Spencer: Starfield har haft över 1 miljon spelare samtidigt

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag är nästan beredd att hålla med lite (men bara lite! ). 875 000 spelade Baldurs Gate 3 på Steam, och bara på Steam. Spelet släpptes även på GoG (även om jag misstänker att majoriteten spelade på Steam).

Starfield når 1 miljon, trots släpp på två plattformar, massiv marknadsföring och att tiotals miljoner kan spela det utan extra kostnad på Gamepass. Jag säger inte att en miljon är dåligt, men det är inte sådär makalöst bra att man lyfter på ögonbrynen.

Det kan ju vara så att många inte är klara med Baldur’s Gate 3, och vill avsluta det innan de hoppar på Starfield. Tycker en miljon är bra för ett spel som släpps kort efter ett kritikerrosat spel med högre snittbetyg.

Medlem

Pyspunka på den ballongen. Hoppas sf2 blir bättre.

signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Du_d3:

Du kan ju inte jämföra en helt ny spelserie med Hogwarts Legacy som tillhör ett av världens mest populära varumärken.

Starfield är ju dessutom mycket mer nischat som rymdsimulator/äventyr jämfört med Hogwarts som passar en stor publik.

Starfield är inte en rymdsimulator. Det är ett klassiskt Bethesda-rpg som råkar utspela sig i rymden. Därav det stora följet av alla fans av Bethesda-RPGn.

Medlem
Skrivet av alias:

Genialt att använda samma gamla motor, lite uppdaterad. Vem fan vill ha ett bethesda RPG med UE5? Inte jag.

Hahaha, inte jag heller, det är så charmigt med buggar och retro-grafik!

Motorn är så sliten och överbelastad att det krävs ett överklockat 5090 i flytande kväve för att köra allt på Ultra. (4K native i 144hz)

När bästa tipset blir att bygga tidsmaskin är det nog bättre att vänta, tog bara skyrim 10 år att bli fotorealistiskt, give or take.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Hahaha, inte jag heller, det är så charmigt med buggar och retro-grafik!

Motorn är så sliten och överbelastad att det krävs ett överklockat 5090 i flytande kväve för att köra allt på Ultra. (4K native i 144hz)

När bästa tipset blir att bygga tidsmaskin är det nog bättre att vänta, tog bara skyrim 10 år att bli fotorealistiskt, give or take.

Absolut! Vi förstår varandra! Nästnästa generations flytande kväve + top notch everything FTW! 60fps.

signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Eller så accepterar man bara 60fps och moddar det till man älskar det, för älska det kommer du göra.

signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Ville svara nej kanske. Är inte helt övertygad. Och tror inte att jag blir det förräns ev dlc kommer ut. Ska flytta så då kan det vara aktuellt med en Xbox i eventuellt hobby rum mm. Jag måste suga på karamellen för vill man uppleva Starfield maximalt och inte vänta i 100 år så känns det som ett solklart köp inför nästa generation konsoler. För det är ju väldigt många ladd tider har jag sett och dom vill man ju minimera i ett Bethesda spel....

Medlem

https://x.com/starfieldgame/status/1699905388542398474?s=46

6 miljoner spelare en dag efter lansering.

Men folk kanske fortfarande tycker det är en flopp? Verkar som att vissa verkligen hoppas på det iallafall.

Medlem

Exakt. 6 miljoner spelare efter en dag.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Det tror jag att du har rätt i. Men sett till premiär och hype/förutsättningar så tror jag att man hade förväntat sig betydligt bättre siffror än luddiga en miljon.

Det är omtalat, men jag tror man får räkna in att spelet faktiskt också är ett nytt IP och det brukar också påverka. Menar då i jämförelsen du gjorde tidigare med Hogwarts och Baldurs Gate 3.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag är inget fan av rymdspel men hade tänkt ge Starfield en chans då jag föreställer mig "Skyrim I rymden" men den tanken dog samma stund som dom meddelade att spelet blir låst till 30fps, när inte ens ett "lugnt" spel som tex. Farming Sim. mår bra av 30fps så kommer inte Starfield kännas bra, precis som Skyrim där det är dag och natt mellan 30/60fps - jag har trots allt inte köpt en XSX för att återigen vara låst till 30fps, 60fps är numera ett krav på spel hos mig såvida inte spelet är stillsamt nog för att inte utgöra någon skillnad i visuals och input (brädspel tex.).

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är omtalat, men jag tror man får räkna in att spelet faktiskt också är ett nytt IP och det brukar också påverka. Menar då i jämförelsen du gjorde tidigare med Hogwarts och Baldurs Gate 3.

Fast Hogwarts är skapat av en för många okänd studio och har inte med någon av nyckelkaraktärerna från böckerna/filmerna.

BG3 är ett spel i en väldigt nischad genre där föregångarna är 20 år gamla. De flesta känner inte till de spelen idag, ännu färre har faktiskt spelat dem.

Bethesda är en gigant som har gjort sitt största spel någonsin med Microsoft som uppbackning.

Tycker att jämförelsen håller då.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Fast Hogwarts är skapat av en för många okänd studio och har inte med någon av nyckelkaraktärerna från böckerna/filmerna.

Min vän spelar "Harry Potter"...
- Är det Hogwarts du menar?
- Ja, Harry Potter.

okänd studio och ingen nyckelkaraktär är skitsamma, det är harry potter och harry potter har stor fanbase.

signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Min vän spelar "Harry Potter"...
- Är det Hogwarts du menar?
- Ja, Harry Potter.

okänd studio och ingen nyckelkaraktär är skitsamma, det är harry potter och harry potter har stor fanbase.

Absolut är det så, ett starkt varumärke. Men ändå.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar