The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Medlem

Jag har själv köpt ToTK och gillar det starkt men jag tycker att recensionerna är väldigt biased. Jag menar vi råsågar spel som Wild Hearts och nya Jedi Survivor (dom första som jag kommer på) för att vara dåligt optimerade och prestanda.

Men är det Nintendo får dom ett frikort? Jag la ner BoTW efter ca 15 timmar jag pallade inte den horribla prestandan där man kunde skatta sig lycklig om man fick 20+ FPS. Så jag får se om det blir samma i ToTK jag kan dock säga att jag upplever prestandan lika dålig eller tom sämre än i BoTW gott om tillfällen där man hoppar runt i menyer och eller vissa ställen i världen där man får 1-2 FPS i nån sekund. Det har tom skett mitt i vissa strider vilket lett till en eller annan död. Så tycker absolut inte det är värdigt en 5:a eller dessa höga betyg om man anser att prestanda bör vara en kriteria. Vilket jag tycker dom flesta andra recenenssioner verkar göra.

Så för mig är denna en svag 4:a, jag gillar fortfarande inte durability systemet men känns lite bättre i ToTW ^^

Medlem
Skrivet av Kyathab:

Jag har själv köpt ToTK och gillar det starkt men jag tycker att recensionerna är väldigt biased. Jag menar vi råsågar spel som Wild Hearts och nya Jedi Survivor (dom första som jag kommer på) för att vara dåligt optimerade och prestanda.

Men är det Nintendo får dom ett frikort? Jag la ner BoTW efter ca 15 timmar jag pallade inte den horribla prestandan där man kunde skatta sig lycklig om man fick 20+ FPS. Så jag får se om det blir samma i ToTK jag kan dock säga att jag upplever prestandan lika dålig eller tom sämre än i BoTW gott om tillfällen där man hoppar runt i menyer och eller vissa ställen i världen där man får 1-2 FPS i nån sekund. Det har tom skett mitt i vissa strider vilket lett till en eller annan död. Så tycker absolut inte det är värdigt en 5:a eller dessa höga betyg om man anser att prestanda bör vara en kriteria. Vilket jag tycker dom flesta andra recenenssioner verkar göra.

Så för mig är denna en svag 4:a, jag gillar fortfarande inte durability systemet men känns lite bättre i ToTW ^^

Skillnaden är väl att spel som Wild Hearts och Jedi Survivor utvecklats för konsoler med bra mycket bättre prestanda, och då blir kritiken därefter när de inte lever upp till den standard som är att förvänta sig. Har inte koll på just WH men Jedi Survivor hade ju enorma problem vid release, värre än framedrops i några sekunder här och där. Så pass stora problem att Respawn gick ut och bad om ursäkt. Ett allt vanligare förekommande problem för spel som släpps till flera olika plattformar, som jag ser det.

Om TOTK hade utvecklats till PS5/PC/XS och haft samma problem hade kritiken låtit likadan. Nu verkar spelet dock vara riktigt bra optimerat och Johan nämner också i sin recension att TOTK, till skillnad från många spel som ser dagens ljus, är färdigt och inte dras med stora problem. Om du emellanåt har 1-2 fps är det givetvis dåligt men av alla recensioner och intryck från spelare jag läst har jag inte sett detta poängteras förut. Jag tror dig givetvis men det verkar inte vara ett tillräckligt förekommande eller stort problem för att rättfärdiga lägre betyg i de flestas ögon. Om ett spel är helt buggigt och trasigt vid release tycker jag det med rätta ska vägas in i betyget men så verkar inte vara fallet här. Är spelet fantastiskt i övrigt tycker jag man kan ha överseende med mindre skavanker, för mig gäller det oavsett utvecklare och konsol.

Detta tycker jag att Nintendo ska ha en eloge för eftersom det är sällsynt. Alltför ofta ser vi spel som trots flera förseningar släpps helt trasiga och är i spelbart skick först efter månader av patchar. Okej, det är Nintendo och spelet släpps enbart till deras egen konsol, det ska man ha i åtanke, men det känns betryggande med ett spel som släpps färdigt och där det är uppenbart att man får valuta för pengarna från dag ett. Nintendo går inte runt och lovar ett visst antal fps, modes, ray tracing etc för att sedan släppa spel där dessa löften inte hålls och det är väl det som är skillnaden - man vet vad man får och att det är bra samt lever upp till (och ibland överträffar) de tekniska förväntningar som är realistiska att ha på en konsol som Switch.

Medlem

Jag är någon som inte gillade BOTW, så ni som bryr er kan få mitt perspektiv:

TOTK gör det som BOTW gjorde dåligt, betydligt bättre. Det jag främst störde mig på i BOTW var den tomma världen, musiken (eller snarare brist på), bossarna/tempel och hur de berättar storyn. I min mening så har de förbättrat på samtliga punkter.

Världen känns mer levande och fylld, det är skön igenkännande Zelda-musik nästan överallt, de har tempel som i gamla Zelda spel, bossarna är inte lika mycket "Souls-like" utan mer fiffiga som gamla Zelda spelen vi är vana med.

Såklart är majoriteten taget direkt från BOTW men man märker trots det en positiv skillnad.

Så från någon som försökte spela BOTW men inte fastnade alls, rekommenderar jag er att prova TOTK för de har faktiskt förbättrat mycket utav BOTW svagheter som fick mig att sluta spela.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Man behöver inte hata företagen och man behöver heller inte blunda för problem eftersom man dyrkar den spelserien heller det företaget. Alla som recenserar spelet tycker att det är 9 eller 10 och det är det som jag ifrågasätter. Det borde vara mer blandat eftersom det är flera som är kritiska till spelet på ett antal punkter men inte från dem som recenserar spelet.

Då princip alla sätter ett högt betyg, både nationellt och internationellt så kan ju inte alla vara Nintendo-fans som bortser från problemen. 😅

Medlem
Skrivet av Ninami:

Jag är någon som inte gillade BOTW, så ni som bryr er kan få mitt perspektiv:

TOTK gör det som BOTW gjorde dåligt, betydligt bättre. Det jag främst störde mig på i BOTW var den tomma världen, musiken (eller snarare brist på), bossarna/tempel och hur de berättar storyn. I min mening så har de förbättrat på samtliga punkter.

Världen känns mer levande och fylld, det är skön igenkännande Zelda-musik nästan överallt, de har tempel som i gamla Zelda spel, bossarna är inte lika mycket "Souls-like" utan mer fiffiga som gamla Zelda spelen vi är vana med.

Såklart är majoriteten taget direkt från BOTW men man märker trots det en positiv skillnad.

Så från någon som försökte spela BOTW men inte fastnade alls, rekommenderar jag er att prova TOTK för de har faktiskt förbättrat mycket utav BOTW svagheter som fick mig att sluta spela.

Håller med, och som jag skrev i ett tidigare inlägg så kändes BotW som en teknikdemo i jämförelse.

Gen
Medlem
Skrivet av Ninami:

Jag är någon som inte gillade BOTW, så ni som bryr er kan få mitt perspektiv:

TOTK gör det som BOTW gjorde dåligt, betydligt bättre. Det jag främst störde mig på i BOTW var den tomma världen, musiken (eller snarare brist på), bossarna/tempel och hur de berättar storyn. I min mening så har de förbättrat på samtliga punkter.

Världen känns mer levande och fylld, det är skön igenkännande Zelda-musik nästan överallt, de har tempel som i gamla Zelda spel, bossarna är inte lika mycket "Souls-like" utan mer fiffiga som gamla Zelda spelen vi är vana med.

Såklart är majoriteten taget direkt från BOTW men man märker trots det en positiv skillnad.

Så från någon som försökte spela BOTW men inte fastnade alls, rekommenderar jag er att prova TOTK för de har faktiskt förbättrat mycket utav BOTW svagheter som fick mig att sluta spela.

Jag är en av dem personerna som inte föll för BotW och ska därför låna polarens Switch & TotK när han tagit en paus från det för att se om spelet verkligen är så fantastiskt som alla säger. Har redan flera saker jag stör mig på så vi får väl helt enkelt se.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Och jag som håller på att dra igenom Botw och är helt såld!

Det är ju det som är grejen...BotW var ett fantastisk spel, och det finns ingen anledning till varför man skulle missa den guldklimpen bara för att TotK skulle vara ännu bättre. Man får se det som en ren bonus istället

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

...
Jag är ett fan av Zelda men jag kan ändå se alla brister med BOTW som jag har klarat ut, vilket i princip inte någon kritiker ville erkänna i sina recensioner.

Menar du att de inte ville buga sig inför din subjektiva upplevelse av spelet som Den Enda Sanningen? Hur vågar de!?

Medlem

Vill skaffa spelet och damma av min gamla Switch som köptes enbart för Breath of the Wild på release. Då hade jag ingen 4K 120fps Oled TV som jag har idag. Läste att Tears of the Kingdom enbart körs i 30fps.

Ni som spelar det på en TV som min, hur pass bra flyter spelet?

Medlem
Skrivet av 8bit:

Vill skaffa spelet och damma av min gamla Switch som köptes enbart för Breath of the Wild på release. Då hade jag ingen 4K 120fps Oled TV som jag har idag. Läste att Tears of the Kingdom enbart körs i 30fps.

Ni som spelar det på en TV som min, hur pass bra flyter spelet?

Har också 4K tv, har din burk bra uppskalning? Min gamla Philips oled från 2017 är briljant på att skala upp, tycker både 720p och 900p material ser riktigt bra ut med "super resolution".
Om du spelat Botw så kan du räkna med att TotK spelar i samma liga vad gäller flyt. Kortare dippar till 20fps förekommer ganska ofta men vid ganska specifika triggers. Märker t.ex. att framerate av någon anledning alltid sjunker då jag klättrar upp i en trädkrona på ett större träd. Den sjunker också alltid av ultra hand-funktionen. Personligen inget som jag retar mig något nämnvärt på, tycker 30fps räcker gott i singleplayer äventyrsspel.

Det ska dock sägas att precis som med Botw så flyter spelet klart bättre i bärbart läge än i dockat.

Medlem
Skrivet av Sunray:

Har en Xbox Series X med Gamepass Ultimate som jag inte startat på två månader, men min Switch kör jag på dagligen. Metroid Prime nyss och nu Zelda... det är nånting med Nintendo som är roligare.

Tvärtom här.

Skrivet av Ender:

Menar du att de inte ville buga sig inför din subjektiva upplevelse av spelet som Den Enda Sanningen? Hur vågar de!?

Att dem ska buga har jag aldrig sagt eller menat. Min upplevelse med spelet är självklart inte sanningen, men flera aspekter med spelet har saker som några bör störa sig på något mer än vad dem gör och nämner i sina recensioner på BOTW. Dem värderar helt enkelt Nintendo och Zelda väldigt högt och kan då enklare bortse från brister och istället upphöja det dem tycker är bra överdrivet mycket. 96 på metacritic på TOTK som har varit i utveckling i 6 år och som ändå nästan har samma grafik som BOTW och dessutom är en stor del av själva grundkartan återanvänd. Att det återigen ska få 96 på metacritc är för mig ganska klart att det är folk som är stora fans av Nintendo och Zelda som recenserar, men även som gillade BOTW väldigt mycket.

Självklart får dem sätta vilket betyg dem vill, men det hade varit mer givande och betydligt roligare om det hade varit flera som recenserade TOTK som var mer kritiska till BOTW och få läsa deras åsikter.

Skrivet av 8bit:

Vill skaffa spelet och damma av min gamla Switch som köptes enbart för Breath of the Wild på release. Då hade jag ingen 4K 120fps Oled TV som jag har idag. Läste att Tears of the Kingdom enbart körs i 30fps.

Ni som spelar det på en TV som min, hur pass bra flyter spelet?

Har en LG C1 77 tum och kan enbart svara för hur BOTW ser ut, det ser ut som en skål med gammal gröt om man är van med att spela på PS5, Xbox Series X eller en bra PC. TOTK ser väldigt likvärdigt ut och körs enbart i 30 fps med hel del drops.

Allt beror på vad du är van med att spela på och hur höga dina krav är. Starta upp BOTW som du redan har hemma så får du se hur du tycker det ser ut och känns.

Skrivet av Ninami:

Jag är någon som inte gillade BOTW, så ni som bryr er kan få mitt perspektiv:

TOTK gör det som BOTW gjorde dåligt, betydligt bättre. Det jag främst störde mig på i BOTW var den tomma världen, musiken (eller snarare brist på), bossarna/tempel och hur de berättar storyn. I min mening så har de förbättrat på samtliga punkter.

Världen känns mer levande och fylld, det är skön igenkännande Zelda-musik nästan överallt, de har tempel som i gamla Zelda spel, bossarna är inte lika mycket "Souls-like" utan mer fiffiga som gamla Zelda spelen vi är vana med.

Såklart är majoriteten taget direkt från BOTW men man märker trots det en positiv skillnad.

Så från någon som försökte spela BOTW men inte fastnade alls, rekommenderar jag er att prova TOTK för de har faktiskt förbättrat mycket utav BOTW svagheter som fick mig att sluta spela.

Härligt med en åsikt från någon som inte gillade BOTW och även roligt att du tycker det är så pass mycket bättre!

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Har en LG C1 77 tum och kan enbart svara för hur BOTW ser ut, det ser ut som en skål med gammal gröt om man är van med att spela på PS5, Xbox Series X eller en bra PC. TOTK ser väldigt likvärdigt ut och körs enbart i 30 fps med hel del drops.

Allt beror på vad du är van med att spela på och hur höga dina krav är. Starta upp BOTW som du redan har hemma så får du se hur du tycker det ser ut och känns.

Jag är van att köra ps5 ändå tycker jag TotK ser riktigt bra ut med fantastisk estetik och stabil framerate. Det ser även bättre ut än Botw, långt ifrån skål med gammal gröt som ju är en ”lysande” liknelse, genialisk.👍

Medlem

Förutom att det är högst rankade spelet någonsin på Opencritic så har det sålt 10 miljoner ex på 3 dagar, publiken håller med kritikerna helt enkelt.

Skrivet av lasselason:

Jag är van att köra ps5 ändå tycker jag TotK ser riktigt bra ut med fantastisk estetik och stabil framerate. Det ser även bättre ut än Botw, långt ifrån skål med gammal gröt som ju är en ”lysande” liknelse, genialisk.👍

Roligt att du tycker så! Vilken TV använder du när du spelar?

Medlem
Skrivet av Ender:

Menar du att de inte ville buga sig inför din subjektiva upplevelse av spelet som Den Enda Sanningen? Hur vågar de!?

- 20-30 fps
- 720p
- Daterad grafik
- Återanvänd spelvärld
- Textdialog 2023
- Inga möjligheter att ändra kontrollerna
- Långa, dolda laddningstider

Helt objektiva brister som precis alla andra spel kritiseras (och ibland sågas) för.

Skrivet av kebbe:

- 20-30 fps
- 720p
- Daterad grafik
- Återanvänd spelvärld
- Textdialog 2023
- Inga möjligheter att ändra kontrollerna
- Långa, dolda laddningstider

Helt objektiva brister som precis alla andra spel kritiseras (och ibland sågas) för.

Precis! Vissa saker är faktiskt en sanning och inte en personlig åsikt.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Roligt att du tycker så! Vilken TV använder du när du spelar?

En 65 tums LG so jag köpte för 3-4 årsedan, 4K HDR, vet inte modellnamnet men valde den för att den fick bra omdömen som en bra TV för tv-spel.😊

Medlem
Skrivet av kebbe:

- 20-30 fps
- 720p
- Daterad grafik
- Återanvänd spelvärld
- Textdialog 2023
- Inga möjligheter att ändra kontrollerna
- Långa, dolda laddningstider

Helt objektiva brister som precis alla andra spel kritiseras (och ibland sågas) för.

Det är en konspiration!
Bergsala och Nintendo har alla spelmedierna i sina djupa fickor. Även vi privatpersoner får pröjs av Nintendo för att hylla spelet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det är en konspiration!
Bergsala och Nintendo har alla spelmedierna i sina djupa fickor. Även vi privatpersoner får pröjs av Nintendo för att hylla spelet.

Tror jag säkert, Nintendo är ju kända för att svartlista recensenter med "fel" åsikt. Här tror jag dock mer att det handlar om att folk som gillar Zelda och har föreställningar om saker som "Nintendomagi" har överseende med saker de kritiserar på annat håll.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tror jag säkert, Nintendo är ju kända för att svartlista recensenter med "fel" åsikt. Här tror jag dock mer att det handlar om att folk som gillar Zelda och har föreställningar om saker som "Nintendomagi" har överseende med saker de kritiserar på annat håll.

Tror det handlar om när ett spel är så pass bra så har man mer överseende med tillkortakommanden. Kan också reta mig på att det är t.ex. för få inställningsmöjligheter för kontrollen mm. i Totk, men det ändrar ju inte att spelet är ett mästerverk. Och sen kommer man ju inte heller ifrån att det inte bara är få andra open world-spel som släpps så polerade som Tears of the kingdom är, det är idag nästan ovanligt rent generellt med så polerade AAA-releaser.

Medlem

Bra spel, lätt 5/5.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tror det handlar om när ett spel är så pass bra så har man mer överseende med tillkortakommanden. Kan också reta mig på att det är t.ex. för få inställningsmöjligheter för kontrollen mm. i Totk, men det ändrar ju inte att spelet är ett mästerverk. Och sen kommer man ju inte heller ifrån att det inte bara är få andra open world-spel som släpps så polerade som Tears of the kingdom är, det är idag nästan ovanligt rent generellt med så polerade AAA-releaser.

Hur kan du säga det är polerat när det uppenbart har extremt många tekniska problem som FPS drops och allt det?

Medlem
Skrivet av kebbe:

- 20-30 fps
- 720p
- Daterad grafik
- Återanvänd spelvärld
- Textdialog 2023
- Inga möjligheter att ändra kontrollerna
- Långa, dolda laddningstider

Helt objektiva brister som precis alla andra spel kritiseras (och ibland sågas) för.

En bra personlighet väger tyngre än ett vackert yttre för många.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Hur kan du säga det är polerat när det uppenbart har extremt många tekniska problem som FPS drops och allt det?

Fast nu har det ju inte extremt många tekniska problem, jämför med cyberpunk eller GTA trilogy så får du lite perspektiv till open world spel som faktiskt har extremt stora tekniska problem

Medlem
Skrivet av Majoren:

Fast nu har det ju inte extremt många tekniska problem, jämför med cyberpunk eller GTA trilogy så får du lite perspektiv till open world spel som faktiskt har extremt stora tekniska problem

Enligt FZ så va Cyberpunk också ett mästerligt spel, så det kan inte haft så många brister.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Enligt FZ så va Cyberpunk också ett mästerligt spel, så det kan inte haft så många brister.

Vad FZ tycker om saken är inget jag lägger notis på, det får stå för den skriventens upplevelse.

Medlem

Skriver igen för alla 3 haters gör ju det varannan minut, bra spel, 10/10. Btw vad hände med fejksson, blev hen bannad?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skriv svar