The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Medlem

Om man ska ge avdrag i betyg för att spelet kör i 30fps och 720p eftersom ”standard” 2023 är 60fps så kan man lika gärna hävda att alla spel på PC/PS5/Xbox bör få avdrag för att man 2023 inte kan spela dem på bussen/tåget/sängen etc.

Hade gärna spelat TotK på min PS5 men inser nu när jag återvänt till Switchen efter en längre tids paus hur fint det är att kunna spela med eller utan TV:n och förflytta mig i hemmet som jag vill och 3-5 sekunder efter att man lyft upp switchen är man där man slutade i spelet. Nästan så det väger upp för PS5:ans 60fps.

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Om man ska ge avdrag i betyg för att spelet kör i 30fps och 720p eftersom ”standard” 2023 är 60fps så kan man lika gärna hävda att alla spel på PC/PS5/Xbox bör få avdrag för att man 2023 inte kan spela dem på bussen/tåget/sängen etc.

Hade gärna spelat TotK på min PS5 men inser nu när jag återvänt till Switchen efter en längre tids paus hur fint det är att kunna spela med eller utan TV:n och förflytta mig i hemmet som jag vill och 3-5 sekunder efter att man lyft upp switchen är man där man slutade i spelet. Nästan så det väger upp för PS5:ans 60fps.

Ja det är trevligt att Switchen har andra fördelar. Själv så föredrar jag att spela Zelda så mycket jag kan på tvn. Eftersom jag tycker att kontrollerna på Switchen är så dåliga. Men så är jag också väldigt känslig för förändringar när det handlar om handkontroller också. För mig personligen så passar dom lite enklare spelen bättre när man spelar direkt på Switchen i sängen mm.

Jag pallar inte mer, lägg ner spelet, för tillfället i alla fall. Får se om jag plockar upp det igen till semestern/guideboken.

Spelet är i mitt tycke är spelet både frustrerande och tråkigt. Är sen länge ett Zelda-fan men kände starka tvivel redan till BotW, vilket jag ändå spelade och klarade. För mig som inte gillar "byggspel" (Minecraft) så känns det här tyvärr som en nergradering.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Jag pallar inte mer, lägg ner spelet, för tillfället i alla fall. Får se om jag plockar upp det igen till semestern/guideboken.

Spelet är i mitt tycke är spelet både frustrerande och tråkigt. Är sen länge ett Zelda-fan men kände starka tvivel redan till BotW, vilket jag ändå spelade och klarade. För mig som inte gillar "byggspel" (Minecraft) så känns det här tyvärr som en nergradering.

Jag bygger knappt något, springer till fots för det mesta. Hela botw kördes utan häst också.


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Jag pallar inte mer, lägg ner spelet, för tillfället i alla fall. Får se om jag plockar upp det igen till semestern/guideboken.

Spelet är i mitt tycke är spelet både frustrerande och tråkigt. Är sen länge ett Zelda-fan men kände starka tvivel redan till BotW, vilket jag ändå spelade och klarade. För mig som inte gillar "byggspel" (Minecraft) så känns det här tyvärr som en nergradering.

Du kan få autobuild om du klarar ett uppdrag i underjorden, men det kanske du har gjort.

Medlem

Med risk för att låta bitter - spelar folk i denna tråd på annorlunda hårdvara än jag? Jag försöker verkligen njuta av spelet, men det är svårt att inte låta performance-problemen solka ned upplevelsen. Och då har jag ändå spelat igenom hela BotW utan att uppleva detta!

Varje gång jag går in i en strid så droppar min FPS så att det märks tydligt, och ännu värre blir det när man använder Ultrahand. Jag klarar inte att spela mer än en timme åt gången då jag i princip blir åksjuk. Jag spelar på en "vanlig" switch i dockat läge, uppdaterad firmware samt spelet i senaste version 1.1.1

Jag är sällan den som klagar på performance och grafik, men jag har svårt att begripa hur folk kan spela detta och tycka att det är rimligt. Till och med OOT flyter på betydligt bättre i mina ögon, och det ska väl ändå rendera i 20 FPS? Känns jättetråkigt då jag verkligen älskar spelserien, och dessutom får höra hur bra spelet är i övrigt. Får väl hoppas att det blir en re-release när nästa generation konsoler släpps...

Medlem
Skrivet av L0ck:

Med risk för att låta bitter - spelar folk i denna tråd på annorlunda hårdvara än jag? Jag försöker verkligen njuta av spelet, men det är svårt att inte låta performance-problemen solka ned upplevelsen. Och då har jag ändå spelat igenom hela BotW utan att uppleva detta!

Varje gång jag går in i en strid så droppar min FPS så att det märks tydligt, och ännu värre blir det när man använder Ultrahand. Jag klarar inte att spela mer än en timme åt gången då jag i princip blir åksjuk. Jag spelar på en "vanlig" switch i dockat läge, uppdaterad firmware samt spelet i senaste version 1.1.1

Jag är sällan den som klagar på performance och grafik, men jag har svårt att begripa hur folk kan spela detta och tycka att det är rimligt. Till och med OOT flyter på betydligt bättre i mina ögon, och det ska väl ändå rendera i 20 FPS? Känns jättetråkigt då jag verkligen älskar spelserien, och dessutom får höra hur bra spelet är i övrigt. Får väl hoppas att det blir en re-release när nästa generation konsoler släpps...

Skumt, det är inte alls så jag upplever det, visst Ultra Hand är lite sisådär men annars funkar det.

Medlem
Skrivet av L0ck:

Med risk för att låta bitter - spelar folk i denna tråd på annorlunda hårdvara än jag? Jag försöker verkligen njuta av spelet, men det är svårt att inte låta performance-problemen solka ned upplevelsen. Och då har jag ändå spelat igenom hela BotW utan att uppleva detta!

Varje gång jag går in i en strid så droppar min FPS så att det märks tydligt, och ännu värre blir det när man använder Ultrahand. Jag klarar inte att spela mer än en timme åt gången då jag i princip blir åksjuk. Jag spelar på en "vanlig" switch i dockat läge, uppdaterad firmware samt spelet i senaste version 1.1.1

Jag är sällan den som klagar på performance och grafik, men jag har svårt att begripa hur folk kan spela detta och tycka att det är rimligt. Till och med OOT flyter på betydligt bättre i mina ögon, och det ska väl ändå rendera i 20 FPS? Känns jättetråkigt då jag verkligen älskar spelserien, och dessutom får höra hur bra spelet är i övrigt. Får väl hoppas att det blir en re-release när nästa generation konsoler släpps...

Tycker det mestadels flyter på bra, inte märkt några större störande framedrops, sällan jag märkt framedrops vid vanliga strider, om det inte sker stora explosioner samtidigt. OoT flyter på mycket mycket sämre. Det gör de flesta N64-spel.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Skumt, det är inte alls så jag upplever det, visst Ultra Hand är lite sisådär men annars funkar det.

Jag är helt övertygad om att jag har <20 FPS i en fight med typ 2 constructs. Lägg där till en sån där construct som slänger runt saker och jag har ärligt talat svårt att tolka vad som händer på skärmen. Jag har dött pinsamt många gånger pga, att jag inte hänger med i FPS-berg-o-dalbanan.

Det känns som att det måste vara mig "det är fel på", då de flesta inte verkar uppleva samma sak som jag. Vette tusan vad som är fel.

Medlem
Skrivet av L0ck:

Jag är helt övertygad om att jag har <20 FPS i en fight med typ 2 constructs. Lägg där till en sån där construct som slänger runt saker och jag har ärligt talat svårt att tolka vad som händer på skärmen. Jag har dött pinsamt många gånger pga, att jag inte hänger med i FPS-berg-o-dalbanan.

Det känns som att det måste vara mig "det är fel på", då de flesta inte verkar uppleva samma sak som jag. Vette tusan vad som är fel.

Nä det är inget fel på dig.😊 Jag känner igen känslan, hade så med Dishonered 2, blev nästan lite illamående, känner inte alls så här. Tråkigt att höra att det är så för dig här.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Nä det är inget fel på dig.😊 Jag känner igen känslan, hade så med Dishonered 2, blev nästan lite illamående, känner inte alls så här. Tråkigt att höra att det är så för dig här.

Haha, tack! Man har väl peak:at åldersmässigt - det blir bara värre fr.o.m. nu

Medlem
Skrivet av L0ck:

Haha, tack! Man har väl peak:at åldersmässigt - det blir bara värre fr.o.m. nu

😊👍

Medlem
Skrivet av L0ck:

Jag är helt övertygad om att jag har <20 FPS i en fight med typ 2 constructs. Lägg där till en sån där construct som slänger runt saker och jag har ärligt talat svårt att tolka vad som händer på skärmen. Jag har dött pinsamt många gånger pga, att jag inte hänger med i FPS-berg-o-dalbanan.

Det känns som att det måste vara mig "det är fel på", då de flesta inte verkar uppleva samma sak som jag. Vette tusan vad som är fel.

Låter mer som problem med hårdvaran. Inte märkt av detta alls.

Obs, spelar mest handhållet.


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Enartz:

Låter mer som problem med hårdvaran. Inte märkt av detta alls.

Obs, spelar mest handhållet.

