Tv-spel fysiskt eller digitalt?

Medlem

PC kör jag digitalt

Konsol på fysiskt media, så ofta som möjligt köper jag begagnat om det finns och sen säljer jag vidare om jag inte vill ha spelet i samlingen.

Begagnat är största anledningen till fysiskt

signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Fysiskt är bättre/trevligare, digitalt är smidigare.

Medlem

Köper 99% digitalt nu för tiden. Saknar inte dem "moderna" fysiska kopiorna, det är ändå bara en liten plastförpackning med en skiva. Charmen har liksom försvunnit lite.

Däremot hade jag fortsatt köpa fysiska spel om vi hade haft dem gamla papp-lådorna med ett stort snyggt omslag och en tjock manual man kan bläddra i medan man installerar spelet. Antar att man kan säga att dessa fortfarande finns men då är det dyra samlarversioner i begränsade upplagor.

Medlem

Allt digitalt, av den enkla anledningen att det är så mycket smidigare.
Slippa hålla på med skivor och fordral, installera från 14 olika skivor som ska bytas fram och tillbaka osv.

Av en ren samlaraspekt kan jag fortfarande se att folk vill köpa fysiska kopior, men i övrigt har jag svårt att se nyttan i det.
Om en så stor aktör som Steam skulle gå i graven så inbillar jag mig att det löses för kundernas del på ett eller annat sätt. Har väldigt svårt att se att de stänger ned hela verksamheten och dödar alla servrar.

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Till konsol hade jag satsat på fysiska spel i syfte att kunna låna ut, sälja och för att få ett billigare pris. Det känns som att marknaden för detta är alldeles för liten på PC-fronten för att det skulle vara värt det, i den mån det finns fysiska utgåvor.

För smidighetens skull föredrar jag digitala kopior.

Geeks Gaming

Jag VILL kunna ha allt fysiskt men det är inte smidigt för mig just nu. Därför kör jag digitalt

Medlem

Med tanke på att jag sparade 650kr plus att jag kan sälja det.

Alltid fysiskt.

Kör fysiskt på min Switch i den mån jag kan och det inte är mycket dyrare än digitalt, av någon anledning. Gillar kassetter!

På pc är det bara Steam som gäller och självklart 100 % digitalt, därmed.

Medlem

om man bortser från att fysiskt ofta är billigare, och hela röran med att spel kan försvinna från digitala butiker osv, så förstår jag verkligen inte varför någon skulle föredra fysiskt framför digitalt (förutom möjligtvis special/limited edition-utgåvor och liknande).

fysiskt på PC big-box tiden var en annan sak, då kunde man få coola extragrejer i lådan, fina manualer i färgtryck med mera. allt i en stor fin färggrann låda.

fysiskt idag är en bit plast i en bit plast. noll charm. ser förjävla fult ut i hyllan och tillför noll.

som sagt, det blir ofta billigare att köpa fysiskt idag, så den delen förstår jag, men hela "vill ha nåt att hålla i" argumentet fattar jag inte när det man håller i är lika spännande som en ica plastpåse.

Medlem
Skrivet av quadratis:

om man bortser från att fysiskt ofta är billigare, och hela röran med att spel kan försvinna från digitala butiker osv, så förstår jag verkligen inte varför någon skulle föredra fysiskt framför digitalt (förutom möjligtvis special/limited edition-utgåvor och liknande).

fysiskt på PC big-box tiden var en annan sak, då kunde man få coola extragrejer i lådan, fina manualer i färgtryck med mera. allt i en stor fin färggrann låda.

fysiskt idag är en bit plast i en bit plast. noll charm. ser förjävla fult ut i hyllan och tillför noll.

som sagt, det blir ofta billigare att köpa fysiskt idag, så den delen förstår jag, men hela "vill ha nåt att hålla i" argumentet fattar jag inte när det man håller i är lika spännande som en ica plastpåse.

De flesta PS5 spel och 99% av switch spelen går att spela offline även utan servrar, de digitala blir obrukbara om servrarna stänger. Många av spelen kräver att man har det inställt som hemma konsol för att ens kunna spela sina spel offline. På switch bevövs knappt någon installation heller och tar mindre på hårddisken. Min Series X, Series S och PS5 har alltid fulla hårddiskar

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

PC kör jag digitalt

Konsol på fysiskt media, så ofta som möjligt köper jag begagnat om det finns och sen säljer jag vidare om jag inte vill ha spelet i samlingen.

Begagnat är största anledningen till fysiskt

+1 håller med fullständigt.

Drömmen vore om PC också kunde ha vissa spel på SD-kort. Så kan man sticka det i skärmen eller liknande så man slipper kravla under bordet.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Kör fysiskt på min Switch i den mån jag kan och det inte är mycket dyrare än digitalt, av någon anledning. Gillar kassetter!

På pc är det bara Steam som gäller och självklart 100 % digitalt, därmed.

Ja, gillar kassetterna jag med. Känns lyxiga eller "riktiga" på nått sätt. Rejält, kanske man skulle kalla det. Skivor har jag aldrig riktigt gillat lika mycket, alltid tyckt de känts lite plast-skräpaktiga. PC bekymrar jag mig inte om då jag inte ens köper ett PC-spel per år.

Medlem

Köper mest digitalt men jag gillar att ha spel på skiva i bokhyllan sen är det ju något speciellt med att pilla bort plasten på ett nytt spel.

Medlem

Endast digitalt. Vet inte exakt när jag gick över helt, skedde nog över tid, men skulle aldrig vilja gå tillbaks till fysiska utgåvor idag.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag spelar på PS5 och köper nästan uteslutande fysiska spel. De gångerna jag köper digitalt handlar det om indiespel eller andra spel som inte går eller är svåra att få tag i på skiva.

Handlar en hel del begagnat och säljer även själv samt lånar ut och lånar spel av polare.

Som aktuellt exempel budade jag hem Astro Bot på Tradera för 570kr ett par veckor efter release vilket är 200kr billigare än på PS Store. Nu kommer jag att sälja det vidare, alternativt byta in det, hos en butik där jag bor som säljer/köper begagnade tv-spel. Jag inser att alla inte har den möjligheten eftersom sådana ställen är på utdöende men jag älskar att jag fortfarande kan göra detta 2024 och vill fortsätta med det så länge det går.

Behåller såklart många av spelen jag köper också, men ser ingen anledning att köpa digitalt eftersom det oftast är dyrare. Ett fysiskt spel kan jag som det ser ut nu sälja vidare efter genomspelning eller om jag inte tycker om det och jag må vara gammaldags där men jag vill ha mina spel på skiva.

Ett undantag var Alan Wake 2, som ju enbart släpptes digitalt och som jag hade sett fram emot länge, men det var senaste gången jag köpte digitalt. Nu är även det släppt på skiva men hade inte tålamodet att vänta på det.

Tv-spel blir lätt en dyr hobby och jag vill inte lägga 800kr på något digitalt som jag kan få för låt säga 600 eller 650 på skiva.

KoP
Medlem

Länge sen jag köpte något spel på skiva då jag tycker spel ifrån dom stora drakarna har stagnerat och det finns aldrig fysiska utgåvor av alla indiespel jag plöjer igenom, så digitalt får det bli.

Skrivet av Majoren:

Ja, gillar kassetterna jag med. Känns lyxiga eller "riktiga" på nått sätt. Rejält, kanske man skulle kalla det. Skivor har jag aldrig riktigt gillat lika mycket, alltid tyckt de känts lite plast-skräpaktiga. PC bekymrar jag mig inte om då jag inte ens köper ett PC-spel per år.

Kassetter och Nintendo känns ju nostalgiskt, liksom! 😅😂

Medlem

Jag vill ha fysiskt men är tvungen att köpa digitalt numera

Medlem

Jag köper nästan alltid fysiskt. Enbart pga att de går att sälja när man är klar och då brukar kostnaden för mig hamna på ca 200kr/spel.
Enda gångerna jag köper digitalt är när de går att köpa på rean med typ 80% rea.

phi
Medlem

Senast jag köpte något fysiskt var till Xbox One när den kom. Så mer än 10 år sen nu antar jag.

12
Skriv svar