E-sportsförbundet blir ny medlem i Riksidrottsförbundet

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Även Schack om jag inte minns fel?

Känns som att problemet är ordet idrott i Riksidrottsförbundet. Alla sporter passar inte in på definitionen idrott. Kanske är dags att byta namn till Svenska sportförbundet istället..

Skribent
Skrivet av Bennii:

Känns som att problemet är ordet idrott i Riksidrottsförbundet. Alla sporter passar inte in på definitionen idrott. Kanske är dags att byta namn till Svenska sportförbundet istället..

Det hade nog löst en hel del problem faktiskt när man börjar gräva i just teknikaliteter om vad som anses vara vad.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man kan redan få friskvårdsbidrag för spel.
En del VR spel har gått igenom som friskvård.

Brukar peaka jobbet om att jag vill använda bidraget till go-cart när vi kört det. Självklart med glimten i ögat, tycker inte det hör hemma varken där eller på spelområdet.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hehehe 😂
Dock, biljard och bowling är redan med i riksidrottsförbundet

Skytte också, räknar jag med? En av de minst fysiskt krävande sporterna om man bara är fokuserad på antalet kalorier som man bränner när man utövar.

Medlem
Skrivet av heady89:

Brukar peaka jobbet om att jag vill använda bidraget till go-cart när vi kört det. Självklart med glimten i ögat, tycker inte det hör hemma varken där eller på spelområdet.

Skatteverket har "träningsappar" listade för friskvård, det infördes 2020 eller nått. Hade väll med pandemi att göra.
En del VR spel har jag läst då folk fått bidrag från sina arbetsgivare för VR spel eftersom det så gott som är träning, och klart finns det ju rena träningsappar också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

NE: idrott, sammanfattande benämning på skilda slag av kroppsövningar. En inom idrottsrörelsen fastlagd definition är ”fysisk aktivitet som människor utför för att få motion och rekreation eller uppnå tävlingsresultat”.

Så ja antar att röra musen eller tex. tummen snabbt är fysisk aktivitet för att uppnå tävlingsresultat då, så länge man inte använder auto aim då.

Sport verkar betydligt tydligare egentligen.
Lite för långt att klistra in alla def. Men den intresserade kan la läsa här:
https://www.saob.se/artikel/?unik=S_09787-0382.dSfy

Medlem
Skrivet av filbunke:

Du verkar ha missat att Sveriges Schackförbund inte är med i RF, de fick avslag. De släpptes dock in i SISU Idrottsutbildarna (idrottsrörelsens egna studieförbund).

Du kanske ska ta och kolla Riksidrottsförbundets Facebook i så fall, shack är med nu. Blev nyligen invalda.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skatteverket har "träningsappar" listade för friskvård, det infördes 2020 eller nått. Hade väll med pandemi att göra.
En del VR spel har jag läst då folk fått bidrag från sina arbetsgivare för VR spel eftersom det så gott som är träning, och klart finns det ju rena träningsappar också.

Tycker det är galenskap att man får köpa en app, men inte löparskor.

Medlem

Nice, kan man använda friskvårdsbidrag för att köpa ett nytt grafikkort snart då 😂😂

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Tycker det är galenskap att man får köpa en app, men inte löparskor.

Skatteverket har ju varit rätt fyrkantiga med avdrag för saker som du kan använda i övrigt privat syfte. Tex därför scenkläder började se så idiotiska ut på många artister, annars kan de inte dra av de på sin firma eftersom de kan använda ett par svarta jeans privat
Samma med löparskor, jag går väl mer i dom än springer helt ärligt..men en träningsapp har bara ett syfte.

Jag tycker som du, men försöker bara beskriva hur de resonerar.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Skatteverket har ju varit rätt fyrkantiga med avdrag för saker som du kan använda i övrigt privat syfte. Tex därför scenkläder började se så idiotiska ut på många artister, annars kan de inte dra av de på sin firma eftersom de kan använda ett par svarta jeans privat
Samma med löparskor, jag går väl mer i dom än springer helt ärligt..men en träningsapp har bara ett syfte.

Jag tycker som du, men försöker bara beskriva hur de resonerar.

Jo, kan väl förstå hur de ser det och att det lättaste är att helt enkelt säga "inget material alls". Känns bara så dumt att man får köpa ett gymkort, men inte bygga ett hemmagym. Eller att man får ta en tennislektion, men inte köpa ett tennisracket, osv.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Du kanske ska ta och kolla Riksidrottsförbundets Facebook i så fall, shack är med nu. Blev nyligen invalda.

Från deras facebook:

Citat:

Stort grattis till Sveriges Schackförbund som numera är en del av idrottsrörelsens studieförbund – SISU Idrottsutbildarna!

Så återigen... Nej, de är inte invalda i Riksidrottsförbundet, vilket då e-sporten har blivit.
SChack har blivit invalda i SISU Idrottsutbildarna.

12
Skriv svar