Phil Spencer ger en känga till AAA-utgivare i läckt e-post

Robot
Phil Spencer ger en känga till AAA-utgivare i läckt e-post

Menar att de rider på gamla meriter och inte tar några risker.

#Microsoft, #Phil-spencer

Medlem

Han har ju en poäng

Medlem

Visst är det som han säger man jag tycker att det är intressant att chefen för Xbox tycker att man inte ska satsa på redan kända varumärken när det enda jag kommer på att dom har gett ut dom senaste åren är Halo, Gears, Forza och MS Flight Simulator. Och ett Fable som kanske släpps snart. Varumärken som inte direkt är purfärska.
Jag har inget emot det, jag tycker bara att det är lite ironiskt att det kommer från Spencer.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Stämmer ju till 100%.

Medlem

Det stämmer mem han bör även se sig själv i spegeln 😂

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Visst är det som han säger man jag tycker att det är intressant att chefen för Xbox tycker att man inte ska satsa på redan kända varumärken när det enda jag kommer på att dom har gett ut dom senaste åren är Halo, Gears, Forza och MS Flight Simulator. Och ett Fable som kanske släpps snart. Varumärken som inte direkt är purfärska.
Jag har inget emot det, jag tycker bara att det är lite ironiskt att det kommer från Spencer.

Jag tycker att det är intressant att Xbox-chefen gör allt han kan för att döda Xbox-avdelningen och flytta över allt till molnet med Game Pass på telefoner, datorer och allt däremellan. Misstänker (hoppas) att han fått direktivet ovanifrån för om inte så är fallet, bör han ersättas som Xbox-chef för länge sen. Microsoft kommer aldrig någonsin "att vinna ett konsolkrig" när deras konsoler har noll exklusiva spel, vilket är synd för jag tycker ändå att konsoler har en viktig plats i spelbranschen.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jo delvis sant. Men samtidigt tycker jag de satsar väldigt mycket på nya IPn också. Mer än konkurrenterna helt klart.

Medlem

Look who's talking, again.

Herr Spencer kanske ska slå upp introspektion i ordboken.

signatur

Ta det piano, mannen.

Avstängd

Varför ska AAA-utvecklare ta hänsyn till Gamepass öht? MS problem från början till slut.

signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Ja, lite så är det, 2023 har Microsoft släppt följande spel:

Xbox Game studios
GoldenEye 007
Age of Empires II: Definitive Edition
Forza Horizon 5: Rally Adventures
Minecraft Legends
Age of Empires IV
Forza Motorsport

Zenimax/Bethesda
Ghostwire: Tokyo
Hi-Fi Rush
Mighty Doom
Redfall
Quake II (Remaster)
Starfield

Det mesta känner man ju igen sedan innan. 😅

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Men samtidigt så känns det som att det är Xbox studiorna som vågar experimentera mer med nya ip´s tex Pentiment, Hi-Fi Rush, Grounded, Sea of thieves, High on Life, Clockwork Revolution, South of Midnight.

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Varför ska AAA-utvecklare ta hänsyn till Gamepass öht? MS problem från början till slut.

Du missförstod tror jag. Det handlar inte om att ta hänsyn. Det handlar mer om att de borde gör något liknande själva uppfattade jag det som.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Tittar man året detta är ifrån så var Microsoft i konflikt med publishers då för att de inte ville ingå avtal för att släppa på gamepass. Så det är inte av omsorg för spel som medium eller om gamers som han säger så utan helt enkelt sin egen profit margin.

Medlem

Efter närmare eftertanke så är det väl Microsoft som tagit minst risker genom åren, sett till nya IP:n? 🤣

Medlem

Självaste Hitler reinkarnerad har talat igen alltså! Usch och fy!

Medlem
Skrivet av blackidus:

Men samtidigt så känns det som att det är Xbox studiorna som vågar experimentera mer med nya ip´s tex Pentiment, Hi-Fi Rush, Grounded, Sea of thieves, High on Life, Clockwork Revolution, South of Midnight.

Jo, det är ironiskt att just de får kritik för få nya IPn när det inte är så.

signatur

Kalla mig Robban. 🤓

Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Tittar man året detta är ifrån så var Microsoft i konflikt med publishers då för att de inte ville ingå avtal för att släppa på gamepass. Så det är inte av omsorg för spel som medium eller om gamers som han säger så utan helt enkelt sin egen profit margin.

Självklart.

Det är dock inte så lite fräckt att anklaga utvecklare för att inte anpassa sig efter MS kackiga tjänst, med det extrema inkomstbortfallet man får på köpet att göra ett spel tillgängligt dag ett för ingenting.

Att folk valt bort xbox i två generationer går inte heller in: stora utvecklare ska anpassa sig efter jumbon utan spelarbas samt deras krav.

Lite humor är det allt.

signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av 9-11:

Självaste Hitler reinkarnerad har talat igen alltså! Usch och fy!

Yikes.

Also, kasst försök att trolla.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jo, det är ironiskt att just de får kritik för få nya IPn när det inte är så.

Tja, sea of thieves är ett typiskt "subscription spel" och resten utfyllnadsspel.
Känns inte riktigt som det är vad folk talar om när MS inte satsar på nytt

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vem är det som lever på gamla meriter egentligen?

Skulle inte blivit många uppköp om inte pappa Bill skapade Windows 95.

Och gnälla om att dom inte tar några risker, vilka risker tar Microsoft då? Köpa upp etablerade succéföretag istället för att starta egna eller satsa på up-and-comers? Geez!

Gears/Forza/Halo repeat. Två av dom var aldrig tänkta att vara Xbox-spel, Bills gamla pengar som låste ut andra format bara. Så en GT-klon på drygt 20 år är det i AAA-väg ni presterat. Lika vågat som imponerande. Forza Horizon är väl det bästa riktigt egna och unika, mer sånna initiativ tack.

XBOX som varumärke är bra, hårdvaran är bra, Xbox Live var revolutionerande och GamePass likaså, men spel är något som MS inte riktigt förstår sig på.

Medlem

Intressant att det är mail där han säger saker folk gillar som läcker.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tja, sea of thieves är ett typiskt "subscription spel" och resten utfyllnadsspel.
Känns inte riktigt som det är vad folk talar om när MS inte satsar på nytt

Förmodligen flyttar de sina målstolpar snabbare än man hinner skriva inlägg ja 😁

signatur

Kalla mig Robban. 🤓

Dex
Medlem
Skrivet av blackidus:

Dock så klagar ju Spencer på AAA spelutvecklare. Där är väl ingen av dom titlarna som du skriver här som räknas som AAA titlar?

Håller med som andra har sagt. Tycker helt klart att Spencer har rätt, men känns väldigt ironiskt att han klagar på det när hans egna AAA utvecklare inte heller satsar på nytt.

Medlem
Skrivet av Zensu:

Look who's talking, again.

Herr Spencer kanske ska slå upp introspektion i ordboken.

Jag fick slå upp det - men nu har jag glömt vad det var igen.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Spencer snackar så otroligt mycket skit. Sitt ner i båten!

Medlem

Roligt att han kallar Spider-Man för ”inhyrt varumärke” när det är en licens Sony har ägt sedan innan Xbox existerade. Han verkar ju dock ha problem med stt förstå hur man förvaltar sina varumärken om man ser till mängden kanonserier som Microsoft bara väljer att sitta på snarare än att göra någonting med.

Medlem
Skrivet av Dex:

Dock så klagar ju Spencer på AAA spelutvecklare. Där är väl ingen av dom titlarna som du skriver här som räknas som AAA titlar?

Håller med som andra har sagt. Tycker helt klart att Spencer har rätt, men känns väldigt ironiskt att han klagar på det när hans egna AAA utvecklare inte heller satsar på nytt.

Kanske ska läsa citatet igen? Det är skillnad på utvecklare och utgivare. Citatet gäller AAA-utgivare som inte vågar satsa och testa annat än sina stora IP´n.
Visst kanske det är mindre och billigare spel men det är fortfarande stora AAA-utgivare som backar dessa utvecklare med deras även mindre projekt/spel.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Roligt att han kallar Spider-Man för ”inhyrt varumärke” när det är en licens Sony har ägt sedan innan Xbox existerade. Han verkar ju dock ha problem med stt förstå hur man förvaltar sina varumärken om man ser till mängden kanonserier som Microsoft bara väljer att sitta på snarare än att göra någonting med.

Inte sant, det är filmrättigheterna som ägs. De flesta Spiderman-spel har kommit till Xbox.

signatur

Kalla mig Robban. 🤓

Medlem
Skrivet av kebbe:

Inte riktigt, spel sidan av Spiderman är inte lika enkel. Visst har Sony haft filmrättigheterna för Spiderman länge, men inte spel rättigheterna. Activision hade spel licensen fram till 2014. Och om jag fattar denna artikel rätt så har dem än idag inte fulla rättigheterna för Spiderman spel utan det är Marvel som har gett Sony tillfället att göra spelet?

https://apptrigger.com/2020/08/03/spider-man-video-games/

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Du missförstod tror jag. Det handlar inte om att ta hänsyn. Det handlar mer om att de borde gör något liknande själva uppfattade jag det som.

"I ett e-postmeddelande från 2020 menar han att de största AAA-utgivarna har misslyckats med övergången från fysisk till digital speldistribution, och framför allt med att anpassa sig till... ....Game Pass."

Jag tyckte det var ganska tydligt vad han menade med ovan nämnda citat

signatur

Todd Howard is a Cunt

12
Skriv svar