De svåraste uppdragen/banorna du vet!
Crash Bandicoot Remaken av ettan. Behövde plocka hem en mängd banor på kort tid för att kunna ta platinum. Oftast krävdes det perfekta snabba runs från start till slut utan misstag. De hade också lagt med en bana från originalet som togs bort just för att den var för svår.. Säger ändå en hel del med tanke på hur svårt spelet redan är, tex banan i himlen.
Ett av de svårare spelen man klarat till 100%.
Blev förvånad över hur svåra många banor var. Minns inte originalet som särskilt svårt men det var det tydligen!
Newfoundland i XCOM: Enemy Unknown/Within.
Med lite dålig timing och en halvkass uppsättning soldater på de högre svårighetsnivåerna är det ett rent helvete.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Minns nån av de senare banorna i Rayman 1 som helt jävla omöjlig. Klarat ut det i vuxen ålder, men då med quick save via emulator
Första rayman är galet svårt. Även Earthworm jim 1-2.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Var det inte så att det uppdraget blev extra svårt om man hade en piratkopierad version?
Det hade jag, så det kan varit därför. Fick dra ner ett save som hade klarat banan.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Personen i videon får det att se enkelt ut, men själv dog jag nog minst 20 gånger på dessa banor innan jag till slut klarade dom..
Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer
Nån nämnde landning i Top Gun på NES. Det var väl en guidad körlektion för att landa i detta:
https://www.lemonamiga.com/games/media/boxes/full/falcon_01.j...
Det krävdes koncentration, precis som i F16 Combat pilot.
Men i Falcon så kunde du flyga fram till landningsbanan, fälla ner hjulen stänga av motorn, hålla ner HELP (som rätade upp planet) och du föll sakta ner och landade perfekt utan problem
Det krävdes koncentration, precis som i F16 Combat pilot.
Men i Falcon så kunde du flyga fram till landningsbanan, fälla ner hjulen stänga av motorn, hålla ner HELP (som rätade upp planet) och du föll sakta ner och landade perfekt utan problem
OCH DET BERÄTTAR DU NU?! Allvar, jag måste ha missat Help-grejen (trots att jag har originalet). Men hela grejen att spaka med digital joystick och väldigt låg fps var... svårt på allvar.
Det är ju inte någon riktig bana, utan ett misstag jag gjorde, men ...
När jag i God of War, som level fyra, gått vilse i en gruva och till sist hittade en dörr som jag hoppades ledde ut. Istället fanns där ett fjäderfä (Valkyria) som jag trodde att man var tvungen att slå för att komma vidare.
Satt i timmar med henne. Tänkte att vilken sadistisk utvecklare gör det så här svårt på story mode?! Till sist blev jag så arg att jag kastade spelskivan i soporna.
Spelade klart spelet något år senare efter att ha köpt det på rea. Men valkyriorna, dem rör jag aldrig igen.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Star Wars: Force Unleashed.
Uppdraget då man ska rycka ner en star destroyer med "kraften", men man använder mus och tangentbord.
Helvete vad jag svor, har egentligen inget minne att jag klarade skitet.
(Pull it out of the sky!)
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Grabben älskar monster trucks så jag köpte Steel titans 2 till honom. Så är det ju klart jag som får låsa upp nya monster trucks och banor åt honom. Spelets fysik gör att, kör man på en liten stubbe eller minsta sten så kan bilen studsa iväg åt alla möjliga håll som om vinden har fått tag i en bit papper. Detta i sig är strunt samma MEN man måste köra några race för att låsa upp saker och det förändrar allt. Spelar ingen roll om du leder eller om det går hur bra som helst, nuddar du en stock eller vad som, så åker du käpprätt åt skogen eller välter. Gör du detta, kan du säga hejdå till någon form av placering där man får poäng. Så man måste så gott som köra perfekta lopp utan fel och frustrationen bara bygger och bygger. Så ja, hela spelet är en stor trigger för att åka spårvagn på mitt humör.
Har gett mig an denna sörja till spel när grabben sover så han inte behöver se pappas frustration
Just an honest man in a leather mask.
Denim demon.
Självmordsbombare för frälsningsarmén.
https://www.dandwiki.com/w/images/1/17/1402379-xcom-enemy-unk...
Newfoundland i XCOM: Enemy Unknown/Within.
Med lite dålig timing och en halvkass uppsättning soldater på de högre svårighetsnivåerna är det ett rent helvete.
Den där banan är dåligt balanserad. Visst är det den där Cryssaliderna spawnar från valen? Den är görbar om man vet vad som händer, för då kan du redan förbereda dig med att börja dra tillbaka trupperna några drag innan, men även ha tillräckligt hög level på dem. Men problemet är att det vet man inte första gången och har du då dina soldater långt fram så blir det ett helvete.
Det som gör den så dålig är att det inte är någon annan bana i spelet som spelas på samma vis. Så spelet bryter lite sin egen game-loop och gör att det blir helt omöjligt att förbereda sig för första gången.
"Writer and Fighter"
Commandos: behind enemy lines är väl det första jag kommer på som var lite väl svårt för min smak när det begav sej.
Men det starkaste minnet av rage i ett spel måste vara Super mario sunshine på gamecube! Inget svårt spel alls direkt men när jag kom till ett ställe där man skulle hoppa zick zack på några plattformar för att komma vidare så bestämde sej kameran ungefär halvvägs varje gång att helt byta vinkel så man inte såg vad man gjorde.. Vet inte om jag gjorde något fel men samma sak hände om och om igen tills det hände en gång för mycket och cd-skivan åkte rakt ner i soporna. Rörde aldrig varken det spelet eller gamecuben igen efter det haha.
Racinguppdraget i Mafia var svårt på precis fel sätt. Mordiska AI-motståndare, en bil som kunde tappa hjul till höger och vänster för ingenting och fysik som kunde balla ur i vilken kurva som helst. Banan slutade med en snäv chikan följt av en skarpt lutande kurva som båda var ren fysik-RNG för att klara så man satt ju på helspänn hela vägen.
Jävlar ja, det var inte kul.
Racinguppdraget i Mafia var svårt på precis fel sätt. Mordiska AI-motståndare, en bil som kunde tappa hjul till höger och vänster för ingenting och fysik som kunde balla ur i vilken kurva som helst. Banan slutade med en snäv chikan följt av en skarpt lutande kurva som båda var ren fysik-RNG för att klara så man satt ju på helspänn hela vägen.
Ja det uppdraget minns man, det var hemskt. Till slut kom jag på att man var tvungen att släppa gasen när man skulle svänga, annars kunde vad som helst hända.
Racinguppdraget i Mafia var svårt på precis fel sätt. Mordiska AI-motståndare, en bil som kunde tappa hjul till höger och vänster för ingenting och fysik som kunde balla ur i vilken kurva som helst. Banan slutade med en snäv chikan följt av en skarpt lutande kurva som båda var ren fysik-RNG för att klara så man satt ju på helspänn hela vägen.
Klarade det på försök 1.. men jag är ju bäst så.. tja
Var det inte så att det uppdraget blev extra svårt om man hade en piratkopierad version?
Annars så nominerar jag uppdraget i X-Wing där man ska skydda corvetter. Till och med Lucasarts gick ut sen och sa att uppdraget i princip var omöjligt.
Korolev...
Klarade det genom att låta mig vart ifrån attackvågorna skulle komma, pricka rätt mål med torpeder och styra över all energi från vapen/sköldar till motorerna när jag brände mot nästa våg av anfallare.
Nämns som ett träningsuppdrag i boken Rogue Squadron av Michael A. Stackpole.
https://starwars.fandom.com/wiki/X-Wing:_Rogue_Squadron
Rekommenderar den serien varmt. Den är sammanflätad med serien Wraith Squadron av Aaron Allston som också den är väldigt bra.
Många bra exempel från förr. Något som gjorde mig galen i modern tid är racing i Horizon Forbidden West. Inte svårt, men värdelöst designat. Kastade nästan ut PS5an.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''
Uppdraget Control i Goldeneye 007 N64 då man ska skydda Natalja medan hon hackar datorn...ren och skär frustration, speciellt på original-N64 då man var tvungen att starta om banan varje gång det gick åt skogen.
I nyare spel är det inte så vanligt med frustrerande svåra partier längre, men månens mörka sida/baksida i Super Mario Odyssey var nog senaste gången jag blivit frustrerad över svårighetsgrad, helt enkelt då jag har en reaktionsförmåga med rejäl latens nu på äldre dagar.