Reuters: EU godkänner Activision Blizzard-affären nästa vecka

Robot
Reuters: EU godkänner Activision Blizzard-affären nästa vecka
Medlem
Medlem

Man blir ju inte förvånad, genomkorrupta EU är ganska lättköpta.

Medlem

Äntligen. Hoppas de lägger in alla COD snabbt på gamepass. Sugen på att lira igenom alla kampanjer för 10kr.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Äntligen. Hoppas de lägger in alla COD snabbt på gamepass. Sugen på att lira igenom alla kampanjer för 10kr.

Har för mig att 10kr rabatten skulle försvinna. Kan någon bekräfta?

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Har för mig att 10kr rabatten skulle försvinna. Kan någon bekräfta?

Det har försvunnit, men COD för hundringen är inte illa det heller...

Avstängd
Skrivet av Kavakava83:

Har för mig att 10kr rabatten skulle försvinna. Kan någon bekräfta?

Fz har en artikel om det

Tillägg: Men affären kommer inte gå genom utan CMA så förstår inte varför folk räknar med att spela CoD snart

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Har för mig att 10kr rabatten skulle försvinna. Kan någon bekräfta?

Stämmer. Det erbjudandet är borta tyvärr. Men Gamepass är ändå sjukt värt, om man spelar mycket.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Har för mig att 10kr rabatten skulle försvinna. Kan någon bekräfta?

Det vore tråkigt. Tycker 100kr är för mycket.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Det vore tråkigt. Tycker 100kr är för mycket.

100kr för 150+ spel är inte på något sätt mycket. 10kr är inte rimligt för annat än introduktionserbjudanden för att locka in folk, absolut inte hållbart i längden som service.

Edit: förövrigt glad att det lutar åt EU-ja! Bryr mig inte om CoD utan tror bara det är det bästa för MS så orkar inte dra den diskussionen igen.

Medlem

Hoppas! Endast positivt

Medlem

MYCKET BRA!


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Medlem

Enligt en Hearthstone influenser så vore det bra om affären gör igenom då Blizzard tydligen har dålig kultur numera (ranka dina medarbetare. Sämsta får #10 och bästa #1).

Microsoft ska tydligen förstå att det är dåligt.

Medlem

Gissar väl då på att rätt antal väskor med rätt antal sedlar bytt ljusskygga ägare nu då. Tar ju lite tid att kontrollera sånt...

Jag är absolut inget fan av Activision-Blizzard och tycker det är ett riktigt svinföretag, men tycker heller inte om att kolosser går ihop till ännu större kolosser och eliminerar mer och mer konkurrens och valfrihet.

Medlem

Men neeeej.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av kebbe:

Man blir ju inte förvånad, genomkorrupta EU är ganska lättköpta.

Vet inte vad som får dig att säga så. EU är ju vida känt för att ställa sig på tvären mot megaföretag som Apple, Microsoft etc i tidigare fall.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Vet inte vad som får dig att säga så. EU är ju vida känt för att ställa sig på tvären mot megaföretag som Apple, Microsoft etc i tidigare fall.

"Alla är korrupta om de inte gör som jag vill."


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Meurik:

Stämmer. Det erbjudandet är borta tyvärr. Men Gamepass är ändå sjukt värt, om man spelar mycket.

Skulle nog formulera om det där till om man spelar många olika spel inom kort tidsspann samt inom vissa genres. Tex om man inte spelar klart spel innan man hoppar till nästa eller håller sig till spel med korta kampanjer och låg replayability.

Spelar man mycket men håller sig till färre spel samt inom icke mainstream genres så är det absolut inte nödvändigtvis "sjukt värt det". Tex om man är en spelare som spelar spel med stor replayability, spelar klart spel innan man hoppar till nästa och vill ha kontroll över sin egen backlog utan risk att något avlistas från en tjänst med tiden.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Man blir ju inte förvånad, genomkorrupta EU är ganska lättköpta.

De är ju tvungna att muta dem efter att Sony lyckades köpa CMAs beslut.
(obs! sarkasm!)

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

"Alla är korrupta om de inte gör som jag vill."

Snarare handlar det om att detta är det mest uppenbara konkurrenshotet sedan Disney köpte Fox och att Microsoft redan visat tydligt att ambitionen med att köpa upp utgivare är att stänga ute konkurrenterna. Hela poängen med att ens ha reglering av konkurrens är att stoppa affärer som denna så när en redan korrupt institution går ut och säger "Detta uppenbara konkurrenshot är inte ett hot mot konkurrensen" så är mutor en rimlig förklaring.

Medlem

Vad jag förstår så är källan gällande om det lutar mot ett godkännande fortfarande ett uttalande/källa från tidigare i mars i år, de helt nya uppgifterna är endast att ett beslut kan presenteras redan på måndag istället för den 22:a maj som tidigare angetts. Dvs. CMA's beslut för några veckor sedan och även andra saker kan ha påverkat åt vilket håll det lutar sedan i mars, så skulle nog inte räkna med att EU godkänner affären ännu. Även om det slutar med ett godkännande så vet vi inte heller om man kommer kräva eftergifter från Microsoft och i så fall vilka, så väl tidigt för folk att "ropa hej" i dagsläget.

Medlem

Så här lät det väl också veckan innan CMA kom med sitt beslut, och vi vet ju hur det gick.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Snarare handlar det om att detta är det mest uppenbara konkurrenshotet sedan Disney köpte Fox och att Microsoft redan visat tydligt att ambitionen med att köpa upp utgivare är att stänga ute konkurrenterna. Hela poängen med att ens ha reglering av konkurrens är att stoppa affärer som denna så när en redan korrupt institution går ut och säger "Detta uppenbara konkurrenshot är inte ett hot mot konkurrensen" så är mutor en rimlig förklaring.

Så uppenbart är det inte. Sen handlar inte lagarna om att skydda konkurrenter utan om att skydda konsumenter. Ska bli intressant att läsa motiveringen oavsett vad beslutet blir. CMA la ju ner alla teorier om att det skulle skada konkurrensen på konsolmarknaden utan blockade pga en eventuell framtid där Microsoft är störst på cloud gaming.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Gertzy:

100kr för 150+ spel är inte på något sätt mycket.

Netflix har tusentals filmer men jag anser ändå att det kostar för mycket.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Så uppenbart är det inte. Sen handlar inte lagarna om att skydda konkurrenter utan om att skydda konsumenter. Ska bli intressant att läsa motiveringen oavsett vad beslutet blir. CMA la ju ner alla teorier om att det skulle skada konkurrensen på konsolmarknaden utan blockade pga en eventuell framtid där Microsoft är störst på cloud gaming.

Konsumenterna spelar på Playstation, Switch, Windows och Xbox.
Bethesda som självständigt företag vill maximera sin kundbas och släpper spel till Playstation, Switch, Windows och Xbox.
Microsoft köper ZeniMax och därmed Bethesda och säger samtidigt:

"This deal was not done to take games away from another player base like that. Nowhere in the documentation that we put together was: ‘How do we keep other players from playing these games?’ We want more people to be able to play games, not fewer people to be able to go play games.”

Omedelbart efter att köpet går i lås stänger man ute alla konsumenter som inte spelar på en Microsoft-ägd plattform.

Att blockera affären när Microsoft sedan lägger bud på Activision-Blizzard med en snarlik saga om "Mer spel åt alla" är att skydda konsumenterna. Vi vet hur Microsoft agerat förut, det är inte spekulation. De avser öka sin marknadsandel genom att minska konsumenternas valmöjligheter och reducera spelutbudet för sina konkurrenter. Man skulle ju inte bli förvånad om de även tillåts köpa Ubisoft och EA för att sedan göra Microsoft Store eller GamePass de enda vägarna att ens spela majoriteten av västerländska spel.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Netflix har tusentals filmer men jag anser ändå att det kostar för mycket.

Ptja, de har ju mycket blajj och utfyllnad och mer tid går ju åt att hitta någonting att se snarare än att faktiskt se filmerna och serierna, så när jag behöver spara pengar brukar Netflix vara det första som ryker. Men så producerar de ju eget material också så kan förstå att de behöver ha högre kostnad än t.ex. Draken Film som jag prenumererar på nu och som har väldigt hög kvalitet på sitt utbud och som dessutom bjuder på biobiljett. Men om känslan att en krona per tillgänglig speltitel på Game Pass är för mycket är nog utbudet största problemet så då är det nog bättre att hålla sig till att köpa enstaka titlar en verkligen vill ha istället. Att förvänta sig att de ska gå runt på några ören per titel är inte speciellt realistiskt och hållbart i längden.

Medlem

Antar att bri'ish land blir utan COD i framtiden då, kek


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Konsumenterna spelar på Playstation, Switch, Windows och Xbox.
Bethesda som självständigt företag vill maximera sin kundbas och släpper spel till Playstation, Switch, Windows och Xbox.
Microsoft köper ZeniMax och därmed Bethesda och säger samtidigt:

"This deal was not done to take games away from another player base like that. Nowhere in the documentation that we put together was: ‘How do we keep other players from playing these games?’ We want more people to be able to play games, not fewer people to be able to go play games.”

Omedelbart efter att köpet går i lås stänger man ute alla konsumenter som inte spelar på en Microsoft-ägd plattform.

Att blockera affären när Microsoft sedan lägger bud på Activision-Blizzard med en snarlik saga om "Mer spel åt alla" är att skydda konsumenterna. Vi vet hur Microsoft agerat förut, det är inte spekulation. De avser öka sin marknadsandel genom att minska konsumenternas valmöjligheter och reducera spelutbudet för sina konkurrenter. Man skulle ju inte bli förvånad om de även tillåts köpa Ubisoft och EA för att sedan göra Microsoft Store eller GamePass de enda vägarna att ens spela majoriteten av västerländska spel.

Jag ser din poäng och säger inte att du har fel. Men jag ser också den andra sidan av det hela som är att Playstation dominerar ganska stort. Senaste siffrorna var väl typ 4 ps5or per xbox? Sony gör mycket större vinster o.s.v. Det kanske inte är tecken på en sund marknad?

