Resident Evil 4 är remake-magi

Medlem
Skrivet av lonian:

Själv spelar jag just nu orginalet i vr på Quest 3 och tycker det är galet kul. Det skiljer ju sig ändå ganska mycket från remaken känner jag.

Ja det är också riktigt bra, det spelet har jag spelat för lite. Körde genom en gång, kört lite Mercenarys men sen har jag som "glömt bort det". Det är ett av dom bästa native Quest spelen som finns annars imo.
Gameplay-mässigt är Remaken och "originalet" rätt lika varandra i VR.
Remaken har lite mer "button commands" än vad originalet har, men i slutändan gör det inte så mycket.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja gör så.
Capcom har gjort ett riktigt bra jobb med VR läget.
Det skiljer sig lite från Re Village VR Mode (som nog är årets VR spel vill jag hålla med om)men betyder inte att det är sämre på nå sätt.
Skillnaden är bla att Village var ett FPS från början och haft längre utvecklingstid medans Re4 Remake är 3rd person som man gjort om till first person VR gjort på mindre än ett år.

Capcom sätter en väldigt hög standard för Sonys hybrid flat2vr koncept som det pratades internt om var ett av målen med ps5 och psvr2.
Man önskar bara att mer utvecklare satsar på detta då Sony verkar stå redo att hjälpa bpde tekniskt och finasiellt. Hoppas 2024 bjuder på mer

Kul att höra att Sony faktiskt satsar och hjälper till med PSVR2 Verkar förövrigt som IGN håller med om att spelet är riktigt bra i VR!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kul att höra att Sony faktiskt satsar och hjälper till med PSVR2 Verkar förövrigt som IGN håller med om att spelet är riktigt bra i VR!

https://youtu.be/CoY2zDRxKBY

Japp jag njuter, riktigt bra spel.
Dottern spelar det i flat-mode. Även fast det är projje och 100" så är det INGENTING jämfört med VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köpte det för någon vecka sedan och har kommit ungefär halvvägs nu tror jag.
Fast.. jag tycker inte det är så bra än så länge. Combat är mest irriterande.
Sen att Ashley skulle gå och dö 46ggr till katapulterna fick mig att alt-f4 ett par gånger.

Gillade dock Village.

Medlem

RE4 och RE Village är två riktigt fina VR spel typ sådana där som man gärna vill spela om när tid finnes. typ en vecka hemma från jobbet för att man är lite halv krallig/snuvig och passar på att beta av båda en runda till.

Jovisst dom är inte från början gjorda med VR i åtanke men jag tycker dom gjort ett väldigt bra jobb med VR anpassningen. dessutom många saker som tex grafisk design, ljud mm som lyfter upplevelsen rejält.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Skribent

Jag började spela remaken och sen tänkte jag att "varför spelar jag det här då jag lika gärna kan spela originalet". Hade också predikat att remaken var sjukt onödig. Så startar jag upp orginalet och inser hur jävla keff kontrollerna är! De har fan inte åldrats bra alls. Så det blev tillbaka till remaken

Och ja, det är en fantastisk remake...och även recension här


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Så startar jag upp orginalet och inser hur jävla keff kontrollerna är! De har fan inte åldrats bra alls. Så det blev tillbaka till remaken

Och ja, det är en fantastisk remake...och även recension här

Det är ju för du inte har en sån här:

Ps RE4 hade dåliga kontroller redan vid release men det glömmer man med åren.

Medlem

Är det bara jag som irriterade mig på den "artificiella" svårighetsgraden med monster som spawnar bakom en. Horde modes och de riktigt "smarta" utplacerade björnfällorna?

Så längesen jag spelade orginalet så har glömt bort det mesta från det, minns bara att det kändes mer survival/exploration än shoot'em up action.

Jag håller RE2:Remake betydligt högre i den bemärkelsen och då är jag inget stort fan av konceptet att bli jagad av ett monster som inte går att döda.

Gapande spanjaker blev ganska stelt efter ett tag också. Donde estas?

Mnjaa. Men väl skrivet!

Skribent
Skrivet av Phr0z:

Är det bara jag som irriterade mig på den "artificiella" svårighetsgraden med monster som spawnar bakom en. Horde modes och de riktigt "smarta" utplacerade björnfällorna?

Så längesen jag spelade orginalet så har glömt bort det mesta från det, minns bara att det kändes mer survival/exploration än shoot'em up action.

Jag håller RE2:Remake betydligt högre i den bemärkelsen och då är jag inget stort fan av konceptet att bli jagad av ett monster som inte går att döda.

Gapande spanjaker blev ganska stelt efter ett tag också. Donde estas?

Mnjaa. Men väl skrivet!

Råder dig att testa originalet idag, det var intressant. Mitt minne från det spelet var något helt annat än vad det var. Kontrollerna t.ex. minns jag som bra, men fan alltså så keff...trodde bara det var att man inte kunde gå och sikta, men allt känns så bakvänt. Har spelat Wii-versionen mellan och spelet är så mycket smidigare med Wiimotes och rörelsekontrollerna. Sen kan kontrollerna också ha och göra med att survival-känslan var högre då jag kan helt klart håller med om att remaken är mer åt shoot'em-up hållet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag började spela remaken och sen tänkte jag att "varför spelar jag det här då jag lika gärna kan spela originalet". Hade också predikat att remaken var sjukt onödig. Så startar jag upp orginalet och inser hur jävla keff kontrollerna är! De har fan inte åldrats bra alls. Så det blev tillbaka till remaken

Och ja, det är en fantastisk remake...och även recension här

Det här är en grej många missar när de testar originalet (de senaste utgåvorna).
Då finns det ett kontroll-schema som ändrar till lite mer modern tappning. Såsom att byta triggerknapparna till att sikta+skjut t.ex (åtminstone på PC så finns det). "Type 3" heter den profilen.
Det känns betydligt bättre än standard och man vänjer sig fort.

Skribent
Skrivet av Razken:

Det här är en grej många missar när de testar originalet (de senaste utgåvorna).
Då finns det ett kontroll-schema som ändrar till lite mer modern tappning. Såsom att byta triggerknapparna till att sikta+skjut t.ex (åtminstone på PC så finns det). "Type 3" heter den profilen.
Det känns betydligt bättre än standard och man vänjer sig fort.

Jo, fast det är ändå som något fladdrigt med siktet....är ju princip samma känsla som det var när man siktar i med tank-kontroller. Så det känns att hela kontollmetoden med över-axeln-kamera har förbättrats rätt rejält sen dess.


signatur

"Writer and Fighter"

Det ska bli kul att spela när det kommer på REA.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det ska bli kul att spela när det kommer på REA.

Det kostar 317 kr på PSN just nu.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

RE4 på Wii var riktigt bra och att sikta med Wiimote var så bra fast kanske lite lätt då det blev headshot för det mesta. 317 spänn är lockande för remaken.

12
Skriv svar