PS5 Pro
Det blir att spara slantarna till när Switch 2 släpps och ladda på med tillbehör och spel till den. PS5:an får minimalt med användning som det är redan, så svårt att motivera det här priset. Även om det alltid är kul att leka med ny teknik.
Edit; Insåg för sent att jag hamnat i PS5 Pro-tråden och inte nyhetstråden. Kommentaren får ligga kvar, men verkar ju mer drygt av mig i den här tråden. ^^
Det blir att spara slantarna till när Switch 2 släpps och ladda på med tillbehör och spel till den. PS5:an får minimalt med användning som det är redan, så svårt att motivera det här priset. Även om det alltid är kul att leka med ny teknik.
Edit; Insåg för sent att jag hamnat i PS5 Pro-tråden och inte nyhetstråden. Kommentaren får ligga kvar, men verkar ju mer drygt av mig i den här tråden. ^^
Haha, allt behöver inte vara unisont hyllande här Går själv i samma tankar nu faktiskt, kommer nog fokusera på Switch 2 och sen kanske PS5 Pro till nästa höst om GTA VI lanserats då. Priset gör att det gnisslar lite inom mig nu, speciellt som jag skulle behöva köpa till en skivläsare för att kunna fortsätta använda 95% av mitt nuvarande spelutbud.
Är det inte dags att skapa en PS6-tråd nu istället? 😁 @Gertzy
Haha ja, har avvaktat ett tag med den men nu när PS5 Pro är gamla nyheter är det dags att blicka framåt mot nästa grej
Haha, allt behöver inte vara unisont hyllande här Går själv i samma tankar nu faktiskt, kommer nog fokusera på Switch 2 och sen kanske PS5 Pro till nästa höst om GTA VI lanserats då. Priset gör att det gnisslar lite inom mig nu, speciellt som jag skulle behöva köpa till en skivläsare för att kunna fortsätta använda 95% av mitt nuvarande spelutbud.
Kanske blir aktuellt om de kan visa några nya spel som verkligen drar nytta av den extra kraften. Lite bättre versioner av spelen jag redan tagit mig igenom är inte sååå lockande.
Men skivläsaren är ett måste eftersom att PS5:an dessutom är min BR-spelare i dagsläget.
Kanske blir aktuellt om de kan visa några nya spel som verkligen drar nytta av den extra kraften. Lite bättre versioner av spelen jag redan tagit mig igenom är inte sååå lockande.
Men skivläsaren är ett måste eftersom att PS5:an dessutom är min BR-spelare i dagsläget.
De kommer ju följa upp detta med ett Showcase där de antagligen kommer visa både nya och gamla spel som drar nytta av PS5 Pro-"stämpeln". Hoppas på att Spider-Man 2 äntligen får dlc bekräftat till sig så jag kan hypa att spela igenom det på NG+ och sen det nya materialet efter det. Men vet inte om jag orkar vänta på Pro för det utan blir nog på nuvarande. Får se om de kommer med något nytt som lockar mer annars inväntar jag GTA VI!
Allt jag hör är folk som gnäller på pris.
Tror inte folk vet vad dom gnäller på.
Vad sätter man priset i relation till? Man kan inte bara säga att något är dyrt eller billigt.
Min dator kostade runt 30.000 kr, någons annans dator kostade kanske 5000 kr.
Ingen kan svara på vilken av datorerna som är dyr eller vilken som är billig utan kontext, veta vilken hårdvara som sitter, prestanda per krona etc.
Samma gäller med PS5 Pro. Nu har vi fått en pro modell. Men folk har fortfarande möjlighet att köpa PS5 om man inte vill lägga ut pro pengarna.
Men spela med full raytracing i 60 FPS, AI uppskalning och ha 70% fler compute units låter ganska lovande. Jag tror tom att PS5 Pro är kanske billigare än PS5 sett värde, vinstmarginal och prestanda per krona.
Det är som att folk klagar på att RTX 4080 TI är ett dyrt grafikkort. Att köpa det bästa kostar alltid. Men sett till prestandan man får per krona är det faktiskt inte mycket dyrare än ett RTX 4060. De som klagar på att RTX 4080 TI är dyrt bör inte ha det grafikkortet eftersom man inte ens vet vad man får för pengarna då är nog den billigare modellerna mer anpassat för dom.
