Medlem
Sagan om ringen

Jag vill framhäva att jag upplever en viss grad av "imposter syndrome" när jag skriver detta inlägg. Min passion för det universum som J.R.R. Tolkien har skapat är djupt rotad, och jag engagerar mig regelbundet i denna värld genom böcker, spel, diskussionsgrupper och podcasts så mycket som möjligt. Trots detta vill jag betona att jag inte betraktar mig själv som en expert på något sätt. Jag kan inte minnas en bråkdel av alla namn på viktiga händelser och hjältedåd, och jag kan inte räkna till hundra på varken Quenya eller Sindarin. Men jag älskar ändå detta universum och känner att det vore roligt med en tråd där vi kan diskutera Tolkien och den värld han skapade.

Jag ska göra mitt bästa för att hålla tråden kort, eftersom det är omöjligt att gå in på varje populärkulturell skapelse som är baserad på böckerna/filmerna. Jag kommer främst att lista några av mina personliga favoriter. Om det finns intresse kommer jag att fylla på inlägget med tips och råd från er på forumet.

Det finns en mängd spännande sysslor att engagera sig i såsom figurspel från Games Workshop (som jag själv ägnar mig åt), statyer och figurer, filmreplikor av vapen, boksamlingar och YouTube-kanaler. Trots detta känner jag ibland att Sagan om ringen fortfarande saknar det "fantastiska" spelet. Visst, jag har haft roligt med War in the North, underhållits av Shadow of Mordor och haft ett dumt leende på läpparna när jag ridit över Pelennors slätter i Lord of the Rings Online. Med Embracers förvärv av Middle Earth-licensen har jag försiktiga förhoppningar om en ny uppgång för Midgård inom spelvärlden.

Ett önskemål från min sida är dock att vi tar diskussionerna om Amazon's Rings of power i de befintliga trådarna. Amazons äventyr i Midgård river upp en del känslor och det vore bättre att åsikterna om den serien kanaliseras i dess respektive trådar
The rings of power
Vad tycker ni om Rings of power?

Det första spelet baserat på J.R.R. Tolkiens legendarium var The Hobbit (1982). Det är ett textbaserat äventyrsspel som utvecklades för Commodore 64, ZX Spectrum och ett handfull flera system. Efter en Golden Joystick-vinst för bästa strategispel 1983 blev det något av startskottet för Lotr-spel. Det var 1982 och mycket har hänt sedan dess. Midgård har avbildats i allt från strategititlar till MMORPG och Lego-spel och i och med Embracers köp av rättighterna till Sagan om ringen och The Hobbit så är chanserna goda att flera spel är på väg.

Vill du testa spelet kan du göra det i din webläsare här

Kvantum tipsar om en riktigt läsvärld artikel om The Hobbit (1982)

Min personliga åsikt är att spel baserade på sagan om Ringen inte alltid lyckats fånga den fantastiska världen skapad av Tolkien, men vissa har varit riktigt nära. Genom åren har dessa spel blivit omtyckta av både fans av boken och filmserien och spelare som söker en djup och engagerande spelupplevelse i en av fantasylitteraturens mest älskade världar.

Efter Jacksons filmer i början av 2000-talet så la EA vantarna på filmlicensen och tryckte ur sig ett gäng spel som blev rätt så populära.

  • The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)

  • The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

  • The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth (2004)

  • The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II (2005)

  • The Lord of the Rings: Conquest (2009)

  • The Lord of the Rings: Aragorn's Quest (2010)

  • The Lord of the Rings: War in the North (2011)

  • Guardians of Middle-earth (2012)

  • Lego The Lord of the Rings (2012)

  • Lego The Hobbit (2014)

Personliga favoriter:
Med det något kärva utbud av titlar som verkligen trollbundit mig så har ingenting kommit i närheten av " The Third Age: Divide and Conquer". Modscenen har hållt Sagan om ringen spelen i liv väldigt länge nu, och The third age till 17 år gamla Total War: Medieval 2 är en av de populärare . Total War behöver troligtvis ingen närmare presentation. Det är Midgård i den tredje tidsåldern och du kan välja mellan 27 olika fraktioner. Är du inte allergisk mot lite äldre grafik så är det här en stark rekommendation.
Total War: Medieval 2 på Steam
Divide and Conquer

Battle for Middle Earth 2 med modden Age of the Ring
En av dom bättre Lotr-titlarna i mitt tycke, som med den här modden lägger till flera nya spelbara fraktioner, som exempelvis Lothlórien, Dol Guldur, Isengård och Erebor. Modden strävar efter att ge spelarna en djupare och mer autentisk upplevelse av Midgård och Sagan om ringen-universumet. Den är skapad av ett dedikerat team av entusiaster och fortsätter att utvecklas med nya uppdateringar och funktioner. Utöver flera spelbara fraktioner och enheter, erbjuder Age of the Ring-modden också en djupare kampanjupplevelse, med nya historieberättelser och uppdrag att utforska. Modden har också grafiska förbättringar och förfiningar för att ge en mer visuellt imponerande spelvärld.

Jag är osäker på var det går att köpa Battle for middle earth II idag, men den som söker skall finna
Age of the ring

Lord of the rings online
Spelet jag vill älska, men aldrig lyckats ta mig någonstans i. Eftersom jag är ensam i mitt lotr-fascination i mitt umgänge så är intresset för Lotro bland mina vänner rätt svalt (iskallt skulle jag säga), vilket bidrar till att jag inte spelar det så mycket som jag egentligen vill och borde. Det är otroligt mysigt atmosfär och på sina håll förvånansvärt fin grafik trots sina 17 år på nacken.
Skulle det finnas ett intresse att spela ihop på rollspelsservern Laurelin (Eller vilken server som helst egentligen) så skulle jag bli otroligt glad! Priapsi's briljanta MMO-tråd rapporterar spelarbasen som : Frisk (runt 35 000 dagliga spelare), vilket är otroligt glädjande.

Lord of the rings online på Steam

Tolkienpodden
En svensk podcast om J.R.R. Tolkien. Med Adam Westlund, Elisabet Bergander och Daniel Möller

The Tolkien Professor
En serie föreläsningar, diskussioner och seminarier om verk av J.R.R. Tolkien av Corey Olsen. Rekommenderas!

The Prancing Pony Podcast
Två passionerade Tolkien-entusiaster som utforskar Tolkiens verk med smarta diskussioner och en stor dos av humor, popkulturreferenser och dåliga ordvitsar

Podcasten Nördigt har vid två(?) tillfällen bjudit in Adam Westlund från Tolkienpodden för att diskutera och svara på frågor
Avsnitt 186
Avsnitt 384

The Friendship Onion
Billy Boyd och Dominic Monaghan podcasts där dom ofta reflekterar tillbaka på filminspelningarna, svarar på lyssnarnas frågor samt har med gäster från filmerna

Avsnittet med Elijah Wood
Avsnittet med Sean Astin

Finns även i Videoformat på youtube

Nerd of the Rings
En av mina favoriter. Lättlyssnat men ändå djupdykande i historier och legender från Midgård

Tales of the rings
En relativt ny kanal som tar en dokumentär-aproach och dyker ner i händelser och karaktärer

Tolkien Lore
lore videos och liknande

Timbo Took
Midgårds egna Bob Ross

Voice of geekdom
djupdykningar, karaktärsporträtt och lore videos

Spel

Amazon har ett nytt lotr-mmo på gång

The lord of the rings - Return to Moria

Weta-Workshop har ett Lord of the rings spel under utveckling

Embracer har ett icke-tillkännagivet Lord of the rings spel under utveckling(?)

Film
The war of the Rohirrim (2024)

Embracer i avtal om nya Sagan om ringen filmer

Som jag nämde i texten om The third age: Divide and conquer, så har modscenen verkligen hållt Sagan om ringen i liv dom senaste åren. Här är dom moddar jag känner till i dagsläget.

A Total War Saga: Troy

Mod: Where the shadows lie

Total War: Attila

Mod: The Dawnless Days

Total War: Rome Remastered

Mod: Lord of the rings Total War: Remastered

Total War: Shogun 2

mod: The last Alliance

Total war: Medieval 2

Mod: Divide and Conquer

Mount And Blade: Warband

Mod: The last days

Battle for Middle-Earth 2: Rise of the Witch-King

Mod: Age of the ring

Remakes

The Battle for Middle-Earth: Reforged

Lord of the rings: Conquest Reimagined

Jag hoppas att det finns fler av er som är lika insnöad på det här som jag är, och jag tar mer än gärna emot era tips på allt som berör Tolkiens skapelser. Har jag gjort något faktafel i inlägget så rätta mig gärna

Namárië

Medlem
Skrivet av Dystopi:

Trots detta känner jag ibland att Sagan om ringen fortfarande saknar det "fantastiska" spelet.

Min personliga åsikt är att spel baserade på sagan om Ringen inte alltid lyckats fånga den fantastiska världen skapad av Tolkien, men vissa har varit riktigt nära.

Håller helt med här. Har väntat på ett nytt spel som utspelar sig i Tolkiens värld där gameplay inte uteslutet handlar om strider och krig.

Avstängd

Ambitiöst att frilägga massa bilder för en FZ-tråd måste jag säga.

Medlem

Jag är en av de som älskar Tolkiens böcker. Tyvärr har jag inte haft ro i sinnet att läsa på ganska länge, så nu är det flera år sen sist som jag tog mig genom hela trilogin. Däremot plockar jag fram böckerna ibland och läser några stycken som blivit riktiga favoriter.

Medlem

Fin tråd! Blir att läsa ikväll när dottern sover

Medlem

Läs böckerna men på engelska då

Medlem

Appro på the third age. För mina tankar till det bästa LOTR-spelet som gjorts (och som ofta glöms bort).

Som heter just The Lord of the Rings: The Third Age. Är så besviken att något liknande inte gjorts igen. Kryllar inte av spel som fångat Jacksons tolkningar av LOTR, som jag gillar bäst. Det här spelet lyckades helt.

Medlem

Har ingenting speciellt att säga, förutom att jag älskar böckerna (original-trilogin och Hobbit), och att detta var en otroligt välskapad tråd av kvalitet en sällan ser. Stora applåder till det!

Skribent
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Appro på the third age. För mina tankar till det bästa LOTR-spelet som gjorts (och som ofta glöms bort).

Som heter just The Lord of the Rings: The Third Age. Är så besviken att något liknande inte gjorts igen. Kryllar inte av spel som fångat Jacksons tolkningar av LOTR, som jag gillar bäst. Det här spelet lyckades helt.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/95/Thirdagebox.jp...

https://i.ytimg.com/vi/UTErLu6zCE0/maxresdefault.jpg

Sjukt underskattat spel!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Har ingenting speciellt att säga, förutom att jag älskar böckerna (original-trilogin och Hobbit), och att detta var en otroligt välskapad tråd av kvalitet en sällan ser. Stora applåder till det!

Tack! Kul att du gillar den

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Appro på the third age. För mina tankar till det bästa LOTR-spelet som gjorts (och som ofta glöms bort).

Som heter just The Lord of the Rings: The Third Age. Är så besviken att något liknande inte gjorts igen. Kryllar inte av spel som fångat Jacksons tolkningar av LOTR, som jag gillar bäst. Det här spelet lyckades helt.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/95/Thirdagebox.jp...

https://i.ytimg.com/vi/UTErLu6zCE0/maxresdefault.jpg

Tack för tipset! Inte spelat det så ska absolut spana in det

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Appro på the third age. För mina tankar till det bästa LOTR-spelet som gjorts (och som ofta glöms bort).

Som heter just The Lord of the Rings: The Third Age. Är så besviken att något liknande inte gjorts igen. Kryllar inte av spel som fångat Jacksons tolkningar av LOTR, som jag gillar bäst. Det här spelet lyckades helt.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/95/Thirdagebox.jp...

https://i.ytimg.com/vi/UTErLu6zCE0/maxresdefault.jpg

Skrivet av Johan Lorentzon:

Sjukt underskattat spel!

Jag spelade det nyligen, och det har faktiskt inte åldrats så bra.

Linjärt, knappt någon story och enformiga strider.

Stridssystemet när man använder en förmåga för att göra den starkare ser alltid bra ut på papper. Men det gör att man måste spamma samma attack flera 100 gånger, och ofta när man inte vill bara för att inte slösa tid att göra dem starkare.

Idén med ett turordningsbaserat Sagan om Ringen är dock nice, men får det gärna göras bättre.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tänkte dela med mig lite utav lite lotr-prylar jag kokat ihop med hjälp av min 3D-skrivare

Medlem

Hittade den här texten om det första Hobbit-spelet. Läsvärd!

https://web.archive.org/web/20210115203651/http://refractory....

Medlem
Skrivet av Kvantum:

Hittade den här texten om det första Hobbit-spelet. Läsvärd!

https://web.archive.org/web/20210115203651/http://refractory....

Toppen! Lägger till den i inlägget

Medlem

Kul tråd! Dessutom väldigt snyggt presenterad.

Böckerna har nyligen blivit inlästa på nytt av ingen mindre än Andy Serkis. Jag uppskattade dem väldigt mycket mera än den tidigare versionen. Kanske ett tips för er som funderar på att läsa om böckerna eller ni som aldrig påbörjat/avslutat dem?

