Gollum-utvecklarna ber offentligt om ursäkt

Medlem

Jag ställer mig samma fråga som alltid, hur förstår man inte själv vilket skick spelet man utvecklar har?

Är man så desperat efter att ha sänkt pengar på utveckling att resonemanget är ”fuck it, vi chansar, ingen kanske märker något?”.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Kollade på en playthrough, det verkar inte så bra. Men lite väl oförtjänt hat ändå? Hade det varit ett AAA-spel med marketing så hade ign gett det 7 tror jag.

Folk är nog trötta för 2023 måste ju slagit rekord i trasiga spel.

Last of Us
Gollum
Redfall
Jedi

Medlem
Skrivet av whoo:

Jag ställer mig samma fråga som alltid, hur förstår man inte själv vilket skick spelet man utvecklar har?

Är man så desperat efter att ha sänkt pengar på utveckling att resonemanget är ”fuck it, vi chansar, ingen kanske märker något?”.

Utvecklarna vet ju såklart men det måste ut enligt ledningen.

http:// https://youtu.be/5p8wTOr8AbU

Medlem

Ska det inte vara "ber offentligt om ursäkt" och inte "ber om offentlig ursäkt"?

Releasehästryttare
Skrivet av CliQue-SinneD:

Sämsta.

Förlåt.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Om spelet är trasigt aktiverar sony refunds, det har hänt förr

Det går om man krigar väldigt hårt, mejlade fram och tillbaka i 3 dagar med flera olika personer på PS kundtjänsten innan jag fick en refund gällande Rust som var helt ospelbart vid release

Medlem
Skrivet av Burrelito:

När jag såg att Sindarin + Lore Compendium var DLC som man måste köpa separat så blev jag genuint paff. The greed knows no bounds.

Skrivet av SWEBarb:

Mycket ursäkter från spelutvecklare i branschen, ändå släpps spel efter spel med helt sjuka prestandaproblem och annat.. så jäkla pinsamt.. finns ingen heder kvar bland utvecklare tydligen :/

Skrivet av Weeks_death:

Ursäkten godtages!

Skämt åsido, kan nog vara rätt hemskt för dem som jobbat på ett sådant här projekt och sedan måste släppa en titel som denna. Utan att veta så har det nog tagit en viss tid att utveckla spelet och de måste ha sett hur"begränsat" det är. Deadlines måste hållas ändå, till 💯%.
(Hade det blivit bättre med mer tid? vem vet?!)

(Vem bär ansvaret? vem vet?!)

Skrivet av Anton Q:

Nej, absolut.

Men det känns som viljan eller ambitionen att släppa något vettigt har saknats från start.
Då räcker det inte med att skicka ett meddelande.

Gör ett vettigt spel ist.

Skrivet av tuxsmasher:

Det har skett en slags normalisering där spel kan släppas ut iaf, casha in på skiten ändå.

Undrar hur det hade sett ut om en biltillverkare skulle släppa ut halvtrasiga bilar titt som tätt. Är de också ursäktade för att bilar är komplexa saker?

Skit företag ska skit få., speciallt giriga såna.

Har säkert gått till så här;
En prototyp pitchats till en publisher som går med på att betala utveckligen. Milesstones ska hållas och resultaten som ska presenteras månadsvis uteblir.

Under utvecklingens gång har man upptäckt internt att man inte riktigt har kunskapen att skapa ett komplext spel.
Kan handla om dåliga artister (optimering) dålig kod (krascher osv) eller bristande ledning (projektet byter konstant form) men i slutändan har publishern insett att dom kommer förlora pengar.

Då sätter dom (publishern) fullpris, lägger till DLC, avbryter utvecklingen och försöker krama varenda krona ur varumärket och spelet eftersom både kommer vara förknippat med skit.

Det här har utvecklaren absolut noll kontroll över.

Jag jobbade på ett liknande projekt och ingen i teamet mådde bra på slutet och många av mina gamla kollegor tycker inte om att prata om den tiden idag.

Spelet sålde tydligen över förväntan på slutet men ägaren / anställda såg inte en krona.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Ska det inte vara "ber offentligt om ursäkt" och inte "ber om offentlig ursäkt"?

Exakt, vilka vill dom ha en ursäkt av och varför undrar jag?

Skribent
Skrivet av Håkan:

Nej det är ju frågan. Någon måste ju producera skitspelen som folk hittar i reabackar o tror dom hittat någonting bra.
Man har ju hört om film och tvbolag som skrotat färdiga filmer/serier för dom varit för usla. Vet inte om jag hört någon skrota ett spel man lagt miljontals kronor på.

