Medlem
Den stora MMO-resan

Senaste året har jag ägnat mig åt att försöka hitta det perfekta MMO-spelet. Det har blivit nästan som en mani där jag konstant gräver och försöker hitta intressanta spel som jag kanske har missat under åren. Spel i den här genren har alltid haft en stark magnetism tycker jag. Någonstans tänkte jag att det kunde vara intressant att dela min tankar med andra som uppskattar spel av det här slaget. Planen är att uppdatera denna tråd när fler spel har testats. Listan ligger inte heller i någon speciell ordning och min speltiden varierar väldigt mycket i de olika titlarna.

Spel som testats, men som känns onödiga att skriva speciellt mycket om då de t ex har låg eller ingen spelar bas, för allmänt kända eller helt enkelt inte fallit mig i smaken:
Eldevyn, Everquest 1 & 2, New World, World of Warcraft, Ultima Online, Star Citizen, Fallout 76, Black Desert Online.

Har ni egna tips på MMOs eller frågor så välkomnas det såklart i tråden.

Nu kör vi!

Eve Online

Eve Online är ett 20 år gammalt sandbox MMO som till denna dag ständigt uppdateras med nya expansioner. Spelet innehåller omkring 50 000 solsystem att besöka. Allt indelat i områden som går att ta över och kämpa för i PvP Warfare. Det finns en uppsjö av skepp att spela med som är väsentlig olika från varandra i storlek, cargo space, handling mm. Alla går att manipulera på olika sätt. Eve är enormt med oändliga saker att göra. Några exempel är att tillverka saker, mine'a i olika farliga områden för olika fördelar, utforksa maskhål, PvP, starta företag/guilds, göra uppdrag för andra spelare eller företag, bygga baser.

Ständigt tränar man nya skills som låser upp nya möjligheter för dig som att använda vissa moduler för skepp, styra skepp, sänka skatten när du trade'ar på den fantastiska spelarkontrollerade marknaden för att nämna några av de runt 400 som finns. Som spelare kan man göra olika uppdrag för olika företag och faktioner vilket ökar din standing och låser därmed upp nya uppdrag och möjligheter.
Länge var spelet rätt otillgängligt för nya spelare, men med det halv-nya AIR-programmet får du hjälp genom olika uppdrag som tar dig genom de grundläggande funktionerna. Rookie-kanalen är också en fantastisk hjälp för dig som är ny. Både spelare och dedikerade moderatorer finns alltid om det låser sig för dig.

Eve kan kännas monotont ibland, då det kan vara mycket väntan när man t ex reser eller mine'ar. Men djupet är enormt. Och för den som söker finns hur mycket som helst att göra här. Dock är månadskostanden runt 200kr vilket jag tycker är lite väl saftigt. Men nya spelare får rabbat på speltid, och ibland har dom rea.

Release: 2003
Betalmodell: Free-to-play, månadskostnad för att låsa upp alla skills och snabbare skill training
Spelarbas: Frisk (runt 20,000 dagliga spelare)
Betyg: 4/5
Länk: Hemsida

Guildwars 2

Guildwars 2 är ett ganska typiskt MMORPG med ganska typiska klasser som Thief, Warrior, Elementalist mm. Spelet använder en form av tab-targeting, men dina slag eller krafter träffar samtidigt närliggande fiender. Vilket gör att det känns rörligare än t ex World of Warcrafts tab-target där enskilda fiender får smockor så länge man inte använder AoE skills.
Questing systemet i GW2 får en att känna sig väldigt fri i världen. När du anländer till ett område måste du utforska det för att kunna se det på din karta, en form av fog-of-war. På vägen stöter du på quest-givers som direkt hamnar i din questlog utan att prata med någon. Du kan direkt börja mörda sniglar, plocka äpplen, eller rädda fångar tills questmätaren är full. Först då har du klarat din quest och får belöningar. Det fina här är att när du är klar så förvanadlas din quest-giver till en unik affär som säljer allt möjligt, från vapen till rustningar till crafting materials. Något som gör att man senare kan behöva besöka samma person igen för att få tag på nåt speciellt material eller liknande.

GW2 har en väldigt bra main quest för den som är intresserad av sånt som sträcker sig långt över flera expansioner. Dessa uppdrag låses upp vartefter du ökar i level och är unik för din ras.
Varje område består av ett antal hjärtan/quests, Vistas (vyer som oftast involverar klättrande och hoppande för att nå), Landmarks och Portaler man kan telepotera mellan. Klarar du alla dessa i ett område får du en reward. Något för perfektionisten och gör spelet väldigt beroendeframkallande.
GW2 har också en bra PvP del där man kämpar om olika terriotorium på speciella kartor. Här kan man använda siege weapons för att ta över eller skydda borgar och liknande. Du har även en speciell PvP level med tillhörande skilltree.
Som i många andra MMOs har även GW2 crafting. Något jag ansåg kändes som en stor grind, men kan såklart ge fördelar till den som är ihärdig och kanske vill sälja prylar på marknaden.

Release: 2012
Betalmodell: Free-to-play, finns 3 expansioner som kostar 100kr/st ungefär
Spelarbas: Frisk (runt 35,000 dagliga spelare)
Betyg: 4/5
Länk: Hemsida

Shroud of the Avatar

Shroud of the Avatar fick mig intresserad då skaparen bakom spelet är en av grundarna bakom det gamla anrika Ultima Online. Det kallas en "spirituall successor" vilket givetvis kändes intressant. Här får man skapa en helt klasslös karaktär från ett gäng olika raser. Intressant är att man kan plocka upp det mesta i världen att använda eller ha i sitt framtida hus. Beroende på vilket vapen du väljer att använda blir du bättre på det och låser därmed upp skills för att använda just det vapnet. Du kan även kombinera olika skills med varandra för att skapa nästan unika skills att slåss med.

Detta är ett av de MMO jag testat som inte håller din hand speciellt mycket vilket jag uppskattar.
Det finns även en hel del story att hämta. Dialog systemet är helt unikt när du kan både skriva in keywords för att be om olika saker. men även klicka på keywoards i texten du får av den du pratar med. Där du kan låsa upp mer handling eller helt nya sidospår och uppdrag. Du kan även lösa uppdrag på flera olika sätt i vissa fall.

SotA är dock ett Sandpark MMO. det betyder att folk kan bygga egna hus och butiker lite varstans i världen. Detta anser jag förstör hela upplevelsen av en vacker medeltida värld innehållande lore, kulturer och civilisationer. Det är också väldigt dåligt optimerat och man tappar snabbt FPS bland spelarägda byggnader. Inte lågt efter att jag lämnat start området kände jag mig vilsen och hade svårt att fokusera på den lilla handling som fanns. Allt tidigare nämnt kändes bortspolat och fokus verkade mer ligga på att bygga bostäder och utforska en väldigt tom och ensam värld. Det finns potential här, men den syns inte speciellt tydligt. Jag tolkar det som en del mystiska design idéer som i slutändan inte blev bra tyvärr.

Release: 2018
Betalmodell: Free-to-play med möjlighet till subscription med vissa fördelar som snabbare xp gain.
Spelarbas: Sjukt dålig (runt 35 dagliga spelare)
Betyg: 1/5
Länk: Hemsida

Wurm Online

Wurm online är ett sandbox MMO helt utan handling med hårt fokus på personligutveckling, byggande och community. Tillverkat av självaste Marcus "Notch" Persson och Rolf Jansson. Spelet är uppdelat i två versioner. Wurm Online och Wurm Unlimited. Skillnaden är att WO har en månadskostnad på runt 80kr med konstanta uppdateringar och konstanta världar som aldrig whipeas. Unlimited saknar månadskostnad och spelare kan istället starta egna servrar med egna regler, denna version slutade dock uppdateras för flera år sedan.

Jag spelade i detta fall Wurm Online och vart rekommenderad att gå med i en Village. Jag gjorde detta och möttes av otroligt trevliga människor som byggt en liten stad i skogen nära havet. Jag fick en liten bit mark att bygga på. Wurm är ett komplicerat spel att lära sig, men med hjälp av sina bybor går allt smidigare. Det är dock en grind. En otrolig grind. Det finns mängder av skills att lära sig. Allt från combat till masonry, carpentry, religion för att nämna några. T ex för att kunna bygga två våningar på sitt hus behöver man carpentry level 21. För att kunna slå ned väggar behöver man body strength 21. Detta tar många timmar att nå. Men många vägar att nå dit. Men här tror jag många ger upp då det tog mig cirka 2-3 dagar att nå carpentry 21 och spelade cirka 5h per dag.

Det fina med Wurm är dess konstanta värld där saker, efter tid, bryts ned. Träd och växter, blir gamla och till slut dör. Detsamma gäller allt i spelet. Djur, byggnader, verktyg, vagnar. Allt. Därför kan man utforska världen och hitta byar som sedan länge övergivits och ligger i ruiner. Detta kan också gynna dig då du kan ta deras prylar som lämnats kvar.

Combaten i Wurm är undermålig. Man klickar på en björn för att sen få upp en ruta där du kan slå och skydda dig åt olika håll. Med för låga skills når du inte långt i en sån fight och kräver mycket träning under lång tid.
Jag anser att Wurm är väldigt beroendeframkallande då man hela tiden vill förbättra sina skills och se vad man låser upp här näst. Känslan när man når sitt mål är otrolig, efter allt kämpande! Dessutom att hjälpa till, och bli hjälpt i sin by gör att man känner sig delaktig. Ledsnar man på sin by kan man enkelt starta en egen och hyra en bit land. Detta kostar dock in-game pengar varje IRL-månad. Så det gäller att lyckas sälja gods på de olika marknaderna som finns i världen. Lyckas man inte med det kan man köpa valuta för riktiga pengar. Ju större bit land, destå dyrare blir den.

Release: 2006
Betalmodell: Free-to-play (80kr i månaden för att levla skills förbi 20)
Spelarbas: Osund (runt 200 dagliga spelare)
Betyg: 3/5
Länk: Hemsida

Project: Gorgon

Project: Gorgon är tillverkat av två Everquest veteraner. Projektet startade 2012 och kom ut på Steam runt 2018. Detta är ett PvE baserat MMO med fokus på personlig utveckling, utforskande och story i viss mån.
Jag måste säga att detta kan va ett av de intressantare spelen på listan. Här finns så mycket att upptäcka och göra. Och omöjligt att täcka alla aspekter här. Jag försöker mitt bästa:
Du skapar en klasslös karaktär och får i början en vag story att följa. De vapen du väljer att använda kommer du bli bättre på. Och du kommer snart vilja lära dig nya skills. Detta gör man genom att prata med NPCs. Dessa kan man bli "vän" med genom att utföra uppgifter för dom eller ge dom saker som dom tycker om. Destå bättre du lär känna dom, ju mer fördelar kan du få ut av dom. De kan t ex lära dig skills, sälja unika saker eller så kan du använda dom som bank. Få NPCs har inget att tillföra, alltså de flesta du stöter på har någon fördel du kan få ut, eller story att följa så länge du lär känna dom bättre.

Combaten känns intressant även om det är tab-tagetting som gäller. Du kan t ex göra olika combos för att göra mer skada. Man kan frivilligt eller ofrivilligt förvandlas till olika djur som kor och kråkor. Ibland måste man hitta botemedel för att ta sig ur formen. Ibland kan det vara till din fördel. En kråka kan flyga till exempel. Djur av samma art ska också kunna komminucera med varandra och på så vis låsa upp fler vänner och uppdrag.

Vill man kan man öppna en butik som säljer sånt som du hittar, tillverkar eller samlar. Det finns mängder med spelarägda butiker i speciella områden där du kan hitta allt möjligt. Varför inte quest items som du har svårt att få ihop i världen själv? Det finns även både genererade och spelar-skapade uppdrag för att samla ihop olika saker mot betalning.
Något som verkligen drar ned betyget är grafiken. Det ser inte bra ut helt enkelt. Men det man inte får i grafik får man i spelmekanik istället.

Detta skrapar bara ytan av vad Project: Gorgon är. Och jag rekommenderar det stark för en annorlunda MMO upplevelse.

Release: 2018
Betalmodell: Gratis demo. Annars runt 350kr, ingen månadskostnad.
Spelarbas: Okej (runt 2500 dagliga spelare)
Betyg: 4/5
Länk: Hemsida

Lord of the Rings Online

Detta är ett standard tab-targeting MMO i sann themepark anda. WoW satte en standard som många andra MMOs lånade, och LotRO är inte annorlunda. Dock är spelet fokuserat på mycket handling och det är verkligen dess styrka också. För mig var striderna på tok för enkla för att kännas intressant i längden. För en casual spelare som vill ha ett simpelt tidsfördriv med 15 år av content bakom sig är detta för dig.

Release: 2007
Betalmodell: Free-to-play, in-game store
Spelarbas: Frisk (runt 35 000 dagliga spelare)
Betyg: 3/5
Länk: Hemsida

Planetside 2

Planetside 2 skiljer sig en aning från resten av spelen på den här listan. Detta är en massiv första-persons pangare med 3-4 faktioner att välja mellan. Dessa skiljer sig en aning, vissa skjuter långsammare och gör mer skada. Andra skjuter snabbare mot mindre skada. Men lagen känns för det mesta jämna i min mening.

Man väljer en bana att spela på, spawna in som den klass som passar dig bäst. T ex Infiltrator, Light/Heavy assault, engineer mm. Har man spelat Battlefield tidigare så känner man igen sig en aning. Väl inne på kartan gäller det att hitta en plats där det krigas som hårdast, det är nämligen där Planetside 2 glänser. Striderna kan vara oerhört intensiva med hundratals andra spelare på båda sidor. Och det känns enormt givande när man äntligen bryter igenom och tar över en bas. Basen måste hållas ett visst antal minuter innan den hamnar i ditt lags ägo. Baserna kallas även noder och har kopplingar till andra närliggande noder som blir ditt lags nästa mål att ta över. Olika fordon kan även "köpas" med en valuta som regenereras när du spelar för att inte konstant kunna spawna dom största och bästa stridsvagnarna eller flygdonen. Vissa fungerar även som spawnpoints för laget vilket har strategiska fördelar.

En karta kan spelas länge, oklart hur länge. Men det lag som äger flest sammanhängade noder när matchen är slut vinner. Och alla i det laget får en stor bonus i form av xp och pengar.
Alla klasser har flera loadouts där du kan konfigurera vilka vapen och utrustning som ska användas. Och du kan givetvis låsa upp nya prylar och vapen vartefter du tjänar ihop pengar.
Spelet är lätt att ta upp och lägga ner då man inte förlorar något på att hoppa ur en match för tidigt. Betyget blir också lite lägre då grafiken och effekterna känns daterade.

Release: 2012
Betalmodell: Free-to-play, månadskostnad på runt 100-lappen för mer xp och in-game valuta
Spelarbas: Vädligt frisk (runt 45 000 dagliga spelare)
Betyg: 3.5/5
Länk: Hemsida

Star Wars The Old Republic

Stories är tveklöst vad som driver SWTOR framåt. Har man spelat andra Bioware spel tidigare så är chansen stor att man kommer tycka om detta. Dialogerna är alla voice-actade och man har oftast 3 val kring hur man för samtalet vidare. Ibland kan det även ge dig poäng mot the dark/light side.
Spelet har många klasser att välja mellan så som Jedi, Smuggler eller Trooper för att nämna några. Alla med sina egna startområden och huvud stories att följa. Längs vägen finns ofta twist-n-turns som får dig att vilja se mer av vad som ska hända. Alla spelare har också companions, en eller flera följeslagare som hjälper dig att slåss och tycker du gör bra eller dåligt ifrån dig i konversationer beroende på deras intressen. Dessa levlas även upp och kan utrustas med vapen och prylar. Du beodrar dom dessutom att ge sig ut på små uppdrag att hämta hem material och tillverka saker.

Combaten är av tab-target typen, men på något sätt har de ändå fått till en bra känsla i ljud och animationer för att det ska kännas tillfredställande att hugga ner fiender med lasersvärd. Det hälper även att de olika klasserna känns väldigt distikta från varandra, och därmed blir combaten annorlunda. Dock fortfarande MMO-standard såklart.

Eftersom spelet funnits ute i många år finns massor av content att utforska. Allt blir upplåst om du blir betalar månadskostnaden på ca 100-lappen.
Du har ditt eget skepp som du kan åka till olika platser med, strida i rymden och uppgradera på olika sätt. Spelet är också utrustat med en ordentlig UI-editor för oss med 4K skärmar där man kan förstora och flytta om hela UI't till belåtenhet.

