Analys – Intresset för VR sjunker i år
Men intresset tros öka kraftigt under 2024.
#apple, #ar, #meta, #quest-2, #virtual-reality, #vision-pro, #vr
Har svårt att tro att VR någonsin kommer bli en grej såvida inte kvalitén på spel (grafik, gameplay osv osv) blir samma- eller bättre än de vanliga AAA spel som släpps idag. Alldeles för dyr inköpskostnad och för mycket gimmick över det hela imo för att det här ska bli något som någonsin går hem hos den breda massan?
Gissningsvis sitter Molotov redan nu och knackar på ett inlägg just nu för att sjunga dess lovsång^^
Hoppas! VR är grymt men för svettigt med många spel på sommaren.
Har svårt att tro att VR någonsin kommer bli en grej såvida inte kvalitén på spel (grafik, gameplay osv osv) blir samma- eller bättre än de vanliga AAA spel som släpps idag. Alldeles för dyr inköpskostnad och för mycket gimmick över det hela imo för att det här ska bli något som någonsin går hem hos den breda massan?
VR är dock redan ”en grej”, oavsett hur många här på FZ tycker/önskar det motsatta.
VR är dock redan ”en grej”, oavsett hur många här på FZ tycker/önskar det motsatta.
Jag köper helt att det är "en grej", jag syftade mer på att jag har svårt att se att det här är något en majoritet av de som är intresserade av spel kommer ha hemma. Kvalitén och utbudet av spel är helt enkelt för litet och jag personligen har svårt att se att VR spel kommer bli en lika slipad och "lätt spelad" upplevelse som vanliga spel.
Har svårt att tro att VR någonsin kommer bli en grej såvida inte kvalitén på spel (grafik, gameplay osv osv) blir samma- eller bättre än de vanliga AAA spel som släpps idag. Alldeles för dyr inköpskostnad och för mycket gimmick över det hela imo för att det här ska bli något som någonsin går hem hos den breda massan?
Det är väldigt nära nu. Jag kan själv inte se någon skillnad mellan No man's sky på platt eller på Psvr2 efter uppdateringen under sommaren. Man måste också förstå att många Vr spel har högre fps än originalen på konsol. Varje konsol generation kommer att sudda ut skillnaden mer och mer. Kommer att köpa PS5 Pro enbart för att pucha Psvr2 lite extra. Med det sagt så är VR ett extra steg. Gamer 2.0 förenklat. Kräver mer plats och energi. Och många fler har inte det. Nästa år kommer jag att flytta till hus. Då är planen att ha både Psvr2 och något Pc Var i ett annat rum anpassat för gaming och framförallt Vr.
Apple är nog på rätt spår med att se en del av verkligen samtidigt
Det är AR, inte VR.
I drank what?
Jag köper analysen många väntar på nytt.
Men man ska inte köpa allt med hull och hår. Detta var samma analysfirma som spådde att PSVR2 sålde dåligt och Sony var besvikna, nått som dementerades av Sony.
Ang VR som spelplattform.
Det finns många bra spel för VR, den som påstår annat har ingen koll och är ibte intresserad.
Jag väljar alla dagar i veckan hellre att spela VR spel än vanliga spel och i en hel del kategorier är pankaksspel inte ens ett alternativ nå mer, tex FPS eller majoriteten av spel som spelas i första person, bilspel etc.
Dom flesta VR spel är mer krävande av dig som spelare. Själv står jag upp och spelar oftast (om det inte är sittande spel) och rör mig på ett 4x4m spelområde. Kanske inget som passar alla.
Men det är inte heller meningen, VR är inte här för att "ersätta" vanlig gaming som vissa verkar vara rädda över.
Sen tjatet om att det kommer dö ut osv, som sagt från folk som är ointresserade och ingen koll. Det stadiet är passerat för länge sen.
Det är AR, inte VR.
Nej den korrekta benämningen är mixed reality.
AR är egebtligen att du ska se verkligheten genom klara linser och AR över det.
Vision Pro är ett MR headset som ger AR via kamera passthrough, dvs helt möjligt att också använda för VR. Det syntes också i deras presentation.
Ett annat exempel på MR headset är kommande Meta Quest 3
Jag tipsade Swec också men om FZ (och användarna) vill hålla koll på VR nyheter så kolla in siterna
UploadVR
Road to VR
XR Update
Jag köper helt att det är "en grej", jag syftade mer på att jag har svårt att se att det här är något en majoritet av de som är intresserade av spel kommer ha hemma. Kvalitén och utbudet av spel är helt enkelt för litet och jag personligen har svårt att se att VR spel kommer bli en lika slipad och "lätt spelad" upplevelse som vanliga spel.
Jo, det är ju inte mainstream på samma sätt som t.ex. Xbox är, men det är bara en tidsfråga innan hårdvaran blir såpass kompakt att "klumpighetsbarriären" blir ett minne blott. Sen finns det många användningsområden i vardagen för XR/VR som inte handlar om att stå upp och veva armarna och bli svettig i spel. Att kunna ha ett skrivbord utan några fysiska skärmar, men ett oändligt antal flytande virtuella skärmar, är attraktivt, eller att ha en 200" TV i ditt lilla vardagsrum.
Hoppas Valve satsar på en uppföljare till Half Life: Alyx för att skapa lite hype igen! Tycker det första spelet verkligen visade vad som var möjligt och den upplevelsen slog alla tidigare action fps jag spelat på vanlig skärm. Jag skulle gissa på att de behöver skeppa ut ett spel när de väl lanserar sitt Index 2 för att driva på försäljningen av hårdvaran.
VR är ingen kortvarig trend, utan det kommer mer och mer ta över från vanliga skärmar. Det måste vara bli lönsamt för utvecklare att skapa spel anpassade för VR och det kräver mer hårdvaruförsälning.
Jag köper helt att det är "en grej", jag syftade mer på att jag har svårt att se att det här är något en majoritet av de som är intresserade av spel kommer ha hemma. Kvalitén och utbudet av spel är helt enkelt för litet och jag personligen har svårt att se att VR spel kommer bli en lika slipad och "lätt spelad" upplevelse som vanliga spel.
Varför skulle dom inte kunna bli det?
Bara att se på half life alyx
Tar tid att bygga upp något nytt. Skulle du sagt samma sak om datorspel på 80 talet?
Folk säger nischat.
Bara Quest 2 har sålt lika mycket eller mer som Xbox series s/x
Är xbox nischat?
Folk säger nischat.
Bara Quest 2 har sålt lika mycket eller mer som Xbox series s/x
Är xbox nischat?
Det går ju att jämföra äpplen och päron hur mycket man vill, men i förhållande till den totala spelmarknaden ($337 miljarder för spel som digitalt medium, alltså exkluderat hårdvara, se källa) är VR en förhållandevis liten del ($2,7 miljarder för VR-spel, se källa).
Än så länge känner jag att VR i spelsammanhang tydligt är att anse som nischat, då det utgör mindre än 1% av branschen. Det är inte heller beräknat att bli mainstream så tillvida att VR utgör en betydande del av marknaden inom en överskådlig framtid. Visst är det inte en obetydlig bransch/nisch (här är en till beräkning av utvecklingen), men sett till hela spelmediet är VR inte särskilt stort. Inte minst då spelmarknaden i stort också beräknas växa de närmaste åren.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Det går ju att jämföra äpplen och päron hur mycket man vill, men i förhållande till den totala spelmarknaden ($337 miljarder för spel som digitalt medium, alltså exkluderat hårdvara, se källa) är VR en förhållandevis liten del ($2,7 miljarder för VR-spel, se källa).
Än så länge känner jag att VR i spelsammanhang tydligt är att anse som nischat, då det utgör mindre än 1% av branschen. Det är inte heller beräknat att bli mainstream så tillvida att VR utgör en betydande del av marknaden inom en överskådlig framtid. Visst är det inte en obetydlig bransch/nisch (här är en till beräkning av utvecklingen), men sett till hela spelmediet är VR inte särskilt stort. Inte minst då spelmarknaden i stort också beräknas växa de närmaste åren.
Ja jag säger inte emot jag drog bara lite paralleller. En del som saknar insikten tror det är mindre än vad det är, på gränsen till helt dött.
Utvecklare skapar spel och tjänar pengar på dessa spel.
Annars skulle det inte existera.
Jag köper analysen många väntar på nytt.
Men man ska inte köpa allt med hull och hår. Detta var samma analysfirma som spådde att PSVR2 sålde dåligt och Sony var besvikna, nått som dementerades av Sony.
Ang VR som spelplattform.
Det finns många bra spel för VR, den som påstår annat har ingen koll och är ibte intresserad.
Jag väljar alla dagar i veckan hellre att spela VR spel än vanliga spel och i en hel del kategorier är pankaksspel inte ens ett alternativ nå mer, tex FPS eller majoriteten av spel som spelas i första person, bilspel etc.
Dom flesta VR spel är mer krävande av dig som spelare. Själv står jag upp och spelar oftast (om det inte är sittande spel) och rör mig på ett 4x4m spelområde. Kanske inget som passar alla.
Men det är inte heller meningen, VR är inte här för att "ersätta" vanlig gaming som vissa verkar vara rädda över.
Sen tjatet om att det kommer dö ut osv, som sagt från folk som är ointresserade och ingen koll. Det stadiet är passerat för länge sen.
Nej den korrekta benämningen är mixed reality.
AR är egebtligen att du ska se verkligheten genom klara linser och AR över det.
Vision Pro är ett MR headset som ger AR via kamera passthrough, dvs helt möjligt att också använda för VR. Det syntes också i deras presentation.
Ett annat exempel på MR headset är kommande Meta Quest 3
Håller med helt. Jag rör knappt mitt playstation.
Att köra FPS i VR är oslagbart. Det är inte längre ett alternativ för mig att trycka på en knapp för att ladda om ett vapen och en spak för att sikta när man kan ladda om i VR och sikta som irl med en avtryckarknapp. Samma med svärd-spel, men de kan vara rätt härligt på playstation också.
Och för att inte tala om rytmspel. Som du säger är utbudet rejält.
Sportspel är ett av få spel jag föredrar på platt-tv (förutom boxning).
Tror inte på någon vidare återhämtning, formatet är tvärdött med lägre marknadsintresse än 3DTV. Man ser ju hur Sony dumpade PSVR2 så fort den hade släppts.
Du är en typisk produkten är död innan den kommer ut person. Och du jämför direkt med något som inte alls är Vr. Det är lite som att säga att perfym inte säljer lika bra som bensin och därför helt onödigt. Jag vet inte riktigt varför folk fortsätter att göra det här. Men en del är deras fel att vi inte har en riktig bärbar playstation konsol nu. På grund av att folk verkligen fick en kick av att gräva ner playstation vita så djupt optiskt att ingen utanför hard core ville röra produkten. Säger man att en produkt är död så blir den det automatiskt eller iaf säljer värre. Anti Reklam är vad det är. Det är ovetskapen av marknaden som stör mig mest.
Har svårt att tro att VR någonsin kommer bli en grej såvida inte kvalitén på spel (grafik, gameplay osv osv) blir samma- eller bättre än de vanliga AAA spel som släpps idag. Alldeles för dyr inköpskostnad och för mycket gimmick över det hela imo för att det här ska bli något som någonsin går hem hos den breda massan?
Hyfsat självklart att det utvecklas precis som allt annat. Dessutom ökar VR allt mer professionellt. AR och VR kommer smälta ihop. Att världen befinner sig i en rätt kass makroekonomisk situation har väl de flesta. Då stryker ju sånt här först. Se bara på PC försäljningen. Allt går ner.
Säger man att en produkt är död så blir den det automatiskt eller iaf säljer värre. Anti Reklam är vad det är. Det är ovetskapen av marknaden som stör mig mest.
Åh vad skönt!
Om man tittar i spegeln och säger "prenumerationstjänster suger" 5 gånger så kan man köpa Photoshop igen?
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Har svårt att tro att VR någonsin kommer bli en grej såvida inte kvalitén på spel (grafik, gameplay osv osv) blir samma- eller bättre än de vanliga AAA spel som släpps idag. Alldeles för dyr inköpskostnad och för mycket gimmick över det hela imo för att det här ska bli något som någonsin går hem hos den breda massan?
För dyrt ja.
Jag tror snarare att folk håller i sina pengar nu än att slösa dem på konsumtion. Om vi ser till artikeln.
Intresset för VR blir bara större och större...bland oss som kör flygsimulatorer. Har kört över 1000 timmar VR senaste tre åren. Personligen kommer jag aldrig någonsin återgå till att köra flygsim på platt 2D-skärm.
DCS och Flightsim 2020 är de två ledande spelen för VR. Har man andra spelintressen typ Diablo4, Battlefield så är inte VR ett alternativ.
En sak som definitivt sätter hinder för att VR ska kunna vara mainstream, är kostnaden. Ett headset för 7-10 000 kr, som drivs av ett grafikkort för 20 000 kr, plus vettig processor och nätagg ovanpå det. I flygsim:ar behöver man dessutom vettiga flygspakar för ytterligare 5000 kr och uppåt samt pedaler. Det är iofs inget måste, men det blir trevligare om man även har en schysst stol att köra VR i. Finns inget som slår närvarokänslan som VR. VR kan man dessutom inte visa och beskriva i en YouTube video, utan man måste prova det för att förstå vad det faktiskt innebär.
Men så länge priserna är löjligt höga för grafikkort och headset så kommer det aldrig gå så långt att ett VR headset finns i varje hem.
Luftstrid i VR, man måste ha koll på fiendeplanet i samband med närstrid