LHC - 16 dagar kvar.....

Medlem

Hehe, den är rätt jävla gigantiskt, dock så har alla dammarna i området kukat upp fisken rätt rejält. Jag var där en gång i tiden, kommer inte ihåg mycket själv men farsan har refererat till någon siffra de sa en gång i tiden. Dammen är uppdelad i ett gäng sektioner med ett par turbiner i varje, det kanske var så att varje del var typ lika med en barsebäcksreaktor.

signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av sno0zer:

Hehe, den är rätt jävla gigantiskt, dock så har alla dammarna i området kukat upp fisken rätt rejält. Jag var där en gång i tiden, kommer inte ihåg mycket själv men farsan har refererat till någon siffra de sa en gång i tiden. Dammen är uppdelad i ett gäng sektioner med ett par turbiner i varje, det kanske var så att varje del var typ lika med en barsebäcksreaktor.

Oavsett så är det otroligt mycket kraft de vinner ut av vatten ifall det du säger stämmer.

För övrigt så låter det tråkigt att kraftverket "kukat upp" fisken i området, hahahaha.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Hehe, den är rätt jävla gigantiskt, dock så har alla...

Stor, större, störst

"Rätt jävla gigantisk"

Ja, se dagens ungdom...

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av dArp:

För övrigt så låter det tråkigt att kraftverket "kukat upp" fisken i området, hahahaha.

Jadu, ingen lax kan ta sig genom en lång rad dammar upp och ner, dom försöker med laxtrappa men det funkar inte alls. Dom har fan t.om. försökt skeppa fisken förbi med truck.

signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Jadu, ingen lax kan ta sig genom en lång rad dammar upp och ner, dom försöker med laxtrappa men det funkar inte alls. Dom har fan t.om. försökt skeppa fisken förbi med truck.

"Alla sätt är bra utom dom dåliga", uppenbarligen så har dom inget bra än. Synd på fisken men antar att kraftverket väger tyngst.:|

signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Medlem

Imorgon sker det! Är så jäkla förväntansfull.
Glöm nu inte bort att följa det på webben, 10:00 svensk tid drar det igång.

Expressen har förståss valt att sätta rubriken "I morgon går jorden under" - http://www.expressen.se/Nyheter/1.1293738/forskare-i-morgon-g...

signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Imorgon sker det! Är så jäkla förväntansfull.
Glöm nu inte bort att följa det på webben, 10:00 svensk tid drar det igång.

Expressen har förståss valt att sätta rubriken "I morgon går jorden under" - http://www.expressen.se/Nyheter/1.1293738/forskare-i-morgon-g...

Ajuste, nu kommer jag ihåg hur det gick förra gången när någon försökte återskapa en big bang. Universum gick under och nu är vi tillbaka på ruta 1 efter miljarders år av utveckling

Vet nån vilken tid de kör igång imorgon?

signatur

thank you, come again

Medlem

10.00 svensk tid borde ju innebära kanske 8-9 på morgonen då va?

Jag har hittat ett tecken på att det här kommer skita sig, rejält.

(länk för dom som vill se närmare)
Men räds icke, mannen som aldrig talar fixar (kan vi hoppas iallafall) biffen, frågan är bara hur många kofötter som ligger och skräpar där nere...

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:

10.00 svensk tid borde ju innebära kanske 8-9 på morgonen då va?

Jag har hittat ett tecken på att det här kommer skita sig, rejält.
(länk för dom som vill se närmare)
Men räds icke, mannen som aldrig talar fixar (kan vi hoppas iallafall) biffen, frågan är bara hur många kofötter som ligger och skräpar där nere...

Hahahahaha klockrent. Det bådar inte gott att just han av alla människor är nere och skall greja med ett experiment inte HELT olikt det från spelet

Medlem

(Info saxat från sporthoj.com av användaren Solid Snake)

Initial particle beam injections were successfully carried out on 8-11 August 2008, the first attempt to circulate a beam through the entire LHC is scheduled for 10 September 2008, and the first high-energy collisions are planned to take place after the LHC is officially unveiled, on 21 October 2008.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lhc

-------

Varför så mycket snack om morgondagen!?

signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Because!!!

signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

@Werizon: LHC är en enorm maskin, med en massa små sub-system. Det har funnits många "stora" ögonblick (exempelvis första gången man kylde ner magneterna, när man sänkte ner end-capsen till ATLAS (jag var där då ^^) och tusen andra...). Det är svårt att välja något enskiljt som "första" saken. Skulle man vänta på första kollisionen? Den hade varit rätt ointressant då den sker på låg energi, och antagligen kommer att kräva tweakning innan man fått rätt på allt. Att få runt en stråle runt hela acceleratorn är så nära man kommer en "bra" PR tidspunkt.

