125 miljoner sålda Switch-konsoler – ingen ny Nintendo-hårdvara i år

Robot
125 miljoner sålda Switch-konsoler – ingen ny Nintendo-hårdvara i år

Switch-försäljningen fortsätter mattas.

#nintendo, #switch


Medlem

Behövs verkligen ny hårdvara för Switch om man ska vara ärlig?

Spelen är ju fantastiska som de är och de behöver ju inte driva tunga spel som GTA 5 osv?

Har ingen Switch personligen men hade jag råd skulle jag köpa en.

EDIT:

Skulle gärna vilja ha mer spel istället!

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Behövs verkligen ny hårdvara för Switch om man ska vara ärlig?

Det behövs! Och det har behövts i flera år nu.

Så otroligt många AAA spel som flyter på dåligt och ser illa ut.
Till och med flera av Nintendos egna spel kan inte ens köras i full upplösning. Så det borde säga en del.

Medlem

Helt galna siffror, att sälja så här mycket på sitt sjunde år är inte klokt.

Medlem

Tänk vilken huvudbry Nintendo skulle vara utan om man släppte en ny maskin med vettig hårdvara.
Då hade de inte behövt bekymra sig om emulering på ett bra tag. Men nej, det ska dras ut på ny maskin till absurdum.

Men framförallt så hade man som kund kunnat få en bättre upplevelse för sina 70 dollar för nya spel.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Behövs verkligen ny hårdvara för Switch om man ska vara ärlig?

Spelen är ju fantastiska som de är och de behöver ju inte driva tunga spel som GTA 5 osv?

Ja, det är frågan... Switch är till åren när det gäller hårdvaran, helt klart. Men det är fortfarande en fantastisk leksak, om ni förstår vad jag menar. En vän till mig ska köpa det till sin familj, med deras 5-åring som huvudsaklig intressent. Lillkillen verkar inte bryr sig om graffen i Mario-spelen direkt, utan det duger hur bra som helst. Och det är ju toppen att kunna växla mellan dockat och handhållet, beroende på om de vill spela tillsammans eller om han ska lira lite på bilresan t ex.

Jag vet själv inte om jag skulle vara intresserad av att lägga typ 5000kr för en ny bättre switch. I familjen spelar vi mest i handhållet läge nuförtiden, typ indiespel osv som inte är så krävande. Dockar bara ibland. Vill man spela något snyggt AAA-spel så blir det på PS5. Ett nytt switch lär ju inte kunna matcha det prestandamässigt ändå.

Klurig sits för Nintendo (särskilt med WiiU i backspegeln), ska bli intressant att se vad de har i kikaren.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Ja, det är frågan... Switch är till åren när det gäller hårdvaran, helt klart. Men det är fortfarande en fantastisk leksak, om ni förstår vad jag menar. En vän till mig ska köpa det till sin familj, med deras 5-åring som huvudsaklig intressent. Lillkillen verkar inte bryr sig om graffen i Mario spelen direkt, utan det duger hur bra som helst. Och det är ju toppen att kunna växla mellan dockat och handhållet, beroende på om de vill spela tillsammans eller om han ska lira lite på bilresan t ex.

Jag vet själv inte om jag skulle vara intresserad av att lägga typ 5000kr för en ny bättre switch. I familjen spelar vi mest i handhållet läge nuförtiden, typ indiespel osv som inte är så krävande. Dockar bara ibland. Vill man spela något snyggt AAA-spel så blir det på PS5. Ett nytt switch lär ju inte kunna matcha det prestandamässigt ändå.

Klurig sits för Nintendo (särskilt med WiiU i backspegeln), ska bli intressant att se vad de har i kikaren.

Håller med..... Klurig sits. För om de skulle göra en Switch 2 som är mycket snabbare. Och release'ar massa spel till den...... hur funkar de på Switch 1? Tror det skulle bli katastrof om Switch 1 upplevdes som så mycket sämre och alla föräldrar "måste" köpa nytt TV-spel.

Inaktiv
Skrivet av lasseedsvik:

Behövs verkligen ny hårdvara för Switch om man ska vara ärlig?

Spelen är ju fantastiska som de är och de behöver ju inte driva tunga spel som GTA 5 osv?

Har ingen Switch personligen men hade jag råd skulle jag köpa en.

Jag och många i min bekantskapskrets (iofs anektotiskt) hade säkert köpt en Switch om prestandan hade varit bättre.
Det känns som man betalar för mycket för det man får (hårdvarumässigt). Kontentan? Emulering.

För egen del hade jag velat ha en Switch utan skärm som var kopplad till min tv. Kanske högre klockad men ändå billigare då man tar bort en dyr komponent.

Medlem

Tror ärligt talat Nintendo bara behöver smälla i bättre hårdvara, döpa det till Switch 2 och det skulle sälja multum igen. Men Nintendo brukar ju vilja experimentera så något nytt lär det bli. Tror dock inte de vågar, eller borde gå ifrån själva Switch konceptet fööör mycket. Dem lyckades verkligen avskärma sig från prestandaracet och träffade jackpot med sin nisch denna gång.

Som vanligt superspännande vad dem ska hitta på. Kan verkligen inte komma på vad mer de skulle kunna göra med Switch 2?
Gyro är ju gjort. Behövs det ens?
Löstagbara kontrollers även fortsättningsvis.
Mik att huffa o puffa i i Wario speltyper.
Touchskärm.
Kunna koppla in i tvn såklart.

Vet i fasen om det inte bara finns mer kraft att dra till med om man inte hittar på någon helt ny mackapär?

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Behövs verkligen ny hårdvara för Switch om man ska vara ärlig?

Spelen är ju fantastiska som de är och de behöver ju inte driva tunga spel som GTA 5 osv?

Har ingen Switch personligen men hade jag råd skulle jag köpa en.

EDIT:

Skulle gärna vilja ha mer spel istället!

Om man vill begränsa sig till de spel som finns på Nintendo nu så behövs ingen uppgradering, men vill man spela titlar som rullar på PS5 och Xbox så behövs det starkare hårdvara. Men det lär nog inte hända, man få köpa en steam deck eller likande i så fall

Medlem
Skrivet av xverminator:

Om man vill begränsa sig till de spel som finns på Nintendo nu så behövs ingen uppgradering, men vill man spela titlar som rullar på PS5 och Xbox så behövs det starkare hårdvara. Men det lär nog inte hända, man få köpa en steam deck eller likande i så fall

Sant. Tror det inte vore hälsosamt om Nintendo gav sig in i nåt TV-spelskrig med Xbox och PS. De ska göra vad de är bäst på. Berätta sagor och om legender som Zelda t.ex. önskar att någon ny hjältesaga dök upp från Nintendo.

Medlem

Oavsett vad man tycker om Nintendo så ska dom ha eloge att dom gör nå nytt och annorlunda. Kommer säkert finnas nå nytt smart med "nästa switch" än bara mer prestanda.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Trevliga siffror, Switch känns för min del som den enda spännande konsolen som kommit sedan typ PS3/360. Så traditionell spelkonsolig, men ändå så nyskapande och innovativ. Hoppas på en rak uppföljare kommer nästa år.

Skrivet av jeppe109:

Tänk vilken huvudbry Nintendo skulle vara utan om man släppte en ny maskin med vettig hårdvara.
Då hade de inte behövt bekymra sig om emulering på ett bra tag. Men nej, det ska dras ut på ny maskin till absurdum.

Men framförallt så hade man som kund kunnat få en bättre upplevelse för sina 70 dollar för nya spel.

Inget fel på upplevelserna man får på Switch för sina 60-70 dollar. Super Mario Odyssey, Botw mfl. smäller högre än det mesta man får på kraftfullare konsolerna, likaså lär det bli med Tears of the Kingdom.

Medlem

Hade inte haft något emot en uppdaterad Switch med bättre hårdvara, det behöver inte vara något i klass med vad sony och microsoft släpper, så länge det orkar driva deras titlar i 4K@60 är jag nöjd, de behöver inte tävla med andra i grafiskt lullull för deras design och stil är tidlös. Wind Waker och Mario Galaxy ser fortfarande fantastiska ut uppskalade till moderna upplösningar.

Medlem
Skrivet av Pirazy:

Hade inte haft något emot en uppdaterad Switch med bättre hårdvara, det behöver inte vara något i klass med vad sony och microsoft släpper, så länge det orkar driva deras titlar i 4K@60 är jag nöjd, de behöver inte tävla med andra i grafiskt lullull för deras design och stil är tidlös. Wind Waker och Mario Galaxy ser fortfarande fantastiska ut uppskalade till moderna upplösningar.

Men det finns väl inga spel på Ps5 eller Xbox som drivs i 4K/60 heller? Man får ju alltid välja performance eller bildkvalité. Jag skulle säga att på Switch har det vart förvånansvärt mycket 60 fps, Splatoon, Mario Kart, Odyssey, Smash Bros, mm. Snygga spel trots att det inte är lika tekniskt krävande, det bärs upp av snygg estetik och smart programmerande. Jag vill självklart också ha en uppdaterad Switch med bättre hårdvara men om om den inte behöver vara i samma klass som ps5 men ändå förväntas leverera 4k/60fps när de kraftfullare maskine4 inte gör det så blir det konstigt för mig. Jag kanske missar nåt i resonemanget och isåfall ber jag om ursäkt.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Men det finns väl inga spel på Ps5 eller Xbox som drivs i 4K/60 heller? Man får ju alltid välja performance eller bildkvalité. Jag skulle säga att på Switch har det vart förvånansvärt mycket 60 fps, Splatoon, Mario Kart, Odyssey, Smash Bros, mm. Snygga spel trots att det inte är lika tekniskt krävande, det bärs upp av snygg estetik och smart programmerande. Jag vill självklart också ha en uppdaterad Switch med bättre hårdvara men om om den inte behöver vara i samma klass som ps5 men ändå förväntas leverera 4k/60fps när de kraftfullare maskine4 inte gör det så blir det konstigt för mig. Jag kanske missar nåt i resonemanget och isåfall ber jag om ursäkt.

Det är lugnt, uttryckte mig kanske otydligt, vad jag menar är att jag skulle vilja se Nintendo släppa en maskin som kan driva _deras_ spel i 4k@60 då de är bra mycket mindre grafiskt krävande än Sony och MS AAA-titlar, det är rejäl skillnad på Mario och God of War vad gäller hårdvaran de kräver för att trivas.

Medlem

Så om man nu antar att vi är inne på nuvarande Switch sista 12 månader innan en uppföljare kommer, undrar hur Nintendo kommer sköta Switchen nu framöver under dess golden days.
Känns spontant som det ser ut som att de kommer sköta den rätt snyggt, svanesången levereras nu med Zelda, sen blir det en lite mindre release av nytt Pikmin, också det i sommar. Men känns ju som något behövs för höst och juletid 2023 också, så det inte bara känns som Nintendo dumpar konsolen med 7-8 månader livstid kvar. Hoppas det blir i alla fall en del mindre releaser, gärna HD-remasters i stil med Metroid Prime. Några fler stora nyreleaser efter Zelda och Pikmin tror jag inte på.

Medlem
Skrivet av Pirazy:

Det är lugnt, uttryckte mig kanske otydligt, vad jag menar är att jag skulle vilja se Nintendo släppa en maskin som kan driva _deras_ spel i 4k@60 då de är bra mycket mindre grafiskt krävande än Sony och MS AAA-titlar, det är rejäl skillnad på Mario och God of War vad gäller hårdvaran de kräver för att trivas.

Då förstår jag.👍

Medlem
Skrivet av Majoren:

Så om man nu antar att vi är inne på nuvarande Switch sista 12 månader innan en uppföljare kommer, undrar hur Nintendo kommer sköta Switchen nu framöver under dess golden days.
Känns spontant som det ser ut som att de kommer sköta den rätt snyggt, svanesången levereras nu med Zelda, sen blir det en lite mindre release av nytt Pikmin, också det i sommar. Men känns ju som något behövs för höst och juletid 2023 också, så det inte bara känns som Nintendo dumpar konsolen med 7-8 månader livstid kvar. Hoppas det blir i alla fall en del mindre releaser, gärna HD-remasters i stil med Metroid Prime. Några fler stora nyreleaser efter Zelda och Pikmin tror jag inte på.

Det ska bli intressant att se hur de lägger upp det, de bör bli några hyfsat högprofilerade spel ytterligare, jag vet inte vad, det återstår att se. De har ju ett enormt bibliotek som de kan luta sig mot också så det kanske är stopp efter Pikmin 4, tror inte det iofs.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det ska bli intressant att se hur de lägger upp det, de bör bli några hyfsat högprofilerade spel ytterligare, jag vet inte vad, det återstår att se. De har ju ett enormt bibliotek som de kan luta sig mot också så det kanske är stopp efter Pikmin 4, tror inte det iofs.

Förutsätter att de kör nån typ av Direct nu i sommar då lite spel för i höst utannonseras.
Man undrar ju hur det t.ex. blir med Prime 4. Kanske det blir som en sista suck för Switchen, och det släpps cross-gen likt Breath of the Wild och Twilight Princess gjorde. Det är ju ett rätt välbeprövat bra sätt för att slå två flugor i en smäll, nuvarande Switchen får ännu ett pangspel innan de drar ur proppen, uppföljarkonsolen får en stortitel på releasedagen..

Man kan väl anta att det kommer ha sålts minst 135M Switch till i höst, tror inte heller Nintendo bara kommer luta sig tillbaka och låta den tyna bort. De kommer nog ändå vilja krama ur så mycket pengar som möjligt ur en sådan enorm installerad spelarbas, så förutsätter att de kommer köra nya Nintendo-releaser ända fram till slutet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Förutsätter att de kör nån typ av Direct nu i sommar då lite spel för i höst utannonseras.
Man undrar ju hur det t.ex. blir med Prime 4. Kanske det blir som en sista suck för Switchen, och det släpps cross-gen likt Breath of the Wild och Twilight Princess gjorde. Det är ju ett rätt välbeprövat bra sätt för att slå två flugor i en smäll, nuvarande Switchen får ännu ett pangspel innan de drar ur proppen, uppföljarkonsolen får en stortitel på releasedagen..

Man kan väl anta att det kommer ha sålts minst 135M Switch till i höst, tror inte heller Nintendo bara kommer luta sig tillbaka och låta den tyna bort. De kommer nog ändå vilja krama ur så mycket pengar som möjligt ur en sådan enorm installerad spelarbas, så förutsätter att de kommer köra nya Nintendo-releaser ända fram till slutet.

Ja jag håller med, kanske att det blir som så att den maskinen som kommer spelar Switchspel och att nuvarande Switch kan spela nya spel i lägre utförande, väldigt svårt att sia om tycker jag. Installationstbasen är enorm och kommer ligga på runt 140 milj i mars 2024 så det känns lite logiskt att inte kapa av dem som inte köper nya maskinen. Svårt att sia om som sagt,

Medlem

Så länge pengarna strömmar in vilket dom gör så varför ska dom stressa.. dom tävlar ändå inte i bäst grafik mot sony eller xbox

Inaktiv
Skrivet av lasselason:

Men det finns väl inga spel på Ps5 eller Xbox som drivs i 4K/60 heller? Man får ju alltid välja performance eller bildkvalité.

Astro's Playroom, Gran Turismo 7, Tiny Tina's Wonderland, Genshin Impact och några till finns på PS5:an.
Finns säkert titlar även på XSX.
Men oftast får man välja som du säger.

Gen
Medlem

Problemet med Switchen är att den är sämre än last-gen. Och ja, som flera påpekat är det inte Nintendos melodi att slåss med de stora drakarna men hade man åtminstone fått 1080p/60fps hade det gjort en skillnad. Nuvarande 720p/30fps är passé...

Medlem

Hade hoppats det skulle komma ny hårdvara till nya Zelda. Känns lite så där att idag spela ett nytt Zelda men med samma grafik som BOTW som jag körde på Wii U.

Medlem

Skrev detta i ett annat nyhetsinlägg:

För att förtydliga: Nintendo har inte alls sagt att de inte kommer släppa en ny konsol innan april 2024. Många sidor rapporterar om detta, men det finns ingen referens till det. Det Furukawa sa var att någon ny hårdvara inte är inkluderad i de 15 miljonerna som Nintendo estimerar för Switch-försäljningen under detta räkenskapsåret.

1
Skriv svar