Final Fantasy XVI
Striderna år urtåkiga button mashing hack n slash som görs 100 gånger bättre I Devil May Cry.
Tråkiga områden utan fysik. Världen är helt platt och stel och ingenting reagerar på när du slår eller gör massiva attacker. T.ex en trä tunna borde gå sönder om den är i vägen, men nej den är är oförstörbar.
Tråkig linjara kartor.
Kan inte fatta hur detta får 5/5
Den som vet vet.
Har missat denna spel serie helt, kanske dags att testa.
Rekommenderar varmt att köra FFX hd-remaster, finns billigt eller gratis beroende på plattform/tjänst. Väldigt bra och håller än idag.
Annars är FF7 remake grymt, bör också finnas billigt idag
Eller kör 16, spelen är fristående så det spelar egentligen inte så stor roll men vissa röda trådar som löper genom spelen är kul att ta del av om man har erfarenhet av tidigare titlar.
Ännu en dag i paradiset.
Hur är prestandan i 60fps-läget? Demot hade en hel del dippar men det kanske är fixat nu.
Det verkar dippa och gå ner till 720p i upplösning men har du en tv med VRR lär det hjälpa en del. DF har gjort en genomgång.
Det verkar dippa och gå ner till 720p i upplösning men har du en tv med VRR lär det hjälpa en del. DF har gjort en genomgång.
Ajaj, såg deras video nu. Ser inte superbra ut direkt men VRR hjälper upp det hela lite som sagt.
Finns det ingen möjlighet att höja svårighetsgraden då?
Jag finner det helt meningslöst att spela ett RPG utan utmaning.
När du har kört igenom handlingen en gång kan du höja till svårighetsgraden Final Fantasy mode, där fiender blir tuffare och leveltaket höjs (och du kan crafta bättre vapen mm), men tyvärr kan du inte välja det från början. Jag hade gärna sett att det fanns timely rings som också gjorde striderna svårare, det eller att FF mode fanns från början.
Det ska också tilläggas att det inte är säkert att alla upplever utmaningen som så lätt, vilket var en av anledningarna till att betyget inte hoppade ned ett snäpp.
Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.
Striderna år urtåkiga button mashing hack n slash som görs 100 gånger bättre I Devil May Cry.
Tråkiga områden utan fysik. Världen är helt platt och stel och ingenting reagerar på när du slår eller gör massiva attacker. T.ex en trä tunna borde gå sönder om den är i vägen, men nej den är är oförstörbar.
Tråkig linjara kartor.
Kan inte fatta hur detta får 5/5
Det där hänger väl lite på var man kommer ifrån inför spelet. Interaktiva spelvärldar är inte särskilt vanligt i jrpg-världen, och personligen tycker jag inte att det förstör min inlevelse att jag inte kan slå sönder tunnor och bråte i omgivningen.
Jag tycker inte heller att spelområdena är linjära till den grad att det gör det tråkigt att vistas där, men jag hade absolut uppskattat att det fanns lite mer unika saker att göra där. Att följa berättelsen och ge sig efter hunts i spelvärlden är dock till syvende och sist väldigt trevligt.
Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.
Ärligt talat förstår jag inte betyget. Jag har dock bara spelat demot så ta detta med en nypa salt.
Spelet är för lätt och för enkelt. Det finns fler spel som har mycket bättre stridssystem.
Körde igenom lies of P demot innan detta och grafik och spelkänsla var så mycket bättre.
Ett demo ska visa en bra sida av ett spel. Den där drakfighten..var den verkligeen nödvändig? Sikta och buttonmasha på en rörlig sörja av grafik. Man kan göra spel roligare
Men det jag stör mig mest på i de senaste FF-spelen (och samma sak här) är längden på alla filmsekvenser. Det känns som filmsekvenserna bara blir längre samtidigt som man kortar ner på gameplay.
Jag kommer förmodligen plocka upp detta när det reas ut om ett år eller så...
Ärligt talat förstår jag inte betyget. Jag har dock bara spelat demot så ta detta med en nypa salt.
Spelet är för lätt och för enkelt. Det finns fler spel som har mycket bättre stridssystem.
Körde igenom lies of P demot innan detta och grafik och spelkänsla var så mycket bättre.
Ett demo ska visa en bra sida av ett spel. Den där drakfighten..var den verkligeen nödvändig? Sikta och buttonmasha på en rörlig sörja av grafik. Man kan göra spel roligare
Men det jag stör mig mest på i de senaste FF-spelen (och samma sak här) är längden på alla filmsekvenser. Det känns som filmsekvenserna bara blir längre samtidigt som man kortar ner på gameplay.
Jag kommer förmodligen plocka upp detta när det reas ut om ett år eller så...
Jag förstår inte varför folk gillar pizza med banan, men lik förbannat gör dem det ändå.
Ännu en dag i paradiset.
Ajaj, såg deras video nu. Ser inte superbra ut direkt men VRR hjälper upp det hela lite som sagt.
Det verkar dippa och gå ner till 720p i upplösning men har du en tv med VRR lär det hjälpa en del. DF har gjort en genomgång.
Verkar som det är 60 fps i striderna i alla fall. Men i och med att upplösningen går ned så kan det ju vara extremt märkbart med en stor tv.
Var sugen på spelet (även om jag har Xbox), men efter sett stridssystemet, så är jag inte längre lika lockad.
Som några har nämnt, är det ju dumt att det inte finns olika svårighetsgrader. Ett spel på 65 timmar spelar iallafall jag, bara igenom en enda gång. Att då har New Game+ vid andra genomspelningen känns ju korkat för ett RPG av denna storlek.
En annan sak med t.ex. Resident Evil, som är relativt korta spel som man kan spela igenom ett par gånger utan problem.
Verkar som det är 60 fps i striderna i alla fall. Men i och med att upplösningen går ned så kan det ju vara extremt märkbart med en stor tv.
Dynamisk upplösning har väl varit standard sedan de "nya" konsolerna släpptes?
Att spelet kör 60 fps i de viktigaste stunderna sett till gameplay och i övrigt som oftast (?) kör 60 fps är klart godkänt sett till plattformen. Det var samma sak med Elden Ring, som dock presterade något sämre än så överlag.
Tänk om det hade varit låst till max 30 fps, hujedamej.
Ännu en dag i paradiset.
Körde nyss igenom demo...
...och WOW!
Håller det samma klass rakt igenom så är det helt klar basta FF-spelet sen X, kanske till och med sen IX.
Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.
Verkar som det är 60 fps i striderna i alla fall. Men i och med att upplösningen går ned så kan det ju vara extremt märkbart med en stor tv.
Ja oj, verkar vara så olika beroende på. De liknar grafiken vid en oljemålning när de försöker hålla 60 fps och i den öppna världen så kan inte ens VRR rädda frameraten. Intressant val.
Är det bara jag som inte kan läsa så här på morgonen eller?
. I berättelsens början är upplägget tämligen linjärt, för att sedan öppnas upp längre fram. De öppna områdena har samma upptäckarglädje som del tolv och femton bjöd på, men är inte heller lika linjära som i del tio och tretton
Borde det inte stå: har INTE samma upptäckarglädje?
App app app! Du har semester.
Haha men vad har man semestern till då? Spela på jag ska kötta Diablo 4 samt FFXVI så mycket jag kan sen börjar livet igen efter semestern.
Såklart man har planer för semestern men allt inte hugget i sten:-)
Härligt att läsa!
Demot tilltalade mig på alla plan och kände redan där att detta kunde bli årets personliga goty.
Förståeligt att nya riktningen med combat ej är för alla. Blir att åka och köpa detta idag.
Alla 5/5 spel har brister, så förstår ej dem som klagar på betyget, är ju bara positivt att det nämns.
Ifall helhetsupplevelsen är en 5a, så är det ju en 5a.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
65 timmars speltid låter ju alldeles förträffligt! Tänkte inte köpa det än men nu blev jag ju sugen!
Det ska dock tilläggas att det är 65 timmar efter att ha gjort allt sidomaterial och alla hunts, om du bara kör story skulle jag tro att det hamnar någonstans runt 30-35 timmar.
Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.
Dynamisk upplösning har väl varit standard sedan de "nya" konsolerna släpptes?
Att spelet kör 60 fps i de viktigaste stunderna sett till gameplay och i övrigt som oftast (?) kör 60 fps är klart godkänt sett till plattformen. Det var samma sak med Elden Ring, som dock presterade något sämre än så överlag.
Tänk om det hade varit låst till max 30 fps, hujedamej.
Jag har väl inte sagt något annat? Klart ovanligt dock att prestandan blir bättre bara för att man påbörjar en strid - vilket ändå uppskattas.