Medlem

Ja är ju först i oktober protonerna ska kollidera med varandra.

signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Imorgon händer det

signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Imorgon händer det

signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av lave:

(exempelvis första gången man kylde ner magneterna, när man sänkte ner end-capsen till ATLAS (jag var där då ^^)

Plötsligt saknade min anekdot om när jag mötte "ross" i vänner helt mening.

signatur

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av lave:

(exempelvis första gången man kylde ner magneterna, när man sänkte ner end-capsen till ATLAS (jag var där då ^^)

Plötsligt saknade min anekdot om när jag mötte "ross" i vänner helt mening.

garanterat högre mingel-cred på att ha träffat ross dock...

Medlem

Haha, lave, du har säkert vält omkull fler brudar med snacket om att du var där när dom sänkte ner end-capsen till ATLAS än vad CastroFiber desperat har försökt välta omkull småflickor med kommentaren "Jag är bundis med Ross från serien Vänner"

:heart:

signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

En global orgie följt av massjälvmord kl 9:30 imorgon

If you gotta go, make sure you go with a bang

Ska ni vara med eller?

signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Klart inte jorden går under, inte har väl framstående vetenskapsmän haft fel?
http://www.ecse.rpi.edu/~schubert/Course-Teaching-modules/A03...
Får hoppas de har koll hursomhelst.

signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Werzion:

Haha, lave, du har säkert vält omkull fler brudar med snacket om att du var där när dom sänkte ner end-capsen till ATLAS än vad CastroFiber desperat har försökt välta omkull småflickor med kommentaren "Jag är bundis med Ross från serien Vänner"

:heart:

Playerhater.

signatur

Medlem

Testerna har börjat ser jag!

http://www.youtube.com/watch?v=BXzugu39pKM&feature=related

Så har någon lyckats se något från deras hemsida? Filmerna där går inte igång p.g.a. "huge interest" från besökare :/
http://webcast.cern.ch/index2.html

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Testerna har börjat ser jag!

http://www.youtube.com/watch?v=BXzugu39pKM&feature=related

Så har någon lyckats se något från deras hemsida? Filmerna där går inte igång p.g.a. "huge interest" från besökare :/
http://webcast.cern.ch/index2.html

Den här funkar för mig.
http://wwwc.aftonbladet.se/special/webbtv/wmlive/wmp6.html

signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Tack! Funkade prefekt!

LOL! "Masters of the beam" sa kommentatorn precis

Medlem

Väldigt kul att kolla på. De sa innan att det kunde ta flera timmar innan de får allting att funka, men allting verkar funka på första försöket och mycket snabbare än någon hade räknat med.

Way to go CERN!

signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Kul att det gått så bra för dem.

Vad som var lite förvånade var att man sade att 20 år investeringar i LHC har kostat lika mycket som vad arrangemanget kring Olympiska spelen i Kina kostat (Kan i.o.f. ha hört fel ). Så på så sätt låter det som en relativt liten investering. Visserligen är OS en jäkla fest där många fler får uppleva spektaklet och även investeringar i ny infrastruktur har gjorts som ger fördelar men detta är samtidigt kortvariga sådana. Får vi genom LHC svar på saker som ger oss nya möjligheter i generationer framöver så känns det som en riktigt bra investering.
Fast blir det ett svart hål trots allt... så ja :beatup:

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Kul att det gått så bra för dem.

Vad som var lite förvånade var att man sade att 20 år investeringar i LHC har kostat lika mycket som vad arrangemanget kring Olympiska spelen i Kina kostat (Kan i.o.f. ha hört fel ). Så på så sätt låter det som en relativt liten investering. Visserligen är OS en jäkla fest där många fler får uppleva spektaklet och även investeringar i ny infrastruktur har gjorts som ger fördelar men detta är samtidigt kortvariga sådana. Får vi genom LHC svar på saker som ger oss nya möjligheter i generationer framöver så känns det som en riktigt bra investering.
Fast blir det ett svart hål trots allt... så ja :beatup:

LHC kostade 44 miljader kronor. OS i kina kostade 40 miljader DOLLAR. :>

signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Är så jäkla sugen på att kolla på det och har försökt sedan 10:00 men får fan inte fram några live-videos!!

Medlem
Skrivet av dArp:

Är så jäkla sugen på att kolla på det och har försökt sedan 10:00 men får fan inte fram några live-videos!!

Prövade du länken jag postade innan?

signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av dArp:

Prövade du länken jag postade innan?

Ja, jag provar att köra den i Firefox men den stannar med en svart ruta med Aftonbladet-logon.

Skriv svar