Valet i USA och svensk media.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av HinduTimes:

McCain.

[http://www.aftonbladet.se/nyheter/usavalet/article3300558.abP...]

Vikten av erfarenhet, jojo, men allt har fan en gräns.

Så nu är Aftonbladet en "trovärdig" källa helt plötsligt? ..kanske bara när det passar dina intressen.

Jag refererade till hennes citat om guds superplan. Det har ingenting med aftonbladets vinkling att göra. Kriget mot Ryssland kan vara taget ur kontext, men jag blir rädd när hon frånsäger sig allt ansvar för hennes handlingar genom guds plan för världen.

Filmen på McCain visar på dåligt omdöme. Det säger ingenting om hans kompetens, den har jag aldrig ifrågasatt. Jag ifrågasätter hans värderingar, jag håller inte med om hans politik. Om ni själva gör det så bör ni beskylla moderaterna för att vara kommunister.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Inaktiv

Är man "FÖR" McCain då tycker jag inte man kan säga så mycket negativt om Bush, dom är ju för fan av samma kaliber.

Är inte IRAK konflikten den största boven i USA's ekonomi?

Hur kan då McCain stimulera USA's ekonomi till det bättre?

Säger inte att allt kommer att bli guld å gröna ängar om Obama vinner men om det är något USA behöver så är det en ny start å det är där Obama kommer in och det är min ekvation till en bättre ekonomi.

Hela argumentet till invasionen i IRAK var ju ett stort skämt å den här gamla dinosaurien (McCain) vill ju fortsätta med något som fick i stort sett hela världen att hata en annan gammal retard.

Förstå att USA behöver popularity points just nu å det kommer dom endast få med en president som Obama (eller Hillary Clinton om hon nu hade kommit så långt) i nuläget. Sen om Obama inte blir en utav dom bättre i historien så tror jag ändå att det kommer gynna USA i längden.

Men vem fan vet egentligen allt e ju fan upp å ner i den här världen ändå.

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Men vem fan vet egentligen allt e ju fan upp å ner i den här världen ändå.

Filosofiinlägg: Visst kan det vara svårt att veta saker och ting när allt svänger fram och tillbaka men trixet för att inte följa med ner i avgrunden är att inte lyssna på media när de varnar om hårda tider, trånga toppluvor och trasigt lego - Betala dina extra hundralappar varje månad om dina kostnader mot all förmodan skulle öka men fortsätt leva som du alltid gjort och mer förmodligen än eventuellt så undviker vi en recession.

Låt inte medierna nyttja din inbyggda fårmentalitet för att skrämma dig att göra som alla andra.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av MillionStylez:

Men vem fan vet egentligen allt e ju fan upp å ner i den här världen ändå.

Filosofiinlägg: Visst kan det vara svårt att veta saker och ting när allt svänger fram och tillbaka men trixet för att inte följa med ner i avgrunden är att inte lyssna på media när de varnar om hårda tider, trånga toppluvor och trasigt lego - Betala dina extra hundralappar varje månad om dina kostnader mot all förmodan skulle öka men fortsätt leva som du alltid gjort och mer förmodligen än eventuellt så undviker vi en recession.

Låt inte medierna nyttja din inbyggda fårmentalitet för att skrämma dig att göra som alla andra.

Fast nu rör det sig inte om någon slags aftonbladetjournalistik utan problemen finns och tär redan på folks ekonomi. Och jobbigare blir det för vissa.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=831631

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Fast nu rör det sig inte om någon slags aftonbladetjournalistik utan problemen finns och tär redan på folks ekonomi. Och jobbigare blir det för vissa.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=831631

Jag påstår inte att "aftonbladsjournalistik" ligger bakom några falska rykten utan grund - Jag menar att om man lyssnar för mycket på alla prognoser kring höjda räntor, dyrare råvaror, bristen på olja, arbetslöshet osv, osv - Om man lyssnar för noga så tror jag att många av dessa spekulationer blir värre än de hade varit om inte hysteri kring ämnet hade skapats av media.

Du läser att räntan förmodligen kommer höjas så och så mycket, du läser ett räkneexempel på hur mycket "du" kommer att få betala osv - Utan att du egentligen märkt av något kommer du att börja samla dina pengar på hög, du skär ner på ditt konsumerande, du lånar inga pengar osv eftersom media har skrämt dig med vad som komma skall och då, tillslut, om tillräckligt många blir rädda nog... får de rätt.

Systemet ser ut så här, be mig inte förklara men konjunktursvängningar är nödvändiga för att modellen skall fungera, det vi kan göra är att försöka minska dalarna och kapa topparna så att vi får en så jämn tillvaro som möjligt.

Min uppmaning är att inte bli så skrämd, bli inte så påverkad att du blir en del av problemet. Hoppa inte på tåget. Dessa prognoser är lite som Freddy Kreuger - De blir bara farliga om du tror på dem.

Folk älskar att gnälla, de tar orationella beslut (politiskt) över ett par hundralappar samtidigt som de köper bag-in-box till helgen. De allra flesta har råd att tackla en lågkonjunktur med relativt oförändrad köpkraft, det tror jag bestämt.

Låt mig också tillägga att jag har lån i miljonklass, jag är inte högavlönad, jag bor ensam, jag är i färd med att byta jobb - Dessutom kan jag kasta in att jag är uppväxt bredvid min bror med en förälder med ett städjobb på halvtid, jag vet vad det innebär att "vara fattig" i Sverige - Jag har upplevt ett gäng lågkonjunkturer både som barn, som student och som arbetande.

Var inte rädda. Tänk efter två gånger innan ni lånar pengar till ett nytt hus men tveka inte att köpa en playstation.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av MillionStylez:

Men vem fan vet egentligen allt e ju fan upp å ner i den här världen ändå.

Filosofiinlägg: Visst kan det vara svårt att veta saker och ting när allt svänger fram och tillbaka men trixet för att inte följa med ner i avgrunden är att inte lyssna på media när de varnar om hårda tider, trånga toppluvor och trasigt lego - Betala dina extra hundralappar varje månad om dina kostnader mot all förmodan skulle öka men fortsätt leva som du alltid gjort och mer förmodligen än eventuellt så undviker vi en recession.

Låt inte medierna nyttja din inbyggda fårmentalitet för att skrämma dig att göra som alla andra.

Fårmentalitet? Ska jag ta det som en diss?

Behåll dina Filosofiinlägg för dig själv, OK!

Jag jobbar på Volvo i Göteborg, Castor!! Nattskift!!

Need i say more?

Vi är ägda av Ford, dollarn äger oss, inklusive mitt personliga välstånd i lilla Göteborg.

Nu när det går dåligt för USA's ekonomi så går det dåligt för Volvo å alla detaljer om höjda bensinpriser å fel satsningar på motorer osv skippar jag.

Nattskiftet jag jobbar på läggs ner helt enkelt pga att vi förlorar så mycket pengar för att vi inte är valuta försäkrade. Massvis med människor som fått sparken i lilla Göteborg som sitter med barn å bolån osv mycket tråkigt. Jag hade turen å få en tjänst på dagskiftet för att jag är bäst i hela världen... bla bla bla

Men allt jag ville säga var att går det bra för USA så går det bra för mig.

Så NEJ ge mig fan inte en republikan till, Bush har fan rört om hela världsekonomin så hårt så att tusentals människor i Göteborg har blivit berörda.

Media är fan helt ointressant man borde ju ha en hyfsad förmåga att bedöma själv av allt som händer runt omkring en.

Inaktiv

Att marknaden svänger beror på att folk blir rädda, JA.

Man ska bara vara lugn å spendera pengar som vanligt ja, men vad gör man om det inte finns några EXTRA pengar då?

I KNOW THAT!

Medlem
Skrivet av ScarFace:

Sarah Palin är väl rätt MILFig?

hon är även totalt väck i skallen, borderline Psykopatiska fanatiker, borde fan institutionalisera hela kristna högern i USA.

Det gäller förövrigt resten av världen, Religion är tecken på mental ohälsa.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Fast nu rör det sig inte om någon slags aftonbladetjournalistik utan problemen finns och tär redan på folks ekonomi. Och jobbigare blir det för vissa.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=831631

Jag påstår inte att "aftonbladsjournalistik" ligger bakom några falska rykten utan grund - Jag menar att om man lyssnar för mycket på alla prognoser kring höjda räntor, dyrare råvaror, bristen på olja, arbetslöshet osv, osv - Om man lyssnar för noga så tror jag att många av dessa spekulationer blir värre än de hade varit om inte hysteri kring ämnet hade skapats av media.

Du läser att räntan förmodligen kommer höjas så och så mycket, du läser ett räkneexempel på hur mycket "du" kommer att få betala osv - Utan att du egentligen märkt av något kommer du att börja samla dina pengar på hög, du skär ner på ditt konsumerande, du lånar inga pengar osv eftersom media har skrämt dig med vad som komma skall och då, tillslut, om tillräckligt många blir rädda nog... får de rätt.

Systemet ser ut så här, be mig inte förklara men konjunktursvängningar är nödvändiga för att modellen skall fungera, det vi kan göra är att försöka minska dalarna och kapa topparna så att vi får en så jämn tillvaro som möjligt.

Min uppmaning är att inte bli så skrämd, bli inte så påverkad att du blir en del av problemet. Hoppa inte på tåget. Dessa prognoser är lite som Freddy Kreuger - De blir bara farliga om du tror på dem.

Folk älskar att gnälla, de tar orationella beslut (politiskt) över ett par hundralappar samtidigt som de köper bag-in-box till helgen. De allra flesta har råd att tackla en lågkonjunktur med relativt oförändrad köpkraft, det tror jag bestämt.

Låt mig också tillägga att jag har lån i miljonklass, jag är inte högavlönad, jag bor ensam, jag är i färd med att byta jobb - Dessutom kan jag kasta in att jag är uppväxt bredvid min bror med en förälder med ett städjobb på halvtid, jag vet vad det innebär att "vara fattig" i Sverige - Jag har upplevt ett gäng lågkonjunkturer både som barn, som student och som arbetande.

Var inte rädda. Tänk efter två gånger innan ni lånar pengar till ett nytt hus men tveka inte att köpa en playstation.

Ja du har helt rätt i att man inte behöver överreagera men samtidigt glömmer du nog bort hur pass ansträngd ekonomin kan vara för en del redan innan och dessa människor har inte någon Playstation i tankarna. Det billigaste riset i den billigaste affären finns däremot med på inköpslistan. För dessa människor är situationen inget vidare idag kan jag tänka mig. Medelklassen klarar sig väl ganska bra än så den typen av gåvor har denna grupp säkert råd med.

F.ö. intressant sammanträffande. Jag har också haft en förälder som städat om kvällarna efter jobbet för att få ekonomin att gå ihop. Härligt.

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Fårmentalitet? Ska jag ta det som en diss?

Jag har pratat om fårmentalitet tidigare, jag menar alltså att människor "gör som alla andra" utan att själva tänka efter - Det avsåg inte dig specifikt och var/är ingen diss.

Skrivet av MillionStylez:

Behåll dina Filosofiinlägg för dig själv, OK!

Du känner verkligen inte mig. Skäller du på värdret också?

Skrivet av MillionStylez:

Jag jobbar på Volvo i Göteborg, Castor!! Nattskift!!
Need i say more?

Förmodligen eftersom all information jag tar hem från det uttalandet är att du jobbar på volvo... nattskift.

Skrivet av MillionStylez:

Vi är ägda av Ford, dollarn äger oss, inklusive mitt personliga välstånd i lilla Göteborg.

Nu när det går dåligt för USA's ekonomi så går det dåligt för Volvo å alla detaljer om höjda bensinpriser å fel satsningar på motorer osv skippar jag.

Man behöver inte jobba i ett amerikanskt företag för att drabbas av konjunktursvängningar i USA, det blir bara mer uppenbart.

Skrivet av MillionStylez:

Nattskiftet jag jobbar på läggs ner helt enkelt pga att vi förlorar så mycket pengar för att vi inte är valuta försäkrade. Massvis med människor som fått sparken i lilla Göteborg som sitter med barn å bolån osv mycket tråkigt. Jag hade turen å få en tjänst på dagskiftet för att jag är bäst i hela världen... bla bla bla

Jag har inte påstått att det inte finns folk som har det tufft när svårare tider rullar in men det gäller långt ifrån alla - Du, tex, har du förändrad köpkraft efter alla dessa vaningar? Förmodligen inte men eftersom du är skrämd håller du igen med dina pengar - helt naturligt men om alla gör det med måtta blir skadan inte lika stor, det är min poäng.

Jag säger inte att en ensam mamma utan jobb med huslån skall köpa en ny tv eller byta bil.

Skrivet av MillionStylez:

Men allt jag ville säga var att går det bra för USA så går det bra för mig.

Samma gäller för mig fast på ett mer känslomässigt plan.

Skrivet av MillionStylez:

Så NEJ ge mig fan inte en republikan till, Bush har fan rört om hela världsekonomin så hårt så att tusentals människor i Göteborg har blivit berörda.

Media är fan helt ointressant man borde ju ha en hyfsad förmåga att bedöma själv av allt som händer runt omkring en.

Se där... vi är ju helt överrens.

EDIT:

Skrivet av Ostmjukhamster:

F.ö. intressant sammanträffande. Jag har också haft en förälder som städat om kvällarna efter jobbet för att få ekonomin att gå ihop. Härligt.

Vi måste hålla ihop!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag tror båda kandidaterna har för- och nackdelar, men vem som än vinner så lär de bli bättre, bara vi får bort Bush. Men jag ser nog hellre Obama som vinnare, mest för att jag tror McCain är för krigisk men även för att jag inte är så förtjust i Palin. Men, men. Vi får se vem som segrar.

Medlem

såg en nattdebatt och det enda jag egentligen kom fram till var att mccain är sämre på att debattera och hakar upp sig på lite konstiga sätt. Enda skälet till att jag egentligen gillar obama mer är för att han snackar bättre och för att han har bättre policys för USAs välfärd, skatt etc. Men det är en högst personlig åsikt, när det gäller utrikespolitiken är åsikten lite delad. Gillar att McCain nämnde att USA kukade upp afganistan förra gången genom att inte "follow through" och att han inte tänker begå det misstaget igen medan obama har lite mer av en "run while you can" attityd.
Gillar att valet har gått mot mer substans och mindre kuta runt och skrika grejer som inte betyder nånting.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

hela systemet där borta är fucked up, spelar ingen roll vilken president dom får. tror knappast vi kommer få se amerikaner sluta kriga för olja eller jaga muslimer med gevär.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

TEEEYY TUUCK UUUR JUUUUURBS!!!


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Varför är alla svenskar så mycket "utlandet är fel" hela tiden? USA har sitt system, vi har vårt. Vårt system passar inte i USA, USAs system passar inte i Sverige.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Varför är alla svenskar så mycket "utlandet är fel" hela tiden? USA har sitt system, vi har vårt. Vårt system passar inte i USA, USAs system passar inte i Sverige.

Det är en sport att hata precis allt USA gör,har du inte märkt det förrän nu?

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Varför är alla svenskar så mycket "utlandet är fel" hela tiden? USA har sitt system, vi har vårt. Vårt system passar inte i USA, USAs system passar inte i Sverige.

Man är emot träskallarna som förstör världen och det är något helt annat.
USA påverkar dessutom hela världen genom sina preemtive wars och spearding of democracy with death. Inte nog med det så lyckas de sänka sina största banker p.g.a. enorm idioti och troligtvis korruption. Inte fan tänker jag sitta och säga att USA är toppen och styrs av genier.
Och, nej.. jag har inte alltid ogillat "USA" men andra tankar dök upp i skallen när jag väl började lyssna på vad politikerna där klökte ur sig.
Men åt helvete går när korruption och okunskap tar över vid spakarna. Världens mäktigaste nation skiter ner sig.

Medlem

what he said. -points at ostmjuk hamster-


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Mr. G:

Varför är alla svenskar så mycket "utlandet är fel" hela tiden? USA har sitt system, vi har vårt. Vårt system passar inte i USA, USAs system passar inte i Sverige.

Man är emot träskallarna som förstör världen och det är något helt annat.
USA påverkar dessutom hela världen genom sina preemtive wars och spearding of democracy with death. Inte nog med det så lyckas de sänka sina största banker p.g.a. enorm idioti och troligtvis korruption. Inte fan tänker jag sitta och säga att USA är toppen och styrs av genier.
Och, nej.. jag har inte alltid ogillat "USA" men andra tankar dök upp i skallen när jag väl började lyssna på vad politikerna där klökte ur sig.
Men åt helvete går när korruption och okunskap tar över vid spakarna. Världens mäktigaste nation skiter ner sig.

Å ena sidan säger du att det är idioter som styr USA, å andra sidan att det är världens mäktigaste nation. Du tycker inte att du är lite motsägelsefull?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Mr. G:

Varför är alla svenskar så mycket "utlandet är fel" hela tiden? USA har sitt system, vi har vårt. Vårt system passar inte i USA, USAs system passar inte i Sverige.

Man är emot träskallarna som förstör världen och det är något helt annat.
USA påverkar dessutom hela världen genom sina preemtive wars och spearding of democracy with death. Inte nog med det så lyckas de sänka sina största banker p.g.a. enorm idioti och troligtvis korruption. Inte fan tänker jag sitta och säga att USA är toppen och styrs av genier.
Och, nej.. jag har inte alltid ogillat "USA" men andra tankar dök upp i skallen när jag väl började lyssna på vad politikerna där klökte ur sig.
Men åt helvete går när korruption och okunskap tar över vid spakarna. Världens mäktigaste nation skiter ner sig.

Å ena sidan säger du att det är idioter som styr USA, å andra sidan att det är världens mäktigaste nation. Du tycker inte att du är lite motsägelsefull?

Tycker inte att jag antyder att USA fortfarande är det?

Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Ostmjukhamster:

F.ö. intressant sammanträffande. Jag har också haft en förälder som städat om kvällarna efter jobbet för att få ekonomin att gå ihop. Härligt.

Vi måste hålla ihop!

Hehe ja det är viktigt att göra. Det finns ju inte så mycket sammanhållning i världen så vi bidra lite grann

Medlem

off topic: MillionStylez, hur går det med jobbet? :S

CastorFiber och Ostmjukhamster: jag har städat hemma på kvällen för att få förhållandet att gå ihop, räknas det?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

CastorFiber och Ostmjukhamster: jag har städat hemma på kvällen för att få förhållandet att gå ihop, räknas det?

Du får poäng.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av SorbP:
Skrivet av ScarFace:

Sarah Palin är väl rätt MILFig?

hon är även totalt väck i skallen, borderline Psykopatiska fanatiker, borde fan institutionalisera hela kristna högern i USA.

Det gäller förövrigt resten av världen, Religion är tecken på mental ohälsa.

Du vet uppenbarligen inte vad det innebär att ha borderline. Man är inte "helt väck" eller en kristen fanatiker bara för det.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av bjosarn:

CastorFiber och Ostmjukhamster: jag har städat hemma på kvällen för att få förhållandet att gå ihop, räknas det?

Du får poäng.

haha, hade missat den. Visst räknas det. 1 poäng från mig med med ränta på det

Skriv svar