Baldur's Gate 3 – FZ ger 10 videotips som förenklar ditt äventyr!

Robot
Baldur's Gate 3 – FZ ger 10 videotips som förenklar ditt äventyr!
Medlem

Tack för detta! Kommer jag att gilla Baldur’s Gate 3 om jag tycker Divinity Original Sin 2 verkar rätt trist? Köpte det för att ”öva” lite inför BG3.

Medlem

Bra tips, kommer kika på detta igen när jag ska spela 3an. Håller på med Baldurs Gate 2 just nu och det kanske blir fler av de gamla D&D-spelen innan det är dags för 3an för min del (även om det är lite svårt att hålla sig).

Medlem

Hade helt missat att man kunde hovra med musen på alternativen i konversationerna och se ens förutsättningar på tärningen. Det tackar vi för

Medlem

Tack för tipsen!
Vid 2 minuter in i klippet blir det dock svårt att höra vad som sägs på grund av hög dramatisk musik.

Medlem
Skrivet av stephan900:

Tack för tipsen!
Vid 2 minuter in i klippet blir det dock svårt att höra vad som sägs på grund av hög dramatisk musik.

Ja, noterade det också, känns som att något blev lite vajs i klippningen där!

Moderator
Skrivet av stephan900:

Tack för tipsen!

Jag måste haft semester för länge. Löser detta genast!

Moderator

Nu är ordningen återställd. Tack för att ni gjorde oss uppmärksamma! Må nu detta klipp hjälp många hjältar på traven!
Härnäst håller jag på med en video som förklarar tärningsmekaniken i spelet. Eftersom jag rollspelat sen jag var 9 känns detta verkligen som hemmaplan.

Redaktör

Uppdaterad film uppe, tack vare snabb Wakkaah.

Skrivet av Wakkaah:

Länken ligger nere någon minut. Bör vara uppe igen ca 18:15. Ursäkta misstaget!

signatur
Medlem

All den där maten i en kista som du vill skicka till camp…
Håll inne shift och högerklicka på den längst ut för att markera alla innan du väljer ”send to camp”.

Medlem

Glöm inte att man kan plocka upp större objekt. Såsom tunnor med eldvin, krut och olja. Dessa kan kastas alt. placeras i förtid innan strid för att göra det lite jämnare…

Medlem

Long rests har tyvärr en viss (om än förvisso kanske inte alltid stor, beroende hur på du ser det) inverkan på spelvärlden, som ett tidigt exempel från akt 1 där jag sparade precis innan och testade både med och utan en long rest:

Absolut-fanatikerna Brynna och Andrick står över deras döende frände tillika bror Edowin och pratar med honom/försöker rädda honom. Om du närmar dig startar en konversation automatiskt där du kan antingen hamna i strid med dem, övertyga dem att hämnas sin bror eller få dem att springa därifrån. Du kan även lära dig lite mer om denne Absolute i konversationen.

Om du tar en long rest innan du kommer fram till dem står syskonen inte kvar och brodern ligger död.

Det är som nämnt kanske inte en jättestor grej, men samtidigt finns flera sådana saker som spelet pysslar med i bakgrunden utan att tala om eller indikera på något sätt överhuvudtaget (bristen på tideräkning gör det i praktiken omöjligt som spelare att hålla koll på den typen av saker), så att ta en long rest kan ha konsekvenser man inte märker. Apropå - turordningsbaserat läge pausar inte spelvärlden annat än i ens egen närhet, värt att tänka på så till den grad att det nästan kan anses vara ett tips. Testade igår då det är det enda sättet att ens försöka, och en elemental patrullerade glatt runt i bakgrunden medan jag var i TB-läge.

Annars är ett tips moddar.
Började själv bli skapligt less på att karaktärerna inte kunde torka av sig blod och skit i ansiktet efter strider (trots att trasor finns att loota ungefär precis överallt), och någon inställning för att få bort sådant lyste med sin frånvaro, så en mod löste biffen i stället. Finns i variant som tar bort det helt eller reducerar det i varierande grad. Smidigt att lägga in och har inte sönder achievements.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Mjo, precis som @Pettson här sa, jag märkte samma problem ett par gånger i mina andra playthrough. Lirar en Sorcerer och var lite väl slösaktig med mina spellslots, sov på tok för mycket där ett tag vilket .. påverkade en hel del saker negativt iom att jag gick till sängs istället för att ta tag i situationen.

Bra idé är väl att: "save often and in different slots". Extra viktigt kring tidskänsliga quests.

Förutom det, suverän video som dessutom inte spoilar något, awesome.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Mjo, precis som @Pettson här sa, jag märkte samma problem ett par gånger i mina andra playthrough. Lirar en Sorcerer och var lite väl slösaktig med mina spellslots, sov på tok för mycket där ett tag vilket .. påverkade en hel del saker negativt iom att jag gick till sängs istället för att ta tag i situationen.

Bra idé är väl att: "save often and in different slots". Extra viktigt kring tidskänsliga quests.

Förutom det, suverän video som dessutom inte spoilar något, awesome.

Jag håller helt med i att @Wakkaah slängt ihop en bra video - lagom kompakt, lättbegriplig och utan några direkta spoilers.
Känns nästan som vi borde ha en DnD/TTRPG-tråd på forumet, jag har länge velat kasta (some pun intended) mig in lite mer i den världen.

signatur

Moderator

Kul att filmen uppskattas!
Med att vila mycket menar jag kanske jag skulle ha kallat det för "var inte rädd för att vila" istället för att vila mycket. JAg menar inte att man ska okynnesvila, bara för att man längtar efter sin sovsäck!

Medlem

Ett "tips" till (mer gnäll från mig på BG3, oväntat 😅) är att inte pilla för mycket med/vänja sig för mycket vid ens action bars om man inte är spellcaster.

Varje gång man byter vapen (och ja, det inkluderar om man väljer "toggle light source" för att temporärt plocka fram en fackla, av någon ¤%&/ anledning) försvinner eventuella förmågor kopplade till det vapnet man byter ut, och de som finns på det nya vapnet slängs in där spelet tycker. Första lediga rutorna längst till vänster verkar det som. Byter man tillbaka kommer spelet inte ihåg var du hade dessa förmågor, utan slänger in dem på andra ställen.

Att behöva flytta tillbaka mina abilities jag har på mitt vapen bara för att min karaktär plockar fram en fackla och sen byter tillbaka till vapnet är brutalt irriterande. Att behöva göra det varje gång man växlar är rent ledsamt.

Och innan någon flikar in det (och utan att spoila för mycket) - det finns tillfällen då det faktiskt behövs riktiga ljuskällor och inte bara darkvision. Visst har magiker av olika slag en del spells som kan hjälpa till, men jag är inte riktigt vän med dem. (Light, exempelvis kastas godtyckligt av spelet enbart på vapen i main hand, och ljuskällan försvinner om man byter vapenset, trots att vapnet med Light på hänger på ryggen - något som inte riktigt stämmer överens med hur reglerna beskriver trollformeln. Den ska gå att använda på alla föremål av en viss storlek, och det krävs att de är helt övertäckta för att ljuset ska försvinna.)

signatur

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Tack för detta! Kommer jag att gilla Baldur’s Gate 3 om jag tycker Divinity Original Sin 2 verkar rätt trist? Köpte det för att ”öva” lite inför BG3.

Jag köpte divinity's reach 1 när det kom. Gillade det inte då. Köpte tvåan 1 år efter releasen, orkade inte längre än level 3 typ.
Köpte BG3, har inte spelat något annat spel knappt sen jag köpte det. Jag vet inte vad det är, om det är att storyn är tillfredsställande, valen man kan göra eller djupet. Men det är ett av dom bästa spelen jag spelat och jag ska precis börja på act 3. Kommer spela igenom det igen.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Long rests har tyvärr en viss (om än förvisso kanske inte alltid stor, beroende hur på du ser det) inverkan på spelvärlden, som ett tidigt exempel från akt 1 där jag sparade precis innan och testade både med och utan en long rest:

Jag är rätt säker på att det också är precis det här som får vissa spelare att tycka att romance kommer väldigt tidigt medans andra inte upplever det så. Många companion interaktioner är låsta till long rest, vilket gör att om man gör det ofta så kommer man bara ett par timmar in i spelet få interaktioner med companions där dom pratar som att ni har känt varandra länge och well, andra effekter av det. När man bara har spelat ett par timmar känns det lite fel att såna interaktioner händer.

Medlem
Skrivet av waeress:

Jag är rätt säker på att det också är precis det här som får vissa spelare att tycka att romance kommer väldigt tidigt medans andra inte upplever det så. Många companion interaktioner är låsta till long rest, vilket gör att om man gör det ofta så kommer man bara ett par timmar in i spelet få interaktioner med companions där dom pratar som att ni har känt varandra länge och well, andra effekter av det. När man bara har spelat ett par timmar känns det lite fel att såna interaktioner händer.

Ja, jag misstänker att det är en av faktorerna - samtidigt känns det som en del blir väldigt tidigt och krystat ändå trots att jag drar mig för att ta long rests (av anledningarna nämnda ovan), så en del är nog bara kopplat till approval-mätaren.

Hade bra mycket hellre haft så gott som allt sådant låst till faktisk progress (som det är för en del NPCer i spelet, håller det vagt för att inte spoila något) så att det inte blir hoppa i sänghalmen knappt någon timme efter man kommit av stranden i början (fick en invit inte långt efter det av en av mina kompanjoner, trots att jag knappt tagit en enda long rest vid det laget, dock hade jag vid så gott som alla tillfällen valt konversationsalternativ och handlingar som de gillade).

Jag förstår dock att kontinuitet kan vara svårt att få till i ett spel med så här otroligt många skilda val som det faktiskt har. Har märkt av lite fler sådana grejer (en av mina kompanjoner har en konstant pratbubbla över sig trots att han inte har något nytt att säga exempelvis, och oavsett vad jag väljer när jag pratar med honom, oavsett i vilken ordning, försvinner den inte efter konversationen - hjälper inte heller att skicka tillbaka honom till lägret, prata med honom där och sen ta tillbaka honom till partyt).

Åh, ett... "tips" (mer gnäll) till:
Se till att du är beredd på att spells du koncentrerar dig på tappas om du byter region. Kul att förlora en hög level spell slot bara för att spelet inte tycker du ska få koncentrera dig när du byter område. Detsamma gäller (som jag tidigare nämnt) kompanjoner som skickas tillbaka till lägret - i det fallet finns lite balanseringsskäl, då du annars hade kunnat använda alla karaktärer i lägret för att slänga på buffs och sedan skicka tillbaka dem och inte riskera att koncentrationen bryts då de inte deltar i strider o.s.v.. Men inte ens spells som bara gäller dem själva kan de koncentrera sig på.

Se också till att ha koll på vad ditt party koncentrerar sig på, för spelet talar sällan om det för dig - om du är inne i gränssnittet för att slå en d20 så kan du välja att slänga på ex. Guidance direkt i gränssnittet, men den bryter eventuell koncentration, och spelet visar inte på något sätt om karaktären som kastar Guidance redan koncentrerar sig på något annat.

signatur

Medlem

Wow, kan man kasta potions i marken? Vet att det gick i Divinity Original Sin 1&2, men när jag testat hela kompisar så i Baldur's Gate 3 har jag inte lyckats, vilket förvånade mig. Måste testa igen, omedelbart.

Visste inte heller att man kunde hovra med musen över dialogval så man ser de faktiska procentchanserna.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Absolut-fanatikerna Brynna och Andrick står över deras döende frände tillika bror Edowin och pratar med honom/försöker rädda honom. Om du närmar dig startar en konversation automatiskt där du kan antingen hamna i strid med dem, övertyga dem att hämnas sin bror eller få dem att springa därifrån. Du kan även lära dig lite mer om denne Absolute i konversationen.

Om du tar en long rest innan du kommer fram till dem står syskonen inte kvar och brodern ligger död.

Det är som nämnt kanske inte en jättestor grej, men samtidigt finns flera sådana saker som spelet pysslar med i bakgrunden utan att tala om eller indikera på något sätt överhuvudtaget (bristen på tideräkning gör det i praktiken omöjligt som spelare att hålla koll på den typen av saker), så att ta en long rest kan ha konsekvenser man inte märker.

Hade inte reflekterat över det tidigare, men det där är ju ett sånt lysande exempel på varför Baldur's Gate 3 är så jäkla grymt!

Att tiden under en long rest kan gå framåt i världen och att händelser som kan vara ofördelaktiga för spelaren då kan ske. Den funktionen gör spelet och världen mycket mer dynamiskt och levande. Nåt liknande skulle de aldrig tillåta i ett Blizzard- eller Ubisoft-spel.

signatur

Memento Mori

Medlem

Tack för grymma tips, här kommer ett par till:
1. Använd Dip (bonus action) för att dippa ditt vapen (gäller både närstrids- och distansvapen) i facklor, candles, eld på mark eller acid etc för att boosta din skada med 1d4. Tända o släcka facklor kostar heller ingen action eller bonus action, och inte heller kostar det dig action att lägga ut ett candle på marken för att dippa o sedan attackera.

2. Håll inne Left Shift för att visa vilken grad av ljus som finns på en viss plats (där musen pekar). Använd detta för att avgöra om du är dold eller synlig, och var du vill positionera dig för att få del av bonusar som endast träder i kraft då du är i skugga eller mörker.

3. Du kan plocka upp och lägga ut tunnor med sprängmedel etc när du vill ambusha någon.

4. Grease antänder direkt om det kastas på öppen eld, vilket skadar allt i sin väg.

5. Du kommer längre genom att hoppa (bonus action Jump) som första gärning jämfört med att bara använda Movement. Genom att flyga kommer du ännu längre, och du kan se innan du släpper/klickar hur mycket av din movement som kommer användas genom att titta nere i höger hörn på den blåa cirkeln (ljusblå indikerar hur mycket som kommer användas).

6. Du behöver inte ta alla fights, och ofta är en konversation ett bättre sätt att undanröja en speciell fiende.

7. Du kan hyra nya hjältar eller respecca alla dina karaktärer till vilken klass du vill (eller testa nya spells o taktiker!) via Withers i ditt läger så fort du funnit honom. Tror inte det finns nån begränsning i antal gånger det kan användas. <3

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Hade inte reflekterat över det tidigare, men det där är ju ett sånt lysande exempel på varför Baldur's Gate 3 är så jäkla grymt!

Att tiden under en long rest kan gå framåt i världen och att händelser som kan vara ofördelaktiga för spelaren då kan ske. Den funktionen gör spelet och världen mycket mer dynamiskt och levande. Nåt liknande skulle de aldrig tillåta i ett Blizzard- eller Ubisoft-spel.

Eller så kan man göra som typ alla andra CRPG (inte att förväxla med ARPG så som Diablo) genom historien gjort - ha en "riktig" klocka. Vet inte riktigt varför Larian är så jäkla allergiska mot det, inte minst med tanke på att regelsystemet de baserar sitt spel på den här gången (DnD5E) faktiskt bygger på att det finns ett tidsflöde även på lite längre sikt än bara några rundor.
Varken Blizzard eller Ubisoft har direkt släppt några CRPG att tala om, så det finns inte så mycket att jämföra med där.

signatur

Moderator

Kul med alla extratips som trillar in. Får jag vädja om att ni också slänger upp dem som kommentarer under filmen så folk som inte hänger i forumet också kan ta del av allt geni som kommer från FZ?

ps. ny jättenördig film om BG3 på g. Släpps förhoppningsvis innan veckan är över.

Medlem

Tackar för alla tips! Väntar ivrigt på PS5-versionen. Slog till på deluxe så man kan börja lite tidigare

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Gillade du inte DO2 kommer du definitivt inte gilla BG3 då det är exakt samma spel med ett nytt skin och extra av allt som var i DO2... hade det inte hetat BG3 så hade det kunna vara DO3, vill du ha ett BG som de klassiska spelen så är detta inget för dig. Detta har inga likheter med gamla BG. Gillar du sådana spel hade du haft roligare med Pillars of Eternity 1 & 2 och Tyranny tex.

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Skrivet av robbis:

Gillade du inte DO2 kommer du definitivt inte gilla BG3 då det är exakt samma spel med ett nytt skin och extra av allt som var i DO2... hade det inte hetat BG3 så hade det kunna vara DO3, vill du ha ett BG som de klassiska spelen så är detta inget för dig. Detta har inga likheter med gamla BG. Gillar du sådana spel hade du haft roligare med Pillars of Eternity 1 & 2 och Tyranny tex.

Jag skulle nog å andra sidan säga att det är ganska betydande skillnader i spelen som gör att om man tyckte DOS2 verkar lite trist att det finns en bra chans att man får en helt annan upplevelse med BG3. Det är ett helt annat produktionsvärde i BG3 med bl.a. röstskådisar på alla karaktärer, ett regelsystem baserat på D&D 5E med strider som har en vertikalitet som gör dem (enligt mig i alla fall) väldigt annorlunda från DOS2.

Fast det beror ju lite på exakt vad du tyckte var trist med DOS2. Jag hade själv svårt att komma in i DOS2 och det tog mig på tok för många försök, medan BG3 åt mig upp med hull och hår och nu sitter jag här 137h senare och är någonstans i mitten på Act 3

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag skulle nog å andra sidan säga att det är ganska betydande skillnader i spelen som gör att om man tyckte DOS2 verkar lite trist att det finns en bra chans att man får en helt annan upplevelse med BG3. Det är ett helt annat produktionsvärde i BG3 med bl.a. röstskådisar på alla karaktärer, ett regelsystem baserat på D&D 5E med strider som har en vertikalitet som gör dem (enligt mig i alla fall) väldigt annorlunda från DOS2.

Fast det beror ju lite på exakt vad du tyckte var trist med DOS2. Jag hade själv svårt att komma in i DOS2 och det tog mig på tok för många försök, medan BG3 åt mig upp med hull och hår och nu sitter jag här 137h senare och är någonstans i mitten på Act 3

Håller med. Tonen i storyn, interaktionerna med npc osv är dessutom helt annorlunda än DOS1-2. DOS är tungt på det humoristiska och bitvis flamsiga. BG3 är mycket mer seriöst.

1
Skriv svar