Samma med PS5 vs PS5 Pro - Om man inte verkligen uppskattar Raytracing, maxad grafik och snabbare laddtider och spelar ofta är Pro ingen produkt för dig, precis som med RTX 4080 TI. Då är PS5 en mer passande produkt. Inte så att PS5 kommer sluta säljas. Att få ett Pro alternativ är givetvis välkommet för många hardcore gamers och även relativt prisvärt i mångas ögon.
Jag hade tex gärna sett en pro version av switch 2 som kostar 5000 kr mer än Switch 2, förutsatt man får liknande prestanda per krona för dom 5000 kronorna. Folk har möjlighet att köpa Switch 2. Men för oss som vill ha extra prestanda och lägga mer pengar på det och tycker det är prisvärt att det finns ett alternativ för det. Precis som folk kanske vill ha en lite variant som är 1500 kr billigare som bara vill spela ibland och inte vill lägga ner så mycket pengar.
Vad sätter man priset i relation till? Man kan inte bara säga att något är dyrt eller billigt.
Ingen kan svara på vilken av datorerna som är dyr eller vilken som är billig utan kontext, veta vilken hårdvara som sitter, prestanda per krona etc.
Samma gäller med PS5 Pro. Nu har vi fått en pro modell. Men folk har fortfarande möjlighet att köpa PS5 om man inte vill lägga ut pro pengarna.
Men spela med full raytracing i 60 FPS, AI uppskalning och ha 70% fler compute units låter ganska lovande. Jag tror tom att PS5 Pro är kanske billigare än PS5 sett värde, vinstmarginal och prestanda per krona.
Det är som att folk klagar på att RTX 4080 TI är ett dyrt grafikkort. Att köpa det bästa kostar alltid. Men sett till prestandan man får per krona är det faktiskt inte mycket dyrare än ett RTX 4060. De som klagar på att RTX 4080 TI är dyrt bör inte ha det grafikkortet eftersom man inte ens vet vad man får för pengarna då är nog den billigare modellerna mer anpassat för dom.
Samma med PS5 vs PS5 Pro - Om man inte verkligen uppskattar Raytracing, maxad grafik och snabbare laddtider och spelar ofta är Pro ingen produkt för dig, precis som med RTX 4080 TI. Då är PS5 en mer passande produkt. Inte så att PS5 kommer sluta säljas. Att få ett Pro alternativ är givetvis välkommet för många hardcore gamers och även relativt prisvärt i mångas ögon.
Jag hade tex gärna sett en pro version av switch 2 som kostar 5000 kr mer än Switch 2, förutsatt man får liknande prestanda per krona för dom 5000 kronorna. Folk har möjlighet att köpa Switch 2. Men för oss som vill ha extra prestanda och lägga mer pengar på det och tycker det är prisvärt att det finns ett alternativ för det. Precis som folk kanske vill ha en lite variant som är 1500 kr billigare som bara vill spela ibland och inte vill lägga ner så mycket pengar.
För mig är det inte priset som är problemet.
Det är avsaknaden av skivläsare. Det är för mig inte "pro".
För mig är det inte priset som är problemet.
Det är avsaknaden av skivläsare. Det är för mig inte "pro".
I en perfekt värld skulle PS5 Pro inkludera skivläsare, stand och DualSense Edge!
Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |
Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |
I en perfekt värld skulle PS5 Pro inkludera skivläsare, stand och DualSense Edge!
Ja, det hade känts betydligt mer pro och lockande! 🥰
"För dig som vill köpa PS5 Pro i Sverige kommer du självfallet kunna köpa hos oss på Inet, men vi inväntar fortfarande förbokningen och de svenska priserna innan vi kan lägga upp en produkt. Som närmsta referens har de presenterat Euro-priset, som ligger på €799.99."
Från informationssida om PS5 Pro på Inet.se och verkar som förhandsbokningarna börjar även 26:e september här.
Ja precis allt beror på vad man relaterar det till. Idag bokade jag service på bilen, det kommer kosta strax över 8000kr och det känns betydligt tråkigare att slänga pengarna på. För när man betalt och hämtat bilen så märks det ju inte att man fått nåt för pengarna direkt.
Och sen behöver jag nya vinterdäck till bilen och då ryker 12-16 tusen till på tråkutgifter.
Betydligt roligare att köpa en PS5 PRO som man märker att man har nytta av direkt efter att man betalt den och startat upp den
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
https://youtu.be/-nhZJ1RTTsM?t=69
Moore's Law Is Dead säger sig ha fått tillgång till ny (?) information gällande prestandan.
Wow! Det är ju bra, speciellt som många klagar på att cpun bottleneckar. Undrar varför Cerny inte tog upp detta? Kan detta vara något de "lagt till" som reaktion på de negativa inställningarna av samma cpu? Låst upp i efterhand?
Wow! Det är ju bra, speciellt som många klagar på att cpun bottleneckar. Undrar varför Cerny inte tog upp detta? Kan detta vara något de "lagt till" som reaktion på de negativa inställningarna av samma cpu? Låst upp i efterhand?
Kanske hade tagit väldans lång tid för Garth att gå igenom alla potentiella användningsområden av Pros SOC? Finns mest troligen fler liknande quirks.
Kanske hade tagit väldans lång tid för Garth att gå igenom alla potentiella användningsområden av Pros SOC? Finns mest troligen fler liknande quirks.
Tänkte mer att detta kunde ha varit värt att nämna när de utannonserade Pro i den tekniska genomgången
Undrar när vi får det svenska priset, dom svenska återförsäljarana har inte hört ett pip ifrån Sony ännu.
Förhandsbokningarna börjar ju den 26e så i samband med det bör det ju dyka upp!
https://youtu.be/-nhZJ1RTTsM?t=69
Moore's Law Is Dead säger sig ha fått tillgång till ny (?) information gällande prestandan.
Låter extremt, men Moores Law Is Dead brukar ha bra koll. Digital Foundrys GTA6 analys verkar stämma ganska dåligt i så fall.
Högre fps är väldigt intressant för egen del och köpsuget om detta stämmer blir betydligt högre.
Kanske blir en Pro för egen del alltså😅
Med den kraften så bör inte heller VR med bra grafik och 90FPS(utan reprojection) eller 120FPS med lägre kvalité inte vara något problem heller. Med bra kvalite så tänker jag tillexempel RE8 eller GT7 fast med något bättre grafik än dagens 60/120 reprojection läge, fast med 90FPS då.
De kanske som jag nämnt innan lyckas avlasta CPUn med andra delar av systemet?
Förhandsbokningarna börjar ju den 26e så i samband med det bör det ju dyka upp!
Ja, vi får vänta och se. Enligt Spel & Sånt vet dom inte ens om 26/9 gäller för dom.
Kanske inte hör hemma i denna tråd, får nog starta en Förhandsbokningstråd
Ja, vi får vänta och se. Enligt Spel & Sånt vet dom inte ens om 26/9 gäller för dom.
Kanske inte hör hemma i denna tråd, får nog starta en Förhandsbokningstråd
Enligt Sony själva och Inet så startar de då, men kanske inte alla som får in till dess? Vet inte hur det fungerar riktigt. Jo tycker allt som rör konsolen hör hemma här. Starta tråd om du vill men jag kan känna det är överflödigt. Började som en ryktestråd men nu när allt är officiellt är det mer en allmän tråd om konsolen skulle jag säga
Efter att ha räknat lite mer ingående på det så tror jag fan det Svenska priset blir 9995-10195 kr.
Om vi tar dollarpriset 699 dollar och översätter det till Kr så blir det 7800 kr. Lägger vi sen på Svensk moms så blir det 9750 kr. Lite kemikalieskatt så är vi uppe i 9995 kr-10195 kr. Kommer svida.
Om man jämför med PS3 som släpptes 11 November 2006 för $599/6500 Kr så är det inte så farligt pris för PS5 Pro.
$599 år 2006 är värt $935 idag pga inflationen.
https://www.in2013dollars.com/us/inflation/2006?amount=599
I Sverige kostade PS3 6500 kr vilket motsvarar 9400 kr i dagens värde.
https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv/rakna-pa-inflationen/...
Undrar när vi får det svenska priset, dom svenska återförsäljarana har inte hört ett pip ifrån Sony ännu.
Jag gissar på 9 990. Psykiskt bättre att ha ett pris med fyra siffror än att ha ett pris på fem siffror.
Edit: Å andra sidan hade jag fel med ett maxpris på 599$, så vem vet?