Jag får lita på att världens regulatorer har bättre kompetens att bedöma detta än mig och andra random gamers.

Edit: så nej jag tror inte att folk mutas till höger och vänster.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av kebbe:

Konsumenterna spelar på Playstation, Switch, Windows och Xbox.
Bethesda som självständigt företag vill maximera sin kundbas och släpper spel till Playstation, Switch, Windows och Xbox.
Microsoft köper ZeniMax och därmed Bethesda och säger samtidigt:

"This deal was not done to take games away from another player base like that. Nowhere in the documentation that we put together was: ‘How do we keep other players from playing these games?’ We want more people to be able to play games, not fewer people to be able to go play games.”

Omedelbart efter att köpet går i lås stänger man ute alla konsumenter som inte spelar på en Microsoft-ägd plattform.

Att blockera affären när Microsoft sedan lägger bud på Activision-Blizzard med en snarlik saga om "Mer spel åt alla" är att skydda konsumenterna. Vi vet hur Microsoft agerat förut, det är inte spekulation. De avser öka sin marknadsandel genom att minska konsumenternas valmöjligheter och reducera spelutbudet för sina konkurrenter. Man skulle ju inte bli förvånad om de även tillåts köpa Ubisoft och EA för att sedan göra Microsoft Store eller GamePass de enda vägarna att ens spela majoriteten av västerländska spel.

Det är den första delen av problemet. De behöver inte ens göra det så uppenbart, de kan hålla på uteslutandet från andra aktörer ifall de har fler affärer i åtanke. Ett exempel är att lova Playstation tillgång till CoD i 10 år som ett köttben till de som ser de framtida negativa aspekterna. Under den tiden kan de fortsätta köpa upp studior medan de hela tiden kan skylta om hur bra det blev med Activision Blizzard och hur INKLUDERANDE de är mot andra aktörer.
Nej, det största problemet är när vi väl gett dem makten att göra hur de vill med dessa studior. När den "generösa" 10-årsperioden med Cod till Sony passerat, och alla andra tidsbegränsade och lugnande erbjudanden. Då sitter de på alla korten och kan helt plötsligt diktera marknaden, och då kommer det vara försent att göra något åt det.

Det är löjligt lätt att lova gud och gröna skogar (innan de fyllt hela lådan med verktyg för att dominera marknaden) för att sedan vända kappan efter vinden och svänga sig med begreppen som: "men på grund av rådande marknadsutveckling tvingas vi nu att...", och: "tyvärr måste vi effektivisera...", eller varför inte favoriten: "den lösningen passade alla då, men för att kunna fortsätta utvecklas och erbjuda spelarna den bästa tänkbara upplevelsen så måste vi tyvärr...".

Ibland handlar det inte om vad som kan eller kommer att hända "imorgon", och bara FÖR att ingenting händer "imorgon" så är det inte heller någon som helst garanti för att det inte händer "nästa vecka", men ger man dem hela möjligheten idag att göra hur de känner både "imorgon", "nästa vecka" och de kommande åren så är man nästan kriminellt naiv ifall man blint utgår ifrån att de inte kommer utnyttja sin marknadsposition för att lägga sina konkurrenter bakom sig.

Nu vill jag att folk ska fundera över skillnaderna mellan konkurrens här. Idag leder Playstation med mest sålda konsoler pga. att flest personer köpte dem. Det är alltså konsumenternas val att Playstation "leder". Ifall MS köper upp massa tunga studios så kommer de i slutänden leda konkurrensen på sina villkor, inte konsumenternas, och DET är inga goda nyheter för oss.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Jag ser din poäng och säger inte att du har fel. Men jag ser också den andra sidan av det hela som är att Playstation dominerar ganska stort. Senaste siffrorna var väl typ 4 ps5or per xbox? Sony gör mycket större vinster o.s.v. Det kanske inte är tecken på en sund marknad?

Jag får lita på att världens regulatorer har bättre kompetens att bedöma detta än mig och andra random gamers.

Edit: så nej jag tror inte att folk mutas till höger och vänster.

This. Det ÄR en sund marknad när kunden själv kan välja konsol utifrån sina egna kriterier och intressen. Det är en osund marknad när kunden inte kan välja konsol utan att känna att den inte kommer ha samma tillgång till en enorm mängd spel.
Själv valde jag bort Xboxen den senaste generationen mest pga. idiotin med att den alltid skulle vara påslagen eller vad det nu var, även ifall jag faktiskt tyckte den var snyggare. Hårdvaran vann denna gång, ihop med andra saker som bakåt kompabilitet mm. Spelen kom i andra hand. Sedan har jag kommit fram till att jag ta mig fan avskyr UI'n i PS5, och skulle lätt välja en Xbox nästa gång ifall det inte är lika efterblivet.

Ifall en aktör av de vi har idag blir för stor på marknaden pga vilka spel som är låsta till den, och jag kommer tvingas välja hårdvara efter vilka spel som tillverkaren har rättighet till dem så kommer mina möjligheter att välja konsol utifrån hårdvara och idiotiska idéer som vardagsrumsövervakning dygnet runt inte vara lika lätta att välja bort, och det är en förlust för oss konsumenter.

12
Skriv svar