Sätt DITT betyg på Zelda: Tears of the Kingdom

Medlem

Jag ger det 3/5, det har inte riktigt lockat mig, har inte rört det på en vecka nu typ. Blev för mycket farmande av grejer och för många små tempel. Har haft en hel del roligt, har inte riktigt gillat Zelda sedan det blev open world.

Gen
Medlem

3/5, även om det är imponerande med vad de lyckats åstadkomma så föredrar nog den gamla skolan där man samlar items, gör långa dungeons och lyssnar på vacker japansk musik.

Medlem

När jag läser vad många skriver så känns det lite som om Zelda gör en Final Fantasy 12+ och tar bort turordnings systemet reverse för mig. Medans Final Fantasy inte riktigt har blivit min grej efter X så börjar Zelda bli mer intressant. Breath of the wild var lite för fattig på innehåll. Men nu med den nya Zelda så är det mycket bättre.

Testpilot

Stabilt 7 av 10 — om jag spelar det på datorn emulerat (högre upplösning och 60 FPS).
Switch-utgåvan ger jag som bäst 4 av 10.. Ospelbart med den upplösningen och lagget.

Första Zelda jag gillat någorlunda och faktiskt spelat längre än ett par timmar sedan Ocarina of Time, så rent spel- och innehållsmässigt kan jag nog anse det vara en succé ändå


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Röstade 5. Har svårt att tro att de 23 personer som röstade 1 har ens köpt och spelat spelet. De är nog mer sura för alla zelda-nyheter på siten.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Stabilt 7 av 10 — om jag spelar det på datorn emulerat (högre upplösning och 60 FPS).
Switch-utgåvan ger jag som bäst 4 av 10.. Ospelbart med den upplösningen och lagget.

Första Zelda jag gillat någorlunda och faktiskt spelat längre än ett par timmar sedan Ocarina of Time, så rent spel- och innehållsmässigt kan jag nog anse det vara en succé ändå

Det påminner mig! Är inte spelet väldigt ooptimerat? Tycker jag får framedrops ganska ofta. Tycker det är rätt olikt Nintendo som annars brukar vara väldigt noga med att deras spel är helt kompatibla med hårdvaran de spelas på.


signatur

Heja Blåvitt

Testpilot
Skrivet av Pihlbaoge:

Det påminner mig! Är inte spelet väldigt ooptimerat? Tycker jag får framedrops ganska ofta. Tycker det är rätt olikt Nintendo som annars brukar vara väldigt noga med att deras spel är helt kompatibla med hårdvaran de spelas på.

Tvärtom är Zelda-spelen otroligt bra optimerade skulle jag säga.

Börjar man granska spelen är det faktiskt rätt imponerande, väldigt mycket tricks som används för att ge sken av mer avancerade renderingstekniker än vad det faktiskt handlar om. Speciellt imponerad är jag av ljussättningen och hur transparenta objekt som rök hanteras, inte minst fysikmotorn som är otroligt avancerad för den hårdvara som den är tänkt för.

Däremot visar sig både åldern och begränsningarna av Switch-hårdvaran extremt tydligt i både Breath of the Wild och Tears of the Kingdom också. Zelda-utvecklarna har siktat långt över hårdvarans kapacitet och ändå lyckats leverera en okej presentation. Tyvärr är "okej" inte tillräckligt för egen del - varpå jag väljer att emulera spelen.

För sakens skull:
Jag har köpt Zelda-spelen och kan därför med gott samvete köra en ROM på datorn.

Det är en helt annan upplevelse att spela BotW och TotK i 1440-4K UHD och 60 FPS. Det finns även andra riktigt häftiga moddar som tar den grafiska presentationen till helt nya höjder. Bland annat Ray Tracing och defoggers (såg att TotK fick det nyligen med, så ska testa vid tillfälle).


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tvärtom är Zelda-spelen otroligt bra optimerade skulle jag säga.

Börjar man granska spelen är det faktiskt rätt imponerande, väldigt mycket tricks som används för att ge sken av mer avancerade renderingstekniker än vad det faktiskt handlar om. Speciellt imponerad är jag av ljussättningen och hur transparenta objekt som rök hanteras, inte minst fysikmotorn som är otroligt avancerad för den hårdvara som den är tänkt för.

Däremot visar sig både åldern och begränsningarna av Switch-hårdvaran extremt tydligt i både Breath of the Wild och Tears of the Kingdom också. Zelda-utvecklarna har siktat långt över hårdvarans kapacitet och ändå lyckats leverera en okej presentation. Tyvärr är "okej" inte tillräckligt för egen del - varpå jag väljer att emulera spelen.

För sakens skull:
Jag har köpt Zelda-spelen och kan därför med gott samvete köra en ROM på datorn.

Det är en helt annan upplevelse att spela BotW och TotK i 1440-4K UHD och 60 FPS. Det finns även andra riktigt häftiga moddar som tar den grafiska presentationen till helt nya höjder. Bland annat Ray Tracing och defoggers (såg att TotK fick det nyligen med, så ska testa vid tillfälle).

Jao, det är väl en fråga om hur man väljer att se på det. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tycker jag fysikmotorn är väldigt imponerande och man har valt en stil som sannolikt kommer åldras väldigt väl, precis som Eind Eaker åldrades väl.

MEN, spelet laggar en del till och från, även om jag spelar i dockat läge, och det drar ner upplevelsen såväl som är något okarakteristiskt för Nintendo. De brukar annars vara väldigt duktiga på att välja en grafisk stil och motor som håller sig inom hårdvarans begränsningar. Men tycker de slarvat med det hör och försökt göra mer än de kanske klarar.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Tycker det är värt 2/5. Överskattat spel, helt klart!

Har du spelat det? Från början till slut?

Medlem
Skrivet av Danster:

Edgelords finns överallt, lustigt att ingen vill tala ut dock... har full förståelse för om man "bara" ger det en trea för att man är mätt efter BotW och/eller för att störande moment från det spelet är kvar från föregångaren, samt att det inte känns tillräckligt nytt. Men en etta är ju bara löjligt.

Jag tröttnade bara några timmar in på BotW, och tur var väl det då TotK därmed känns nytt för mig. Det som fick mig att lägga bort BotW var de sönderfallande vapnen, nåt som inte alls bekommer mig denna gång.

Det känns så befriande att VILJA utforska varenda litet hörn av Hyrule, utan att ängsligt kolla åt nån trophylista. Jag vill upptäcka allt själv, hur "fel" jag än gör. Jag undviker videos på youtube dom berättar för en vilka toppenvapen man kan hitta tidigt i spelet.

När jag inte spelar tänker jag på vilken upptäcksfärd i spelet jag ska ta härnäst. Ett spel med sådant intryck på mig kan jag inte ge nåt annat än femma.

Som dark souls mannen fast de e ba mer chill

Medlem

5/5 landar vi på. Galet generöst spel. Familjen saknar mig nog så jag får bli klar snart. Hur ser jag spelade timmar i switchen?

Medlem

Precis börjat seriöst spela, klivit ut första grottan och hoppat ner. tagit ihjäl första fienden man möter. Sen var jag tvungen att sluta men fortsätter nog senare idag

Provat både switch och på PC med Yuzu, går inte riktigt att motivera att spela det på switch. På PC ser det bättre ut och håller högre FPS och skönare kontroll, men inte stabilt 60 som jag vill. får försöka med inställningar eller så kanske det bara är emuleringen som drar prestanda.
Ska även se till att jag kan växla mellan desktop och Steam deck men där blir det 30FPS.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar