Medlem
Mad Games Tycoon 2

Ända sedan Game Dev Tycoon så har jag längtat efter ett nytt spel som tog grepp om samma genre, men med mer djup. Sedan hittade jag Mad Games Tycoon 2 av misstag, samma dag som det släpptes skarpt. "Por supuesto måste detta provas!"

Så hur bra var det? Se nedan...

The story thus far...
Där är ingen story. Svårare än så är det inte. Exakt samma upplägg som Game Dev Tycoon. Starta din studio från scratch, bli en framgångsrik spelstudio. Dock har de i MGT2 (för långt namn, vidare kommer det benämnas som MGT2) tänkt precis som jag "Game Dev Tycoon var jättekul, men för ytligt.". Så de lade in en HERRANS massa mekanik i det hela.

Spelmekanik
Väldigt lätt när du listat ut det, lite för svårt innan. Jag har fortfarande inte fattat exakt hur man får fram allt, och en del googling var nödvändig, iaf för mig, för att förstå vissa samband och funktioner. Spelet har en tutorial som är väldigt, väldigt dålig och kort, och den visar dig i stort sett "såhär bygger du ett rum. Så, kör i vind!". Så inlärningskurvan, även för dem av oss som spelat denna typ av spel förr är lite brantare än vad den behövde vara.
Förutom det, så är spelmekaniken identisk, fast mer utfläskad, som Game Dev Tycoon.
Vad behöver du för att göra ett spel? Speldesigner, programmerade, ljudtekniker och grafiska formgivare. Till att börja med.

Det är här det börjar bli intressant.

Hur vet du hur ditt spel blev mottaget (på detaljnivå)? Visst, recensionen ger dig en fingervisning, och fanmail ger dig en annan, men djävulen sitter i detaljerna, inte i Blizzard spel. Så du behöver en Q&A avdelning, som förutom spelrapporter kan hjälpa dig med speltest, buggjakt och finputsning av spel.
Så vissa spel är mer heta än andra. Hur lär du dig göra sådana spel? Du forskar!

Vad ska jag forska på?

Så. Nu har du forskat fram hur du gör tex ett FPS med Aliens som tema. Men fansen vill ha mer, de ogillar din spelmekanik, din grafik, ditt ljud. Så du måste "forska" fram hur du bygger en grafisk formgivningsavdelning, och en ljudavdelning. Spelmekaniken kan dina speldesigners och programmerare fixa.
Jahapp, spel klart. Men du är ju en liten fisk i den stora sjön, så du behöver en utgivare. Fast de snikna jävlarna ger dig mindre cash / spel ju större marknadsandel de har, men de kan å andra sidan få ut ditt spel till fler.
På tal om fler, du måste ju också välja de hetaste spelmedierna med störst publik att få ut dina spel till. Har du tekniknivå nog på din spelmotor (om du ens har en) för att matcha konsollerna/datorerna?
etc, etc. Ni fattar grejen. Det finns MASSVIS med grejer att fippla med. Se bilden nedan, detta är "bara" för distribution:

Många val blire...

Trots att det har ett visst djup, så tar du i botten ganska fort, så snart du lyckats knäcka spelets kod. Tyvärr. Jag hade önskat fler slumpmässiga moment.

Grafik & ljud
Grafiken är väldigt simpel. Dock är den också väldigt charmig. Man ser sina anställda lulla runt, fundera lite på saker, slappna av i loungen eller bara gå på dass. För att sedan återvända till sitt skrivbord och fortsätta arbeta.

Årliga priser utdelas.

Ljudeffekterna är identiska med Game Dev Tycoon, ner till det knackrande ljudet när dina arbetare sitter och jobbar. Bakgrundsmusiken är UNDERBAR. Allt från 70-tals disco till lite mer 80-talig rockish. Det är ett nöje att lyssna på.

Min serverhall!!! <3

Avslutningsvis vill jag säga att spelet är väldigt, väldigt, VÄLDIGT beroendeframkallande. "Bara ett spel till.", "Bara en konsollkomponent till", etc, etc ad infinitum. Har du ett helt gäng timmar att döda, gillar simulatorer och spelutveckling, så är detta en pärla som bönar och ber om att du ska hitta den, putsa den och ge ut den via valfri utgivare.

Denna recension gjordes efter att ha spelat 23 timmar på 3 dagar (ja, frugan glor snett på mig just nu). Alla bilder är från PC, som allt spelandet skedde på.

Mad Games Tycoon 2
4
Mycket bra
+
Enormt beroendeframkallande speldesign (pun intended).
+
Bakgrundsmusiken är så fruktat skön.
+
Till mestadels bra spelmekanik.
-
När du börjar publicera dina egna spel kan du i stort sett inte förlora längre.
-
Till och med motgångar känns som happy flow.
Det här betyder betygen på FZ

signatur

I drank what?

Medlem

Kul! Tack för recensionen, har också letat efter ett nytt och djupare game dev tycoon! Låter som jag borde prova det här!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Kul! Tack för recensionen, har också letat efter ett nytt och djupare game dev tycoon! Låter som jag borde prova det här!

Det tycker jag definitivt du ska göra. Det är som Game Dev Tycoon men MYCKET bättre på ALLA sätt. Det är uppföljaren vi aldrig fick, men som vi förtjänar.


signatur

I drank what?

Medlem

De lade också in en mikroskopisk jävla font som gjorde spelet oläsbart. Sågade spelet i knäskålarna på grund av det. Finns andra spel som också går in lite mer på detaljer med serverdrift och allt, typ Software Tycoon.

Medlem

Så sjukt beroende framkallande spel.

Medlem

Vore snyggt om det fanns i medlemsrecensionsmallen vilka plattformar som spelen släppts på, googlade den här gången men tyvärr endast windows och macos till mitt förtret

Medlem

Kommer någon ihåg ett spel som hette The Movies? Ett spel där man hade en filmstudio. Spelet var långt från perfekt men fasen vad jag hade velat ha något liknande idag.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Kommer någon ihåg ett spel som hette The Movies? Ett spel där man hade en filmstudio. Spelet var långt från perfekt men fasen vad jag hade velat ha något liknande idag.

Nej, men jag minns Lula: The sexy empire där man hade en vuxenfilmstudio 😅

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Nej, men jag minns Lula: The sexy empire där man hade en vuxenfilmstudio 😅

Lula, är det du?

Skrivet av Papphammar:

Vore snyggt om det fanns i medlemsrecensionsmallen vilka plattformar som spelen släppts på, googlade den här gången men tyvärr endast windows och macos till mitt förtret

Ska tänka på det i framtiden


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Kommer någon ihåg ett spel som hette The Movies? Ett spel där man hade en filmstudio. Spelet var långt från perfekt men fasen vad jag hade velat ha något liknande idag.

Visst, spelade det en hel del när det gick sig. Var väl från Lionhead, har jag för mig?
Kändes i stort sett som The Sims med lite väl mycket micro management så småningom (bygga trailers, bättre trailers, skaffa assistenter till dina filmstjärnor etcetera). Kul spel men, som du skrev, långt ifrån perfekt

Vad gäller Mad Games Tycoon 2, spelade Mad Games Tycoon 1 en hel del och det här låter mer eller mindre som mer av samma sak, fast med lite fler saker tillagt? MGT1 hade samma form av tutorial om jag minns rätt, och ingen vidare förklaring av saker utöver det, men var väldigt enkelt att håva in cash när du listade ut hur spelet fungerade, och du kunde låta spelet följa (mer eller mindre) den faktiska spelvärldens trender rent historiskt, eller göra det lite mer slumpmässigt.

Som någon som spelat MGT1 nästan till leda, bjuder MGT2 på något tillräckligt nytt eller mer för att fundera på inskaffning tro?

Medlem

Kul och bra recension, tack! Den här typen av spel är "right up my alley", men jag blev lite bränd av Game Dev Tycoon. När man väl hittade den rätta formulan att göra rätt spel så blev det lite för enkelt på något sätt. Intressant att det här verkar vara lite mer avancerat och mer djup.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Hur står sig detta spel mot Software Inc?

Chefredaktör

Kul, tack för fin recension! ❤️
Älskade Game Dev Tycoon, så detta ska spelas!

Medlem
Skrivet av Anwest:

Kul och bra recension, tack! Den här typen av spel är "right up my alley", men jag blev lite bränd av Game Dev Tycoon. När man väl hittade den rätta formulan att göra rätt spel så blev det lite för enkelt på något sätt. Intressant att det här verkar vara lite mer avancerat och mer djup.

Det lider av samma problem till en viss grad. När du har hittat den rätta formulan så blir det lätt. Men så är det väl med allt? Här, till skillnad från Game Dev Tycoon så har du många, många fler parametrar att få rätt innan formulan är perfa. Precis som Game Dev Tycoon så får du skapa rapporter från spelsläpp som visar på vad du gjorde rätt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Vargax:

Hur står sig detta spel mot Software Inc?

Det lilla jag har sett så är det lite skillnader, Software Inc är mer fokuserat på att sälja tjänster och mjukvara istället för spel, den stora skillnaden är att du administrerar personal lite mer och du kan självhosta dina tjänster på egen hårdvara i ett serverrum..

Gnällkuk

Ohh, tack för detta! Har också väntat sedan dackefejden på en uppföljare!

Skrivet av Ichinin:

Det lilla jag har sett så är det lite skillnader, Software Inc är mer fokuserat på att sälja tjänster och mjukvara istället för spel, den stora skillnaden är att du administrerar personal lite mer och du kan självhosta dina tjänster på egen hårdvara i ett serverrum..

Har för mig att jag har det wishlistat, men är det inte fortfarande i EA?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Oh, det här lät rätt jäkla nice. Blir ett köp inom en snar framtid. Målet är såklart att skapa ett spel med mer än 10:or i betyg, precis som Game Dev Tycoon!


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem

Låter intressant, den grafiska stilen lockar betydligt mer än pixelgrafiken som många liknande titlar kör. Minns när man satt med ett liknande spel på iPhone 4 för en herrans massa år sedan, tror det var Game Dev Story, visst fastnar man väldigt lätt i "bara en liten stund till"-fällan.

1
Skriv svar