Blizzard var ju lite kända för att inte vara rädda för att skrota projekt som de inte tyckte höll måttet. Det mest kända är nog Warcraft Adventure som i stort visat sig vara färdigt när de kastade ut spelet. Det går ju till och med hitta på nätet och det är fascinerade att de valde att skrota spelet i skedet det var, är ju mer färdigt än många spel som släpps idag. Sen Starcraft: Ghost skrotades ju också efter många år i utveckling.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Man undrar ju vars alla (oj vad många) hållit hus när "dem" felaktigt använts.. (fast det är väl ett omöjligt uppdrag).

ontop:
Spel får ju faktiskt vara enkla och "fula" men helst inte ens nämnvärt trasiga, fast det var nog inte menat att vara fult heller, så ja... spelet behövde klart duktigare folk i både skapande och ledning/dyl... och troligen mer tid eller mer folk.

Trots det.. ett fullpris = förståeligt ramaskri i gensvar.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Skribent
Skrivet av anarfox:

Ska det inte vara "ber offentligt om ursäkt" och inte "ber om offentlig ursäkt"?

haha ja du har helt rätt jag ändrar!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Just av detta skäl köper jag ALDRIG ett spel vid release längre. Allt jag köper blir på rea, tradera osv. Då slipper man gråta av att man var så in i helvetes dum i huvudet och slösade bort en jäkla massa pengar på skit.

Jag har tappat all tro på spelindustrin kan jag tillägga.

Medlem
Skrivet av meat4u:

Har säkert gått till så här;
En prototyp pitchats till en publisher som går med på att betala utveckligen. Milesstones ska hållas och resultaten som ska presenteras månadsvis uteblir.

Under utvecklingens gång har man upptäckt internt att man inte riktigt har kunskapen att skapa ett komplext spel.
Kan handla om dåliga artister (optimering) dålig kod (krascher osv) eller bristande ledning (projektet byter konstant form) men i slutändan har publishern insett att dom kommer förlora pengar.

Då sätter dom (publishern) fullpris, lägger till DLC, avbryter utvecklingen och försöker krama varenda krona ur varumärket och spelet eftersom både kommer vara förknippat med skit.

Det här har utvecklaren absolut noll kontroll över.

Jag jobbade på ett liknande projekt och ingen i teamet mådde bra på slutet och många av mina gamla kollegor tycker inte om att prata om den tiden idag.

Spelet sålde tydligen över förväntan på slutet men ägaren / anställda såg inte en krona.

Nått sånt låter troligt. Men ändå tråkigt att ingen i teamet vågar sätta ned foten. Men alla kanske tror att saker ska kunna lösas längs resans väg…

Problemet är väl även att folk har sig själv att tänka på. Både karriär och försörjning.
Jag hade nog ändå tagit valet att hoppa av och byta jobb om jag insåg att jag jobbade på en produkt som drog åt det här slutresultatet.

Medlem

Man kan ju bara hoppas att folk slutar förköpa spel, annars fortsätter den onda cirkeln.

Medlem

Jag är nästan sugen på att köpa det här spelet bara för att det verkar så jävla dåligt. Ser väl snyggt ut i hyllan kanske


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem
Skrivet av Kolsvart:

Jag är nästan sugen på att köpa det här spelet bara för att det verkar så jävla dåligt. Ser väl snyggt ut i hyllan kanske

Avvakta tills du får det för 20:-


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Avvakta tills du får det för 20:-

Ja det lär nog ligga i många reabackar ganska snart 😄


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Tog de sig ann ett för stort projekt eller vad hände?
Jag har spelat flera spel från denna utvecklare genom åren och de har alla hällt väldigt hög kvalité (de gjorde mkt peka clicka äventyr).


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Skiter i alla ursäkter. Den här trenden kan dra åt fanders.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Tog de sig ann ett för stort projekt eller vad hände?
Jag har spelat flera spel från denna utvecklare genom åren och de har alla hällt väldigt hög kvalité (de gjorde mkt peka clicka äventyr).

Samma här. Men jag kände lite oro kring huruvida de skulle klara att leverera när jag fick höra att det var de som utvecklade det, just för att jag inte vill att det ska gå dåligt för dem. Jag har både spelat och uppskattat ett gäng av deras äventyrsspel och de har i regel varit bra mycket bättre rent tekniskt än Pendulo Studios-titlar, som jag alltid upplevt som lite B. T ex. har jag för mig att, åtminstone i de tidigare spelen, den motor de använde inte klarade av pratande karaktärer samtidigt som en annan animation utfördes, vilket blev ganska styltigt ibland.

Medlem

"New standard for AAA game relases - be deeply sorry."
https://9gag.com/gag/avQR8wn


signatur

autograph

123
Skriv svar