Medlem

Grym tråd. Och jag tror absolut att du får kalla dig för expert!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag spelade det nyligen, och det har faktiskt inte åldrats så bra.

Linjärt, knappt någon story och enformiga strider.

Stridssystemet när man använder en förmåga för att göra den starkare ser alltid bra ut på papper. Men det gör att man måste spamma samma attack flera 100 gånger, och ofta när man inte vill bara för att inte slösa tid att göra dem starkare.

Idén med ett turordningsbaserat Sagan om Ringen är dock nice, men får det gärna göras bättre.

Det är absolut bra. Men man för se det för vad det är tycker jag. Vi har blivit gamla - the third age är 20 år gammalt. Jämför man med andra spel från den tiden är det otroligt bra.

I modern tappning skulle det kunna bli perfektion om man åtgärdade det du tar upp

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Det är absolut bra. Men man för se det för vad det är tycker jag. Vi har blivit gamla - the third age är 20 år gammalt. Jämför man med andra spel från den tiden är det otroligt bra.

I modern tappning skulle det kunna bli perfektion om man åtgärdade det du tar upp

Haha håller verkligen inte med! Billig kopia av FFX på många sätt i mitt tycke allmänt svagt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vi spelade detta förr, det var riktigt sjyst, det är som en warcraft3 kopia lite. Det hade inget med filmerna att göra, utan jag tror licensen var fristående där.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Haha håller verkligen inte med! Billig kopia av FFX på många sätt i mitt tycke allmänt svagt.

Nja. FFX är spelhistoriens lågvattenmärke typ. Men smaken är som baken!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Nja. FFX är spelhistoriens lågvattenmärke typ. Men smaken är som baken!

Håller med! Vilket gör Lotr-spelet värre.

Men ja, för tiden hade jag ganska kul. Försöker jag spela det idag är det svårt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Trikkster:

Kul tråd! Dessutom väldigt snyggt presenterad.

Böckerna har nyligen blivit inlästa på nytt av ingen mindre än Andy Serkis. Jag uppskattade dem väldigt mycket mera än den tidigare versionen. Kanske ett tips för er som funderar på att läsa om böckerna eller ni som aldrig påbörjat/avslutat dem?

Började lyssna på ringen trilogin för någon vecka sedan, Riktigt bra imo!


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem
Skrivet av Trikkster:

Kul tråd! Dessutom väldigt snyggt presenterad.

Böckerna har nyligen blivit inlästa på nytt av ingen mindre än Andy Serkis. Jag uppskattade dem väldigt mycket mera än den tidigare versionen. Kanske ett tips för er som funderar på att läsa om böckerna eller ni som aldrig påbörjat/avslutat dem?

Tack!
Håller med fullständigt! Andy Serkis håller även på att läsa in The Silmarillion och den kommer att släppas den 22 juni

https://fb.watch/kVBneNl-xA/

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Grym tråd. Och jag tror absolut att du får kalla dig för expert!

Tack! Roligt att du gillar den!

Medlem

Det är en snubbe som är med i något gille, men jag upplever ibland att andra på kontoret som INTE är med i gillet kan mera om just lotr...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Finns bara ett spel som lyckats fånga helt rätt Tolkien-känsla för mig, och det är bordsrollspelet.
The One Ring, från Fria Ligan.

Regelboken

Expansion

Kommande Expansion

Medlem

Härligt gedigen och ordentlig intro.

Själv spelade jag mer än 2000h lotro innan jag lade ner. Har väldigt fina minnen därifrån.

Ska testa total war med någon mod. Just nu passar det bättre än ett mmo då det är ”enklare” att pausa vilket passar min nuvarande vardag bättre.

Som Lego-byggare så kan jag inte heller låta bli att tipsa om det nya setet med Rivendell. Dyrt men verkar väldigt bra.

Medlem

Älskar sagan om ringen filmerna. Lite sugen på att ge mig på böckerna. Är det värt det om man har sett filmerna eller är det mest upprepning? Är de svenska översättningarna bra?

Medlem

Den här tråden hamnar bland mina bokmärken, älskar Total War spelen och här fanns ju väldigt mycket moddar till dem som jag inte visste om. Har bara spelat Medieval II modden dem var bra men kändes lite föråldrad. Ska bli kul att testa till något nyare TW spel!
Superbra tråd!

12
Skriv svar