Wing Commander: Armada? Kommer ihåg att jag spenderade många timmar i det.

Jag såg det spelet på hyllorna men köpte det aldrig då det såg ut som en ny version av Wing Commander Academy.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Men släpptes det inte nedladdingsbara episoder som avslutade 5ans cliffhanger? Internet fanns ju knappt då, men minns att det var något episodtänk där som även det var lite före sin tid.

Jag gillade det, men tyckte kanske insekterna var lite tråkiga som villians. Hade inte mycket för deras organiska skeppsdesign heller. Blev lite väl "out there". Men förstår samtidigt att de ville skapa något nytr hot.

Minns inget av episoder, men du kan ha rätt. Jag minns, och citerar fortfarande en av dina wingmen som när han sköt en missil som sprängde ett skepp sade "Hey bug boy!! CATCH!"
Så jävla äg Jag minns jag spelade 5an på Nightmare och tyckte det var lätt. Hade jag nog inte klarat idag


signatur

I drank what?

Medlem

Jag har fortfarande kvar boxen från detta spel, en av de stora för mig!

Medlem

Jag började spela Wing Commander när det första spelet släpptes till Commodore Amiga "back in the day" (runt 1993).
Datorn jag hade var inte kraftig nog (en Amiga 500 med 7 mhz CPU) så det var en slideshow att spela men jag var helt
frälst på spelet.
Wing Commander 2 släpptes aldrig till Amigan så nästa spel för mig blev WC3 runt 1996 då jag fick min första PC. (Pentium 100mhz, 24 mb RAM) Hade aldrig tidigare varit så indragen i atmosfären i ett spel upp tills då. För mig blev 4:an det ultimata spelet i serien storymässigt.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Lands of Lore var väl Westwood? Men du har rätt, det var något speciellt med spelen på 90-talet.

Du har naturligtvis helt rätt. Lands of Lore var Westwood. Skyller på lite för mycket nostalgiska tankar på en och samma gång. (Även om Westwood också var en helt fantastisk utgivare av spel av hög kvalitet under 90-talet. Å nej. Nu kommer nostalgin igen. )

Skribent
Skrivet av Jaw_B:

Du har naturligtvis helt rätt. Lands of Lore var Westwood. Skyller på lite för mycket nostalgiska tankar på en och samma gång. (Även om Westwood också var en helt fantastisk utgivare av spel av hög kvalitet under 90-talet. Å nej. Nu kommer nostalgin igen. )

Både Origin och Westwood ligger också begravda på EAs kyrkogård.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Mirage:

Minns inget av episoder, men du kan ha rätt. Jag minns, och citerar fortfarande en av dina wingmen som när han sköt en missil som sprängde ett skepp sade "Hey bug boy!! CATCH!"
Så jävla äg Jag minns jag spelade 5an på Nightmare och tyckte det var lätt. Hade jag nog inte klarat idag

https://www.wcnews.com/background/wing-commander-secret-ops.shtml

Det var till och med episoder som släpptes varje vecka som typ en tv-serie på åtta avsnitt. Snacka om att vara långt långt före sin tid med DLC. Visar ju också att EA redan då började fundera på det här att stycka upp spel och sälja delar separat. 5:an gjordes ju tydligen utan Chris för han hade lämnat Origin vid det laget.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

https://www.wcnews.com/background/wing-commander-secret-ops.shtml

Det var till och med episoder som släpptes varje vecka som typ en tv-serie på åtta avsnitt. Snacka om att vara långt långt före sin tid med DLC. Visar ju också att EA redan då började fundera på det här att stycka upp spel och sälja delar separat. 5:an gjordes ju tydligen utan Chris för han hade lämnat Origin vid det laget.

Tack för den Ska leta sammanfattning på youtube nu


signatur

I drank what?

Medlem

Nån mer än jag som äger ett ex av filmen?

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Nej bevaremig väl


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Skribent
Skrivet av Wolfkin:

Ja tyvärr äger jag den också. Fattar inte hur den kunde bli sämre och mer B:ig än spelen när det faktiskt var Chris Roberts själv som gjorde filmen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja tyvärr äger jag den också. Fattar inte hur den kunde bli sämre och mer B:ig än spelen när det faktiskt var Chris Roberts själv som gjorde filmen.

Jo den är helt klart B:ig och mer än lite cringy här och där, hade kunnat bli så bra men nä.

Medlem

Wing Commander 3 är det enda i serien som jag spelat.

Skrivet av NordhNet:

Aaah, nostalgi! Ett av toppspelen från FMV-eran där man började ta in faktiska skådespelare. Sen Hamills roll är väl…ja…ostig minst sagt 😁

WC3, tex murphy, phantasmagoria, 7th guest/11th hour mfl mfl, var en stor del av min tonårstid och det var där det började kännas att spel skulle bli ett media att räkna med i framtiden!

Det var en ytterst spännande tid för spel eftersom industrin började växa men ingen visste var mediet skulle ta vägen. Utvecklare började därför experimentera hejvilt och även rikta in sig på en äldre målgrupp. Perfekt tid att vara spelintresserad tonåring med andra ord. I efterhand så var ju spelen ganska styltiga men jag saknar ibland experimentlustan som fanns då. Några få har dock försökt hålla fanan uppe (exempelvis Amanita) och den har delvis kommit tillbaka i större skala det senaste decenniet tack vare den växande indiescenen.

Gabriel Knight 2 och Bad Mojo tillhör mina favoriter bland FMV-spel. Även det nyare Contradiction var kul.

Skribent
Skrivet av Henkeror:

Wing Commander 3 är det enda i serien som jag spelat.

Det var en ytterst spännande tid för spel eftersom industrin började växa men ingen visste var mediet skulle ta vägen. Utvecklare började därför experimentera hejvilt och även rikta in sig på en äldre målgrupp. Perfekt tid att vara spelintresserad tonåring med andra ord. I efterhand så var ju spelen ganska styltiga men jag saknar ibland experimentlustan som fanns då. Några få har dock försökt hålla fanan uppe (exempelvis Amanita) och den har delvis kommit tillbaka i större skala det senaste decenniet tack vare den växande indiescenen.

Gabriel Knight 2 och Bad Mojo tillhör mina favoriter bland FMV-spel. Även det nyare Contradiction var kul.

ja men visst var det? Var riktigt spännande att växa upp under den tiden. Spelen gick från 2d till 3d, vilket var mind blown! Sen skulle de börja vara med RIKTIGA skådisar. Allt man önskade som barn var ju att spelen skulle se ut precis som på film och nu var vi där! Det fanns också som du säger en experimentlusta i spelindustrin, något jag tycker saknas idag. Nintendo vågar i alla fall experimentera med sin hårdvara (på gott och ont), men annars är det mycket raka spår på det som säljer. Hoppet mellan förra generationen och den vi har idag har för mig tex. varit en av de mest ointressanta för spelen har egentligen inte utvecklats jättemycket. Några steg grafiskt, men annars är det i princip samma spel vi körde förra generationen. Jag saknar lekfullheten som fanns innan mediet blev så stort. Sen är det kul att spel äntligen blev så stort att de numera är en erkänt av nöjesindustrin, men det kom också med ett pris.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Oj, tack för påminnelsen. Spelade Wing Commander (ettan alltså) på Amiga CD32, vågar inte ens gissa vilken framerate som hölls. Hm, undrar om det skulle funka bättre på min trimmade A1200T, hm.

Hur som helst, jag tycker om spel som både har en intressant story (behöver inte vara lång) och har en låg tröskel för att börja spela. Vill inte ha ändlösa cut scenes eller essäer av text, har inte tid eller tålamod för sådant numera och knappt ens då heller (även om manualen till Gunship etc var ren fröjd att läsa).

Tillägg: Jag vill inte ha fotorealism i spel, skulle väl vara flygsimulatorer möjligen. Jag vill att "gubben" man spelar med ska kännas som "jag" i många fall. Det kan då vara antingen en gubbe eller gumma, men helst inte en skådis och då inte någon "känd". Så där failar WC lite. (Sedan inser jag ju att om man spelar Luke Skywalker i ett spel så är det en fördel om gubben faktiskt ser ut som Luke, men så var det ju inte här)

Medlem

Älskar WC
En av dom bästa spelserierna när det begav sig.. äger också WC IV

Medlem
Skrivet av Maguz:

Nej bevaremig väl

Tyckte konstigt nog att denna var rätt trevlig. Gillade att den var väldigt "ubåtig". Har sett den några gånger och har faktiskt ett par ex av den i flyttlådorna av numera pensionerade DVDs...

Skribent
Skrivet av Macenso:

Tyckte konstigt nog att denna var rätt trevlig. Gillade att den var väldigt "ubåtig". Har sett den några gånger och har faktiskt ett par ex av den i flyttlådorna av numera pensionerade DVDs...

Vissa saker gjorde den rätt, som du säger så känns den väldigt "ubåtig", men jag förstår inte hur den kunde kännas mer B än spelen. Kilrathi-kostymerna ser ju 100 gånger värre ut än spelen och där hade de ju bara kunnat använda samma rekvisita. Menar Roberts gjorde ju själv filmen.

Sen gillar jag inte heller space-magic-grejen att Blair kom från någon släkte som har en "gift" att kunna navigera i slipstream utan dator. Det kändes bara som onödigt då det lätt bara hade kunnat köra på Top Gun i rymden istället, vilket de delvis gjorde och faktiskt fungerade.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag spelade sönder det här spelet när jag var ung haha.
Var så himla roligt.
Bra recension och kul att få se detta gamla spelet få lite modern kärlek.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skribent
Skrivet av SunShine:

Jag spelade sönder det här spelet när jag var ung haha.
Var så himla roligt.
Bra recension och kul att få se detta gamla spelet få lite modern kärlek.

Tack!

Jag saknar WC-serien och spelen håller ändå oväntat bra idag. Hade älskat om vi fick någon uppföljare och fortsätter hoppas då det finns en liten revival i just space-shooters just nu.


signatur

"Writer and Fighter"

Pansarknekt
Skrivet av Wolfkin:

Såg den nyligen. Den var inte lika bra som när jag var 15 XD. Minst sagt..


signatur

Ooooh the drama!

12
Skriv svar