Känner du någon alkoholist i din bekantskapskrets?

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Snafubar:

Mina släktingar blir påverkade väldigt negativt av alkohol.:down:

Vet många som blir det. :/

Det är konstigt att inte alla droger är förbjudna när några är det. Alkohol är ju en riktigt farlig drog det också, precis som alla andra droger.

"Jamen, man kan ju inte förbjuda för då smugglas det och så bränns det!"

Ska man ge upp för brottsligheten? Ska man häva lagen emot mord bara för att det begås mord? xD

Lagar förändrar inte mycket i sig. Det enda dom gör i fallet droger är att skapa svarta marknader och den obligatoriska organiserade brottsligheten.
Det räcker ju liksom med att Sverige har en hög alkoholskatt för att det ska skapas en svart marknad för smuggelsprit.

Nej till förbud.

Medlem

Dock drar sig fler för att köpa saker som är förbjudna - vilket är anledningen till att man har förbud. Den svarta marknad blir oftast (finns säkert exempel då den blivit det) inte lika stor som den lagliga varianten.

Medlem

jag tror att det vore svårt att få alkoholen stoppad, den är så pass accepterade i vårat samhälle, jag kan även tänka mig att många av politikerna själv smuttar lite då och då.

Några saker som sammanfattar en del av det som diskuterats och får mig att backa lite om genen:

Skrivet av attendo.se:

Är alkoholberoende ärftligt?

Inom biomedicinen är man ganska säker på att arvet spelar stor roll. Men arvet är inte hela förklaringen. Det är inte heller så att man funnit någon alkoholgen. Den allra senaste uppfattningen inom forskningen är att det förmodligen är ett helt "knippe" av olika gener som avgör om en människa utvecklar ett beroende eller inte. I den senaste uppgiften från forskare uppges också att pojkar till fäder som utvecklat ett alkoholberoende löper fem gånger större risk att utveckla ett eget beroende.

Varje individ är dock helt unik och den kemiska balansen i hjärnan ser olika ut och varje individ har sin egen psykiska upplevelse av livet. Alkoholen påverkar individuellt. Man talar i dag om arv interaktion miljö, d.v.s. samspelet mellan arv och miljö. 30% av befolkningen i Sverige upplever inte alkoholruset som positivt och detta hänger troligtvis samman med hjärnans kemi. Man kan gissa att dessa 30% inte kan utveckla ett alkoholberoende.

Om det stämmer så tycker jag att 30% är imponerande siffror, samtidigt så skulle det betyda att 70% ligger i en riskzon

Vår egen lilla statistik visar att det är väldigt vanligt med alkoholism, därför som jag ser det som extra viktigt att hålla låg profil. Alkohol borde inte ha någon coolhetssymbol. Låt människor dricka, men förespråka det inte.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av båtsman:

Dock drar sig fler för att köpa saker som är förbjudna - vilket är anledningen till att man har förbud. Den svarta marknad blir oftast (finns säkert exempel då den blivit det) inte lika stor som den lagliga varianten.

Precis.

Kolla bara på droger som är förbjudna. Hur vanligt är det med dessa droger? Personligen känner jag till få som ens har provat de olagliga substanserna.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Dock drar sig fler för att köpa saker som är förbjudna - vilket är anledningen till att man har förbud. Den svarta marknad blir oftast (finns säkert exempel då den blivit det) inte lika stor som den lagliga varianten.

Allt är relativt.
Se exempelvis på kokainexplosionen på 60-70-talet i USA. Har svårt att se hur marknaden kunde ha blivit större på så kort tid, laglig eller ej.

Att införa ett förbud mot alkohol vore ett snedsteg utan dess like. Jag hoppas att ni som snackar förbud bara fantiserar om en i (era ögon) finare framtid och inser att den inte är realistiskt möjlig.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Allt är relativt.
Se exempelvis på kokainexplosionen på 60-70-talet i USA. Har svårt att se hur marknaden kunde ha blivit större på så kort tid, laglig eller ej.

Som sagt, det finns alternativ på motsatsen. Men överlag tror jag att ett förbud gör att konsumtionen minskar om varan är förbjuden.

Citat:

Att införa ett förbud mot alkohol vore ett snedsteg utan dess like. Jag hoppas att ni som snackar förbud bara fantiserar om en i (era ögon) finare framtid och inser att den inte är realistiskt möjlig.

Vill bara klargöra att jag inte är för ett alkoholförbud - om någon fått för sig det.

Medlem

"Att införa ett förbud mot alkohol vore ett snedsteg utan dess like. Jag hoppas att ni som snackar förbud bara fantiserar om en i (era ögon) finare framtid och inser att den inte är realistiskt möjlig."

Jag tror inte att det bara är en utopisk tanke.

Medlem

Bra att sätta bolaget i konkan för att några vill förbjuda alkohol. Jag dricker väldigt sällan och när jag gör det så brukar det bli ganska ordentligt oxå. Har väl varit nära på att inte hitta hem ett par gånger men nog fan hade jag kul. Så länge man har nåt form av ansvar (första baksmällorna är en grej som gör att man kanske fegar lite) så är det inte så stora problem. Kruxet kommer när man börjar festa varje helg för att alla andra gör det och minnesluckorna börjar dyka upp. Alkoholhaltiga drycker är nåt som man egentligen borde njuta med några polare en varm sommardag i solen och inte nåt som 16-åringar ska ha varje helg.

Förbud är inte nåt som skulle funka, men som vanligt så är det dags för lite mer ansvar från föräldrar i samhället.


signatur
Medlem

1.6. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till droger eller narkotika, hur laglig den aktuella substansen än må vara.

Lås tråden eller skriv om reglerna.

Youtube-proffs

Det är lika bra att stänga av tråden så inte predikarna börjar starta trådar om hur bra det är att ta LSD eller Ecstasy.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:

Det är lika bra att stänga av tråden så inte predikarna börjar starta trådar om hur bra det är att ta LSD eller Ecstasy.

+1


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av TixFrix:

men som vanligt så är det dags för lite mer ansvar från föräldrar i samhället.

Håller med så nåt enormt om det, gällande väldigt mycket (bl.a. alkohol) och skulle vilja lägga till media.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:
Skrivet av TixFrix:

men som vanligt så är det dags för lite mer ansvar från föräldrar i samhället.

Håller med så nåt enormt om det, gällande väldigt mycket (bl.a. alkohol) och skulle vilja lägga till media.

Media har alltid jobbat tvärt emot etik och moral. Varför? Därför att motsatsen ger högre tittarsiffror.

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:

Jag tror inte att det bara är en utopisk tanke.

Eh, jo det är precis vad det är. Det är vissa personers (din?) åsikt om kriterium för utopi, inte allas.

Skrivet av båtsman:

Som sagt, det finns alternativ på motsatsen. Men överlag tror jag att ett förbud gör att konsumtionen minskar om varan är förbjuden.

Och här ställer jag mig frågan; skulle man inte kunna nå minst samma minskning genom utbildning istället för lagföring?
Den frågan kan jag rent teoretiskt svara med 100% övertygelse på själv. Ja, det kan man.
Om man kan det idag i praktiken är en helt annan fråga dock.

Inaktiv

Tänk att resultaten i folkomröstningen om rusdrycksförbud i Sverige vart: 51% mot och 49% för. Det tålls att tänka på


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Tänk att resultaten i folkomröstningen om rusdrycksförbud i Sverige vart: 51% mot och 49% för. Det tålls att tänka på

1922.


signatur
Medlem

Kan ju bara referera till Chicago och många andra städer och hur det gick när dom fick för sig att förbjuda rusdrycker.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

12
Skriv svar