Blizzard förklarar (och försvarar) early access i nya World of Warcraft-expansionen
Riktas till de "som kanske inte har lika mycket fritid".
#world-of-warcraft, #world-of-warcraft-the-war-within
Tycker FFmodellen funkar rätt bra: förboka expansionen innan visst datum, för samma pris som om du skulle köpa expansionen efter släpp, så får du spela spelet ett par dagar tidigare och får även någon trevlig liten bonus (oftast ett accessory som ger dig mer EXP medan du levlar till förra expansionens levelcap).
Behöver inte använda ursäkter som "riktas mot de med mindre fritid". Ingen beta-testing though.
Funkar rätt okay, även om första dagen alltid är jam-packed.
Varför försöker han ens försvara det. Dummaste förklaringen. Stå för girigheten. Orkar inte med denna bransch. Kommer bli nästa "Don't you have a phone?"
Ska han inte diskutera hur många som är casuals som inte vill spendera 1 000 kr kommer komma ännu mer efter? Jag som gillar WoW kommer troligen inte köra. Första dagarna är speciella i ett helt nytt MMO.
Edit: Läste inte ens klart. Sågspånet fortsätter. Lutar åt att det inte blir ett köp nu
"Blizzard hävdar att man jobbar på att fördelarna inte ska bli långsiktiga.
Du borde inte kunna se någon skillnad när första säsongen startar, på dem som hade tidig åtkomst och dem som inte hade det."
Bullshit-förklaring, men ingen är väl förvånad.
Charmen med WoW har varit att portarna öppnar för alla vid release. Visst kommer man komma ifatt med gear till slut, men att hamna efter i professions och olika recept osv är ingen höjdare.
Ne, ta bort skiten, det hör inte hemma i WoW.
Detta är inget nytt för Blizzard. Diablo 4 hade också betala för försprång.
Detta är nytt för WoW dock.
The more I practice, the luckier I get.
Fattar inte vad problemet är.
Expansionerna som släppts hittills har aldrig tillåtit att folk som lvlat till maxlvl före första weekly reset kunnat få något ut av det, annat än möjligen world quest rep och att kunna sälja grejjer på AH till ett bättre pris i några dagar.
Fördelarna med early access torde väl framförallt vara att det inte är samma flaskhals med att alla loggar in samtidigt, och servrarna havererar.
Du förlorar noll och ingenting om man skippar early accessen.
Inte nog med att de har en sådan total brist på respekt gentemot sina betalande fans, de behandlar dem dessutom som imbeciller med en sådan hjärndöd förklaring.
Hur jävla svårt ska det vara att vara uppriktiga och säga ”money baby” istället för att kläcka ur sig det där. De kan väl iaf försöka få det att låta trovärdigt ifall de inte klarar av ett uns ärlighet.
Fattar inte vad problemet är.
Expansionerna som släppts hittills har aldrig tillåtit att folk som lvlat till maxlvl före första weekly reset kunnat få något ut av det, annat än möjligen world quest rep och att kunna sälja grejjer på AH till ett bättre pris i några dagar.
Fördelarna med early access torde väl framförallt vara att det inte är samma flaskhals med att alla loggar in samtidigt, och servrarna havererar.
Du förlorar noll och ingenting om man skippar early accessen.
Servrarna har inte haft några problem på väldigt många expansioner.
"Du förlorar noll och ingenting om man skippar early accessen." "Annat än möjligen world quest rep och att kunna sälja grejjer på AH till ett bättre pris i några dagar." Så, du menar att du förlorar saker ändå?
Att ha mindre folk runt sig som farmar ett rare-recept t.ex. är en fördel. Eller farma något som några mobs droppar som kommer ha värde eller har värde med färre folk runt sig. Så att man förlorar noll är inte direkt sanning.
Lirar man på casualnivå så förstår jag att man förlorar noll. Men ja, överlag kommer man komma ifatt till slut, självklart.
Aja, vad ska man göra. Inte så att man ligger sömnlös över detta, men tycker ändå att det förstör charmen med att alla inte börjar samtidigt och ingen får någon som helst fördel på den fronten.
The more I practice, the luckier I get.
Detta är nytt för WoW dock.
Jo det vet jag. Kommenterade främst för artikeln skrevs som att detta var första gången Blizzard gör detta.
Att få tillgång till spelet före den stora massan om man köper en dyrare version är väl standard för mmo´s.
Även vanligt för icke mmo´s för den delen, mycket gnäll för nått som inte har någon betydelse.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Servrarna har inte haft några problem på väldigt många expansioner.
"Du förlorar noll och ingenting om man skippar early accessen." "Annat än möjligen world quest rep och att kunna sälja grejjer på AH till ett bättre pris i några dagar." Så, du menar att du förlorar saker ändå?
Att ha mindre folk runt sig som farmar ett rare-recept t.ex. är en fördel. Eller farma något som några mobs droppar som kommer ha värde eller har värde med färre folk runt sig. Så att man förlorar noll är inte direkt sanning.
Lirar man på casualnivå så förstår jag att man förlorar noll. Men ja, överlag kommer man komma ifatt till slut, självklart.
Aja, vad ska man göra. Inte så att man ligger sömnlös över detta, men tycker ändå att det förstör charmen med att alla börjar samtidigt och ingen får någon som helst fördel på den fronten.
Du har rätt, men jag tror att allt det där saknar nog betydelse för de allra flesta. Iaf bleknar det i jämförelse med det riktiga problemet - att inte starta på samma dag som de man spelar med. Alla vet att första dagen av en expansion är den bästa, och det är det här det handlar om, att ta betalt för att undvika FOMO. Blizzard räknar nog kallt med att många kommer att "uppgradera" till Epic Edition när de sitter i Stormwind eller Orgrimmar och ser hur vänner i guild chat berättar hur coolt allt det nya är.
Inget som stör mig men jag har inte spelat sedan typ veckan då Dragonflight släpptes. Anledningen låter lite konstig och jag förbokar definitivt inte före jag vet släppdatum. Jag jobbar, så om early-access inte innebär helgsläpp så är det i stort sett värdelöst.
Det är just det här med Helgsläpp som är grejjen. Man planerar att släppa spelet på en helg. Så har man i alla tider försökt göra med MMOs osv. Men nu gör man som man gjorde med tex Diablo 4. Vill du vara med på helgsläppet så måste du betala extra för en "Early access", annars får du vänta till Tisdagen mitt i veckan därefter.
Naturligtvis betalar folk för att få spela på helgen. Just därför man gör så här, för att få folk att punga ut extra för expansionen.
De som betalar extra är också de som nöter hårdast och tröttnar fortast.
Sen gnäller de på att spelet sög och väntar på nästa mmo.
Men ja. Det är bara fult och girigt av Blizzard att göra så här. De vet det. Vi vet det.
Om det nu är riktat mot de som har lite fritid och inte har möjlighet att ta ledigt... varför då inte bara släppa spelet för alla på en Fredag istället? Vi alla vet att denna Early Access kommer börja på en Fredag. Majoriteten är lediga på helger.
Så det är bara bullshit från Blizzard som vanligt.
Det är just det här med Helgsläpp som är grejjen. Man planerar att släppa spelet på en helg. Så har man i alla tider försökt göra med MMOs osv. Men nu gör man som man gjorde med tex Diablo 4. Vill du vara med på helgsläppet så måste du betala extra för en "Early access", annars får du vänta till Tisdagen mitt i veckan därefter.
Naturligtvis betalar folk för att få spela på helgen. Just därför man gör så här, för att få folk att punga ut extra för expansionen.
Fast om de släpper på en helg förstår jag att man tar extra betalt p.g.a. att alla inte arbetar då. Så det är lägre risk att något går fel och Blizzard behöver ringa in folk.
Lorem ipsum dolor sit amet
Fast om de släpper på en helg förstår jag att man tar extra betalt p.g.a. att alla inte arbetar då. Så det är lägre risk att något går fel och Blizzard behöver ringa in folk.
Köper inte det argumentet. Man har släppt på helger i alla tider och kunnat planera runt detta utan att något företag gått under. De summor som man drar in på early access är inte i paritet med vad man skulle ha i kostnad för eventuell jour personal. Det är ren profit.
Det här handlar helt och hållet om ett nytt sätt att ytterligare mjölka ut vinst från släpp av spel. Man lägger stora summor på marknadsföring före för att bygga hype för att uppmuntra till impulsköp, sedan kör man upplägg som detta för att klämma ut så mycket som möjligt i form av pengar från människor medan de fortfarande befinner sig i spelets "smekmånad". Spel säljer som mest över tid just vid släpp.
D4 är ju ett bra exempel eftersom att det finns ganska mycket skrivet om hur fort det så kallade "engagemanget" avtog tidigt efter släpp. Dvs hur fort det gick för spelare att nyktra till, uttrycka besvikelse och överge spelet.
Köper inte det argumentet. Man har släppt på helger i alla tider och kunnat planera runt detta utan att något företag gått under.
Vänta, vilka av expansionerna har släppts på helger? Kommer inte ihåg att någon alls har gjort det.
De summor som man drar in på early access är inte i paritet med vad man skulle ha i kostnad för eventuell jour personal. Det är ren profit.
Här kan jag garantera att du inte har tittat ifall det du skriver är sant. Du chanser på det.
Men även om det är sant så är det omöjligt att sätta ett pris som gör att pengarna de tjänar via early access matchar precis med hur mycket eventuell personal som behövs.
Lorem ipsum dolor sit amet
Folk klagar och sen betalar.
Spelar ingen roll om dem skulle höja priset med yttligare 1000kr eller mer för early access,
Forum hade klagat sen betalat och den ända vinnaren är fortfarande företaget.
Visst dem är väldigt fula med deras anledningar men det spelar ingen roll ändå,
Dem bryr sig inte om vad spelarbasen säger så länge det är tomma hot.
"Fan jag hatar blizzard, att dem har mage att göra detta mot oss, kommer aldrig spela skiten, (öppnar plånboken medans man muttrar) "