Att äga eller inte äga

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jo, det är exakt så det fungerar. De flesta vet inte om att de inte köpt spelet utan "rättigheten" att spela det. Fråga vilken gemene man som helst. Du som gamer har koll, men den grå massan lär knappast ha samma koll, och det är den grå massans pengar som bestämmer. Inte dina. Av alla som spelar är folk som oss i underläge.

Håller inte med dig helt enkelt, en digital licens är en digital licens. Vi är dessutom i en tid där även fysiska spel kan sluta funka om ex en autentiseringsserver stängs ner eller liknande.

Som jag skrev så har jag också haft betydligt fler problem med fysiska spel som slutat funka, tappats bort, inte funkar på modern dator, inte kunnat läsas av konsolen pga dålig laser etc. Dvs även det jag köper fysiskt godtar jag en risk att det kan/kommer sluta funka i framtiden. I min erfarenhet betydligt vanligare att så sker än att digitala versioner slutar funka av någon anledning. Ska jag sammanfatta så hejar jag på utvecklingen, jag tycker nästan allt blivit bättre, smidigare och lättare med den digitala eran än som förr där allt var fysiskt. Det jag väntar på för att göra det perfekt är eu-lag eller motsvarande som tvingar fram möjlighet att kunna sälja sin digitala licens precis som sitt fysiska exemplar.

Medlem

När det gäller musik så kan du alltid spela in, dvs göra en kopia för eget bruk utan att sälja eller fildela vidare. Har för mig att detta är tillåtet för film också om det inte är en hyrfilm eller om det är en sådan text i början av filmen. Går filmen går på tv är det bara att spela in.

Digitalt handlar jag mycket på Steam utan att tänka närmare på om det kommer stänga ner.
Jag tror nog att Steam kommer fungera fint under min livstid åtminstone.

På konsol låter jag bli att handla digitalt om jag kan. Konsolen är bara tillfällig i mitt hushåll medan den är aktuell i spelgenerationen.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Spelen man köpt på Steam startar väl inte ens om Steam ligger nere, trots att man ju har spelen installerade på datorn. Sinnessjukt är bara förnamnet, använder mig därför av Steam så lite som det bara går. Skulle gärna bojkotta det helt.

Jag har en Steam Deck och spelar ofta på den innan ens nätverket börjat rulla igång.

signatur

Medlem

Det är intressant att EU inte har reglerat de digitala "affärerna" som framförallt playstation, xbox och nintendo har.
Dels har de monopol och dessutom kan du inte sälja ditt spel vidare begagnat.
Kanske känner EU inte till problemet eller så tar de tag i det när nästa generation konsoller kommer som förmodligen saknar skivläsare.

Medlem

Man äger nästan inget idag, alla spel mer eller mindre kräver online även om det är ett solo spel... en dag är allt borta bara...

Medlem

förstår verkligen inte behovet av att ha precis allting man nånsin betalat för i fysiskt format. tror inte jag köpt ett enda spel icke-digitalt på över 10 år nu. om steam och psn och alla andra tjänster helt mirakulöst plötsligt slutade fungera för evigt, och jag förlorar alla mina 270 spel på steam, jaha ok? då får jag väl gå tillbaka till att pirata då, om det är nåt gammalt mög jag bara måste spela igen.

skulle föredra det 10 gånger av 10 framför att ha en massa fula, plastiga dvd/blueray/spelboxar i nån gammal billy-hylla nånstans i lägenheten. jag kan bli nostalgisk av 90-tals big box PC-spelkartonger. vinylalbum kan vara rejält snygga att titta på, men dessa jävla plastboxar bara skriker reabacken på din lokala bensinmack, och jag får hoarder-vibbar av folk som envisas med att spara på hyllmeter av skräpet.

nej, digitalt über alles.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har en Steam Deck och spelar ofta på den innan ens nätverket börjat rulla igång.

Verkar vara sisådär med den saken

Most games require an initial start-up while connected to the Steam Network before they will work in offline mode. If your game's status is "100% - Ready", but you receive the message "This game cannot be started in Offline Mode"

Som med allt från Steam/Valve, det är rena gissningsleken vad som fungerar eller ej. Dålig tjänst, enligt mitt tycke. Har man köpt ett spel som inte är enbart online multiplayer, då ska det förstås start helt utan nätverk. Verkar ju vara ganska trist att köpa en bärbar konsol som man sedan inte kan start spelen på när man är ute utan uppkoppling.

Medlem

Rolig läsning då folk verkligen tycker olika ang ämnet.
Själv har jag fått smaka på förlust av mängder av köpta spel. Jag bytte mailadress och Epic hade tydligen påtvingat, inte självvalt, tvåstegsverifiering. Så det vart en förlust av spel för tusentals kronor.

Själv spelar jag endast spelen en gång och går aldrig tillbaka till ett spel där Platinum eller 1000G är avklarat. Men ändå köper jag till 90% spelen i fysisk form av den enkla anledningen att det är billigare.

Ur ett logiskt och inte girigt perspektiv så borde digitala spel vara betydligt billigare än fysiska men girigheten väger tyngre än både miljö och kundvänlighet, det vet vi redan.

Jag ogillar den här utvecklingen, många feta personer behöver byta skiva, dammsuga, klippa gräset, promenera för att bränna några få kalorier. Inte sitta med digitala spel, robotdamsugare, robotgräsklippare och elscooter. Tänk att behöva röra på sig för att hyra en film eller köpa ett spel? Eller Gud förbjuder, köpa en pizza...

Vår bekvämlighet dödar oss och företagen bryr sig såklart inte för det finns pengar att hömta på vägen mot död och lidande.

Kanske tog jag detta ett steg längre men vad fan ser inte folk det här?

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Spelen man köpt på Steam startar väl inte ens om Steam ligger nere, trots att man ju har spelen installerade på datorn. Sinnessjukt är bara förnamnet, använder mig därför av Steam så lite som det bara går. Skulle gärna bojkotta det helt.

Skrivet av GustavA:

Det är väl inget som hindrar dig att använda andra tjänster och bojkotta steam? Eller fungerar gog och epic likadant? Har ingen PC själv så jag vet inte.

Nej det fungerar inte så på varken steam eller dom andra store fronten.
Är det inget online spel så går det alldeles utmärkt att spela offline.
Det enda som ev händer är att när du sen är online kommer du få en fråga vilket save du ev vill fortsätta med, det lokalt sparade eller det som ligger i "molnet".

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det fungerar inte så på varken steam eller dom andra store fronten.
Är det inget online spel så går det alldeles utmärkt att spela offline.
Det enda som ev händer är att när du sen är online kommer du få en fråga vilket save du ev vill fortsätta med, det lokalt sparade eller det som ligger i "molnet".

Går att spela offline, ja. Men Steam kräver både att komma åt sina servrar vid start av spel och sedan också på reguljära intervaller om 14 dagar eller så. Så det är i praktiken uppkopplingskrav, vilket naturligtvis är vansinne. Men dumma som vi är så läser vi ju aldrig det finstilta och ger Valve våra stålar ändå, som t.ex. att våra spel blir värdelösa/ospelbara om bredbandet ligger nere :/

Konsoltiklverkarna är väl inte jättemycket bättre, men rekommenderar att så långt det går att hellre lägga lite mer på att köpa spelen på konsol istället och undvik Steam/PC, och då helst fysiskt exemplar som inte är en kod -i-box

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Går att spela offline, ja. Men Steam kräver både att komma åt sina servrar vid start av spel och sedan också på reguljära intervaller om 14 dagar eller så. Så det är i praktiken uppkopplingskrav, vilket naturligtvis är vansinne. Men dumma som vi är så läser vi ju aldrig det finstilta och ger Valve våra stålar ändå, som t.ex. att våra spel blir värdelösa/ospelbara om bredbandet ligger nere :/

Konsoltiklverkarna är väl inte jättemycket bättre, men rekommenderar att så långt det går att hellre lägga lite mer på att köpa spelen på konsol istället och undvik Steam/PC, och då helst fysiskt exemplar som inte är en kod -i-box

Så du menar att ett spel inte går att spel om man inte är uppkopplad, det kan inte stämma då jag kunnat spela offline utan att ha varot online nör ajg startar spelet.
Det händer stup i ett när jag är iväg med steam decken.

signatur

Medlem

Man måste ju naturligtvis tanka hem spelen online först innan man kan spela.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Så du menar att ett spel inte går att spel om man inte är uppkopplad, det kan inte stämma då jag kunnat spela offline utan att ha varot online nör ajg startar spelet.

Nä, det verkar bero på vilket spel. Några spel startar i offlineläge, andra får jag bara felmeddelande på att Steam client ligger nere och då startar inget. Generellt är väl Steam en väldigt godtycklig tjänst, liksom Steam Deck där spelen kanske eller kanske inte funkar..

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det han skrev var att steam kräver att du går online efter ett antal dagar. Gör man ej det så fungerar ej dina spel offline längre.

"Steam can work on offline mode for about 15 to 30 days which then it will require you to connect to steam online so it can do some checkups. if the game is online only like a MMO game then you will need internet all the time."

Många tjänster som vi tror fungerar obehindrat offline har samma typ av begränsning. Vi märker det bara inte för vi är aldrig utan internet under en tillräckligt lång tid för att tjänsterna inte ska hinna autentisera sig i bakgrunden. De flesta offlinelägen är alltså illusioner.

Det är även svammel att fysiska spel till konsol tex skulle sluta fungera pga autentisering efter en tid som någon skrev tidigare. Den stora majoriteten har ingen autentisering för att köras.

Jag köper allt jag kan fysiskt och har så gjort länge. Det gjorde jag även på PC innan det blev så att en fysisk kopia var = en steam kod i lådan i princip. Jag har även två exemplar av äldre konsoler så jag kan byta om en går sönder.

Visst kan hus brinna ned. Men det kan även bli krig och Putin bombar datacentret där dina digitala spel lagras. Riskerna för att endera händer är låga. Så i slutändan är fysiskt ägande av spel bättre för konsumenten i det långa loppet.

Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Det han skrev var att steam kräver att du går online efter ett antal dagar. Gör man ej det så fungerar ej dina spel offline längre.

"Steam can work on offline mode for about 15 to 30 days which then it will require you to connect to steam online so it can do some checkups. if the game is online only like a MMO game then you will need internet all the time."

Många tjänster som vi tror fungerar obehindrat offline har samma typ av begränsning. Vi märker det bara inte för vi är aldrig utan internet under en tillräckligt lång tid för att tjänsterna inte ska hinna autentisera sig i bakgrunden. De flesta offlinelägen är alltså illusioner.

Det är även svammel att fysiska spel till konsol tex skulle sluta fungera pga autentisering efter en tid som någon skrev tidigare. Den stora majoriteten har ingen autentisering för att köras.

Jag köper allt jag kan fysiskt och har så gjort länge. Det gjorde jag även på PC innan det blev så att en fysisk kopia var = en steam kod i lådan i princip. Jag har även två exemplar av äldre konsoler så jag kan byta om en går sönder.

Visst kan hus brinna ned. Men det kan även bli krig och Putin bombar datacentret där dina digitala spel lagras. Riskerna för att endera händer är låga. Så i slutändan är fysiskt ägande av spel bättre för konsumenten i det långa loppet.

Ok ja det är sant. Skulle det bli ett problem så kan man ju använda mobilen för att göra "online checken".
Med andra ord är detta till 99.9% ett icke problem, i våran del av världen

Jag köper också första hand fysiskt men ska det vara digitalt så väljer jag nog steam eller GoG före alla andra.
Sony, Nintendo online store undviker jag som pesten för att jag kan numer.

signatur

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ja, men det verkar skilja också mellan olika spel på Steam hur de hanterar offlineläget och Steam/Valve verkar heller inte vara intresserade av att ge klara besked om hur det fungerar spel för spel. Det verkar följa samma mystiska mönster som med spel på Steam knappt fungerar medan samma spel från GoG funkar utan problem. Sen om det är spelutvecklarna som orsakat detta eller Steams system är det väl ingen som vet.

Skrivet av Molotov:

Ok ja det är sant. Skulle det bli ett problem så kan man ju använda mobilen för att göra "online checken".
Med andra ord är detta till 99.9% ett icke problem, i våran del av världen

Jag köper också första hand fysiskt men ska det vara digitalt så väljer jag nog steam eller GoG före alla andra.
Sony, Nintendo online store undviker jag som pesten för att jag kan numer.

Problemet är i alla delar av världen dessvärre då det inte hör till ovanligheten med driftproblem med Steam klienten oaktat ens egen uppkoppling. Nackdelen med Sony, Nintendo och Microsofts (Xbox) butiker är väl att det är större sannolikhet att de stänger igen än Steam. Fördelen överväger ju dock då spelen alltid är tillgängliga så länge de är installerade. Då kan man ju i alla fall säga att man äger spelen på ett tillförlitligt sätt medan det på Steam så är spelen du betalat för bara tillgängliga på Steams godtycke.

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Ja, men det verkar skilja också mellan olika spel på Steam hur de hanterar offlineläget och Steam/Valve verkar heller inte vara intresserade av att ge klara besked om hur det fungerar spel för spel. Det verkar följa samma mystiska mönster som med spel på Steam knappt fungerar medan samma spel från GoG funkar utan problem. Sen om det är spelutvecklarna som orsakat detta eller Steams system är det väl ingen som vet.

Problemet är i alla delar av världen dessvärre då det inte hör till ovanligheten med driftproblem med Steam klienten oaktat ens egen uppkoppling. Nackdelen med Sony, Nintendo och Microsofts (Xbox) butiker är väl att det är större sannolikhet att de stänger igen än Steam. Fördelen överväger ju dock då spelen alltid är tillgängliga så länge de är installerade. Då kan man ju i alla fall säga att man äger spelen på ett tillförlitligt sätt medan det på Steam så är spelen du betalat för bara tillgängliga på Steams godtycke.

Det spelar ingen roll, Steam som affär och som plattform är betydligt bättre än motsvarande konsolditon. Jag accepterar om allt försvinner en dag, det var kul så läge det varade.
Jag har på flera år inte upplevt driftproblem med Steam klienten och då har jag varit väldigt aktiv användare sen 2017 kanske men haft konto sen starten.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det spelar ingen roll, Steam som affär och som plattform är betydligt bättre än motsvarande konsolditon. Jag accepterar om allt försvinner en dag, det var kul så läge det varade.
Jag har på flera år inte upplevt driftproblem med Steam klienten och då har jag varit väldigt aktiv användare sen 2017 kanske men haft konto sen starten.

Huvudsaken är väl att spelen fungerar, om sen t.ex. Switch eShop är seg och har dålig sökfunktion spelar ju mindre roll. När man laddat hem sitt spel så är man ju klar med den. Trist inställning förstås att inte lägga något värde i prylar man köper, men storföretagen gillar nog den inställningen, hehe.
Får hoppas många av oss står emot en sådan utveckling så konsoltillverkarna inte vågar sig på liknande tjuvtag...än.

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Huvudsaken är väl att spelen fungerar, om sen t.ex. Switch eShop är seg och har dålig sökfunktion spelar ju mindre roll. När man laddat hem sitt spel så är man ju klar med den. Trist inställning förstås att inte lägga något värde i prylar man köper, men storföretagen gillar nog den inställningen, hehe.
Får hoppas många av oss står emot en sådan utveckling så konsoltillverkarna inte vågar sig på liknande tjuvtag...än.

Accepterar man inte villkoren är det inte svårare än att bara låta bli att köpa.
Har inget med nån inställning att göra eller "gilla storföretagen", det äe trots allt spelunderhållning.
Valve må vara ett stort företag men det agerar inte på samma sätt som MS, Sony och Nintendo dör allt handlar om att låsa in och allt ska slukas och mjölkas.
Det är helt enkelt en independent som växte och blev stor, nått jag personligen tycker är välförtjänt.
Finns inga son helst tecken på att det skulle försvinna och miljontals förlora sina spel.
Men det klart, Gaben kanske får hjärtinfarkt en dag och nått stolpskott tar över.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Accepterar man inte villkoren är det inte svårare än att bara låta bli att köpa.
Har inget med nån inställning att göra eller "gilla storföretagen", det äe trots allt spelunderhållning.
Valve må vara ett stort företag men det agerar inte på samma sätt som MS, Sony och Nintendo dör allt handlar om att låsa in och allt ska slukas och mjölkas.
Det är helt enkelt en independent som växte och blev stor, nått jag personligen tycker är välförtjänt.
Finns inga son helst tecken på att det skulle försvinna och miljontals förlora sina spel.
Men det klart, Gaben kanske får hjärtinfarkt en dag och nått stolpskott tar över.

Skulle det ske med Steam så kommer säkerligen marknaden för crackade .EXE filer att skjuta i höjden. Tjänster som Steam osv har genom sin enkelhet och tillgänglighet gjort piratkopiering till ett ickeproblem. Men skulle tjänsterna förlora sin trovärdighet så kommer den pendeln svänga igen.

Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Skulle det ske med Steam så kommer säkerligen marknaden för crackade .EXE filer att skjuta i höjden. Tjänster som Steam osv har genom sin enkelhet och tillgänglighet gjort piratkopiering till ett ickeproblem. Men skulle tjänsterna förlora sin trovärdighet så kommer den pendeln svänga igen.

Det tror jag också.
På PC sidan har vi det på det lugna, det är värre på konsolsidan om det händer. Men det har man ju redan upplevt då bakåtkompatibelt på konsol inte är en allt för gammal egenskap utan gamla digitala spel hålls gisslan på gammal hårdvara

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dålig inställning och vifta bort kritik på tjänstinnehavarnas villkor med att man "kan låta bli att köpa". Refunds och liknande förbättringar av villkoren hade ju t.ex. aldrig kommit till om inte domstolar hade tvingat aktörer som t.ex. Steam till att införa det genom konsmentpåtryckningar. Inte för att konkurrenterna vill införa dylika rättigheter frivilligt heller, därför det är så viktigt att påpeka dåliga villkor. Villkoret att man inte äger kontrollen på spelen man köper fast de är köpta i en reguljär onlinebutik är ju dock det värsta ur denna tråds diskussionspunkt. Speciellt då det inte är något som framgår tydligt när man handlar spel på Steam att spelen kräver tillgång till deras servrar för att kunna spelas över tid...

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Dålig inställning och vifta bort kritik på tjänstinnehavarnas villkor med att man "kan låta bli att köpa". Refunds och liknande förbättringar av villkoren hade ju t.ex. aldrig kommit till om inte domstolar hade tvingat aktörer som t.ex. Steam till att införa det genom konsmentpåtryckningar. Inte för att konkurrenterna vill införa dylika rättigheter frivilligt heller, därför det är så viktigt att påpeka dåliga villkor. Villkoret att man inte äger kontrollen på spelen man köper fast de är köpta i en reguljär onlinebutik är ju dock det värsta ur denna tråds diskussionspunkt. Speciellt då det inte är något som framgår tydligt när man handlar spel på Steam att spelen kräver tillgång till deras servrar för att kunna spelas över tid...

Digital handel är helt enkelt inte som fysiska köp, det är bara acceptera.
Kansle kommer det påtryckningar som ändrar förfarandet.
Handlar du spel från GoG kan du ju faktiskt ladda ner dom.
Men skulle butiken gå omkull så gäller det ju att ha koll på sin kopia och inte radera den.

signatur

Medlem
Skrivet av Majoren:

För att strö mer salt i såret så är det även så att om något av bolagen som tillhandahåller spel digitalt genom nedladdning konkursar så tappar vi access till spelen. De är dock nedladdade så konsumenten skulle kunna låsa upp spelet via en crack för att fortsätta spela det utan online auth från butikens klient. Men då begår man ett upphovsrättsbrott. Detta eftersom butiken säljer spelen på licens för en publisher som inte har gett köparen rätten att göra åverkan på spelets DRM (digital rights management) då det är deras intellectual property.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Digital handel är helt enkelt inte som fysiska köp, det är bara acceptera.
Kansle kommer det påtryckningar som ändrar förfarandet.
Handlar du spel från GoG kan du ju faktiskt ladda ner dom.
Men skulle butiken gå omkull så gäller det ju att ha koll på sin kopia och inte radera den.

Ja, det är ju som sagt trist inställning, att bara acceptera försämringar av konsumenters brukanderätt..
Tycker mest det var kul dock att du lyfte fram just Steam som frihetligare och schysstare än konkurrenterna, samtidigt som det är den butiken som gått längst vad gäller att ta bort ägande/brukanderätten av spellicenserna man köper. Då tycker jag villkoret med ett mer slutet system är bättre där man åtminstone får starta spelen utan en klient som kontrollerar ens licensstatus...

Sen ser ju i alla fall jag en rent principiell skillnad på att ett spel eller annan produkt man köpt tappas bort av en själv gentemot när butiken som sålt spelet gör spelet otillgängligt för en på eget bevåg.

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Ja, det är ju som sagt trist inställning, att bara acceptera försämringar av konsumenters brukanderätt..
Tycker mest det var kul dock att du lyfte fram just Steam som frihetligare och schysstare än konkurrenterna, samtidigt som det är den butiken som gått längst vad gäller att ta bort ägande/brukanderätten av spellicenserna man köper. Då tycker jag villkoret med ett mer slutet system är bättre där man åtminstone får starta spelen utan en klient som kontrollerar ens licensstatus...

