Bredband! Vad betalar ni?
1000/1000 Mbit och TV Startutbud via Tele2 för 140 kr/månaden via Samfälligheten.
När jag ser priserna ni betalar i stadsnät så förstår jag inte att det inte är mer ramaskri över de hutlösa priserna. Ok om man bor "på landet" eller i ett villaområde som bara har villafiber, då har man kanske inte så mycket val. Däremot när det gäller flerfamiljshus, större tätorter osv så tycker inte jag att "valfriheten" med ett öppet nät är värt 400-500 kr mer i månaden för samma tjänst än att köpa in det kollektivt till alla boende.
Boven i dramat är oftast fastighetsägaren som kräver en kickback av kommunikationsoperatören. Så av de exempelvis 500 kr man betalar för sin bredbandstjänst går åtminstone hälften av pengarna i slutändan till fastighetsägaren. Därför saknar denne incitament till att sänka bredbandspriserna i öppna nät då det skulle kannibalisera på deras intäkter.
Hur fick du så bra pris på 1000/1000?
Det finns inga gratisluncher.
OT: jag betalar 449:-/mån för obunden Bahnhof 250/250.
Sannolikt har min blivande hyresvärd ett finger med i spelet. Plus att jag är helt ny kund.
Viam inveniam aut faciam
Nej, det finns det inte. I detta fallet betalar ju så klart någon annan som är föreningen.
Och du betalar med din månadsavgift till föreningen, där alla kostnader (även internet) är inräknat i medlemmars avgifter.
Sannolikt har min blivande hyresvärd ett finger med i spelet. Plus att jag är helt ny kund.
Jag var också ny kund. Men obunden då jag vägrar binda upp mig på sådana saker. Jaja.
100+200=400
det är sen gammalt
Hehe ops
Och du betalar med din månadsavgift till föreningen, där alla kostnader (även internet) är inräknat i medlemmars avgifter.
Japp, den gick dock inte upp när detta tillkom, avgiften alltså.
Men det kan ju ändras om någon tycker det så.
Tror jag betalade runt 300 innan när det var ComHem, men det var ett tag sedan.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Bahnhof 250 ner & 100 upp i stadsnätet.
349:- i månaden. Fast då har jag en VP-Tunnel inkluderad i priset. Den går på 40:- i månaden.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Gratis, 1000/1000 eller något.
Ovärt.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
275 kr/mån i 6 månader. Därefter 550. Snittpris alltså 412 kr/mån under bindningstid. (som går ut vid black friday, så då är det bara att teckna nytt någon annanstans) Bahnhof 1000/1000.
Behöver verkligen inte 1000. Hade räckt gott och väl med 500. Men 500 kostade bara typ 20 kr mindre i månaden så det fick bli 1000.
Fick e-post idag om att mitt mobila bredband hos Tele2 ska höjas med 20spänn till, så kommer få att betala 549+nån tjugolapp till för extra datakort.
Ringde till dem i princip samma stund som jag fick meddelandet eftersom jag kände att det började bli lite väl saftigt. Har avhållit från att ringa tidigare eftersom jag varit osäker på ifall jag skulle fått behållit mina extra datakort om jag "förnyar" abonnemanget (ingår 1st extra i abbet + ytterligare 1st för 19:-).
Men... efter mycket påtryckningar så "kunde" de ändå inte varken justera priset eller göra någon annan deal med bindningstid...
Inte ens när jag påpekar att man är trogen kund (närmare 6 år) och i annat fall får säga upp skiten så rubbar de sig inte en tum.
Känns så jävla surt.
Hemma i BRF så smyghöjde Telia till över 500:- för halvdassigt 100/100 och det går inte att få något annat. Därav ringde jag dem, påpekade problemet och sa att jag ville säga upp det. Men lyckades ändå göra en halvbra deal på 310:-/må ifall jag band mig i ett år. Så Telia var iaf inte stört omöjliga som Tele2, vilket ändå känns bra.
Hej alla glad, nu måste jag dubble kolla ni som bor i villa runt om i landet och även ni i lgh. Jag betalar 199:-/mån för bredbands leverantör sedan har jag bredband 100/100 och betalar där 109:- min fråga är betalar ni leverantörs avgifter varje månad. Jag har betalat inkoplingsavgift en gång på ca 5000:- är det bara Tranås Energi som gör så här ?
Blir lite avundsjuk när jag läser i tråden. Min uppkoppling till Tele2 (1000/100) går på dryga 1000 kr/mån, har dock 12mån rabatt så betalar ca 600 kr istället. I sommar när rabatten utgår kommer jag nog säga upp och så ska sambon försöka plocka någon kampanj istället så vi försöker turas om att hålla nere priset. Bor i villa i Göteborg och har enbart Tele2 så inte mycket till alternativ för oss. Mer än att sänka hastigheten.
Dubbelkollade nu precis innan jag skulle posta vad Tele2 tar idag. Helfestligt att de nu tar 600 kr som ord. pris (499 kr i 12 mån) på abonnemanget samt erbjuder en wifi-förstärkare. Blir absolut en uppsägning till sommaren.
Var tvungen att gå in och kolla. Har rullat på i många år och höjs hela tiden.
Bahnhof 500/500 - 559kr/mån
Har dock inte orkat kolla efter alternativ eller deals då det fungerar bra överlag.
En fråga till er som har högre hastighet än tex 500. Får ni ut det rent hårdvarumässigt? Min router, wifi, kablar etc hade iaf inte lyckats skicka ut mer än typ 300. Då får jag köpa värstinggrejer och dra nya kablar till routern etc. Kopplar jag direkt i fiberdosan får jag ju rätt hastighet men det är inget alternativ pga dålig placering.
Sitter på stadsnätet är är konstant sur över att jag betalar 429:- för 100/100 hos Bredband2. Vi behöver inte snabbare. Som någon skrev, det tar lite tid att ladda ner större spel (men det är nyttigt för karaktären säger jag till barnen). Jag vill ha billigare 100/100 men det finns inte.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.