Om ni skulle jämföra BG3 & RDR2
Som rubriken, om dessa 2 spel sattes mot varandra samma år, vilket hade korats till GOTY?
AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34GB Corsair Vengeance DDR5 5200MHZ CL40
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb
Baldur's Gate 3 för min del. Men sen var Subnautica mitt ÅS 2018, så...
Wow, jag hade trott att folk hade valt RDR2 alla dagar i veckan..
AMD Ryzen 5 7600X
Kingston KC3000 1Tb
Wow, jag hade trott att folk hade valt RDR2 alla dagar i veckan..
Så vem hade du en deal med?
Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
Så vem hade du en deal med?
Ja, jag ligger just nu 1000:- back om jag säger så 😂
AMD Ryzen 5 7600X
Kingston KC3000 1Tb
Vilket av spelen som rankas högst hänger nog mycket på vilken typ av spelare man är och vad man gillar helt enkelt, skulle jag tro.
Jag har inte hunnit spela BG3 ännu men ska göra det så fort jag får tid, så jag kan inte jämföra spelen ännu.
Men så mycket vet jag att spelupplevelsen jag hade i RDR2 var oerhört bra — klart bästa upplevelsen i något spel genom tiderna hittills för min del. Så jag tror att jag kommer nog att gilla BG3 en hel del men troligen inte på samma sätt som RDR2, för det var något exceptionellt.
Men vi får se, det vore ju fantastiskt om BG3 gav ännu bättre spelupplevelse. Kommer min hjärna kunna hantera det ens i så fall? *Mindblown?* 😁
Jag har inte spelat BG3 än men RDR2.blev en sömnfest som jag fick kämpa genom på slutet och då tog jag nån månads paus efter 3/4 av spelet.
Jag tröttnade också snabbt på RDR2 då det bara blev en walking simulator och ingenting hände. BG3 däremot var fantastiskt bra.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Olika spel i min värld. Ena erbjuder vansinnig frihet o djupa RPG-element medan det andra handlar om mer rakt berättande i en grymt konstruerad o levande värld.
För mig blir det personligen BG3 alla dar i veckan men gillade verkligen RDR2. Problemet jag har är väl de begränsade uppdragen som inte tillåter någon form av frihet utan man måste följa Rockstar's exakta fotsteg om man vill undvika mission failed.
Nakeyjakey beskriver de perfekt:
Hade superkul att springa i skogen och jaga i RDR2 och spelet är ju supersnyggt men BG3 krossar både storymässigt och friheten att ta sig an uppdragen precis som man vill.
Som nämnts tidigare i tråden så om man inte följer den snitslade banan i RDR2 så blir det mission fail. Det är lite rockstars formel faktiskt med ganska enkelspåriga uppdrag.
Jag älskar båda två men blir BG3. Både förstår och uppskattar segheten i det mesta i RDR2 samtidigt som jag hatar det i längden. Allt blev frustrerande efter x antal timmar och det som bidrog till immersion i början blev jäkligt frustrerande. För egen del gör det att omspelningsvärdet som BG3 har gör att det vinner.
Väldigt svårt att välja egentligen då dom båda är fantastiska men väldigt olika. Det blir dock BG3 för min del.
RDR2 är väldigt bra men utöver dom fantastiska landskapen är det i grund och botten ett sofistikerat GTA med djupare story och mer avancerad spelmekanik. Såklart fortfarande ett 5/5 spel men når inte riktigt upp till BG3 klass.