Release: 2011
Betalmodell: Free-to-play (hyffsat begränsad). Månadskostnad på runt 100-lappen
Spelarbas: Vädligt frisk (runt 225 000 dagliga spelare)
Betyg: 4/5
Länk: Hemsida

Mortal Online 2

Jag har tidigare skrivit en mer djupgående recension av MO2 som finns att hitta här:
Medlemsrecension

Release: 2022
Betalmodell: Engångsbetalning (månadskostnad i framtiden nån gång)
Spelarbas: Okej (runt 1500 dagliga spelare)
Betyg: 4/5
Länk: Hemsida

Elder Scrolls Online

Har man tidigare spelat något spel i Elder Scrolls serien så kommer man känna igen sig bland klasser, miljöer och raser. ESO är ett fantastiskt äventyr på många sätt. Questarna känns välforumerade, är nästan alltid voice-actade och känns grundade i världen. Utforskandet känns också väldigt givande då man kan stöta på både world events, hemligheter, gömda skatter, questar mm. Alltså behöver man sällan förhålla sig till nån viss typ av hub, för att sedan gå vidare till nästa när questarna tar slut. Faktum är att du kan faktisk åka till vilken del av världen du vill och ta dig genom spelets alla områden i vilken ordning som helst. Detta är på grund av att spelet anpassas konstant efter din egen level. Detta kan ses som både en styrka och en svaghet, för mig en svaghet. Det är helt enkelt för att spelet blir aldrig svårare på dina egna äventyr och blir således aldrig eller sällan någon utmaning.

Vill man däremot ha en utmaning kan man vända sig till world events där man oftast behöver vara fler spelare för att klara av utmaningen. PvP är också en speciell plats där man slåss mot hundratals andra spelare i kampen om olika borgar och områden.

ESO kan spelas i både tredje och första person där jag anser att första person verkligen får ger en stark känsla av immersion. Och som i alla Elder Scrolls spel kan du välja att bygga din karaktär precis som du vill och är därmed klasslöst. Men går givetvis att bygga klasser mot healing, tank eller liknande om man så väljer.
Nämnvärt är också att sedan releasen har ESO fått inte mindre än 35 DLCs i varierande storlekar. Allt från helt nya landsdelar till stora questlines.

Hade ESO inte haft level scaling hade jag troligtvis aldrig spelat nåt annat spel än detta och rekommenderas starkt trots detta.

Release: 2014
Betalmodell: Engångskostnad 200kr (månadskostnad på runt 120kr för expansioner, extra xp, crafting speed mm.)
Spelarbas: Väldigt frisk (runt 200 000 dagliga spelare)
Betyg: 5/5
Länk: Hemsida

Final Fantasy XIV

Final Fantasy XIV är ett väldigt populärt tab-target MMO som närmast skulle jämföras med WoW i mycket. Men världen är givetvis en helt annan historia. Välj mellan omkring 8 raser och 20 olika klasser (eller jobb som det kallas).
Storyn i FFXIV är kanon och rolig att hänga med i, dock är bara vissa delar voice-actade vilket är synd men inte ett stort problem. Som jag förstår är main-storyn samma för alla och du gynnas inte av att skapa olika karaktärer för att få ut olika stories, som är fallet i t ex Guild Wars 2.

Sedan släppet 2010 så har FFXIV fått 5 expansioner och du kan spela genom första helt gratis utan att betala en krona. Du kan välja bland omkring 11 olika crafting inriktningar med sina egna storylines vilket i mina mening förgyller crating-yrken väldigt mycket mer än somliga andra MMOs. Där handlar det oftast om att tillverka saker som kräver mer och mer svårtillgängliga material. Spelet har en uppsjö av olika aktiviteter bl a ett gediget housing system, dungeons, gardening, subaquatic eller exploratory voyages, island sanctuary, sightseeing log och treasure hunting för att nämna några.

Tycker man om att spela MMOs ensam så är FFXIV perfekt för dig, men går såklart att spela i grupp också. Min upplevelse var att man klarade sig väldigt bra på egen hand och sällan blev någon utmaning rent combatmessigt.
Är man okej med ett old-school typ av MMO med UI där till tycker jag att man ska testa FFXIV, det är ett kanon spel som håller dig intresserad i många hundra timmar.

Release: 2010
Betalmodell: Månadskostand på runt 120kr (Saftig trial upp till level 60 finns, aningen bökig sign-up)
Spelarbas: Extremt frisk (runt 800 000 dagliga spelare)
Betyg: 4/5
Länk: Hemsida

Moderator | Testpilot

Hoppade in i SWTOR nyligen och har riktigt kul. Känns lite märkligt att det blivit ett "singleplayer mmo" men det är underhållande ändå. Hade bara önskat att det inte bara följde efter WoW med ett Star Wars-skin. Storyn är underhållande.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Oj endast 35k i gw2? Förstår varför de konstant har sales i sin shop då 😆
Är det enda mmot jag periodvist spelat senaste 10 åren.

Kul Läsning!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Kul läsning!

MMO är en genre jag aldrig djupdykt i, och troligtvis aldrig kommer göra. Men jag ser fram emot att läsa mer om din resa!

Medlem

Försökt gilla ESO, men jag gillar inte weapon swapping.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hoppade in i SWTOR nyligen och har riktigt kul. Känns lite märkligt att det blivit ett "singleplayer mmo" men det är underhållande ändå. Hade bara önskat att det inte bara följde efter WoW med ett Star Wars-skin. Storyn är underhållande.

Håller helt med. Men jag hoppas att det ändras en aning när man går in i expansions materialet! Återstår att se då detta är det jag spelar just nu.

Chefredaktör

Vilken fin genomgång, tack ❤️
Gillade särskilt delbetygen med spelarbas!

Medlem

Ashes of creation är något att hålla koll på 😊 kanske allmänt känt. Släpps i december.

Medlem

Vilken gedigen lista, har aldrig ens hört talas om Wurm Online Eller Project Gorgon. MEN! Man kan inte ha en lista över MMORPG utan att nämna FFXIV. Det är ruskigt kul.

Tråden borde lyftas till förstasidan för mer synlighet!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Kul tråd! MMO är den genren jag gillar allra mest så det här kommer följas! Hoppas du kör på och prövar mer! Som någon annan kommenterade så kan FFXIV vara värt att prova även om det verkligen följer Theme park mmo mallen och, enligt mig, har ett alldeles för stork fokus på story

Medlem

Mitt mini-bidrag, kanske fyller på mer text senare:

The Lord of the Rings Online

Release:
2007

Betalmodell:
Free-to-play, Premium-variant med speciell ingame valuta (Mithril coins) som man får "gratis" varje månad man är premium (eller VIP), expansioner som man kan köpa med antingen Mithril Coins eller riktiga pengar. Ingame cosmetics och boosts som man kan köpa med Mithril Coins eller vanlig ingame valuta.

Spelarbas:
Frisk (inga siffror dock)

Betyg:
4/5 om man är LotR-fan, kanske 3/5 om man inte är det (spelet har ju ett par år på nacken och det märks tyvärr)

Länk: Hemsida


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ger Mad World lite kärlek... Ett MMO byggt i HTML5 med fantastik grotesk artstyle.

https://www.madworldmmo.com/

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Vilken gedigen lista, har aldrig ens hört talas om Wurm Online Eller Project Gorgon. MEN! Man kan inte ha en lista över MMORPG utan att nämna FFXIV. Det är ruskigt kul.

Tråden borde lyftas till förstasidan för mer synlighet!

Tack! FFXIV ska såklart in på listan också. tycker det är riktigt riktigt bra. Men aningen för lätt. Men alla stories är kanon!

Medlem
Skrivet av robbis:

Ger Mad World lite kärlek... Ett MMO byggt i HTML5 med fantastik grotesk artstyle.

https://www.madworldmmo.com/

Detta har jag hållt lite koll på, nyligen släppt väl, eller ligger det i beta? Ska helt klart spela när jag får möjlighet!

Medlem

Av de gamla spelen jag spelat, och ibland tar fram och nostalgikör lite, så Är det väl Anarchy online och Dark Age of Camelot som står ut.

Oooh! The Realm Online som jag spelade 97-99 lever fortfarande! Blir nästan lite sugen..... 26år är väl ingen ålder för ett MMO!

Medlem
Skrivet av Slew:

Detta har jag hållt lite koll på, nyligen släppt väl, eller ligger det i beta? Ska helt klart spela när jag får möjlighet!

Det finns ute... Släpptes för ett tag sedan. Kommer till steam så småningom oxå. Just nu är det webbläsaren som gäller

Medlem

äh du glömde ju gubb gamla wow.

Medlem

Testa FFXI, väldigt nischat.

Skribent

Vilken bra, matig tråd! Fin touch också att du kollat upp ungefärligt spelarantal. Uppskattas!

Blir lite sugen på att ge mig på Planetside 2 och SWTOR igen. Har inte riktigt hängt med och trodde de var mer eller mindre döda.. Ska även kolla in Project Gorgon lite närmare!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Vilken bra, matig tråd! Fin touch också att du kollat upp ungefärligt spelarantal. Uppskattas!

Blir lite sugen på att ge mig på Planetside 2 och SWTOR igen. Har inte riktigt hängt med och trodde de var mer eller mindre döda.. Ska även kolla in Project Gorgon lite närmare!

Båda har ju fått rejält tillökat material sedan släppen. I Planetside kan man ju t ex bygga upp provisoriska baser och undervattens kombat är bland de senare prylarna som lagts till.
Hoppas verkligen du provar Gorgon, är verkligen en oslipad diamant anser jag!

Redaktör

Kul initiativ, @Slew! Slänger upp den på framsidan på torsdag så att fler får ta del av dina ansträngningar. Tack!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kul initiativ, @Slew! Slänger upp den på framsidan på torsdag så att fler får ta del av dina ansträngningar. Tack!

Härligt! Hoppas på att få in fler förslag på spel då också!

Medlem
Skrivet av Davinchevo:

Ashes of creation är något att hålla koll på 😊 kanske allmänt känt. Släpps i december.

Haha, var i hela fridens namn har du fått denna väldigt naiva info? : )

Medlem

Mortal Online 1 & 2: - idee 5/5 - utförandet/resultat: 2/5

vid släpp var MO1 kanske 3 eller 4/5 men då var bla online survival spel världen helt annorlunda än idag

Annars, bra idee. Det finns ju så många fler,
D&D Online
Ultima Online
Start Trek Online
Champions Online
WoW....
New World

StarWars Galaxies har för övrigt fortfarande ett ganska livligt private server community .

Geeks Gaming

Kör fortfarande Guild wars 2 dagligen. Ett bra spel för den som inte har jätte mycket tid att spela. Men extremt belönande för den som lägger ner tiden. Och med tanke på att grundspelet är gratis så är det ett måste att testa för folk.

Vet dock inte vart ni fått stats ifrån. Alla sidor jag kollat på då både gw2 och eso har över 300k dagliga spelare.

Medlem

Gillar rollspel i allmänhet och i synnerhet Bethesdas diverse spel. Testade Fallout 76 för ett par år sedan och gillade det skarpt. Dock stod jag inte ut med all tid man måste lägga på att mala för att få fram diverse saker du behöver i spelet, t.ex. valuta, ammunition, utveckla ditt camp osv. Det tar väldigt mkt tid om du inte vill köpa detta för riktiga pengar för att skynda på utvecklingen i spelet och jag har väl kommit fram till att MMO inte är min kopp av te…

Medlem

Eve Online ja....
Det spelet jag utan tvekan kört mest. Så gott som det enda spelet jag körde mellan 2007-2014 och allt pga en kompis tyckte jag skulle testa. Blev ju lite mer om man säger så
Men fy satan va skoj man hade
Även träffat flera av mina kompisar igenom Eve, så det är ju en bonus!

Medlem
Skrivet av Davinchevo:

Ashes of creation är något att hålla koll på 😊 kanske allmänt känt. Släpps i december.

Släpps i december???? Det är inte ens nära release lmao... Var glad om det släpps om 2 år.

Medlem
Skrivet av Holonyaa:

Eve Online ja....
Det spelet jag utan tvekan kört mest. Så gott som det enda spelet jag körde mellan 2007-2014 och allt pga en kompis tyckte jag skulle testa. Blev ju lite mer om man säger så
Men fy satan va skoj man hade
Även träffat flera av mina kompisar igenom Eve, så det är ju en bonus!

Jag testade flera gånger under min uppväxt, men lyckades aldrig komma in i det. Det va för komplext. Men nu i och med AIR-programmet så är det mycket smidigare att lära sig. Jag återkommer ofta till EVE, det är otroligt kul och så extremt många utvecklingsmöjligheter! Kul också att spelarbasen verkar hålla sig stark

Medlem
Skrivet av Jimmandx:

Haha, var i hela fridens namn har du fått denna väldigt naiva info? : )

Jag är glad om vi får se Alpha 2 innan året är slut!

12
Skriv svar