Ja jo, kanske han har gammal 2017-konsol som helt enkelt blivit defekt? Min laptop har ju blivit enormt mycket långsammare med åren, antar att även spelkonsoler kan drabbas av liknande...?

Medlem
Skrivet av L0ck:

Jag är helt övertygad om att jag har <20 FPS i en fight med typ 2 constructs. Lägg där till en sån där construct som slänger runt saker och jag har ärligt talat svårt att tolka vad som händer på skärmen. Jag har dött pinsamt många gånger pga, att jag inte hänger med i FPS-berg-o-dalbanan.

Det känns som att det måste vara mig "det är fel på", då de flesta inte verkar uppleva samma sak som jag. Vette tusan vad som är fel.

Jag har samma problem som dig, får dålig FPS. Så jag började kolla på att ev köra en Emulator och där tog dom upp en intressant detalj. Emalutorn kunde man välja mellan "handheld" och "docked" mode, kort därpå förklarade dom att skillnaden mellan dom var att "handheld" = 720p upplösningen medans "docked" = 720p/1080p alltså variabel upplösning.

Så med den vetenskapen blir det hela genast lite mera förståeligt alla dom dära *host* "galna" personerna *host* som aldrig upplever dålig FPS dom kanske inte är galna alls. Men dom lirar bara på deras Swtich som en bärbar konsol, eller så klarar deras TV inte av att rendera 1080p, eller så visste dom redan detta och tvingar deras TV att köra i 720p. Jag kommer absolut försöka och se om jag kan tvinga min TV att rendera 720p nu när jag kommer hem. Så jag misstänker att detta är orsaken till att vi ser folk har så varierande upplevelse utav FPS:en.

Medlem
Skrivet av Kyathab:

Jag har samma problem som dig, får dålig FPS. Så jag började kolla på att ev köra en Emulator och där tog dom upp en intressant detalj. Emalutorn kunde man välja mellan "handheld" och "docked" mode, kort därpå förklarade dom att skillnaden mellan dom var att "handheld" = 720p upplösningen medans "docked" = 720p/1080p alltså variabel upplösning.

Så med den vetenskapen blir det hela genast lite mera förståeligt alla dom dära *host* "galna" personerna *host* som aldrig upplever dålig FPS dom kanske inte är galna alls. Men dom lirar bara på deras Swtich som en bärbar konsol, eller så klarar deras TV inte av att rendera 1080p, eller så visste dom redan detta och tvingar deras TV att köra i 720p. Jag kommer absolut försöka och se om jag kan tvinga min TV att rendera 720p nu när jag kommer hem. Så jag misstänker att detta är orsaken till att vi ser folk har så varierande upplevelse utav FPS:en.

Det skulle i såna fall kanske fungera om du på Switchens huvudmeny ställer in till 720p, tror dock inte det ändrar hur spelet renderas internt. Skulle tro att spelet alltid renderas likadant så länge Switchen är i dockat läge, alltså att spelet oavsett TV eller upplösningsinställning renderar det i 900p, sedan downsamplas det i såna fall till tv-burken din om du av någon anledning har en dumburk som bara är HD ready 720p, så prestandan borde helt enkelt ändå bli densamma...

Har svårt att tro att Nintendo byggt in något annat än en enkel logik att spelen antingen renderas i dockat läge, eller i avdockat läge.

Moderator

En enkel videoguide på en minut: Hur man bygger en Hoverbike!

Medlem

Jag har precis spelat igenom Breath of the wild (ja jag vet det är sent men har inte haft en switch förens nu) och ska snart ge mig på detta spelet. Men några kommentarer gällandes BoTw, Världen är ju helt fantastisk MEN jag får lite samma känsla som med Horizon Zero Dawn, skit cool episk värld men man får lixom inte så mycket sug för att utforska den ändå. Jag kanske är en "loot whore" men man känner ju inte får att utforska en fet värld bara för att titta på blommor och fina utsikter ? blommor och fina utsikter finns det gott om i båda dessa spel. Iom att vapen, sköldar osv går sönder så fort så känns det aldrig episkt att hitta något. Gillar inte alls de här durability grejjen de lagt in, sen att man inte kan klättra när det regnar, vad är det för gameplay som vinner på det ? bara 100% irriterande. Sen tyckte jag svårighetsgraden är alldeles för meh, one shottade alla bossar utan en, och den dog på andra försöket...Även detta gör att lusten för att uppgradera Link och hitta ny gear/abilities går bort lite. Jag gillar Breath of the wild MEN folk som rankar det top 3 någonsin, Näe jag förstår er inte, Världen i sig är topp 3 ABSOLUT och det finns mycket som är bra men det saknas också endel. Det är vad jag tycker iaf

Skriv svar