Sen ser ju i alla fall jag en rent principiell skillnad på att ett spel eller annan produkt man köpt tappas bort av en själv gentemot när butiken som sålt spelet gör spelet otillgängligt för en på eget bevåg.

Som sagt accepterar man inte villkoren så ör det väll bara hålla sig till media där du kan köpa fysiska spel, inte svprare än så.
Ingen är perfekt. Jag ser bara Steam som minst dålig.
Du kan aargumentera hur värdelös deras klient eller affär är men Valve och Steam är så mycket mer än en bara digital affär/drm vad gäller spel.
Det är bara nått dom andra kan drömma om och Konsolerna ej kan uppfylla för att behålla sina sk "walled gardens" och ska göra investerarna nöjda inför nästa kvartalsrapport.
Det är helt enkelt vad man har för mindset du vill ha instängt och kontrollerat jag vill ha öppet och valfritt. I den kombinationen för mig ingår bla att köpa spel till steam.... som kanske en dag inte fungerar men det accepterar jag då jag har 100tals spel även utanför steam.
Skulle allt försvinna för att nån ryss bombar allt ja då har vi viktigare saker att ta oss an än bry oss om spelen.

signatur

Medlem

Detta är en av dom största anledningarna till att jag fortfarande köper filmer på bluray och rippar dom själv till min filmserver. På så sätt vet jag att dom inte försvinner och kvalitén är högre än streaming-tjänsterna. Tråkigt nog så finns det redan flertalet filmer och serier som inte finns på något annat är streaming, och när deras tittarsiffror blir för låga så kommer dom troligen försvinna för alltid.

Gör även samma sak för musik eftersom spotify tagit bort saker jag lyssnat på ett flertal gånger. Men det fanns åtminstone en butik som fungerade bra för musik och det var bandcamp. Där kunde man beställa en cd-skiva och få en digital kopia samtidigt som man kunde ladda ner och streama på deras sida. Så om sidan går ner så har man fortfarande sin nedladdade version kvar, och i mitt fall även cd skivan som jag misstänker dom flesta skippar.

För spel är det mycket svårare att säkerställa ägandet eftersom mycket är uppkopplat online. Spelar ingen roll om du har installationen av ett spel på en egen hårddisk om den ändå måste koppla upp sig mot en server för att fungera. Single player spel kommer ju förhoppnings fungera men alla spel med någon online del eller live service aspekt kan ju sluta fungera utan förvarning i framtiden.

ELF
Medlem

Allt har sagts redan känns det som.
Men har inget emot digitala spelköp så länge de fungerar som på GOG där installern för spelet kan laddas ned och sedan kunna installeras utan uppkoppling.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

Dwt är onekligen lite obehagligt på sitt sätt.

Här är mina förhållningssätt.
Köper helst bara konsollspel med skiva.
Oftast billigare, och jag kan sälja spelet om jag vill.
På PC köper jag nästan bara på GOG. Som ju är DRM fritt och du kan tanka ned alla installationsfiler etc.
Kan de gå under och allt jah köpt försvinner? Visst. Men om detta skulle hända så tänker jag baske mig pirata.
Musik däremot? Där har jag till 99.99% fastnat i Spotify. Tyvärr. Gillar eg inte företaget men tjänsten är för bra.
Slutade eg köpa skivor typ 2003 eller så när jag märkte att de skivor jag köpte ändå bara rippades till mp3.
Köpt 3 fysiska skivor de senaste 20 åren. Bara för att stödja band jag gillar. Och en skiva digitalt på bandcamp. För det var där den fanns.

Film ser jag nästan aldrig om. Så jag ser de på bioneller streaming och sen är det bra så. Kan ev tänka mig köpa några av de bästa guldkornen bara för att ha hemma. Men inte köpt på 10 år nu.

Medlem
Skrivet av ELF:

Allt har sagts redan känns det som.
Men har inget emot digitala spelköp så länge de fungerar som på GOG där installern för spelet kan laddas ned och sedan kunna installeras utan uppkoppling.

På PC finns ju inte samma problem då systemet som sådant är öppet och GOG gör det ju helt rätt. Konsolerna är det dock värre med, varken Sony eller Xbox kommer ju vilja se konkurrenter på sin egen plattform.

Skriv svar