Diskutera – Bästa utvecklaren genom alla tider är...
Valve? Naughty Dog? Blizzard? Vilken spelstudio tycker du är allra bäst?
Singleplayer - LucasArts
Multiplayer - Blizzard (innan Activision självklart)
Men är nog av nostalgiskäl kanske.
Rockstar gör mig sällan besviken! Mycket tack vare favoritspelen GTA och RDR förstås. Visst mjölkade man GTA V några år för mycket, och inga singleplayer-DLC var trist - men med deras track record så är jag inte det minsta orolig för GTA VI.
Har alltid gillat Obsidian. Tycker de i stort sett alltid producerar ren kvalitet. Blev jäkligt ledsen när MS köpte upp dom då jag bara spelar på PS
Sen litar jag alltid på Larian. DOS 1 och framförallt 2 är bland de bästa jag spelat och BG3 var enormt bra. Ska bli kul att följa dom mer i framtiden!
Bullfrog
Självklar första plats!
I dagens läge vinner From Software.
“All thinking people are atheists.”
Genom alla tider är ganska svårt. Dom flesta företag tappar det efter ett tag eller åtminstone börjar släppa sämre spel.
Blizzards var ganska oslagbara mellan tiden Warcraft 2 till Starcraft 2 när det kommer till kvalité av spelen dom gjorde.
Samma sak med Id software mellan Doom och Quake 3. Men nu för tiden är det kanske From Software som bara gjort bra spel under en lång tid eller Supergiant games.
Capcom är också en liten utstickare som inte gjort dom bästa spelen men som konsekvent varje generation släppt många bra spel ända sen NES tiden, även om dom också släpper en del dåliga.
Nintendo.
Finns få utvecklare som lyckats hålla så hög nivå så länge.
Valve står högt också men volymen spel är klart färre.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Som många nämnt så skiftar det med tiden.
Men sen har vissa färre spel.
CDPR tex har hög nivå men få spel.
Nintendo har sinnessjukt bra spel. Men pga deras högre antal spel även en del mer mediokra titlar.
Men... Black Isle studios! Om jag måste välja en enda som i princip aldrig dippat.
Annars Nintendo för de har gjort så många galet bra spel. I fyrtio år! Varje generation värper de fram rent guld.
Prime Blizzard och Prime Bioware är också där uppe och nosar. Bullfrog. Prime Square.