EU säger ja till Activision Blizzard-affären

Robot
EU säger ja till Activision Blizzard-affären

Microsoft får köpa Diablo- och CoD-ägaren för massiva 68 miljarder dollar.

#activision-blizzard, #call-of-duty, #diablo, #eu, #king, #microsoft, #nyhetstips


Medlem

Så, det här betyder alltså... vad?

🤨

Inaktiv

Slipper vi b-net tro?

Testpilot

Bara jänkarna kvar, sedan viker sig nog brittiska CMA i slutändan också.

Ser fram emot att vinka av Kotick, synd att det är med en fallskärm utan dess..


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Medlem

Tråkigt för spelarna, bra för MS...

Medlem

Diablo 4 på gamepass blir perfekt. Varför köpa för 800 kr nu när man vet att det kommer på gamepass?

Avstängd
Skrivet av Jozo:

Tråkigt för spelarna, bra för MS...

Bättre eftersom vi får billigare spel som ingår i Game Pass,Xcloud samt andra molntjänster får tillgång till en katalog av Activision/Blizzard.

Kommer asså bara bli posetivt för spelarna. Riktigt glad ikväll EU är bäst nu! 👍🏻❤️

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Diablo 4 på gamepass blir perfekt. Varför köpa för 800 kr nu när man vet att det kommer på gamepass?

För att man vill spela dag ett med extra allt. Så resonerar iallafall jag. Men generellt håller jag med, en stor vinst.

Medlem

Roligt för MS antar jag.

Undra om nästa uppköp blir EA eller Ubisoft sen. För i slutändan ska väl allt ägas av få stora företag.

Medlem

Nu hat jag inte spelat diablo 4 men det är IMO inte kvalitet MS köper på sig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Nu hat jag inte spelat diablo 4 men det är IMO inte kvalitet MS köper på sig.

Det kan man säga vad man vill om, men köpet handlar väl snarast om att köpa storsäljare.


signatur
Medlem
Skrivet av jontebula:

Bättre eftersom vi får billigare spel som ingår i Game Pass,Xcloud samt andra molntjänster får tillgång till en katalog av Activision/Blizzard.

Kommer asså bara bli posetivt för spelarna. Riktigt glad ikväll EU är bäst nu! 👍🏻❤️

Hur länge tror du att vi kommer spela billigare spel innan de höger priserna?
Kolla bara på Netflix va de gör säkert Microsoft kommer göra detsamma.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Så, det här betyder alltså... vad?

🤨

Ingenting än, köpet kommer inte gå genom så länge CMA blockerar.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Så, det här betyder alltså... vad?

🤨

Ett djupt grav för spelarna att hoppa i utan något slut.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Så, det här betyder alltså... vad?

🤨

Att EU godkänner köpet och att det är fritt fram för Microsoft att styra Activision Blizzard i samtliga EU-länder.

Medlem
Skrivet av tarantino:

Ett djupt grav för spelarna att hoppa i utan något slut.

En pengabinge, fast fylld med spel.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Ingenting än, köpet kommer inte gå genom så länge CMA blockerar.

CMA kan inte bestämma utanför UK. Resultatet av ett nej från CMA blir att UK antingen blir helt utan spel eller så kringgår man det genom att låta Activision Blizzard förbli ett fristående företag på papper i UK men att man skriver avtal med Microsoft om exklusivitet.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Bättre eftersom vi får billigare spel som ingår i Game Pass,Xcloud samt andra molntjänster får tillgång till en katalog av Activision/Blizzard.

Kommer asså bara bli posetivt för spelarna. Riktigt glad ikväll EU är bäst nu! 👍🏻❤️

Billiga spel är inte alls bra för spelarna om man tänker långsiktigt. System som Gamepass vattnar ur viljan att betala för spel och då får spelen mindre budget. Lönsamheten i AAA-spel hamnar tillslut på en nivå att utgivare bara satsar på säkra kort och utvecklare får skära ner på bl a manus, design, röstskådespelare, features, assets, storlek och längd i spelen för att hamna inom budget.

Betalsystem i spelet blir nödvändigt för att träffa målen och tillslut måste man låta en AI ta över stora delar av hantverket och visst, då blir spelen billiga. Men blir de bra?

De största titlarna kommer klara sig, men risken att innovera blir för stor. Även lyckade spel får mindre budget till underhåll och servrar stängs ner långt tidigare än vi är vana vid.

TL:DR
Om man tänker lite längre än näsan räcker kommer man snart fram till att spel måste få kosta om det ska hålla i längden.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Diablo 4 på gamepass blir perfekt. Varför köpa för 800 kr nu när man vet att det kommer på gamepass?

Skrivet av Ribcage:

För att man vill spela dag ett med extra allt. Så resonerar iallafall jag. Men generellt håller jag med, en stor vinst.

Årets spel ju, aldrig att jag väntar på att det kanske dyker upp på GP, här ska spelas dag -3


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Årets spel ju, aldrig att jag väntar på att det kanske dyker upp på GP, här ska spelas dag -3

Håller med, en av höjdpunkterna åtminstone.

Medlem
Skrivet av Issue:

Årets spel ju, aldrig att jag väntar på att det kanske dyker upp på GP, här ska spelas dag -3

Har massor av spel att spela. Lite det som är meningen med Gamepass.

Medlem

Well ftc kan bli svårt, The FTC announced Thursday that it would sue to block Microsoft’s acquisition of gaming giant Activision Blizzard. Microsoft announced plans to buy the company, which has been plagued by sexual harassment and discrimination allegations and labor disputes, back in January for $68.7 billion.

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

Ingenting än, köpet kommer inte gå genom så länge CMA blockerar.

Jodå om alla andra godkänner så går köpet igenom trots CMA blockerar då blir dom utan Activision/Blizzard i Storbritannien på andra tjänster samt Xcloud och Game Pass på PC/Konsol.

Medlem
Skrivet av Tanktyr:

Well ftc kan bli svårt, The FTC announced Thursday that it would sue to block Microsoft’s acquisition of gaming giant Activision Blizzard. Microsoft announced plans to buy the company, which has been plagued by sexual harassment and discrimination allegations and labor disputes, back in January for $68.7 billion.

En artikel från 5 månader sen är knappast relevant just nu... "Things change". Och FTC har inte sagt ett ord sen dess...


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Avstängd
Skrivet av Lindhenberg:

Billiga spel är inte alls bra för spelarna om man tänker långsiktigt. System som Gamepass vattnar ur viljan att betala för spel och då får spelen mindre budget. Lönsamheten i AAA-spel hamnar tillslut på en nivå att utgivare bara satsar på säkra kort och utvecklare får skära ner på bl a manus, design, röstskådespelare, features, assets, storlek och längd i spelen för att hamna inom budget.

Betalsystem i spelet blir nödvändigt för att träffa målen och tillslut måste man låta en AI ta över stora delar av hantverket och visst, då blir spelen billiga. Men blir de bra?

De största titlarna kommer klara sig, men risken att innovera blir för stor. Även lyckade spel får mindre budget till underhåll och servrar stängs ner långt tidigare än vi är vana vid.

TL:DR
Om man tänker lite längre än näsan räcker kommer man snart fram till att spel måste få kosta om det ska hålla i längden.

Stämmer inte. Utan blir bättre både för Activision/Blizzard då dom räknat få in pengarna. Det jag hoppas på är att Microsoft tar tag i att ge oss en massa DLC till campaign för Call Of Duty vi kan köpa. Skiter ju helt i Multiplayer. Då skulle Activision och Microsoft tjäna mycket mer då alla molntjänster som får Call Of Duty kommer göra att folk vill köpa dessa DLC om dom har samma låga pris som de 2 för Forza Horizon 5 man fick för under 400kr. Därför jag gillar Microsoft studios som ger oss allt kosmetskt gratis men drar in en massa pengar på DLC och t.ex en skatt karta för 26kr för att hitta alla skyltar man ska köra ner.

Bara hoppas på något liknande för campaign. Will jag spela Multiplayer drar jag bara igång Warzone 2.0 ju. Så är ju bevisat att sälja DLC till campaign och story mode är lyckat asså. Microsoft kan ju få Activision att börja med DLC till Call Of Duty campaign varje år om dom får in en massa feedback om det och Activision lyssnar och vill testa.

Medlem

Fint med ännu fler bra spel till Gamepass om allt blir klart med uppköpet. Diablo 4 kan det ju ta ett år innan det dyker upp i Gamepass och det orkar jag iaf inte vänta på.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Bättre eftersom vi får billigare spel som ingår i Game Pass,Xcloud samt andra molntjänster får tillgång till en katalog av Activision/Blizzard.

Kommer asså bara bli posetivt för spelarna. Riktigt glad ikväll EU är bäst nu! 👍🏻❤️

Himla naivt att tro att gamepass bara är något bra för spelarna.

Medlem

Inb4 folk med foliehatt kommer in och grinar om att EU är köpta och mutade!

Medlem

Perfekt läge att kränga sin Xbox som samlar damm

Skriv svar