Dokument avslöjar: ny Xbox Series X-design + ny kontroll 2024
Konsolen intresserar mig inte alls. Det jag finner intressant här, som saknas, är varför marknadsföringsmaterial för en ny konsol tas upp i Act/blizz tvisten
Företagen verkar ibland skicka in alla dokument de har i dessa fall så får myndigheterna sålla ut det som är intressant. Det kanske är en medveten taktik för att överbelasta deras resurser?
I vissa fall verkar det dock brista i vad som borde bli offentligt eller inte. Om detta är bristande direktiv från företaget eller att myndigheten brister är oklart.
Epic vs. Apple gjorde att vi fick veta saker som att MS köpt tre månaders exklusivitet på Stalker 2 vilket känns som att det inte har något alls med det fallet att göra.
Det är fortfarande en rätt så stor del av Xboxs spelare som föredrar att spela med skivor just ändå. Det blir väl att gå över till PlayStation enbart då istället för oss. Eller Nintendo. Undrar hur stor spelarbas Xbox kommer att förlora av den redan lilla man har. Snacka om att skjuta sig själva i foten.
Tills Sony och Nintendo gör samma sak. Det är ju oundvikligt.
Känns lite väl drama queen med om man tror att Xbox har en liten spelarbas och att detta kommer bli något större avstamp...
Xbox är väl idag betydligt bättre än någon av dom andra när det kommer till bakåtkompatibilitet...
Det är fortfarande en rätt så stor del av Xboxs spelare som föredrar att spela med skivor just ändå. Det blir väl att gå över till PlayStation enbart då istället för oss. Eller Nintendo. Undrar hur stor spelarbas Xbox kommer att förlora av den redan lilla man har. Snacka om att skjuta sig själva i foten.
Jag sitter på i stort sett alla konsoler och tidigare köpte jag nästan alltid tredjepartsspelen till just Xbox, men nu? Nej, jag får en dålig smak i munnen av hur de håller på att någonstans försöka få det till att låta som att man är någon form av förkämpe samtidigt som man driver på väldigt för att låsa in spelare inom ett system och där få till ett form av monopol. Det som dock stör mig än mer är hur ofantligt hjärndöda många spelare verkar vara som bara köper det här med hull och hår och sedan gråter över att priserna på spel kommer landa runt tusenlappen i kombination med en helt död andrahandsmarknad och de faktum att man faktiskt egentligen bara hyr de där spelen som du köper digitalt.
Av alla de tre storspelarna på konsolmarknaden så tror jag dock att Xbox är just det företag som skulle förlora minst på en sådan här konsol. Sony försökte ju med sin digitala PS5, men vad jag har förstått så säljer den inte i närheten av lika bra som den med skivläsare.
Xbox är väl idag betydligt bättre än någon av dom andra när det kommer till bakåtkompatibilitet...
Jo, men det blir ju svårt att spela sina gamla Xbox-spel om det saknas skivläsare...
Jo, men det blir ju svårt att spela sina gamla Xbox-spel om det saknas skivläsare...
Det är bara att prenumera på gamepass ju. Så betalar du hela tiden istället för att spela dina gamla spel.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Game pass.
Game pass.
Finns alla gamla spel som släpptes på skiva till 360 och One på Game Pass?
Avsaknaden av skivläsare förstås det stora minuset.
Men jag är personligen också oroad av den nya formen. Fördelen med den nuvarande Series X är att man antingen kan ha den liggande (som jag har) eller stående. Med en cylinderformad konsol så krävs det ju något slags ställ för att få det att funka.
Jag sitter på i stort sett alla konsoler och tidigare köpte jag nästan alltid tredjepartsspelen till just Xbox, men nu? Nej, jag får en dålig smak i munnen av hur de håller på att någonstans försöka få det till att låta som att man är någon form av förkämpe samtidigt som man driver på väldigt för att låsa in spelare inom ett system och där få till ett form av monopol. Det som dock stör mig än mer är hur ofantligt hjärndöda många spelare verkar vara som bara köper det här med hull och hår och sedan gråter över att priserna på spel kommer landa runt tusenlappen i kombination med en helt död andrahandsmarknad och de faktum att man faktiskt egentligen bara hyr de där spelen som du köper digitalt.
Av alla de tre storspelarna på konsolmarknaden så tror jag dock att Xbox är just det företag som skulle förlora minst på en sådan här konsol. Sony försökte ju med sin digitala PS5, men vad jag har förstått så säljer den inte i närheten av lika bra som den med skivläsare.
Det finns för många fördelar med digitala spel kontra fysiska. Först och främst är det snällare mot miljön. Tänk på vilka otroliga resurser som krävs för att producera alla miljoner skivor och sedan frakta dom osv.
Just nu är det billigare i alla fall med digitala spel. Kolla AC Mirage t ex 529kr via Xbox Store kontra att köpa ett AAA spel på skiva t ex Starfield 799kr just nu hos inet till Xbox. Sen är det inte sagt att dom lär höja priserna på digitala spel framöver. Men fördelen med digitala spel och priser är att det finns sidor som t ex eneba där priserna pressas.
Det går att köpa digitala spel och lämna tillbaka dom.
Så förutom en andrahandsmarknad och vissa som ser sentimental på spel på skiva är det inte jämförbart med ovanstående. Speciellt inte miljö argumentet.
Avsaknaden av skivläsare förstås det stora minuset.
Men jag är personligen också oroad av den nya formen. Fördelen med den nuvarande Series X är att man antingen kan ha den liggande (som jag har) eller stående. Med en cylinderformad konsol så krävs det ju något slags ställ för att få det att funka.
Ska bli intressant att se hur MS löser det då PS5 i horisontellt läge fick massa skit för sin fot. Ska det bli någon slags vagga tro?
Ska bli intressant att se hur MS löser det då PS5 i horisontellt läge fick massa skit för sin fot. Ska det bli någon slags vagga tro?
Har det kommit bilder på annat än fronten?
Bristen på skivläsare kanske gör det möjligt att ha en rundad front medan sidorna och baksidan fortfarande är kantiga/plana?
Har det kommit bilder på annat än fronten?
Bristen på skivläsare kanske gör det möjligt att ha en rundad front medan sidorna och baksidan fortfarande är kantiga/plana?
Hm, den ser ju cylinderformad ut på bild. Man ser lite på ovansidan att den är fortsatt formad så.
Den kanske är platt på baksidan men jag förutsätter att alla kablar kommer kopplas in där.
Märkligt att satsa på en konsol utan skivläsare kan jag tycka - jag tror inte marknaden är "redo" att göra sig helt beroende av Xbox digitala butik. Nya handkontrollen såg intressant ut dock.
Det är väl bra att exempelvis sälja console utan skivläsare och sen ha en extern man kan koppla in. Då behöver de vara tillverka en enhet och de som vill ha skivläsare köper till en sån också. Ingenting här säger att de ska sluta stödja spel på skiva helt, bara att de planerar att släppa en version av x utan inbyggd skivläsare.
Game pass.
Det är ju inte samma sak. Grejen med bakåtkompatibilitet är/var att man kunde gräva fram sina gamla 360-spel och spela dem direkt i sin Xbox One eller Series X. Vill de lägga till alla dessa i Game Pass, fine.
Det är väl bra att exempelvis sälja console utan skivläsare och sen ha en extern man kan koppla in. Då behöver de vara tillverka en enhet och de som vill ha skivläsare köper till en sån också. Ingenting här säger att de ska sluta stödja spel på skiva helt, bara att de planerar att släppa en version av x utan inbyggd skivläsare.
Nå, det är ju ett uppenbart sätt att tränga ut spel på skiva från marknaden, helt klart.
Fan vad alla klagar på att det är en digital. PS5 gjorde ju samma när den lanserades, en med skivläsare och en utan, vilket MS borde ha gjort från allra första början och skippat Series S. Varför beter sig folk som man inte kan kan köpa eller ha kvar sin vanliga Series X? Det går även köpa kontrollen separat till X.
Såhär ser fördelningen ut mellan Series X och S, där S användarna består till 75% av försäljningen, alltså den digitala versionen:
https://twitter.com/welfare_jbp/status/1703771275443781793
Det finns för många fördelar med digitala spel kontra fysiska. Först och främst är det snällare mot miljön. Tänk på vilka otroliga resurser som krävs för att producera alla miljoner skivor och sedan frakta dom osv.
Just nu är det billigare i alla fall med digitala spel. Kolla AC Mirage t ex 529kr via Xbox Store kontra att köpa ett AAA spel på skiva t ex Starfield 799kr just nu hos inet till Xbox. Sen är det inte sagt att dom lär höja priserna på digitala spel framöver. Men fördelen med digitala spel och priser är att det finns sidor som t ex eneba där priserna pressas.
Det går att köpa digitala spel och lämna tillbaka dom.
Så förutom en andrahandsmarknad och vissa som ser sentimental på spel på skiva är det inte jämförbart med ovanstående. Speciellt inte miljö argumentet.
Miljöaspekten kan jag köpa i viss mån, men resten av det du snackar om stämmer ju inte?
AC Mirage till Series X för 449:-
Starfield för 699:-
Så du tror att priserna kommer gå ner när företag som Microsoft själva har monopol på sin store? Konsol är väldigt annorlunda jämfört med PC och då de äger själva systemet så kan de ju lätt stänga ner koder från diverse andra sidor, monopol gynnar aldrig en konsument.
Det är väl bra att exempelvis sälja console utan skivläsare och sen ha en extern man kan koppla in. Då behöver de vara tillverka en enhet och de som vill ha skivläsare köper till en sån också.
Det är såklart möjligt att de likt ryktena kring Sony planerar en extern skivläsare men då borde väl detta varit med i dessa läckta dokument?
"Now adorably all digital" är bland de underligare formuleringarna som skådats gällande konsoler.
