Rapport: vissa på Arkane hoppades att Redfall skulle läggas ner

Robot
Rapport: vissa på Arkane hoppades att Redfall skulle läggas ner

Eller åtminstone att utvecklingen skulle startas om.

#Arkane-studios, #Redfall, #nyhetstips


Medlem

Microsoft gjorde tvärt om istället och promota spelet stenhårt. Det går ju lite emot vad Phil sa också om att dem låter utvecklarna jobba på spelen dem vill göra.

Största problemet är nog att MS inte har någon eller i alla fall för dålig kvalitetskontroll just nu. Hoppas verkligen att Starfield inte släpps i dåligt skick eftersom att Xbox är desperata efter en måste ha titel.

Inte kul att skjuta upp ännu mer, men spelet är för viktigt för att tillåtas bli dåligt, precis som med Halo, som också borde ha skjutits upp ännu mer och kastats betydligt mer pengar på.

Medlem

Det enda Arkane borde lära sig från Redfall är open world... tycker det är rätt träligt i företagets tidigare spel som består av små "instanser" med laddtider emellan banorna.
Tyvärr var det väl en nyhet för ett tag sedan då de sa att de inte skulle skapa något mer open world.

Medlem

Så går det när ledningen vill forcera fram live service spel. Wolfenstein young blood, Fallout 76 och Redfall. Uppenbart att Zenimax toppnivå tvingade fram detta. Att MS inte satt ner foten efter uppköpet var uppenbarligen ett misstag. Dags att börja styra sina studios istället för att låta alla köra sina egna race.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Microsoft gjorde tvärt om istället och promota spelet stenhårt. Det går ju lite emot vad Phil sa också om att dem låter utvecklarna jobba på spelen dem vill göra.

Största problemet är nog att MS inte har någon eller i alla fall för dålig kvalitetskontroll just nu. Hoppas verkligen att Starfield inte släpps i dåligt skick eftersom att Xbox är desperata efter en måste ha titel.

Inte kul att skjuta upp ännu mer, men spelet är för viktigt för att tillåtas bli dåligt, precis som med Halo, som också borde ha skjutits upp ännu mer och kastats betydligt mer pengar på.

Var det inte lite mer tvärtom enligt andra rykten?
Microsoft blandade sig inte i alls, all hjälp skickades till Bethesda för att hjälpa till med Starfield medan Redfall i stort sett inte fick någon hjälp alls. Hade MS blandat sig i mer så kanske utvecklarna hade kunnat yttra sina tankar mer. Rykten säger ju även att MS inte alls trodde på Redfall men att man lät Arcane fortsätta med spelet ändå.

Marknadsföringen för spelet kändes inte heller bra, det kändes som att MS inte alls visste hur man skulle marknadsföra det, jag själv hade ingen idé alls om vad spelet var tills jag testade det själv. Redfall känns som ett spel som Bethesda ville att Arcane skulle göra men som Arcane själva inte ville göra. Microsofts hands off approach och låta utvecklare göra vad dem vill och experimentera är bra, men i detta fall borde man verkligen ha blandat sig i mer, mycket mer. Men när uppköpet var klart kanske det var för sent?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Var det inte lite mer tvärtom enligt andra rykten?
Microsoft blandade sig inte i alls, all hjälp skickades till Bethesda för att hjälpa till med Starfield medan Redfall i stort sett inte fick någon hjälp alls. Hade MS blandat sig i mer så kanske utvecklarna hade kunnat yttra sina tankar mer. Rykten säger ju även att MS inte alls trodde på Redfall men att man lät Arcane fortsätta med spelet ändå.

Marknadsföringen för spelet kändes inte heller bra, det kändes som att MS inte alls visste hur man skulle marknadsföra det, jag själv hade ingen idé alls om vad spelet var tills jag testade det själv. Redfall känns som ett spel som Bethesda ville att Arcane skulle göra men som Arcane själva inte ville göra. Microsofts hands off approach och låta utvecklare göra vad dem vill och experimentera är bra, men i detta fall borde man verkligen ha blandat sig i mer, mycket mer. Men när uppköpet var klart kanske det var för sent?

Hur är det tvärt om? Microsoft promota spelet rätt hårt, det var deras nästa stora spel som kom upp väldigt ofta under presentationer. Att Microsoft inte lägger sig i är en del av deras bristande kvalitetskontroll, de borde inte tillåta att deras 1st party släpper något på den här nivån.

Starfield har varit i utveckling väldigt lång tid innan MS uppköp och även om MS har varit mer hands-on där så bör spelet varit i slutfasen när det skedde. Jag är fortfarande lite oroad över att Todd tycker att 30FPS är helt ok och att de inte vill bekräfta ifall 60FPS läge kommer finnas.

Tyvärr så verkar Arkane Austin också rätt körda nu, eftersom att rapporten även säger att de förlorat 70% av utvecklarna på grund av detta.

Och vem bestämmer vad de ska experimentera med framöver, cheferna ville göra Redfall och om Microsoft inte vill lägga sig i så kan väl nästa projekt bli lika katastrofalt? Får hoppas att Microsoft rör om hos utvecklaren och i bästa fall sparkar de som pushade för projektet, om nu MS verkligen hade gett grönt ljus för att lägga ner det.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hur är det tvärt om? Microsoft promota spelet rätt hårt, det var deras nästa stora spel som kom upp väldigt ofta under presentationer. Att Microsoft inte lägger sig i är en del av deras bristande kvalitetskontroll, de borde inte tillåta att deras 1st party släpper något på den här nivån.

Starfield har varit i utveckling väldigt lång tid innan MS uppköp och även om MS har varit mer hands-on där så bör spelet varit i slutfasen när det skedde. Jag är fortfarande lite oroad över att Todd tycker att 30FPS är helt ok och att de inte vill bekräfta ifall 60FPS läge kommer finnas.

Tyvärr så verkar Arkane Austin också rätt körda nu, eftersom att rapporten även säger att de förlorat 70% av utvecklarna på grund av detta.

Och vem bestämmer vad de ska experimentera med framöver, cheferna ville göra Redfall och om Microsoft inte vill lägga sig i så kan väl nästa projekt bli lika katastrofalt? Får hoppas att Microsoft rör om hos utvecklaren och i bästa fall sparkar de som pushade för projektet, om nu MS verkligen hade gett grönt ljus för att lägga ner det.

Jo det är väl klart att dem promotar spelet under presentationer, men det är inte direkt så att det dyker upp xbox tillbehör med Redfall teman osv. Annat är det ju med Starfield där det ryktas om Starfield inspirerade handkontroller och headsets. Forza hade egna handkontroller osv.

Men sen håller jag med, det borde aldrig ha släppts i detta skick. Väääldigt bristande kvalitetskontroll. Det kom ju även något annat rykte i samband med detta att speltestarna var chockerande under utvecklingstiden hur långsamt förändringarna skedde och att väldigt lite skiljer sig från slutreleasen och dem första testerna.

För övrigt så verkar ju experimenten funka om man tittar på Hi-Fi Rush och Pentiment, men där verkar det ju lite mer som att utvecklarna fått mer fria händer än att cheferna har bestämt vad dem ska göra som det verkar ha varit i Redfalls fall.
Jag är för att låta utvecklarna experimentera och prova nya saker, det är så vi får uppleva nya unika spel istället för samma vanliga IP som släpps år efter år. Får dem inte experimentera lite så kommer såklart utvecklarna tröttna, sluta och söka sig till andra arbetsgivare. Men det ska inte heller betyda att man kan släppa vilken sorts skit som helst.

Medlem

Frågan är om det går att komma tillbaka till att vara en väl fungerande studio?

Att 70 % av personalen försvinner under ett projekt är ett rejält avbräck och sedan verkar man ha haft svårt att rekrytera ny personal.

De kanske får agera assiststudio till Arkane Lyon och andra studior under Bethesda.

Medlem

Visar än en gång att Microsoft inte bryr sig om kvalitet för fem öre, högsta prioritet med uppköpen är att stänga ute konkurrenterna.

Medlem

Fy fan vad tragiskt. Så många har alltså hoppat av denna före detta fantastiska studio nu. Arkane Studios var ett av mina topp 3 favoriter i branschen. Detta var riktigt tråkigt- Hur kommer nästa DisHonored 3 att se ut... Om det ens kommer ett singel player story spel... Tragiskt.....

Skrivet av tisse:

Det enda Arkane borde lära sig från Redfall är open world... tycker det är rätt träligt i företagets tidigare spel som består av små "instanser" med laddtider emellan banorna.
Tyvärr var det väl en nyhet för ett tag sedan då de sa att de inte skulle skapa något mer open world.

Personligen tycker jag inte att de behöver göra open-world. Deras världar hade fantastiska banor med en underbar atmosfär och otroligt arkitektur. Jag älskar verkligen DisHonored spelen t.ex. De känns lite som gamla Valve anno 2004 med Half-Life 2.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Plot twist: Någon på arkane ville inte att man skulle lägga ner Redfall.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Microsoft är inget underhållningsföretag. De kan inte hjälpa spelutvecklarna på en kreativ nivå, de besitter inte den kunskapen. Det är därför de köper hela publicerare istället för individuella studior. Uppköpta publicerare får fortsätta vara autonoma med kravet att stänga ute Playstation. I och med köpet av Zenimax så fick Microsoft spelindustrins sämsta spelmotor och några forntida varumärken som de hoppas ska kunna leva vidare på "magi".

Medlem

Synd för studion, Prey 2017 var fantastiskt, otroligt välgjort spel och en riktigt bra spirituell uppföljare till System Shock i mekaniken. Namnet vet vi sen tidigare påtvingades av Bethesda.

Medlem
Skrivet av heady89:

Synd för studion, Prey 2017 var fantastiskt, otroligt välgjort spel och en riktigt bra spirituell uppföljare till System Shock i mekaniken. Namnet vet vi sen tidigare påtvingades av Bethesda.

Ja det liret var superbra! Borde bara hetat System Shock 3 ärligt talat.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Ja det liret var superbra! Borde bara hetat System Shock 3 ärligt talat.

Det är en skymf mot riktiga Prey... men det sa någon där med att det skulle hetat något annat men Bethesda gick in och såg till att det hette Prey.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Sjukt tråkigt att Arkane inte fortsatte med renodlad singleplayer. Det kan väl inte vara många kvar från Dishonored-teamet heller isåfall?

Medlem

Inte undra på att det blev som det blev. De trodde inte på det. Hade svårt att anställa folk till det. Microsoft som höll sig borta och litade på Zenimax ledarskap. Teamet gått till ett nytt projekt. Jag gissar på att 60fps inte har en prioritet om det nu kommer alls. Eller har det kommit 60fps patchen?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Microsoft gjorde tvärt om istället och promota spelet stenhårt. Det går ju lite emot vad Phil sa också om att dem låter utvecklarna jobba på spelen dem vill göra.

Inte alls. De lät Arkane göra vad de ville göra. Att CHEFERNA på Arkane inte tyckte som utvecklarna, det är ett internt problem.
MS gjorde exakt det de lovade - lät Arkane göra sin grej, och sedan hjälpte dem promota deras spel.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag undrar mest vad som händer med Redfall nu. Helt tyst sedan release. En mini patch kom för 1 månad sedan som fixade lite backend grejer. Vill ha mer...

Medlem
Skrivet av Mirage:

Inte alls. De lät Arkane göra vad de ville göra. Att CHEFERNA på Arkane inte tyckte som utvecklarna, det är ett internt problem.
MS gjorde exakt det de lovade - lät Arkane göra sin grej, och sedan hjälpte dem promota deras spel.

Att cheferna gör dåliga beslut som får personalen att säga upp sig och att Microsoft ignorerar problemen är inte bara ett internt problem. Arkane är en del av Xbox, de kan inte skylla ifrån sig när de släpper titlar som är first party, det ser illa ut för hela Xbox och Microsoft.

Det du beskriver får bara Microsoft att se värdelösa ut när det kommer till att organisera sig, det är ett extremt slöseri ifall samarbete inom Xbox studios inte sker eller sker på ett dåligt sätt och det måste Xbox ta på sig att lösa istället för att gå med händerna i fickorna och skylla på andra eller att gamla problem är omöjliga att lösa.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Att cheferna gör dåliga beslut som får personalen att säga upp sig och att Microsoft ignorerar problemen är inte bara ett internt problem. Arkane är en del av Xbox, de kan inte skylla ifrån sig när de släpper titlar som är first party, det ser illa ut för hela Xbox och Microsoft.

Det du beskriver får bara Microsoft att se värdelösa ut när det kommer till att organisera sig, det är ett extremt slöseri ifall samarbete inom Xbox studios inte sker eller sker på ett dåligt sätt och det måste Xbox ta på sig att lösa istället för att gå med händerna i fickorna och skylla på andra eller att gamla problem är omöjliga att lösa.

Jag håller inte riktigt med. Arkane är inte MS, det är en MS ägd studio dvs ett dotterbolag som de inte nödvändigtvis har jättemycket insyn i (av eget val). Det får Arkane att se värdelösa ut, och MS att se dåliga ut pga att de promotade spelet och inte satte ner foten (vilket de borde ha gjort). Arkane fick för lösa tyglar, detta är resultatet.


signatur

I drank what?

Medlem

Ni säger som samma sak fast på olika sätt 😜


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är en skymf mot riktiga Prey... men det sa någon där med att det skulle hetat något annat men Bethesda gick in och såg till att det hette Prey.

Ja ett Prey är det inte. Och lite impad av det fick det namnet. Skulle inte påstå att Prey är ett särskilt starkt varumärke nuförtiden.

Vad jag har läst hade 70% av gamla Arcane-anställda stlutat under eller före spelets tillblivelse, vilket förklarar vilken soppa det är.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar