CD Projekt ska ha lagt 1,38 miljarder kr på sin Cyberpunk 2077-comeback
Spel är inte vad de en gång var.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Det säger en del om vad framgångsrika spel inbringar till utvecklare och utgivare.
240 miljoner för marknadsföring låter helt vansinnigt. Dom måste väll ändå ha tillräckligt med goodwill sedan Witcher 3 för att inte behöva lägga sådana fantasi summor på reklam.
Det funkar ju inte så, det är som att säga att bara för att Coca Cola har funnits i 100 år och massa dricker det så kan de sluta marknadsföra sig själva.
Samma sak med Witcher 4, de kommer ju göra sjukt mycket reklam för det när det väl skall komma ut, även om massa köpt Witcher 3.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
ser fram emot en nära framtid då färre utvecklare kan göra mycket mer med bättre verktyg, AI osv.
Förhoppningen är att spelutveckling på stor skala kommer både bli billigare och mer tillgängligt för mindre aktörer.
Sen är det inte så dumt när små team är kreativa och inspirerade, och har liten budget (Resident Evil, Silent Hill)
240 miljoner för marknadsföring låter helt vansinnigt. Dom måste väll ändå ha tillräckligt med goodwill sedan Witcher 3 för att inte behöva lägga sådana fantasi summor på reklam.
Beror på vilka kanaler dom gör reklam via, kostar lite olika.
Men det kostar att synas.
Bara några exempel.
Tex vad det kostar i Sverige per månad via digitala platformar 2022.
https://nordictechinstitute.com/blogg/vad-kostar-digital-mark...
Enligt TV4 så kostar 15 sek TV reklam 250k minst dubbelt för 30 sek.
30 sek reklamtid på super bowl kostar 73 miljoner kr.
https://www.svd.se/a/5BRoOm/reklam-superbowl-betalade-73-milj...
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
ser fram emot en nära framtid då färre utvecklare kan göra mycket mer med bättre verktyg, AI osv.
Förhoppningen är att spelutveckling på stor skala kommer både bli billigare och mer tillgängligt för mindre aktörer.
Vet inte om det kommer vara nån skillnad.
Många väljer bort "små aktörer" per automatik och går bara på AAA med hög budget och marknadsföring.
Sen blir det gnäll omnatt inget nytt har hänt det var böttre förr 😂
Sen är det inte så dumt när små team är kreativa och inspirerade, och har liten budget (Resident Evil, Silent Hill)
Det är det som är så spännande, dom folken nu som har mycket kreativitet och lite pengar, kommer kunna göra så pass mycket mer med det lilla dom har.
Ifall AAA utvecklare tillslut bara kan utkonkurera med IP och Skala så vinner vi nog alla tillslut.
Vi är nog inte långt ifrån att ett litet team kommer kunna leverera saker som bara är i AAA spel, som tex full voice acting osv. en indies hela budget skulle försvinna omedelbart ifall dom skulle anlite 30+ röstskådespelare, men snart så kostar det ingenting nästan.
Är spännande att se vad som sker när skillnaden emellan stora och små företag blir mindre.
240 miljoner på marknadsföring, det är ju bara slöseri. alla vet ju redan att cyberpunk finns, och alla spelsiter hade skrivit om expansionen ändå. dom måste ju bada i miljarder alltså
Alla vet redan att Cyberpunk finns. Vilka alla? och om alla vet om det, vet de om att en expansion släppts?
En väldigt liten del av kunderna finns på spelsiter såsom FZ, PCgamer osv.
De flesta köper saker om de ser reklam om, när de gör något annat. Typ kollar tv (eller youtube för den delen) och helst plötsligt kommer det en reklam på ett nytt spel som ser spännande ut.
Ta en sak som Stardew Valley, indiespel med 0 kr i marknadsföring, som det under flera år har skrivits om på olika spelsiter över hur bra det är etc,
Även fast det är ett framgångsrikt spel så känner de flesta (icke gamers) inte till vad det är för spel medans de spel som har stora marknadsföringar blippar förbi på så mångas radar att även om man inte är intresserad så vet man om att det existerar.
Hur idiotiskt det än låter så krävs det enorm marknadsföring för att nå ut till så många som möjligt. Även de som inte följer spelsiter eller senaste släppen på steam, XBOX osv.
Alla vet redan att Cyberpunk finns. Vilka alla? och om alla vet om det, vet de om att en expansion släppts?
En väldigt liten del av kunderna finns på spelsiter såsom FZ, PCgamer osv.
De flesta köper saker om de ser reklam om, när de gör något annat. Typ kollar tv (eller youtube för den delen) och helst plötsligt kommer det en reklam på ett nytt spel som ser spännande ut.
Ta en sak som Stardew Valley, indiespel med 0 kr i marknadsföring, som det under flera år har skrivits om på olika spelsiter över hur bra det är etc,
Även fast det är ett framgångsrikt spel så känner de flesta (icke gamers) inte till vad det är för spel medans de spel som har stora marknadsföringar blippar förbi på så mångas radar att även om man inte är intresserad så vet man om att det existerar.
Hur idiotiskt det än låter så krävs det enorm marknadsföring för att nå ut till så många som möjligt. Även de som inte följer spelsiter eller senaste släppen på steam, XBOX osv.
att bara väldigt få besöker gamingsiter, när dom är gamers, har jag svårt att tro. känner man inte till cyberpunk, då har man förmodligen inte läst något alls på 5 år. vad har icke-gamers med saken att göra? det är ju inte dom som köper spelen, därmed inte heller det folket man vill nå. att nå så många som möjligt, visst, men 240 miljoner för ett av dom redan mest kända spelen? klart alla gamers har koll på vilka spel som finns, annars blire ju ganska svårt att vara, ja, gamer
//monster
att bara väldigt få besöker gamingsiter, när dom är gamers, har jag svårt att tro. känner man inte till cyberpunk, då har man förmodligen inte läst något alls på 5 år. vad har icke-gamers med saken att göra? det är ju inte dom som köper spelen, därmed inte heller det folket man vill nå. att nå så många som möjligt, visst, men 240 miljoner för ett av dom redan mest kända spelen? klart alla gamers har koll på vilka spel som finns, annars blire ju ganska svårt att vara, ja, gamer
När man exponerar människor gång på gång för ett för ett varumärke eller produkt, så ger det oftast avkastning i form av mer försäljning. Så det handlar inte bara om att med reklam informera potentiella kunder, utan att även locka (hjärntvätta?) till köp. Hur många gånger har man inte sett reklam för säg Coca cola bara i år...
att bara väldigt få besöker gamingsiter, när dom är gamers, har jag svårt att tro. känner man inte till cyberpunk, då har man förmodligen inte läst något alls på 5 år. vad har icke-gamers med saken att göra? det är ju inte dom som köper spelen, därmed inte heller det folket man vill nå. att nå så många som möjligt, visst, men 240 miljoner för ett av dom redan mest kända spelen? klart alla gamers har koll på vilka spel som finns, annars blire ju ganska svårt att vara, ja, gamer
Förlåt, var nog otydlig men mitt ordval.
Det jag menade med gamer är personer som mig (och gissningsvis dig) som håller sig uppdaterad på nya spel och händelser via spelsiter och liknande. Har ett intresse av att veta vad som händer inom världen av gaming och spelar mycket spel. (Alltså att spel är en stor hobby)
De jag (lite slarvigt) kategoriserade icke gamers, menar jag personer som spelar spel, men inte följer gamingvärlden, och inte har det som primär hobby, utan bara spelar lite till och från.
Jag känner personligen människor som tycker om att spela COD eller BF men inte har hört talas om så mycket andra spel. Har väldigt lite kunskap om spel ens inom FPS-genren.
För att de ska köpa ett nytt spel (nytt IP för dem) så krävs det marknadsföring.
Jag vill hävda att de flesta människor spelar spel lite då och då, inte har koll på andra spel än de allra största releaserna, som syns just på grund av sin marknadsföring.
Kan säkert bli bra med en tvåa, men har en känsla av att det inte kommer att kännas på samma sätt som originalet. Brukar ofta vara så, att originalet är speciellt. Alien, Terminator, Resident Evil, Silent Hill, Rage Against The Machine, Half Life, Ape Escape, Metal Gear Solid, Dödligt vapen, Quake, Shenmue, Die Hard, Blade Runner...
Vore iaf intressant att se hur mycket de skulle tjäna i slutändan på att minska marknadsföringsbudgeten och bl a skippa tv-reklam (som jag gissar är dyrast) för nästa storspel. Då de redan är kända och överhypade CP77 så har de kanske mer att vinna på att vara återhållssamm nästa gång.
Då kan man göra en grej av just det och gå ut med PR liknande ”vi kommer inte lägga massor av marknadsföring för spelet och istället satsa mer på utvecklingen. Spread the word!”
Men hur i helvete ska dom få tillbaka den summan på ett spel som redan släppts och floppat?
25 miljoner sålda ex är ingen flopp direkt.