Sony försökte ju med sin digitala PS5, men vad jag har förstått så säljer den inte i närheten av lika bra som den med skivläsare.
Jag har Standard Edition men äger inte ett enda spel på skiva så skulle lika gärna kunna ha Digital Edition, enda anledningen är att jag köpte den när scalpers härjade och det var nästintill omöjligt att få tag på en i butik. Hade jag köpt PS5 idag så hade jag valt utan skivläsare.
Game pass.
Men om jag som den miljöbov jag är, har en back gamla spel på skiva, varför måste jag köra always online och prenumeration?
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Fan vad alla klagar på att det är en digital. PS5 gjorde ju samma när den lanserades, en med skivläsare och en utan, vilket MS borde ha gjort från allra första början och skippat Series S. Varför beter sig folk som man inte kan kan köpa eller ha kvar sin vanliga Series X? Det går även köpa kontrollen separat till X.
Såhär ser fördelningen ut mellan Series X och S, där S användarna består till 75% av försäljningen, alltså den digitala versionen:
https://twitter.com/welfare_jbp/status/1703771275443781793
Inte förvånande. Series S är en perfekt liten maskin som laddar ner spel snabbt och funkar kanon. Lätt att ta med sig på resor också. Perfekt om man inte vill ha en skivläsare.
Jag spelar alla spel digitalt men har en diger filmsamling som kräver skivläsare. Har alla slängt sina dvd och bluray?
Jag har både (mesta) spel och film på fysisk media fortfarande. Samlat på DVD och blu-ray sen jag var mindre och nu även 4k så skulle inte vilja vara utan skivläsare helt. Men de flesta är väl så bekväma att de streamar allt och struntar i att de missar mycket guldkorn på grund utav det. Vilket är rätt tragiskt!
Fy fan vad deppigt ändå, ingen skivläsare och spelarna är så dumma att man själva släpper makten helt och hållet till de här storföretagen vad det gäller priser osv. Kan ju mildras lite av en extern skivläsare, men kan inte värja mig mot den här framtiden där som oundvikligen kommer utan fysiska spel där makten helt och hållet flyttas från konsumenter till företagen. Det känns verkligen deppigt.
Jo, men köpa cd-skivor och ha i ställ känns inte så lockande. Sen om man vill byta från Dylan Till Springsteen ska man gå fram och rackla med skivor och fodral. Förstår att den tiden är över. Även för spel.
Kalla mig Robban. 🤓
Miljöaspekten kan jag köpa i viss mån, men resten av det du snackar om stämmer ju inte?
AC Mirage till Series X för 449:-
Starfield för 699:-
Så du tror att priserna kommer gå ner när företag som Microsoft själva har monopol på sin store? Konsol är väldigt annorlunda jämfört med PC och då de äger själva systemet så kan de ju lätt stänga ner koder från diverse andra sidor, monopol gynnar aldrig en konsument.
Håller med till 100 % för många här som nickar och och föjer med ormtjusarens flöjt. Det är många som överger fysiskt media för det är det bekvämaste. Och visst jag har mycket digitalt med. Men vill inte ge upp fysiskt ännu föränn det finns ordentliga lagar och regler som ger mig rätten att sälja mina köpta spel digtalt.
Ingen skivläsare alltså? Pass!
Jag vill kunna sälja mina egna spel när jag är klar med dem så det här blir tyvärr inget köp för min del.
Besviken..
Håller med till 100 % för många här som nickar och och föjer med ormtjusarens flöjt. Det är många som överger fysiskt media för det är det bekvämaste. Och visst jag har mycket digitalt med. Men vill inte ge upp fysiskt ännu föränn det finns ordentliga lagar och regler som ger mig rätten att sälja mina köpta spel digtalt.
Varför skulle någon köpa ett nytt spel om det finns "begagnade" billigare? Om inte, varför skulle någon köpa av dig lika dyrt som av en riktig sida?
Kalla mig Robban. 🤓
Jo, men köpa cd-skivor och ha i ställ känns inte så lockande. Sen om man vill byta från Dylan Till Springsteen ska man gå fram och rackla med skivor och fodral. Förstår att den tiden är över. Även för spel.
Ja, just musik kan jag hålla med om att det är förlegat (även om kanske vinylskivor är mysigt att spela och byta spår i, men när det gäller att spela olika låtar är ju en varierad låtlista betydligt smidigare än byta skivor) så kan jag fortfarande tycka det är okej att gå fram och stoppa i en skiva för att spela. Byter ju inte spel lika ofta som jag byter låt liksom. Tycker inte det är över - även om spelföretagen tycks vilja det.
Verkar som denna läckan är betydligt större än bara denna nya Series X-modellen, utan flera TB ska ha läckt, bland annat om nästa generations konsol! De tycks snegla på att gå över till ARM och att förbättra ray-tracing (next gen DirectX-rt) och använda Dynamic Global Illumination
Är man för lat för att byta en cd kan man skaffa en sån här: